MITURI
Elena Vulcănescu
De la Goya, bunicul păstrase jobenul asumându-şi toată aventura onirică, însemnul ecvestru cu panaş în bor de mătase pe care şi-l scotea numai în faţa păsării fără somn! Când venea la Bucureşti pe bidiviu descântat în piei de broscoi, trăgea la Puţul cu Plopi, şipote verzi ca nişte cozi de năpârcă, miez nărăvit pe ghizduri clădite de fântânari care îndoiau piatra de câteva ori până s-o potrivească. Grozav îi plăcea să-şi oglindească jobenul în luciu, ca Narcis, dar cu capul în cumpănă, ridicând braţul drept milităreşte gata să-şi salute podoaba! Despre plopi spunea că erau nişte copile cu pletele pline de ciori de la care s-ar fi molipsit tot Cişmigiul ! În Poiană, colţ cu benzinăria din Brezoianu locuiesc eu.
După câteva înghiţituri, gura bunicului scotea abur alb de narcisă, uşor de trăit lângă mit, de înfloriri, gândindu-se pe sine... * Să opreşti cuvântul din tremur, să răstălmăceşti înţelesul genunchiului care se moaie, îşi dă pe faţă pasul greoi al trecerii spre singura lume luminată din tine mieroasă ademenire, soră de-arsură cu luna... Să resimţi apăsarea de fluturi ori trilul barbar al vrăbiilor când puiul de cuc se preface, totuna de dulci, gata să compensezi cu glasul tău obsedantul prototip al oricărei muzici, chemând încet spre cuşca-nsângerată pantera semeţită, leul din gând şi singurul pripas, mitul muşcat de vârcolac, lupoaica zeilor ce mint, numai coadă şi fălci, devoratoare de stele până absoarbe tot cerul... * Paradă de-arabescuri moi excizii lungi de dinapoi, un mit urban, inimă grea de şobolan constrânsă de sacâz în corzi din rustic şi republican spre rafinată alboradă în duet, atinşi de cer concomitent în boldul lui.
O poveste clasică de familie începe cu nişte ace de siguranţă anomalii proletare investiţii în aparatură de sănătate mintală frigiderul pentru râme eşalonat în rate lunare îngheaţă testul de sarcină şi te întrebi dacă norocul are vreo legătură cu proba ta de urină...
Nu ai nici un amestec te simţi subţire ca untul pe pâinea tăiată în două. Degradarea istorică în pandeme totemice articulează sofisticatul bufet suedez cu lichior de ouă şi sos de lăptuci excitante pentru creaţii ratate, contra conformitate este mai sigură vaccinarea din ţesutul valid de la sir placentar până la măturătorii de baligă care încheie parada. * Şi dacă singură eşti mit al lumii care doare? Ereticul clădindu-şi rug din aşchii smulse din statui sau piromanul implicit cioplind odoare? * Pe fundalul femeii nesigure dezvelite în dreptul frunţii, umbra s-ar mai supune rânduielii din zori cu măturători încrezători în comori dintr-un mirabil găvan, glindire în spuza viselor arse de vii arcuirea gestului prăfuit reclădind sufletul aruncării, mitul falsei identificări din componistica îmbrăţişării când fiecare priveşte peste umărul celuilalt ruine aliniate până la ultimul act al gunoierului care nu vrea să ştie decât lumea purificată de el.
Dintre coapsele albului controversat nechează pulberi sirepe, pigmentează detaşări rânduite din iepe cu mânji care nu văd decât esenţialul până umbra reintră, se îneacă în sângele ei, dintrodată mutaţie în ceea ce de mult treuia să răsfrângă ceremonia unei nunţi de hârtie neprihănit ghemotoc furat de vânt din bătaia pojarului...
Laşi vântul să bântuie hybrisul înserărilor cu nonşalanţa cuvântului dinaintea sfinţitei înseninări... * Când fluviul dă-n clocot, poetul încalecă mitul nedesluşirii, lumea lipeşte urechea de neguri orizontale, îl crede! până la ziuă reinventează galopul şi valul crapă galben copite-nstelate.
Legiuni aproape inerte gata să cadă în trufia din urmă sorb frunzele laptelui; patrie interzisă lentilelor aburite gata să devină un simbol mare şi grav urcă întruna la cer mistice broaşte cu mormolocii în cârcă...
Toma GRIGORIE
La ceas de seară
Sub umbrarul lunii, viaţa a schiţat un zâmbet fugar, cu picioarele strâmbe. Evadat din covată, copilul a prins riduri pe scâncetul vârstei. Un excurs donquijotesc printre morile de vânt şi-a pus amprenta pe zidurile prin care a trecut. La ceas de seară, un paj gârbov se anină de trena crăiesei ce-l va duce în ţara minunilor veşnice.
Penitenţa de-o viaţă
Îngenunchez în poezia aceasta ca într-un sanctuar cu relicve de îngeri. Pe buza candelei înfloreşte un strop din sângele Domnului. Mă încrâncenez să extrag cuvintele insinuate în carnea ei sidefie. Învăţ perpetuu, dar niciodată nu ştiu să-i oblojesc sublim rănile provocate de silabe. Mă dor genunchii de penitenţa la care mă supune de-o viaţă.
Fără casă
Oameni debusolaţi împart mesele zilei în bucăţi de pâine mucegăită. Noaptea îi prinde pe cei fără casă chircindu-se la streaşina lunii. Cu tot avutul în sacoşe soioase, put ca un tomberon mobil . O rază de fericire le inundă, vara, feţele creponate celor rămaşi pe picioare, după iataganele gerului. Gările îi atrag ca un magnet, deşi nu pleacă nicăieri. Şi totuşi visează .
*** Atâta lumină în grotă coboară din cer când se roagă ascetul. Viaţa lumească, atât de departe. Doar plânsul apei în stâncă măsoară tăcerea. Trupul - o adiere de vânt - poartă un suflet de înalt, cât o bucată de cer. Omul sfânt - umbra lui Dumnezeu pe pământ.
Cometa cu coadă Lui Patrel Berceanu
Poezia n-a expiat pe buzele poetului mort tânăr. A dobândit trup nemuritor din spiritul lui. Păşea pe stele ca pe dalele străzii, precum Iisus pe ape.
Noapte de dincolo a zărit uşor cometa cu coadă.
|