Conducerea / Contact / Echipa / Editura / Fil. Craiova USR     








Ipostaze creatoare

        Petre CIOBANU

După o îndelungată documentare și elaborare, Mircea Constantinescu ne oferă un demers original, un „dicționar“ de o perspectivă unică: Antologia tăcerii (România Press, București, 2006, 330 pg.). Eseu erudit și rafinat, radiografiere aproape exhaustivă a ipostazelor tăcerii, înțeleasă nu numai ca un act volațional spontan/involuntar cu importante consecințe în ambientul natural/social dar mai ales ca o formă de comunicare opusă celei exercitate de cuvânt și totodată complementară acesteia.

Lucrare pertinentă, prin vastele trimiteri, deosebit de profundă în analiza fenomenului luat în discuție, volumul caută să convingă „pentru o oră sau pentru o viață, că Tăcerea își merită majuscula“. Discursul programatic, bazat pe rigurozitatea necesară, este motivat prin fraze și expresii citabile, extrem de interesante și instructive, probând că „meditațiile despre tăcere... irump din perspective și cu finalități diferite. (...) Nu-i vorba doar de o suprapunere de registre ale demersului real/figurativ, ci chiar de identități verificabile în cotidian“. Capacitatea de sinteză a autorului e relevată de înregistrarea directă a varii forme de manifestare a domeniului pe care îl descrie și îl circumscrie oferind o viziune globală și de profunzime.

Construcția creației este relevată de titlurile secvențelor (14) între care: „La început a fost tăcerea“, „Nefiindul și fiindul“, „Variațiuni pe o temă dată“, „Legată la ochi și violată repetat“, „Eli, Eli, Lamma Sabacthani“ etc. Remarcabilă, ca densitate și amploare a informațiilor, lucrarea surprinde prin varietatea lecturilor și complexitatea relațiilor literare.

Tezaur de informații, alegere specioasă și generoasă, materialul consemnat (lectură beletristică) facilitează studiul mecanismului și oferă o savoare deosebită prin varietatea aluvionară a citatelor din valorile cultural/literare românești sau universale.

Carte-referință, subordonată scopului informativ și interpretativ, aceasta distilează, încapsulează „un pumn de relate“ devenind o bază de date, un instrument de lucru complex, pentru cei interesați de comunicare, sociologie, antropologie culturală, relații publice etc.

*

După un astfel de studiu complex și complicat, parcă pentru a-și oferi sieși un respiro, Mircea Constantinescu publică un „jurnal de babord de tribord de proră de cală de-tot-ce-doriți printr-o notă de regret sau marasm «profesional»“: Tropăind prin spațiul schengen (Ed. Albatros, București, 2006, 155 pg.). De fapt cartea nu este jurnal de călătorie (nici cronologic, nici itinerant) și nici ghid, ci un joc tulburător de planuri, o anchetă pe viu a unor chestiuni sociale acute urmărind o antropologie urbană prilejuită de un periplu în șapte țări europene. Investigatorul se implică în ancheta sa notându-și propriile observații și reacții asupra stărilor de fapt ale cotidianului vizibil. Confesiune și examen de conștiință, cartea panoramează, într-o partitură subiectivă și compozită, aspectele unei civilizații moderne marcate de contraste ce-i permit, autorului, considerații sociale, psihologice, patologice.

Înregistrând oameni și fapte, Mircea Constantinescu acționează ca un teleobiectiv de mare precizie care, însă, probează un plus de mobilitate în acceptarea unor comportamente în comparație cu perspectiva general răspândită: „desigur că șocul Occidentului (y compris Hongrie) mi-a otrăvit percepțiile șambrate la temperatura și umiditatea unei odăi sufletești în care s-au culcușit destule eresuri“. Spirit neconvențional, autorul comunică impresiile nealterate cu intenția „de a avertiza că o civilizație care se respectă respectă și cele mai naturale sau mai infamante necesități omenești“. Meditațiile autorului reflectă alteritatea mentalului colectiv pentru care toleranța devine acceptarea aparentei anormalități la care unii „zâmbesc strâmb-jenați“. Un voit fals umor ascunde reflecțiile unor „turiști de buzunar“: „Remarc, în compensație, că se vântură mai puține fete cu ombilicul inelat tatuat expus vederii decât prin Carpații mioritici /.../ Nu sunt un papistaș, nu sunt nici măcar un pudic, mă revoltă însă vulgaritatea grosieră.“ Reflecții amare, ale unei demnități a sărăciei, surprind „Distincția posibilă: localnicii (suficient de mulți-și-vizibil neeuropeni) nu-și îndeasă desagele cu videocamere și foto-aparate, ci cu baghete, brânzeturi roșii castraveți lapte icre niscaiva cutii cu bere ori sticle cu Beaujolais sau Pernac Bordeaux“.

Impresiile, asemeni unui puzzle, conturează scenarii produse de imaginația luxuriantă a unui om de cultură cunoscător al artelor dar și al literaturii la care face dese aprecieri. Stăruie îndeosebi asupra „Amsterdam(ului) tuturor posibilităților“ unde „Muzeul Sexului mi se pare cel puțin emblematic pentru larghețea doctrinară a oficialilor olandezi și pentru generozitatea comportamentală a băștinașilor amsterdamieni“.

Scris alert, puternic nuanțat, cu nonșalanță metaforică, volumul oferă pagini picante care-i sporesc savoarea: „Suntem serviți de negri galbeni albi creoli. /.../ Cei cele care au comandat salate sunt avantajați, masculii care au pretins fripturi se văd nevoiți să-și satisfacă apetitul cu felii groase violacee roze ca niște sexe pubere taman bune de abandonat“.

Spațiul scriptural probează inteligență și sensibilitate; sintaxa proprie, limbajul modern, adecvat, nuanțat, reflectă profesionalismul unui scriitor de excepție: vigoarea stilului și fulgurațiile surprinzătoare ale expresiei îl definesc pe Mircea Contantinescu.

Nr. 1/2008
Nominalizãri pentru Premiile Uniunii Scriitorilor pe anul 2006

Douã zile la un castel din Polonia, o zi la Dresda
de Gabriel CHIFU

dumnezeu la abator
de Anton JUREBIE

Dimoviana
de Dan CRISTEA

Din jurnal (1992)
de Gabriel DIMISIANU

Dupã un faliment (IV)
de Alexandru GEORGE

„Viata Româneascã“
de Florea MIU

Memoria provizorie
de Nicolae PRELIPCEANU

Academia de pe Gianicolo (II)
de Adrian POPESCU

Versuri
de Ion Maria

La portile Orientului
Daniel Cristea - Enache

Festivalul Comediei Românești
Mircea GHITULESCU

Etnicul românesc și ideea europeană
Ionel Bușe

Matei Vișniec Scenografia așteptării
Iulian BOLDEA

Matei Vișniec
Iulian BOLDEA

Către nemurire
de Horia GÂRBEA

poeme nouã
Mihai ENE

„Trecutul nu trebuie uitat….”
Sonia CUCIUREANU

Funigei
Julio CORTAZAR

Încă o dată, clasic și modern
Ioan LASCU

Romanul neîntâlnirilor
Gabriela GHEORGHISOR

Rocambolescul în haine postmoderniste
Gabriel COȘOVEANU

Carte de recitire
Bucur DEMETRIAN

Nepieritoarea utopie a poemului
Paul ARETZU

Poezie dintr-un întuneric luminat
Luminița CORNEANU

„Ce citeau, cum citeau” locuitorii secolului 19
Dania-Ariana MOISA

Inspirat de heruvini
Geo VASILE

Ipostaze creatoare
Petre CIOBANU

Câteva impresii ale unui cititor meloman
Mircea MOISA

Arta de a fi discipol mereu
Paul ARETZU

Alexandru Păsat

Un poet al câmpiei
Bucur DEMETRIAN

Mihail Sebastian – magia paginii și a condeiului spornic
Henri Zalis

Sub semnul melancoliei
Florea MIU

Literatură și istorie la Thomas Babington Macaulay
Victor Olaru



© 2007 Revista Ramuri