Aurel Rău: Darul adus de fiecare zi
de Ștefan Vlăduțescu
Ceea ce a făcut dintotdeauna valoarea expresiv-estetică a liricii lui Aurel Rău este remarcabila capacitate de a găsi suavitatea, mlădierea, fragilitatea și foșnirea temporală a lucrurilor și stărilor, a ființelor și obiectelor. Categoria timpului (prin formele sale: momentul, intervalul, clipa, ritmul, ciclul, anotimpul, anul, veacul, mileniul etc.) și modul în care existentul se situează în timp alcătuiesc, în rezonanță cu întreaga operă, armătura antologiei Optzeci de poezii (Cluj-Napoca, Editura Napoca Star, 2010). Dacă ne modelăm interpretarea după izotopia timpului și o punem în fisiunea semnificațională indusă de versul Fiecare zi e un dar (7 vaci slabe), atunci putem să înțelegem că fiecare poezie înseamnă un an și că orice an reprezintă o poezie. Vremea are o voce gravă și tot ce ea atinge se convertește în meditație, în nostalgie și melancolie. Tipul de registru formal specific îl regăsim în elegie (câteva poezii se cheamă chiar elegie). Tonul dicției lirice are ca notă de bază impersonalitatea. Tăietura versurilor este directă, iar sonoritatea nu se lasă la mâna vreunui bemol sau diez. Sunetul limpede și pătrunzător lasă loc unui transfer de emoții și de gânduri care configurează limbajul unui eu liric recognoscibil. În poezia sa, poetul este el însuși: adică altceva, altcineva, fie mai mult, fie mai puțin decât persoana care scrie. Prin poezie, cel care scrie, pe contul unui eu poetic, se dedublează într-o ființă de cuvinte și imaginație, într-o figură lirică. Aceasta nu este autorul, dar nici nu se poate spune că nu are o legătură de neșters cu autorul. Nu este în orice caz autorul, căci prin eul fantomatic autorul trăiește o altă viață decât cea din ordinea realului. Lirica se profilează ca un univers în care un eu poetic își aduce existența în coordonatele unei dorințe, năzuințe, aspirații, devoalări, fantasme, visări, halucinații, reverii, rememorări, imaginări ... În această lirică, realul ne dă întâlnire într-o existență fulgurantă. Realul se întrevede, nu se redă și nici nu se arată. Discursul liric lasă ca din fluxul existenței să se desprindă esența. Beneficiind de câștigul metonimiei om-ființă, eul liric își caută portretul în arborii/cu coajă crăpată și sesizează că Timpul sculptează în trunchiurile noastre/slove adânci (Portret).
Timpul face ca lumina să fie severă, tăcerea aspră și zăpada tristă. Percepția este că un an îl grăbește pe cel de după el: Vine un an și altul și altul (Emoție de primăvară). Cu toate acestea, în alcătuirea trecutului, anii par să fi trecut încet: Cu încetul, anii au trecut (Firavele fete). Odată instalați în trecut, anii sunt de nerecuperat: Nu poți nimic să întorci, au trecut anii aceia. Aducerea din trecut este paralelă cu o scădere a anilor ce constituie viitorul; acolo sunt Anii mai puțini (Pe înaltele reliefuri).
Cea mai plină de rezonantă metaforă a volumului o identificăm în transferul om = arbore: noi suntem arborii/(...)/voi sunteți arborii (Fructele pădurilor). Pe ideea că oamenii, pe propriul timp se mișcă, este dezvoltată inducția că timpul este călătorie și călătoria înseamnă drum. Conectorul poetic înseamnă are chiar parte de o instaurare cu fast: Asta înseamnă că muntele din fața casei/(...)/Asta înseamnă că verile toate cari vor veni/(...)/Suntem pe un drum de demult (Îmi scriu de acasă).
Anii trec și drumurile se restrâng: drumurile s-au strâns/ca firele de apă pe un ghem (Tata se ducea în Câmpia Ardealului).
În trioul copac-om-drum un vers ca următorul este revelator: Pe nesfârșite drumuri/Vârstele pun sure cercuri (Firavele fete). Vârsta ca acumulare negativă de timp ni se inscripționează pe chip: Vârsta mi-e scrisă pe față (Îmi pare mereu). Sunt reținute două vârste. La patruzeci de ani se iveau fantasme și se cerea să dăm lupta (Patruzeci de ani). Către 50 de ani se mai poate să fii nebun și nu trebuie să pierzi luna mai și aprilie (Înspre 50 de ani). Drumul este reținut în inserția timpului inevitabil: Ah, mereu un drum, mereu un drum, ah/(...)/Ah, un drum, ah, drum care nu duce nicăieri/Toate drumurile sunt drumuri care sfârșesc unde încep (Drumul în pădure).
Lirica lui Aurel Rău construiește mesajul că atâta timp cât suntem pe drum, să ne comportăm ca niște călători, ca niște trecători.
De timp și de drum există salvare (cântecul, poezia, descântecul, iubirea: Cântec domol, de legănat teii/(...)/Cântec șoptit, pentru inima dumisale/În care toate drumurile mor (Cântec șoptit); la întoarcere/Salvăm de fapt ceva? (Iubire fără limită). Ca o salvare de timp, poetul vine între oameni, venind totodată și pentru el însuși, cu arta sa: Vin la voi să descânt sau vin la voi să rostesc (Sub un lung turn cu ceas). În amintire, timpul și drumurile se instalează ca nostalgie: Era târziu și era departe (Joc de doi).
În această lirică, în care motivele centrale iradiante sunt timpul și drumul, există și toposuri predilecte: pădurea, muntele și Transilvania. Un lirism excepțional găsim în 10 poezii: Portret, Emoție de primăvară, Mărul roșu, Firavele fete, Fructele pădurilor, Îmi pare mereu, Lipsești în seara aceasta, Vechile dansuri, Drumul în pădure și Înspre 50 de ani.
Reintrăm în timp cu Aurel Rău, reținând câteva versuri de altitudinea memorabilului și un fragment de poezie, ca imagini ce pot rămâne în linia înaltă a poeziei române: ploaia deasă pare un codru uriaș (O turmă de oi trece prin oraș); Candelabrele/Sunt prinse direct de cer (Vechile dansuri); Pe masa mea și-a găsit loc/Un măr roșu/(...)/Prin care se uită la mine/Grădina în care-am crescut (Mărul roșu).a
|
|