Henri Zalis - la ceas aniversar semnificativ
Mircea MOISA
Asemenea altor câțiva dintre confrații săi de generație, traiectul cultural-creator al lui Henri Zalis (n. 25 mai, 1932, București) își are începutul vizibil într-o perioadă literară în care dogma ideologică și ucazurile regimului totalitar comunist își exercitau reducționismul, exclusivismul agresiv. Chiar devenirea intelectual-culturală organică, temeinică, individuală, prin școala de toate gradele, a fost grav fracturată prin așa-zisa „reformă a învățământului“ din anul 1948. În pofida, însă, a unor astfel de contexte politico-sociale și culturale s-a manifestat, în nu puține cazuri, într-un domeniu atât de sensibil și cu o specificitate pronunțată, precum cel al umanioarelor, o continuitate între perioada cultural-literară anterioară, denumită generic „perioada interbelică“. Acest fenomen a fost posibil, în principal, prin doi factori esențiali: prezența la catedră a unor profesori autentici, pe de o parte, iar pe de altă parte, vocația studioasă și creativă a unor elevi și studenți, ce s-au format în spiritul unei specificități a universului cultural-literar.
Henri Zalis se circumscrie într-o astfel de paradigmă, iar creația sa literar-culturală, desfășurată și manifestată în bună parte în diversele „etape și direcții“, în perioada dirijismului cultural, nu a fost afectată, nu a fost viciată de factori perturbatori în privința specificității domeniilor din sfera creației literar-culturale ilustrate cu vocație și onestitate profesională. Astfel că literatul plurivalent, cum sunt înclinat să-l definesc printr-o formulă aproximativ adecvată pe Henri Zalis, la ceasul aniversării a 75 de ani de viață, se prezintă cititorilor săi cu o creație cultural-literară variată și de incontestabilă pregnanță în câmpul literaturii noastre, creație produsă pe parcursul ultimelor patru decenii, în plină desfășurare și în momentul actual.
Cunoscut, în principal, în ipostaza sa esențială de critic și istoric literar, H. Zalis a scris și publicat însă, pe parcursul destul de îndelungatei sale existențe creatoare, volume de proză (două romane și două cărți de proză scurtă), volume de literatură de călătorie și memorialistică, dar și un volum de poezie. De la debutul său editorial cu volumul „Romantismul românesc. Eseu despre vârstele interioare“ (1967), urmat la destul de puțin timp de cartea „Gustave Flaubert“ (1968), ori „Sub semnul realului. Eseu despre naturalismul european“ (1974), și până la „Tudor Vianu. Studiu critic“ (1993) și „Tudor Vianu. Viața operei. Opera vieții“ (1997), dar și la recentul opus „O istorie condensată a literaturii române - 1800-2000“, vol. I (2005), vol. II (2000), se învederează complexitatea abordărilor criticului și istoricului literar, atât de activ, în mod benefic și în ceasul de față. Semn că alte volume sunt în pregătire de apariție, bănuiesc, întemeindu-mă pe câteva repere din cuprinzătoarele sale abordări, studii monografice despre doi importanți scriitori români din secolul XX, Felix Aderca (1891-1962) și Mihail Sebastian (1907-1935).
Henri Zalis s-a manifestat și ca traducător de proză din literatura străină, dar și veritabil îngrijitor de ediții, cum sunt cele de o majoră importanță pentru cultura și literatura noastră: „Tudor Vianu. Corespondențe“ (1970), „Tudor Vianu. Arta prozatorilor români“ (1978), „Tudor Vianu. Întregul și fragmentul - inedite“ (1997) și „Felix Aderca. Proza (între 1987-2003)“, fiind distins, în 1997, cu Premiul Uniunii Scriitorilor, în acest domeniu, după ce, în 1995, îi fusese atribuit Premiul „Ion Petrovici“ al Academiei Române pentru volumul „Tudor Vianu. Studiu critic“.
Polivalentul scriitor Felix Aderca este evocat de ilustrul avocat și importantul eseist, olteanul Petre Pandrea (1904-1968), în scrierile sale memorialistice așternute pe hârtie după ce marele jurist a fost eliberat din detenție politică, prin amnistie, în aprilie 1964, evocând, după o vizită pe meleagurile natale, anii adolescenței sale: „Citeam febril pe F. Aderca, foiletoanele lui strălucitoare din „Adevărul“, poemele dadaiste și romanul Domnișoara din strada Neptun (roman remarcat și recenzat de G. Ibrăileanu), unde-i prea-fericitul (Felix), bunul, blândul și agerul Aderca? Nu l-am mai regăsit în București. Îl caut în Craiova lui natală.
Sanda Movilă (soția lui) îmi comunică, deunăzi, la Casa Scriitorilor din capitală, că a decedat. Când? Cum? A cerut la moartea lui, incinerarea la Constanța, iar cenușa să-i fie aruncată de Sanda și de feciorul Marcel în valurile Mării Negre.
Cenușa lui Felix Aderca s-a aruncat, într-adevăr, în valurile Pontului Euxin al lui Ovidiu, cu muzică fixată de poet din George Enescu, o melodie de costoboci (vechi băștinași) din Rapsodia română. (...)
Cum să evoc pe F. Aderca și rolul lui imens în deschiderea orizontului spre arta modernă pentru generația mea craioveană? Oltenia mea nu-i posibilă fără umanitatea, fără milostenia și spiritul novator ierusalimitic, fără străbunii lui Aderca sosiți în Oltenia pe unda emigrațiilor.
F. Aderca a fost un om al Craiovei, care a ținut Pravila de la Craiova, în duhul ei, în litera ei, un stejar, un pandur, în viața lui curată de muncă, în cinstea lui inatacabilă, în răzvrătirile lui rodnice, în arta lui inovatoare, cu aspirație spre perfecțiune, în comportarea civică. Biografia face parte din seria „vieților exemplare“, oltenești și omenești. Omenia este valoarea și prototipul virtuților locale.“ (Petre Pandrea, Brâncuși. Amintiri și exegeze, Editura Fundației „C.Brâncuși“, Târgu-Jiu, 2000).
În bună măsură, îngrijitorul ediției de proză a lui F. Aderca, literatul plurivalent Henri Zalis, aparține, mai ales prin colaborarea constantă și de prestanță începând cu anul 1982, intensificată în ultima vreme, la revista Ramuri, aparține, considerăm noi, Craiovei lui F. Aderca și Petre Pandrea.
Vitalitatea cultural-creatoare pe care Henri Zalis o dovedește la ceasul aniversar al celor 75 de ani de existență ne îndreptățește să sperăm - precum în cazul altor câțiva confrați de generație ai săi, și ne gândim în primul rând la Al. Săndulescu ori Teodor Vârgolici - realizarea altor reușite memorabile, pe care să le adauge contribuțiilor de incontestabilă valoare în domeniul criticii și istoriei literare, în sens larg.
|
|