Chenare cu îngeri
Valeria Manta TĂICUȚU
Mormânt în metaforă (Editura Princeps Edit, Iași, 2007) cuprinde sonete de un tip special, în sensul că de data aceasta Emilian Marcu experimentează o formulă atipică, mixând elemente de rondel într-o structură pe care puțini sonetiști și-au îngăduit s-o modifice în decursul veacurilor. Sonetul tradițional, ca poezie cu formă fixă, nu permite repetarea aceluiași cuvânt (cu excepția jonctivelor), dar Emilian Marcu reia în versurile-concluzie sintagmele poetice inițiale: „În rănile cețoase, ca-n mugurii de floare / [...] / În rănile cețoase ca-n mugurii de floare / Ne primenim, de parcă suntem doar reci chenare” (p. 5); sau: „Cămașa mea de nuntă, de moarte-i subțiată, / [...] / Și-n nunta de ivoriu străluminând a moarte / Cămașa mea de mire în lungi fâșii mă-mparte” (p. 10) – și exemplele ar putea continua, fiind limpede intenția poetului de a încălca regulile care au asigurat perenitatea sonetului și încadrarea lui în specie.
Decasilabul / endecasilabul shakespearean este înlocuit cu versul lung, de 13 / 14 și chiar de 16 silabe („Noian de frunze moarte pe umeri ni se-așează, / De-atâta timp calote de gheață au înflorit pe noi” – p. 11) creând impresia de aritmie, de rostogolire halucinantă într-un spațiu al „ecourilor dintre gânduri”; eliberarea din „chingile de disperare” presupune un monolog amplu, clădit pe antonimia viață / moarte ( în variantele gheață / foc, aprindere / stingere, lumină / întuneric), dar și pe simpla alăturare a unor contrarii care nu-și au locul în câmpul lexical selectat pentru sonetele cu această tematică: „Iar noi zidiți în taina acestor frunze moarte / Calotelor de gheață le-om pune înțeles. / Ecoul dintre gânduri cu vremea ne desparte, / Se lasă-n valuri umbra stăpână-n univers. // De-atâta timp, pe umeri, corole de lumină / Prin veacurile moarte, ne-adună, ne dezbină”...(p.11).
Unele sonete au trăsăturile unui pastel spiritualizat, așa cum, de altfel, s-a întâmplat și în volumele anterioare (v. „Privilegiul giulgiului”): marea foșnitoare, clopotele de iarbă / clopotele de ceară, valurile, roua, „aprinsele palisade” sunt elementele unui decor zdrențuit de lumină, al cărui rost este de a înconjura, ca un fundal / nimb cețos, chipul iubitei. Ambiguitatea uman / cosmic / teluric și antonimia angelic / demonic par lucrate de un parnasian cu impulsuri cenzurat-romantice: „Pe-aprinse palisade te zdrențuie lumină / Când îngerul sfielnic ți-adoarme în priviri / Și râul gros de rouă te-acoperă-n surdină / Să poți închide-n muguri absentele-mpliniri [...] // Capcana spre ispită pe marea foșnitoare / Pe valurile-aprinse a[le] timpului brodat / Te-nchizi cu lacăte de iarbă și-nvălurita mare / Pe briza în derivă te-arată în păcat” (p. 55). Iubirea nu are la Emilian Marcu impetuozitate, ci sfială, transparență și surdină și pare a fi surprinsă în faza ei finală, dupa consumarea marilor elanuri; de aici, probabil, preferința pentru metafora cenușii, pentru amurgul simțit mai curând ca stare de spirit și, tot de aici, mirările, incertitudinea, înghețul, umbrele și privirea în și dincolo de timp: „E tot amurgu-ncins pe noptieră / Între păreri și gânduri despre vis / Se-aud foșnind paingii-n altă eră; / De umbra ta demult eu sunt proscris.[...] // Mirări absente-aprind păreri sfioase / Că tot amurgu-n chingi ne-a înfășat. / Iarba-n colind s-a cuibărit în oase, / Geru-n cercei cu teamă s-a lăsat” (p. 131).
Tăcerea, lumina și jertfa sunt atributele romantice ale unei iubiri idealizate, poetul căutându-și în propriul discurs liric vindecarea; rănile sunt, în manieră livrescă, transferate din planul corporalității în cel al sufletului, numai că versurile sunt salvate de un feedback poetic ce presupune concretizarea abstractului; pierderea „războaielor de frunze” trimite, prin paralela vegetal / uman, la ideea de moarte a sentimentului și de reînviere a lui după purificarea ritualică: „Cât adevăr cuprinde tăcerea din icoane, / Câtă lumină-ncape în jertfa unei flori / Se surpă-ncet uitarea pierdutelor lucarne / Războaiele de frunze se termină-n culori. [...] // Câtă lumină-ncape-n tăcerea răzvrătită, / În umbra unei zile în care te-am pierdut? / Păcatele-s drept jertfă nu ducere-n ispită; / Ești gândul care-mbracă tot ce-i neînceput. // Războaiele de frunze îmbracă-ncet amurgul / Că trupul tău de fată aprinde rănii rugul” (p. 124).
Între „tăcerea dintre valuri” și „tăcerea din icoane” există un paralelism construit pe opoziția dinamic / hieratic, agitație / reculegere, Emilian Marcu știind să dozeze oximoronul, pentru a obține efecte stilistice exact din tensiunea care se creează la nivelul termenilor și mai puțin din valoarea conotativă a acestor termeni. Oximoronul, de altfel, reorganizează și redirecționează ansamblul arhitectonic, în așa fel încât centrul de greutate se mută de pe imaginea vizuală pe semnificația ei ascunsă; planul de suprafață și cel din profunzime se intercondiționează, alunecă unul pe întinderea celuilalt, ambiguizând perspectiva: „Cât adevăr ascunde tăcerea dintre valuri / Câte mirări și ură și jertfă la un loc? / Catargul, în vâltoare, cu umbra dintre maluri / Deschide-n clipa rară al gheții dulce foc. // Tăcerile-n sertare dau buzna-ntre nisipuri / Că-ncet clepsidra pare o lacrimă de stea. / Trecutul tot încape în mii și mii de chipuri / Doar chipu-ți în oglindă aprinde rana mea” (p. 120).
Departe de a transmite exasperarea carnală, patima întunecată și, uneori furia îndrăgostitului, așa cum se întâmplă în sonetul shakespearean, de exemplu, sonetele lui Emilian Marcu se caracterizează mai curând printr-un cult al prețiozității, al formelor frumoase, al podoabelor, ceea ce duce cu gândul la viziunea impersonal-statică a poeților parnasieni, la modelul de receptare senzorială a lucrurilor. Iubita este mai curând fantasmă, iluzie, formă frumoasă generatoare de „emoții reci”, decât o ființă plămădită din sânge și carne. Extazul rămâne unul pur verbal, ca și evlavia, versurile având aerul unor icoane corect și luminos pictate: „Ce mistică-mplinire, ce taină siderală / Ne-mprejmuie-n tăcere în clipa de extaz? / Roua-n cuvinte, iată-i, evlavie primară, / Ecoul dintre gânduri e roză de șiraz. // Luciri și reci emoții ne cuceresc o vreme, / Lumina-n disperare pe răni s-a vindecat / Nici mistica-mplinire nu poate să ne cheme / De cât culoarea-n frunze e-al lacrimei păcat. // Ferestre de zăpadă ca pleoapa-n dezmierdare / Se-acoperă cu tine de gându-n care cad. / Ne-mprejmuie-n tăcere nisipu-n calendare, / Mâna-n pornită trudă e ornicului vad. // Și roua în cuvinte-i evlavie primară, / Vestală-n râu de iarbă ești împlinirea rară” (p. 58).
|
|