Conducerea / Contact / Echipa / Editura / Fil. Craiova USR     








Rocambolescul în haine postmoderniste

        Gabriel COȘOVEANU

Cu gesticulație caragialescă, dar cu ținută de parabolă ori alegorie, Christina Domestica și Vânătorii de suflete (Humanitas, 2006) ni-l recomandă (din nou) pe Petru Cimpoeșu drept foarte echipat ca radar pentru psihologia nației sale, ca și a omului, în genere, amator, dintotdeauna, de narațiuni oricât de bizare, bune însă de potolit – sau de stârnit? – fantasmele și stihiile subeurilor fiecăruia. Densitatea de scenarii ale manipulării, prin securiști, extratereștri, MISA ori politicieni machiavelici este aiuritoare, dar conjecturile se fac în modul cel mai firesc, fel de a admite că autorul, bun digerator de presă și om informat, cu vocație, să zic așa, a actualității, asamblează creditabil, din punctul de vedere narativ, semnele cu care suntem bombardați și le conferă un aer familiar. Procedura are proprietatea că, deși poveștile produse pot, separat, să respingă prin cota de senzațional, sufocantă, toate la un loc creează acea senzație stranie, traductibilă în exclamația Dar dacă, totuși....!? Acest tip de reacție, prezentă și la intelectualii rasați, deși ei nu o recunosc decât în regim de maximă discreție, funcționează ca o supapă, binevenită, de altfel, pentru toate frustrările generate de teoriile științifice, dispuse vizibil, în perioada post-Einstein, să spunem, să facă loc metaforizării, impreciziei terminologice, misterului.

Din atare unghi, Petru Cimpoeșu scrie un roman categoric atrăgător prin dozajul suspansului, reactivând, în cititor, o coardă de care alți ficționari, intricat confesivi și megalomani, au cam uitat: simțul detectivistic. Prozatorul „pur” are interesul, sau măcar instinctul, de a ajunge cu publicul la o relație interactivă; avem, de aceea, cu Christina Domestica, o demonstrație de „respect” față de pretențiile unui lector contemporan, ce pretinde nu doar pregnanță a scriiturii, ci și un story acut, greu de uitat. Or, aici e punctul forte, în calitatea filmică, „americănească” (unele scene parcă aduc, vag, în memorie, amorse din Hangar 18 sau din filme ale lui Spielberg) a derulării faptelor, „senzaționale”, dar logice, întrucât trebuie să concedem că are și registrul senzaționalis, coerența sa. Altminteri, ar ieși un galimatias; așa, avem de-a face cu cadru social-politic recognoscibil, apăsat de elemente fantasy, cu grija ca ele să aibă baze speculative prestigioase. Ne vom întâlni cu teorii – transpuse naiv-amuzant, în tot cazul fără intuiția gravității de fond, cum ar explica Gavrilescu al lui Eliade ce i se întâmplă – culese din Platon, Campanela, Swedenborg, Gödel, Prigogine, Schrödinger, Mach, și relaționate fără efort cu mainstream-ul cărții.

Premisa e deja rocambolescă: fenomene misterioase multiple se petrec, în Pacific,  pe insula Roland, proprietate secretă, devenită apoi invizibilă, a statului român, administrată, de nevoie, în cotutelă cu americanii, care dețin, evident, baze militare acolo. E de la sine înțeles că lucruri serioase, precum echilibrul mondial de forțe, vor fi explicate prin potențialul special, „paranormal” al insulei. O cazuistică întreagă e pusă în slujba demonstrării felului în care România a devenit putere colonială, și sigur că prima întrebare ar viza specificul poporului acestui teritoriu de peste mări, cu o climă ce „îndemna la lene”. Portretul etnic are de ce să nu-i prea încânte pe unii: „...cei mai mulți dintre rolanzi preferau să fie considerați handicapați, ca să primească ajutor social. Unii mai întreprinzători cultivau canabis, câțiva își pierdeau vremea încercând să pescuiască, și numai o mică parte se îndeletnicea cu furtișagurile sau prostituția, restul fiind ocupați în alte activități, cum ar fi așa-zisele adopții internaționale. Uneori, copiii erau vânduți înainte de a se naște”.

Coabitează cu rolanzii militarii americani, printre care un simpatic doctor Thomas, ucis în condiții suspecte, un colonel cam dezabuzat numit Pruritanal (un soldat se cheamă Khapsek, un căpitan Jegg), un ofițer inferior, Vic, a cărui soție este chiar Christina, ființă gracilă și temătoare până la ipohondrie, aleasă, pentru bunătatea ei buimacă (Vic o face „ridicolă”), să intre într-o ecuație spiritistă, cu aport extraterestru (să stea, spre pildă, în centrul Marii Spirale MISA). Eroina, „o provincială conformistă până în măduva unghiilor din așa-zisa specie Domestica”, este depășită de avalanșa de evenimente ciudate survenite pe insulă, și ajunge să-și caute soțul dispărut cu ajutorul unui evadat de la balamuc, purtător al personalității lui Nicolae Ceaușescu, căruia îi scrie, de altfel, și memoriile, dictatorul aflându-se, de fapt, în Cuba, refugiat după tumultul din decembrie 1989. Câteva dintre temele și temerile postdecembriste apar de asemenea, cum apar evocați și Ion Mihai Pacepa, Emil Constantinescu, Traian Băsescu, Ioana Maria Vlas, ceea ce infuzează intrigii o indenegabilă „soliditate” analitică. Pe de altă parte, deși subiectele sunt din gama celor ce au schimbat și schimonosit vieți, modul de tratare e, în mare parte (mai puțin finalul, de o tristețe grea ca o lespede) de un comic nebun. Comentându-se traseul unor banale cisterne, se face referire la strategia oblicității, în termenii următori: „...distanța cea mai scurtă dintre un scop și realizarea lui nu este acțiunea directă, în linie dreaptă, cum s-ar putea crede la prima vedere, ci acțiunea în linie oblică; despre linia oblică nu se poate spune nici că ar fi dreaptă, nici că nu ar fi. Un exemplu  cât se poate de sugestiv în această privință îl oferă celebrul fotbalist Beckham, care lovește mingea ca și cum ar trimite-o în altă parte, totuși ea se duce unde trebuie”. În alt loc i se atribuie lui Bertrand Russell o teorie despre cheli, iar îndesirea întâlnirilor de gradul trei atrage ideea că trebuie intensificate măsurile ...anticorupție. Am zis comic nebun, dar, în fond, vraiștea faptică și logică descrie un mod de a fi ce nu inspiră irealitate sau voie-bună, ci dimpotrivă. Lucrurile se învârtesc în jurul Sfârșitului Lumii, văzut ca non-violent, ci doar ca triumf al incapabililor și ticăloșilor: „Iar oamenii cinstiți, dacă vor mai fi, vor înnebuni de bunăvoie”. Sufletele se vor fi vânat.

Romanul lui Petru Cimpoeșu, cu ductus rocambolesc în era Internetului, este o probă excelentă de administrat scepticilor care se îndoiesc de faptul că avem, azi, proză de calitate.

Nr. 1/2008
Nominalizãri pentru Premiile Uniunii Scriitorilor pe anul 2006

Douã zile la un castel din Polonia, o zi la Dresda
de Gabriel CHIFU

dumnezeu la abator
de Anton JUREBIE

Dimoviana
de Dan CRISTEA

Din jurnal (1992)
de Gabriel DIMISIANU

Dupã un faliment (IV)
de Alexandru GEORGE

„Viata Româneascã“
de Florea MIU

Memoria provizorie
de Nicolae PRELIPCEANU

Academia de pe Gianicolo (II)
de Adrian POPESCU

Versuri
de Ion Maria

La portile Orientului
Daniel Cristea - Enache

Festivalul Comediei Românești
Mircea GHITULESCU

Etnicul românesc și ideea europeană
Ionel Bușe

Matei Vișniec Scenografia așteptării
Iulian BOLDEA

Matei Vișniec
Iulian BOLDEA

Către nemurire
de Horia GÂRBEA

poeme nouã
Mihai ENE

„Trecutul nu trebuie uitat….”
Sonia CUCIUREANU

Funigei
Julio CORTAZAR

Încă o dată, clasic și modern
Ioan LASCU

Romanul neîntâlnirilor
Gabriela GHEORGHISOR

Rocambolescul în haine postmoderniste
Gabriel COȘOVEANU

Carte de recitire
Bucur DEMETRIAN

Nepieritoarea utopie a poemului
Paul ARETZU

Poezie dintr-un întuneric luminat
Luminița CORNEANU

„Ce citeau, cum citeau” locuitorii secolului 19
Dania-Ariana MOISA

Inspirat de heruvini
Geo VASILE

Ipostaze creatoare
Petre CIOBANU

Câteva impresii ale unui cititor meloman
Mircea MOISA

Arta de a fi discipol mereu
Paul ARETZU

Alexandru Păsat

Un poet al câmpiei
Bucur DEMETRIAN

Mihail Sebastian – magia paginii și a condeiului spornic
Henri Zalis

Sub semnul melancoliei
Florea MIU

Literatură și istorie la Thomas Babington Macaulay
Victor Olaru



© 2007 Revista Ramuri