După o îndelungată documentare și elaborare, Mircea Constantinescu ne oferă un demers original, un „dicționar“ de o perspectivă unică: Antologia tăcerii (România Press, București, 2006, 330 pg.). Eseu erudit și rafinat, radiografiere aproape exhaustivă a ipostazelor tăcerii, înțeleasă nu numai ca un act volațional spontan/involuntar cu importante consecințe în ambientul natural/social dar mai ales ca o formă de comunicare opusă celei exercitate de cuvânt și totodată complementară acesteia.
Lucrare pertinentă, prin vastele trimiteri, deosebit de profundă în analiza fenomenului luat în discuție, volumul caută să convingă „pentru o oră sau pentru o viață, că Tăcerea își merită majuscula“. Discursul programatic, bazat pe rigurozitatea necesară, este motivat prin fraze și expresii citabile, extrem de interesante și instructive, probând că „meditațiile despre tăcere... irump din perspective și cu finalități diferite. (...) Nu-i vorba doar de o suprapunere de registre ale demersului real/figurativ, ci chiar de identități verificabile în cotidian“. Capacitatea de sinteză a autorului e relevată de înregistrarea directă a varii forme de manifestare a domeniului pe care îl descrie și îl circumscrie oferind o viziune globală și de profunzime.
Construcția creației este relevată de titlurile secvențelor (14) între care: „La început a fost tăcerea“, „Nefiindul și fiindul“, „Variațiuni pe o temă dată“, „Legată la ochi și violată repetat“, „Eli, Eli, Lamma Sabacthani“ etc. Remarcabilă, ca densitate și amploare a informațiilor, lucrarea surprinde prin varietatea lecturilor și complexitatea relațiilor literare.
Tezaur de informații, alegere specioasă și generoasă, materialul consemnat (lectură beletristică) facilitează studiul mecanismului și oferă o savoare deosebită prin varietatea aluvionară a citatelor din valorile cultural/literare românești sau universale.
Carte-referință, subordonată scopului informativ și interpretativ, aceasta distilează, încapsulează „un pumn de relate“ devenind o bază de date, un instrument de lucru complex, pentru cei interesați de comunicare, sociologie, antropologie culturală, relații publice etc.
*
După un astfel de studiu complex și complicat, parcă pentru a-și oferi sieși un respiro, Mircea Constantinescu publică un „jurnal de babord de tribord de proră de cală de-tot-ce-doriți printr-o notă de regret sau marasm «profesional»“: Tropăind prin spațiul schengen (Ed. Albatros, București, 2006, 155 pg.). De fapt cartea nu este jurnal de călătorie (nici cronologic, nici itinerant) și nici ghid, ci un joc tulburător de planuri, o anchetă pe viu a unor chestiuni sociale acute urmărind o antropologie urbană prilejuită de un periplu în șapte țări europene. Investigatorul se implică în ancheta sa notându-și propriile observații și reacții asupra stărilor de fapt ale cotidianului vizibil. Confesiune și examen de conștiință, cartea panoramează, într-o partitură subiectivă și compozită, aspectele unei civilizații moderne marcate de contraste ce-i permit, autorului, considerații sociale, psihologice, patologice.
Înregistrând oameni și fapte, Mircea Constantinescu acționează ca un teleobiectiv de mare precizie care, însă, probează un plus de mobilitate în acceptarea unor comportamente în comparație cu perspectiva general răspândită: „desigur că șocul Occidentului (y compris Hongrie) mi-a otrăvit percepțiile șambrate la temperatura și umiditatea unei odăi sufletești în care s-au culcușit destule eresuri“. Spirit neconvențional, autorul comunică impresiile nealterate cu intenția „de a avertiza că o civilizație care se respectă respectă și cele mai naturale sau mai infamante necesități omenești“. Meditațiile autorului reflectă alteritatea mentalului colectiv pentru care toleranța devine acceptarea aparentei anormalități la care unii „zâmbesc strâmb-jenați“. Un voit fals umor ascunde reflecțiile unor „turiști de buzunar“: „Remarc, în compensație, că se vântură mai puține fete cu ombilicul inelat tatuat expus vederii decât prin Carpații mioritici /.../ Nu sunt un papistaș, nu sunt nici măcar un pudic, mă revoltă însă vulgaritatea grosieră.“ Reflecții amare, ale unei demnități a sărăciei, surprind „Distincția posibilă: localnicii (suficient de mulți-și-vizibil neeuropeni) nu-și îndeasă desagele cu videocamere și foto-aparate, ci cu baghete, brânzeturi roșii castraveți lapte icre niscaiva cutii cu bere ori sticle cu Beaujolais sau Pernac Bordeaux“.
Impresiile, asemeni unui puzzle, conturează scenarii produse de imaginația luxuriantă a unui om de cultură cunoscător al artelor dar și al literaturii la care face dese aprecieri. Stăruie îndeosebi asupra „Amsterdam(ului) tuturor posibilităților“ unde „Muzeul Sexului mi se pare cel puțin emblematic pentru larghețea doctrinară a oficialilor olandezi și pentru generozitatea comportamentală a băștinașilor amsterdamieni“.
Scris alert, puternic nuanțat, cu nonșalanță metaforică, volumul oferă pagini picante care-i sporesc savoarea: „Suntem serviți de negri galbeni albi creoli. /.../ Cei cele care au comandat salate sunt avantajați, masculii care au pretins fripturi se văd nevoiți să-și satisfacă apetitul cu felii groase violacee roze ca niște sexe pubere taman bune de abandonat“.
Spațiul scriptural probează inteligență și sensibilitate; sintaxa proprie, limbajul modern, adecvat, nuanțat, reflectă profesionalismul unui scriitor de excepție: vigoarea stilului și fulgurațiile surprinzătoare ale expresiei îl definesc pe Mircea Contantinescu.