Rocambolescul în haine postmoderniste
Gabriel COȘOVEANU
Cu gesticulație caragialescă, dar cu ținută de parabolă ori alegorie, Christina Domestica și Vânătorii de suflete (Humanitas, 2006) ni-l recomandă (din nou) pe Petru Cimpoeșu drept foarte echipat ca radar pentru psihologia nației sale, ca și a omului, în genere, amator, dintotdeauna, de narațiuni oricât de bizare, bune însă de potolit – sau de stârnit? – fantasmele și stihiile subeurilor fiecăruia. Densitatea de scenarii ale manipulării, prin securiști, extratereștri, MISA ori politicieni machiavelici este aiuritoare, dar conjecturile se fac în modul cel mai firesc, fel de a admite că autorul, bun digerator de presă și om informat, cu vocație, să zic așa, a actualității, asamblează creditabil, din punctul de vedere narativ, semnele cu care suntem bombardați și le conferă un aer familiar. Procedura are proprietatea că, deși poveștile produse pot, separat, să respingă prin cota de senzațional, sufocantă, toate la un loc creează acea senzație stranie, traductibilă în exclamația Dar dacă, totuși....!? Acest tip de reacție, prezentă și la intelectualii rasați, deși ei nu o recunosc decât în regim de maximă discreție, funcționează ca o supapă, binevenită, de altfel, pentru toate frustrările generate de teoriile științifice, dispuse vizibil, în perioada post-Einstein, să spunem, să facă loc metaforizării, impreciziei terminologice, misterului.
Din atare unghi, Petru Cimpoeșu scrie un roman categoric atrăgător prin dozajul suspansului, reactivând, în cititor, o coardă de care alți ficționari, intricat confesivi și megalomani, au cam uitat: simțul detectivistic. Prozatorul „pur” are interesul, sau măcar instinctul, de a ajunge cu publicul la o relație interactivă; avem, de aceea, cu Christina Domestica, o demonstrație de „respect” față de pretențiile unui lector contemporan, ce pretinde nu doar pregnanță a scriiturii, ci și un story acut, greu de uitat. Or, aici e punctul forte, în calitatea filmică, „americănească” (unele scene parcă aduc, vag, în memorie, amorse din Hangar 18 sau din filme ale lui Spielberg) a derulării faptelor, „senzaționale”, dar logice, întrucât trebuie să concedem că are și registrul senzaționalis, coerența sa. Altminteri, ar ieși un galimatias; așa, avem de-a face cu cadru social-politic recognoscibil, apăsat de elemente fantasy, cu grija ca ele să aibă baze speculative prestigioase. Ne vom întâlni cu teorii – transpuse naiv-amuzant, în tot cazul fără intuiția gravității de fond, cum ar explica Gavrilescu al lui Eliade ce i se întâmplă – culese din Platon, Campanela, Swedenborg, Gödel, Prigogine, Schrödinger, Mach, și relaționate fără efort cu mainstream-ul cărții.
Premisa e deja rocambolescă: fenomene misterioase multiple se petrec, în Pacific, pe insula Roland, proprietate secretă, devenită apoi invizibilă, a statului român, administrată, de nevoie, în cotutelă cu americanii, care dețin, evident, baze militare acolo. E de la sine înțeles că lucruri serioase, precum echilibrul mondial de forțe, vor fi explicate prin potențialul special, „paranormal” al insulei. O cazuistică întreagă e pusă în slujba demonstrării felului în care România a devenit putere colonială, și sigur că prima întrebare ar viza specificul poporului acestui teritoriu de peste mări, cu o climă ce „îndemna la lene”. Portretul etnic are de ce să nu-i prea încânte pe unii: „...cei mai mulți dintre rolanzi preferau să fie considerați handicapați, ca să primească ajutor social. Unii mai întreprinzători cultivau canabis, câțiva își pierdeau vremea încercând să pescuiască, și numai o mică parte se îndeletnicea cu furtișagurile sau prostituția, restul fiind ocupați în alte activități, cum ar fi așa-zisele adopții internaționale. Uneori, copiii erau vânduți înainte de a se naște”.
Coabitează cu rolanzii militarii americani, printre care un simpatic doctor Thomas, ucis în condiții suspecte, un colonel cam dezabuzat numit Pruritanal (un soldat se cheamă Khapsek, un căpitan Jegg), un ofițer inferior, Vic, a cărui soție este chiar Christina, ființă gracilă și temătoare până la ipohondrie, aleasă, pentru bunătatea ei buimacă (Vic o face „ridicolă”), să intre într-o ecuație spiritistă, cu aport extraterestru (să stea, spre pildă, în centrul Marii Spirale MISA). Eroina, „o provincială conformistă până în măduva unghiilor din așa-zisa specie Domestica”, este depășită de avalanșa de evenimente ciudate survenite pe insulă, și ajunge să-și caute soțul dispărut cu ajutorul unui evadat de la balamuc, purtător al personalității lui Nicolae Ceaușescu, căruia îi scrie, de altfel, și memoriile, dictatorul aflându-se, de fapt, în Cuba, refugiat după tumultul din decembrie 1989. Câteva dintre temele și temerile postdecembriste apar de asemenea, cum apar evocați și Ion Mihai Pacepa, Emil Constantinescu, Traian Băsescu, Ioana Maria Vlas, ceea ce infuzează intrigii o indenegabilă „soliditate” analitică. Pe de altă parte, deși subiectele sunt din gama celor ce au schimbat și schimonosit vieți, modul de tratare e, în mare parte (mai puțin finalul, de o tristețe grea ca o lespede) de un comic nebun. Comentându-se traseul unor banale cisterne, se face referire la strategia oblicității, în termenii următori: „...distanța cea mai scurtă dintre un scop și realizarea lui nu este acțiunea directă, în linie dreaptă, cum s-ar putea crede la prima vedere, ci acțiunea în linie oblică; despre linia oblică nu se poate spune nici că ar fi dreaptă, nici că nu ar fi. Un exemplu cât se poate de sugestiv în această privință îl oferă celebrul fotbalist Beckham, care lovește mingea ca și cum ar trimite-o în altă parte, totuși ea se duce unde trebuie”. În alt loc i se atribuie lui Bertrand Russell o teorie despre cheli, iar îndesirea întâlnirilor de gradul trei atrage ideea că trebuie intensificate măsurile ...anticorupție. Am zis comic nebun, dar, în fond, vraiștea faptică și logică descrie un mod de a fi ce nu inspiră irealitate sau voie-bună, ci dimpotrivă. Lucrurile se învârtesc în jurul Sfârșitului Lumii, văzut ca non-violent, ci doar ca triumf al incapabililor și ticăloșilor: „Iar oamenii cinstiți, dacă vor mai fi, vor înnebuni de bunăvoie”. Sufletele se vor fi vânat.
Romanul lui Petru Cimpoeșu, cu ductus rocambolesc în era Internetului, este o probă excelentă de administrat scepticilor care se îndoiesc de faptul că avem, azi, proză de calitate.
|
|