Dacă astăzi cercetarea literară academică tinde tot mai mult spre ştiinţificitate, n-ar trebui să ne mire că Ministerul Educaţiei caută itemi obiectivi (teste grilă) pentru evaluarea Literaturii în sistemul de învăţământ preuniversitar. Ăsta e trendul epocii. Subiectivitatea în interpretarea literaturii (care nu era, totuşi, bătut de câmpi, aşa cum credeau/ cred mulţi din domeniul ştiinţelor tari, exacte), ca apanaj al individualismului, ţine de epoca desuetă a liberalismului clasic. În era post-adevărului, e musai să numeri câţi metri pătraţi de pământ avea Ion, ca să demonstrezi că era un sărăntoc. Altfel, cum să explici scena sărutului pământului (da, aşa zicea o profesoară într-un articol de pe un site, cum să explici unui elev de azi asta? De-aia mai bine scoţi Ion din programa de BAC, că oricum romanul nu e corect politic). Nu mai poţi avea încredere în capacitatea profesorului de a evalua cunoştinţele şi abilităţile (sau competenţele - să folosesc termenul fetiş) elevilor, fiindcă el este un factor subiectiv, un element periculos pentru visul de aur al unei societăţi standardizate şi tehnologizate.
Studierea literaturii nu are drept scop doar memorarea unor informaţii. De aceea, este cel puţin inadecvat (să nu zic total greşit) să adopţi ca metodă de evaluare la bacalaureat grila. Astfel, nu vei putea niciodată să evaluezi abilităţile de interpretare a unor texte literare, puterea de analiză şi de sinteză, de comparaţie în diacronie şi în sincronie, capacitatea de exprimare logică şi coerentă (uneori, chiar expresivă) ş.a. Ştiu, unii vor spune că elevii oricum memorează nişte comentarii prefabricate, aşa că nu mai contează. Cred însă că (mai) există şi profesori care analizează împreună cu elevii textele literare, iar comentariul acestora este rezultatul unui proces de învăţare şi de reflecţie (cu ghidaj), combinat cu lecturi diverse (nu numai ale textelor din manual) şi cu diferite cunoştinţe obţinute prin accesarea altor arte (pictură, muzică, cinematografie, teatru etc.). Poate că ne sperie unele rezultate catastrofale la bacalaureat, dar apariţia şi înmulţirea unor fiinţe umane robotizate nu ne sperie?