(...)
În 60, am turnat primul meu film,
intitulat Accattone.
De ce am trecut de la literatură la cinema?
Printre întrebările previzibile
ale unui interviu, una este inevitabilă, şi a fost aceasta.
Răspundeam mereu că am făcut-o
pentru o schimbare de tehnică,
că aveam nevoie de o tehnică nouă
pentru a spune un lucru nou
sau, dimpotrivă: că spuneam acelaşi lucru mereu,
şi că din cauza aceasta
trebuia să schimb tehnica;
în funcţie de diferitele variante ale obsesiei mele.
Dar nu eram sincer decât pe jumătate
dând răspunsul acesta
(...)
Şi atunci am mărturisit motivele obscure
care au stat la originea alegerii mele:
de câte ori nu declarasem, plin de furie şi nesocotinţă
că vreau să renunţ la cetăţenia mea italiană!
Ei bine, abandonând limba italiană
şi, odată cu ea,
progresiv, literatura,
renunţam la naţionalitatea pe care o aveam.
Îmi refuzam originile mic-burgheze,
întorceam spatele la tot ceea ce e italienesc,
protestam, cu naivitate,
punând în scenă o renegare
care, în chiar momentul când mă umilea şi mă castra,
mă exalta. Dar nu eram încă pe deplin sincer.
Pentru că cinematograful nu este doar
o experienţă lingvistică,
ci, în măsura în care este cercetare lingvistică,
devine o experienţă filosofică.
(...)
În jurul meu, burghezia italiană este o bandă de asasini.
Şi nu sper, desigur, la o primire mai bună
din partea burgheziei americane.
În lumea capitalului, viaţa este un pariu
pe care îl câştigi sau îl pierzi:
aceasta e condiţia umană a laicităţii burgheze.
Cel care se descoperă, sau care mărturiseşte,
sau nu se teme de ridicol,
sfârşeşte prost: aşa e legea.
Dragi americani, non-pacifişti şi non-spiritualişti,
adică enormă majoritate dreptcredincioasă,
Dumnezeul vostru este un idiot
ca orice cetăţean mediu
care îşi doreşte din toate puterile
şi din tot sufletul
să fie precum ceilalţi:
din cauza acestei iubiri nebune pentru egalitate,
el urăşte egalitatea.
Care dintre voi a plâns
pentru tânărul grec condamnat la moarte
pentru obiecţie de conştiinţă?
Făceţi-vă un scurt examen de conştiinţă:
cine nu a vărsat nicio lacrimă este un porc.
(...)
Astăzi vă voi spune că trebuie să fii angajat
nu numai în scriitură,
ci şi în viaţă:
trebuie să rezişti scandalului
şi mâniei, mai mult decât oricând,
naiv ca un animal dus la abator,
trăind frământările victimelor:
trebuie să-ţi rosteşti mai tare decât oricând
dispreţul faţă de burghezie,
să urli împotriva vulgarităţii ei,
să scuipi pe irealitatea pe care şi-a fabricat-o
şi pe care o consideră unica realitate,
să nu cedezi printr-o faptă sau printr-un cuvânt,
să-ţi păstrezi ura totală faţă de ea,
de poliţia, magistratura, televiziunile
şi ziarele ei.
Iar aici,
eu, mic-burghez care dramatizează totul,
atât de bine crescut de mama lui în spiritul
blând şi timid
al moralei ţărăneşti,
vreau să împletesc elogiul murdăriei, al mizeriei,
al drogului şi al sinuciderii.
Eu, poet marxist privilegiat
ce are la îndemână toate instrumentele
şi toate armele ideologice pentru a combate
şi destul moralism
pentru a condamna scandalul,
eu fac acest elogiu pentru că drogul,
oroarea, furia, sinuciderea
sunt, laolaltă cu religia, singura speranţă
care rămâne:
contestare pură şi acţiune
după care se măsoară nedreptatea imensă a lumii.
Nu e obligatoriu ca o victimă să ştie
şi să vorbească.
(...)
Niciodată Italia nu a fost mai dezgustătoare decât e azi.
Mai ales de când cu trădarea intelectualilor,
cu revizionismul partidului comunist,
lup care,
de această dată, e cu adevărat un mieluşel
pe coperta revistei Spiegel, tovarăşul Longo
avea un chip servil
de om de litere ce încearcă cu disperare să fie la modă,
respingând astfel
întreaga violenţă palingenezică a comunismului:
da, şi comunistul este un burghez.
(...)
Ei bine, vreau să-ţi mărturisesc,
înainte de a te părăsi,
că aş fi vrut să fiu compozitor,
să trăiesc printre instrumente
în turnul de la Viterbo pe care nu reuşesc să îl cumpăr,
în mijlocul celui mai frumos peisaj din lume,
unde Ariosto ar fi fericit să se vadă recreat
cu toată simplitatea stejarilor, a dealurilor,
a apelor şi a râpelor,
iar acolo, să compun muzică,
singura acţiune expresivă,
poate, înaltă şi nedefinibilă
ca acţiunile realităţii.