Stratificarea literaturii universale în tipare naţionale
        MARIAN BARBU
  
PiaÅ£a literară din România postdecembristă arată ca un teren denivelat, din care arareori se desprinde câte o ridicătură de pământ sau mai creÅŸte un arbust, ori a rămas vreun copac stingher din acel neprielnic.ieri ! AÅŸa că pentru cronicarul literar este aproape imposibil să aibă o informaÅ£ie completă, la zi, despre scrierile care pot fi identificabile în durata lor de existenţă. O regrupare a unora dintre acestea s-ar putea realiza pe .generaÅ£ii (oare?), tematist, pe cât posibil, sau pur ÅŸi simplu într-un cadru restrâns al speciei cultivate. Ei, de aici încolo, intervine cultura criticului, aÅŸezarea informaÅ£iei în calupuri de valori privind nu numai arealul naÅ£ional, ci ÅŸi pe cel, în genere, universal. Celor neîncrezători în ultima mea consideraÅ£ie, ca ÅŸi celor vanitoÅŸi, le reamintesc doar câteva repere din receptarea literaturii moderne din spaÅ£iul nostru. Multele referinÅ£e ale paÅŸoptiÅŸtilor la indicatori francezi, italieni sau germani; ale junimiÅŸtilor, din sec. al XIX-lea. Åži începând cu pleiada de teoreticieni, critici ÅŸi istorici literari din perioada interbelică, popasurile în literaturile străine au fost nenumărate pentru a satisface ÅŸi a impune, în ultimă instanţă, genul proxim ÅŸi diferenÅ£a specifică. Sugrumarea ori stoparea circuitului de valori literare de după 23 august 1944, deÅŸi s-a făcut aproape programatic, literatura universală n-a încetat să fie tipărită, prin zeci ÅŸi sute de cărÅ£i, prilej pentru scriitorii români de a-ÅŸi etala contribuÅ£ia estetică în relaÅ£ie directă cu ceea ce în occident sau în ţările de peste ocean se producea. Adesea, selecÅ£ia a fost riguroasă ÅŸi datorată unor spirite critice înalte, recunoscute, ca : Vladimir Streinu, Romul Munteanu; după '89, Dumitru Micu, Mircea Martin - în postura de directori ai Editurii "Univers". Sau "înainte" - Marin Preda (la "Cartea Românească"), Valeriu Râpeanu (la Editura "Eminescu") ÅŸ.a. Acest preambul are menirea să pună în gardă cititorul ipotetic sau interesat de circuitul literaturii universale în România, despre care un prozator matur ca Marius Tupan (n.1945) poate depune mărturie prin tehnicile narative (multiple ÅŸi acute) din trilogia Batalioane invizibile (FundaÅ£ia Luceafărul, 2006). Reunite acum - Batalioane invizibile (I- 2001), Rhizoma (II- 2004), Asteroidul (III- 2006) - cărÅ£ile lui Marius Tupan explodează de trimiteri la cultura lumii ÅŸi la cea naÅ£ională, cum grano salis.      Este vorba de un canon al influenÅ£ei, pe care atât l-a sublimat Harold Bloom, în cazul lui Shakespeare ÅŸi Cervantes, încât aproape toÅ£i scriitorii lumii, care le-au urmat celor doi, nu mai pot fi explicaÅ£i în devenirea lor fără trimiteri în urmă. Criticul american vedea aici puterea de implicare în demersul literar modern care nu mai este accidental sau simplu expus, datorită talentului, ci controlat gradat de luciditate (citeÅŸte diferenÅ£iere !) ÅŸi idee (consonanţă de ridicare de la particular, la general, fără a lipsi specificul identitar). Ca o mică paranteză, precizez că în majoritatea cazurilor de ofertă a Premiilor Nobel (atunci când nu au avut trimitere vindicativ-politică, deh !), motivaÅ£ia acordării se realizează prin cele subliniate de mine. AÅŸadar, trilogia lui Tupan este gândită ca proiectul unui arhitect. După schiÅ£e ÅŸi planuri, detalii de convergenţă, puse ori nu pe hârtie, scriitorul n-are încotro ÅŸi face ÅŸi pe constructorul. De aici încolo - când salahor, când depozit de materiale, când ÅŸofer pentru transport, când consultant pentru "marfa" betonierelor, când., când. Liber pe rostirea sa, scriitorul a exclus ab initio pelerinajul pentru. aprobări, de la primărie, de la mediu, de la.,de la.cenzori ! Avea în urmă încă o trilogie, alte romane, alte proze scurte, o organizare de ÅŸantier de multă vreme reperabilă prin "facerea" ÅŸi tipărirea revistei "Luceafărul ", o facultate de Filologie ÅŸi multe lecturi din literaturile lumii. Selectiv, le-a adăpostit mereu, încă de "ieri", ca să nu-ÅŸi piardă sevele ÅŸi chemările pentru mâine. AÅŸa că, în timp record, "coacerea" inspiraÅ£iei a dat în vârfuri de cuvinte de după 1990 ÅŸi în mod aparte după 2000, în cazul trilogiei în discuÅ£ie. Pentru cititorul interesat de "oglindirea realităţii" (vai, vai - cum i se mai spunea. zugrăvire ! bieÅ£ii vopsitori comuniÅŸti !), le pot spune că vor afla incidental despre atacul terorist de la 11 sept. 2001, asupra turnurilor Gemene din USA, despre războaiele din Afganistan ÅŸi Irak, despre mafie, homosexualitate, protocronism, despre orgiile dintr-o sală de sport a iniÅ£iaÅ£ilor de către un "ostracizat" guru, informaÅ£ii despre importanÅ£a camerei ascunse, despre metodele de a cuceri puterea (indiferent de Å£ară), de circuitul internaÅ£ional al afacerilor, al presei scrise ÅŸi vorbite, despre rolul spionajului ÅŸi al diplomaÅ£iei, nu numai în faze de tranziÅ£ie, despre gardienii lumii (ieri - jandarmi), despre lovitura de stat. Toate acestea puse cap la cap, ÅŸi câte altele, pot sta sub semnul relativului. AtenÅ£ie, care, coroborat cu ceea ce ÅŸtie fiecare, poate da satisfacÅ£ii nebănuite în comunicare, în interpretare. Nu s-a impus deja fluxul ÅŸi refluxul în trinitatea  emiţător - mesaj - receptor ? Decodarea simplă sau multiplă nu aparÅ£ine receptorului ? Căci la urma urmei, reluând un truism, lectura bine asimilată oferă delicii spiritului doar în funcÅ£ie de pregătirea intelectuală a fiecăruia dintre noi. Cititorul român, care n-a ieÅŸit din brazda realismului echivalent cu informaÅ£ia lui (poate nu întotdeauna balzacian, rebrenian sau predist) nu va putea accede la temperatura semnificaÅ£iilor, la formarea intempestivă a simbolurilor sau la căderea cometelor în nivelul unor paradigme; ori nu va înÅ£elege vuietul surd al apelor din mulÅ£imea discursurilor de adâncime ori de escortă. Iată de ce Dante Aligheri a compus trilogia arhicunoscută ÅŸi a început cu .Infernul. A extrapolat situaÅ£ia politică din FlorenÅ£a lui natală, într-un loc subpământean, după mitologia greacă, pentru a vedea viaÅ£a (comportamentul) sufletelor. Două personaje cheie - Virgiliu ("simbol al raÅ£iunii umane"), ÅŸi Beatrice ("simbol al raÅ£iunii divine") -  îl conduc pe poet pentru a putea să vadă tragedii ÅŸi drame, pe care, descriindu-le, să avertizeze lumea despre celălalt cosmos al fiinÅ£ei noastre. Marius Tupan îşi ia simbol.craterul. Probabil este obsesia unei văgăuni din matricea sa mehedinÅ£eană Tâmna (reperată normal în câteva rânduri). Toponimul ca atare se-nscrie în derivatele cuvântului slav / rusesc - tëmnâi, corespunzător, în funcÅ£ie de context, unor sinonime : întunecat, obscur, închis, smolit, nedesluÅŸit, neclar, suspect, care dă de bănuit, tenebros, ignorant, întuneric, beznă, lucru neînÅ£eles, neexplicat. Pentru lectorul cu acribie filologică, după parcurgerea celor 860 de pagini ale trilogiei (I - 286, II - 284, III - 290), satisfacÅ£ia supremă va fi să constate desfolierea ingenioasă a acestor sinonime, ca o desprindere bucuroasă din inconÅŸtientul matricial al prozatorului. Iată cum au urcat, nu târziu, sevele amintirii de tip blagian, revărsându-se în lujerul unei proze cu vădite trimiteri autografice. Ce critică psihanalitică s-ar încumeta să fie realizată ! Odată cu asta, craterul devine o insulă (nu ca la Daniel Defoe ori Umberto Eco, dar pe aproape; găsim tangenÅ£e vizibile cu ultimul !), pe care scriitorul o populează, fixând ierarhii, miÅŸcare, limbaje, în ultimă instanţă, viaţă cu sens invers faţă de cea obiÅŸnuită, să-i zicem, de din afară. La prima interpretare, izolarea aceasta este dictată de forÅ£e oculte, căci dincolo, la hotarele craterului, se află pază militarizată. Numaidecât trebuie să deconspir "influenÅ£ele" : lui Evgheni Zamiatin (1844-1937, prin romanul Noi - 1920, apărut, începând din 1924, la New York, Praga, Paris) ÅŸi ale urmaÅŸului acestuia, atât de des citat - Eric Arthur Blaier (1903-1953 - poliÅ£ist, profesor, librar, voluntar în războiul din Spania, eseist ÅŸi ziarist de radio), cu numele de scriitor -George Orwell, autor a două romane celebre - Animal Farm - 1945 ÅŸi 1984 - Nineteen Eighty Four - 1949 ). Imediat , din acest punct, trilogia tupaniană începe să capete aspect de roman politic. Totul narativ derulându-se în Marconia (denumire prin anagramare a României). După ultima frază din volumul întâi (el însuÅŸi cu trei trepte de întindere a epicului : Auzenii, Mirosenii, Vedenii) - "Poate că noul guvernator te va pregăti mai bine pentru o altă lovitură de crater ! De altfel, asta trebuie să rămână suprema izbândă a Åžipotei !" (subl.n. - M.B.) - se multiplică în sensuri cuvântul "izolarea" din incipitul cărÅ£ii. Ca în scrierile actuale de tip horror, venite acum cu insistenţă de peste ocean (la începuturi, literatura de groază s-a afirmat în preromantismul englez ÅŸi francez, cu scene terifiante de crime, cimitire ÅŸi fantome - prelungite, parÅ£ial, dar benefic, în romanele de mistere, mai ales franceze - vezi Sue, Féval, Gozlan , ca ÅŸi la noi - vezi Bujoreanu, Baronzi, Aricescu ÅŸ.a.), Marius Tupan centrează cuvântul "duhuri" într-o afirmaÅ£ie sigură, vizând existenÅ£a acestora, atât în spaÅ£ii închise, cât ÅŸi deschise. Originea lor se afla în.crater. Tartorele (guvernatorul după model american !) era Rinu Arvunescu. De acum, tipologia romanelor se va impune nu prin onomastică, destul de ÅŸubredă, amintind de copilăria speciei din sec. al XIX-lea, de la Ion Ghica, la Duiliu Zamfirescu (situaÅ£ia va fi mai incidentală în sec. al XX-lea, dar nu va mai constitui un reper  nodal - vezi Iancu Urmatecu, al lui I.M Sadoveanu, din 1944), ci prin uluitoarele microeseuri dedicate fiecăruia în parte, fragmentate, intersectate mereu. Pe ansamblu, excelente fiziologii moderne!      Personajele din trilogia lui Tupan sunt ca puiul de impala pe care leoaica, după ce i-a omorât mama ÅŸi a devorat-o până la saÅ£ietate, îl răsfaţă maternal, în mod vizibil. AÅŸ zice, emiţând un paradox, că romancierul a fost obligat de gând ÅŸi de idee ca forma materiei, care exista ÅŸi care trebuia provocată, să stea în tipare de roman. Ea trebuia să aibă niÅŸte reprezentanÅ£i de miÅŸcare, actanÅ£i adică. De aceea, personajele nu se pot ierarhiza, fiindcă ar fi necesară o statistică a prezenÅ£ei lor în trama desfăşurată. Din rândul bărbaÅ£ilor, lângă Arvunescu, mai notăm pe Grigore Plagamat, Miru Rozeta, care pot trimite la craii. lui Matei I. Caragiale. Numai că amendarea vine din plaja desfăşurării de peripeÅ£ii nocturne la clasicul Matei, pe când aici, în lupta pentru putere, se înfruntă - zi ÅŸi noapte - un istoric, devenit guvernator în Åžipote, ÅŸi un enciclopedist ambulant ca Plagamat. Miru Rozeta, nu altul, decât autorul însuÅŸi, implicat în viaÅ£a de grup, participând ÅŸi el la viaÅ£a tribală, inclusiv la orgiile sexuale, rămâne.gânditorul. Nu de Hamangia, căci nu priveÅŸte spre pământ, Å£inându-ÅŸi capul între mâini, ci priveÅŸte cerul ÅŸi are revelaÅ£ii. Ajunge la concluzia că Dumnezeu, care le orânduieÅŸte pe toate ÅŸi pe toÅ£i (chiar de la naÅŸtere ) - principiu biblic, de sorginte ortodoxă - , i-a pus în gene semnul de "om ales ". Ca dovadă, simÅ£indu-ÅŸi chemarea interioară (la fiecare dintre indivizii planetei aflându-se un crater !), întreprinde o serie de cercetări ÅŸtiinÅ£ifice, pe care, prin revelaÅ£ie, le va numi particule divine. Misiunea lui de biruinţă spirituală este descrisă cu lux de amănunte în vol. 3, intitulat Asteroidul. Cu o forţă copleÅŸitoare de concentrare, obÅ£ine o iluminare pe măsură, reuÅŸind să abată traiectoria unui asteroid de la contactul cu pământul, ce părea iminent. Åži aici, cercetările americane, filmele S.F. ÅŸi alte variaÅ£iuni scripturale ne-au oferit o bogată literatură de specialitate ! Fără glumă, ce film de lung metraj s-ar realiza din fiecare componentă a trilogiei ! La scriitorul român, coagularea celor două nume - Miru ÅŸi Rozeta - deconspiră o întreagă ÅŸtiinţă a autorului despre rolul personajului într-o proză de durată (excelente învăţăminte se găsesc în cartea universitarei clujene Mariana Istrate - Percorsi del Nome, Ezio Parma editore, 2003). Filologul studios Marius Tupan cuprinde în Miru o multitudine de sensuri, substantivale, dar ÅŸi verbale, sensul impunător rămânând cel bisericesc / religios. Pe când Rozeta are trimiteri la botanică (plantă erbacee, din Nordul Africii; o parte a discursului narativ are loc în Tanzania, Å£ară din Africa ecuatorială de est), dar ÅŸi la podoabe de textile sau încălţăminte, la ornamente, în formă de roză, în artele aplicate - pictură, sculptură, arhitectură, ca ÅŸi în diferite ramuri ale tehnicii. Ba în masonerie, rozeta defineÅŸte o anumită schiţă de recunoaÅŸtere, de identificare. Autorul pedalează pe figura triunghiului, a interferenÅ£elor acestuia, pe Tricontinentale ! De transparenţă onomastică sunt ÅŸi alte denumiri, marcat  fiind ori numele ori prenumele. Iată, din aceeaÅŸi categorie de .bărbaÅ£i: Dan NemÅ£eanu, Gellu Globescu, Sander Demollari, Paul Cervina, Dan Debinschi, Răzvan Patriciu, Puzdarie (amintind de Pozdare al lui Ion Lăncrănjan), Găunescu etc. Nu aceeaÅŸi metodă de ÅŸarjă ÅŸi de a carica o foloseÅŸte Marius Tupan pentru filiera feminină. Este gestul unui cavaler de ocazie, fiindcă acidul clorhidric al stilului lubric cade tocmai pe aceste fiinÅ£e erotomane. Nimic din ceea ce înseamnă senzaÅ£ii tari, despuietoare de nervi, conÅŸtiinţă ÅŸi decenţă nu-i scapă autorului. Am sentimentul că omul cult , cărturarul cu deschideri enciclopedice aduce în largi descrieri de peisaj uman materia profană ÅŸi frivolă a la Boccaccio, nu dintr-o modă (actuală), ci din ideea unei completitudini a faptului pământean. Din totdeauna, lupta pentru putere a apelat cu bune ÅŸi foarte bune rezultate la politică, fie ÅŸi a struÅ£ului, ca ÅŸi la hetaire, care, sub zodia interesului efemer, au strecurat interese, lupte de gherilă, răsturnări spectaculoase de situaÅ£ii în relaÅ£iile dintre ţări. Istoria omenirii este încărcată de asemenea exemple ÅŸi romancierul nostru, ÅŸtiutor de atâtea , punctează ca la floretă momente de destindere, dar ÅŸi de încrâncenare, mai cu seamă în volumul Rhizoma. Faptul în sine are numai conotaÅ£ii literare, ÅŸi nu din lipsa pudorii, scriitorul dezvăluie linia normală a gândirii unui om. Dedublarea operată este fenomenală, cu briză încântătoare. Toate personajele feminine de prim-plan contribuie conÅŸtient la ambuscade, mereu oscilante, ca ÅŸi la asalturi surprinzătoare, în goana lor după efecte necesare în împlinirea misiunii ofertante. Se detaÅŸează, în primul volum : Lelia Cordin, GraÅ£ia Morrinson; Salma Simona Malinovski ÅŸi Gilda Tudor, în al doilea volum. GraÅ£ia ÅŸi Gilda sunt ziariste, formatoare de opinie, cum se spune acum, iar personalitatea laică ÅŸi profesională este exemplar surprinsă de romancier. S-ar crede că autorul a trăit pe viu - naturalist - în tot ceea ce a redactat despre ele. Nu ca Mircea Cărtărescu, cel din Orbitor, care a citit, ÅŸi studiat, repere ÅŸi manuale de anatomie ÅŸi fiziologia omului, ca apoi să scrie un best seller - De ce iubesc femeile ? Oricum, prezenÅ£ele feminine sunt stăruitoare în trilogie, iar voiajul unora dintre ele în ţări asiate dă notă maximă scriitorului care umple pagina cu elemente de documentar cinematografic -  de la dialogul tÄ™te -Å•- tÄ™te dintre programatorul voiajului Å£i "clienta", la zborul avionului, până la misiunile acreditate, prin nominalizări de hoteluri, întâlniri, compromisuri, declinarea identităţii, viaÅ£a "de acolo" - până la raportul de gardă. Acesta cere texte, înregistrări audio ÅŸi video, jurnale de sejur, la care se adaugă, sub jurământ, vorbe, indicii, descrieri, sugestii, concluzii. Sub aceleaÅŸi auspicii ale ÅŸtiinÅ£ei de a structura un roman modern de calitate, se află ÅŸi volumul al doilea - Rhizoma, tot cu trei trepte sau trei încăperi de lucru :Narcoze, Hipnoze, Psihoze. Mai detailat, numai despre acest volum, ne-am pronunÅ£at în numărul pe martie 2006 al revistei "Ramuri" , p.9. Acum îi vom fixa locul în cadrul trilogiei. Cartea atinge vârful analizei, în care observaÅ£iile psihologului dar ÅŸi ale psihiatrului controlează în detaliu toate înscenările pentru ca partea adversă să îşi poată lua .revanÅŸa (cuvânt care deschide graniÅ£a dintre fiare ÅŸi om). Ca orice romancier important, cu ÅŸtiinÅ£a "facerii" unei trame incitante, Marius Tupan se mărturiseÅŸte pilduitor, în formule subiective de participare la "viaÅ£a" actanÅ£ilor săi. Vorba unui scriitor - 3 ÅŸi cu Rezeda 4. Scriitorul trece în tabăra "personajelor ÅŸi cititorilor săi, fiind jucat de un alt creator instalat în lumea gardienilor. Care ÅŸi acesta, la rândul lui, ajuns personaj, capătă lesă de la plăsmuitor, plasat între astre sau numai strecurat în cugetul lui printr-un duh " (apud M.T.). Se află în pasajul reprodus axa de tehnică narativă care deconspiră un suprarealism controlat, etajarea de metatexte, cerute de ideile în miÅŸcare. Apelând la deja arhicunoscuta "cameră circulară", propusă de Wayne C. Booth, romancierul îşi provoacă personajele, dându-le, în mod pedagogic, o reprezentare în acÅ£iune. Mai întâi, trebuie să-i facă un C.V., apoi să comunice opinii, pe cât posibil, personale, despre tema reuniunii. Scriitorul rămâne totuÅŸi regizor, dar, de data aceasta, intră ÅŸi el în joc. Devine personaj. Numai că, la rându-i, realizează portretele celorlalÅ£i. Acum, doar mental. La retragere, pe masa de scris, adaugă ÅŸi sacrifică după linia centrală stabilită. Aici apare fractura, deviaÅ£ia. Ca marele Márquez nu-ÅŸi mai motivează trecerea dintr-un spaÅ£iu într-altul sau dintr-un registru stilistic într-altul. Scriitorul a văzut ideea în miÅŸcare, de aceea iluminările apărute trebuie înregistrate, fie ÅŸi într-o vizibilă dezordine. Câştigătorul de cursă lungă se numeÅŸte critic literar, iar cititorul devine un homo ludens ÅŸi se bucură la vederea acestui minunat puzzle. Dintr-un astfel de joc inteligent, nu lipsesc astrele, sforăriile, ziariÅŸtii, fosta gospodărie de partid. ÃŽn întreg volumul, funcÅ£ionează zeci de servituÅ£i semantice ale verbelor a iubi ÅŸi a urî (titlu de volum al unui critic din Cluj, care trece ca portdrapel la Grigore Plagamat, mărturisitorul din ultima pagină a romanului). Volumul al treilea - Asteroidul - se impune prin pulsaÅ£iile stilistice care încarcă aÅŸteptarea. Fantasticul realist se centrează pe faptele ÅŸi gândirea lui Miru Rozeta, cel hărăzit divin, încă de la naÅŸtere. Ca orice muritor care se teme de mânia Celui de Sus, simte căderea obiectului cosmic ÅŸi îl dirijează spre potolirea vulcanului, survolând într-un elicopter zona vizată. Celor întâmplate în stagiul de existenţă a omenirii - Potopul, Turnul Babel, li se adaugă acum Ploaia de Foc. Retoric, se aude o nouă profeÅ£ie : "E, oare, ultima somaÅ£ie dinaintea.". Ca odinioară eminescianul Dionis, care n-a putut pronunÅ£a în întregime numele lui Dumnezeu, fiindcă cenzura transcendentă l-a trezit, aici Miru Rozeta, din superstiÅ£ie, nu rosteÅŸte cuvântul Apocalipsă. ÃŽn treacăt, notăm câteva supoziÅ£ii de ordin filosofic, al căror rang speculativ ne poate conduce la fixarea lui Marius Tupan în postura de ctitor al unei noi structuri de roman, oricum, neactivate până acum în spaÅ£iul nostru. Punctăm, prin detaÅŸare, cuvintele de început ale trilogiei (fiecare volum având trei trepte de zbor narativ): Izolarea, RevanÅŸa, AmeninÅ£area. ÃŽntr-o interpretare de cabală, litera I ar fi semnul de verticalitate , dar ÅŸi de perpendicularitate, de plutire omogenă, în unitate. Ar fi chiar semnul omului ca fiinţă;  Litera R este imaginea ghemuit a omului, a constrângerii lui pe pământ. Litera A , de imagine geometrică, semănând cu un compas, cu stabilitate, dar intersectată median. Deci, ea reprezintă o unitate gâtuită, deloc dată în două. ÃŽn schimb, fiind vorba de trei substantive, forme verbale lungi, după model latin, deducem că insistenÅ£a prezenÅ£ei lui a capătă apogeu în cuvântul Apocalipsă. Åž.a.m.d. Ca roman total, cu irizări specifice posmodernităţii europene, Marius Tupan pune în trendul ludic al scrierii unele idei filosofice. ReÅ£inem câteva : cucerirea puterii nu poate fi niciodată o formă de contract social, chiar dacă i s-a zis revoluÅ£ie de catifea sau portocalie. Istoria nu se grăbeÅŸte (predist) dacă oamenii nu o provoacă; iar atunci când ea îşi iese din matcă, se poate vedea extrem de bine circuitul relaÅ£iilor dintre mase ÅŸi personalităţi. După ce ultimele  s-au încununat cu victoria, încep să analizeze ÅŸi să acapareze energiile celor mulÅ£i, pentru a-i face dependenÅ£i de ele. Loviturile de stat tocmai aÅŸa se realizează. Nu publica în 1933 Curzio Malaparte o lucrare intitulată Tehnica loviturii de stat ? Derivată din această idee, apare ÅŸi dezbaterea polivalentă a lui Tupan , depistabilă în mirajul vorbirii lui Răzvan Patriciu, autorul unui Tratat de istorie. Acesta este personajul care roade în spaÅ£iul craterului; în stânga, în dreapta, ÅŸi prin interpuÅŸi ca Plagamat, numai să-ÅŸi iasă din condiÅ£ia de viceguvernator. Zvonul, apoi informaÅ£ia că asteroidul va atinge pământul, îi pune la grea meditaÅ£ie pe .conducătorii craterului. Sigur este vorba de venirea Apocalipsei. Ei sunt niÅŸte autoexilaÅ£i din lumea normală, ca să nu fie pedepsiÅ£i acolo în mod exemplar. ÃŽn loc să meargă spre pocăinţă ÅŸi jelanie, ei reorganizează socialul ÅŸi politicul ca-n viaÅ£a de dinainte. Ceva aparÅ£inând romanului Biblioteca din Alexandria (1980), al lui Petre Sălcudeanu, se află într-un asemenea caz. Datorită izolării ÅŸi comportamentului de grup, ne putem gândi ÅŸi la Åžatra (1968) al lui Zaharia Stancu. Ceea ce li se întâmplă craterienilor Å£ine de o metaistorie, pe care viaÅ£a îi împinge să ÅŸi-o asume. Este aici o filozofie a existenÅ£ei ? Desigur că da, iar romancierul culisează fenomenal pe viaÅ£a agitată a indivizilor. ÃŽn faÅ£a unei catastrofe, oamenii nu sunt deloc uniÅ£i, ci trăiesc larvar, ca în filozofia asiată, amânând, chipurile, iminenÅ£a, sau trăind indiferent. Se află în această trecere prin istorie într-un mod retractil o trimitere acidulată la români. Tupan parcă îndeamnă vizibil la armonie, ca principiu fundamental al existenÅ£ei în Univers. Nu întâmplător, cel care dirijează, prin revelaÅ£ie, asteroidul, salvând planeta, se numeÅŸte Miru Rozeta. Dacă Marius Tupan ar fi cunoscut în detaliu ÅŸi principiile cultului Bahai, cu nenumărate rozete ca decoraÅ£iuni pe clădirile propagatoare ÅŸi cu împăcarea raselor umane, a religiilor acestora sub semnul universalităţii credinÅ£ei, paginile dedicate acesteia ne-ar fi apărut mai dense. Deci, Istorie - Filozofie - Religie. Prin toată schelăria, ca ÅŸi prin limbajul aerisit, flexibil, deloc contorsionat, etajat ca în noimele psihanalitice, trilogia se refuză categoric încadrării sale în roman social sau filosofic, speculativ. Nu, trilogia are supleÅ£ea scrierilor psihologice care au apelat, cu precădere din sec. al XX-lea, de după Freud ÅŸi Jung etc., la analize aproape infinitezimale ale conÅŸtiinÅ£ei ÅŸi ale sufletului. Unele scrieri redactate la persoana întâi au prioritate în această categorie. Cele la persoana a treia oferă lejeritatea distanţării, dacă nu în timp, măcar în spaÅ£iu. Cum ÅŸi acesta adesea poate cuprinde pe autor, el, dăruit cu har ÅŸi cu luciditate, se poate despărÅ£i de realitatea imediată prin proiecÅ£ii ale imaginarului (complet, arborescent). De acum, după structuraliÅŸti ÅŸi semioticieni, imaginarul poate primi semnificaÅ£ii, simboluri, alegorii ÅŸi parabole. Grupările personagiale ale trilogiei nu se pot substitui în mod expres primelor două nominalizări anunÅ£ate, deoarece le refuză concreteÅ£ea ÅŸi instabilitatea situaÅ£iilor în care sunt puse. Am zice ca "ieri" că nu sunt .tipice ! Nici alegoria nu poate fi aplicată în totalitate, deoarece învăţămintele care ar trebui să se reunească într-o morală nu prea se coagulează de-a lungul celor peste 800 de pagini. Mai rămâne parabola, bine fixată de teoria literară în lumea modernă, de la Hegel încoace. ÃŽn sec. al XX-lea, parabolei, în juisarea ei absconsă, i s-au adăugat , la nivel literar, abstractul, fabulosul, enigmaticul, obscurul, echivocul, absurdul. Receptorul poate întreprinde decodarea parabolei pe cont propriu, oferindu-ÅŸi o cheie a înÅ£elegerii gen puzzle. Nu cumva Istoria ieroglifică (1705) ar trebui socotită primul semnal românesc, de tip baroc, unde parabola este un puzzle ? Trilogia lui Marius Tupan este saturată de forme narative, cu tehnici de lucru antrenate înadins ca să ofere suspans, spectacol, iniÅ£iere ÅŸi Å£inere de minte. Ea dispune în paliere epice idei bine încarnate, apelând la dedublare, duplicitate, regie ÅŸi conexiuni atipice, retorice ÅŸi de caricatură, făcând ca întreg ansamblul să se singularizeze nu numai în rândul generaÅ£iei autorului, ci chiar de scrierile anterioare ale acestuia. Există atâta aplecare asupra amplasării fiecărui cuvânt, paragraf, propoziÅ£ie, frază, încât se creează iluzia unei alunecări iniÅ£iatice, polimorfe, a individului contemporan, mereu în postura alergătorului de cursă lungă, deÅŸi este epuizat în efortul lui de instalare a numărului de aur. Roman-eseu, Batalioane invizibile fixează o nouă bornă epică în peisajul bulversant al prozei naÅ£ionale, oferind piste ÅŸi ispite de scenarii cinematografice. Ele ar putea fi cu nimic mai prejos decât filmele realizate după romanul ÃŽn căutarea timpului pierdut, de Marcel Proust , dar parcă mai aproape de Numele trandafirului, al lui Umberto Eco. De ce ? Fiindcă Marius Tupan a desfăşurat narativ lungi canale de aducÅ£iune a unor teme ÅŸi motive universale, realizând un fel de întemeiere heideggeriană a limbajului românesc, căruia nimic din ce-i este specific omului nu-i scapă necercetat. Proza aÅŸază cuvinte într-o anume sintaxă, filmul impune imagini, panoramare ÅŸi proiectează vorbele în geometria culorii. 
		 | 
			
		        
		 |