Viața în portocaliu
de Gabriel COȘOVEANU
O carte lungă, proustiană declarație de amor pentru iberici și CV neașteptat de imprudent, în sensul bun al „deschiderii”, astfel (mi) se prezintă Mansarda cu portocale. Puzzle spaniol, debutul Luminiței Marcu (Polirom, 2006). Stilul ofensiv, cu garda jos, pare să caracterizeze natura autoarei, a cărei directețe, cu niște contraforți culți, a produs oarece vâlvă pe când semna cronici străine de apetit conformist la România literară. Atâta încredere în sine ar putea nedumeri în cazul cuiva, obișnuit, totuși, cu meandricitatea cotei de piață, cu vânătoarea permanentă de biografeme – sport național – cât de cât inflamate. Doar că debutanta nu se teme câtuși de puțin să fie ea însăși, un asistent universitar blând-autoironic în raport cu statutul său financiar și social, într-un corp de tânără cochetă, narcisistă pe întreaga plajă a suportabilului, relativ tensionat prin simultanele tropisme, unul estetic, prin educația sistematică și deloc străină de performanțe validante, al orgoliului lăsat la vedere (ceea ce nu e o scăpare), și altul pragmatic, prin datele structurale, ținând, așa-zicând,de orizontul vârstei.
Modul de a fi al Luminiței Marcu are de ce să impresioneze, în sensul că este instructiv pentru mai multe categorii de privitori, serviți, cum spuneam, fără timpi sclifosiți de așteptare: ea ilustrează, pe de o parte, cazul intelectualului de succes, descins din provincie între „capitaliștii” cu grile nemiloase/discriminante, și, la altă scară, neliniștea generică a noii generații în căutare dezinhibată de drum propriu, la distanțe salubre de eternele complexe feminine, de iradierea stigmatului de țară sau de modelul cicălitor al anumitor „profi”. Deși nu am văzut-o predând, îmi imaginez fără efort că este, la catedră, genul empatic, beneficiar filtrant al unei cariere de olimpic, pentru că volumul din fața noastră poate funcționa foarte bine ca pledoarie convingătoare pentru un subiect de care unii ar auzi pentu prima oară. În loc de invitație la lectură, cum se tot zice, o invitație, pe multiple tonuri și uzând mai ales de infranuanță, la vizitarea și internalizarea, în general, a unui teritoriu echivalabil cu provocarea unei lecții despre o planetă din sistemul nostru solar, adică atât de apropiată, și, totuși, atât de misterioasă pentru disponibilitățile noastre de a categorisi. Mi se pare oportun genul hibrid aici: vocația explicativă, ostilă nebulosului și liricului evocării, nu exclude câtuși de puțin volutele capricioase ale „civilului” liber să-și aleagă eșantioanele de realitate, asupra cărora să-și exercite disponibilitatea entuziastică, greu de aflat la congenerii sceptici, sau, mai degrabă – iarăși opinie de profesor care știe că homo viator îi este rudă bună – de comunitate obosită prematur prin repetarea formulelor anti-Establishment, anti-experiență revelatoare și așa mai departe.
Pentru cei care trăiesc în mijlocul tineretului aspirant, nu va mira insistența recenzentului pentru aspectul „pedagogic” al cărții. Sigur că autoarea și-a dorit un product nonconformist, puternic personalizat („Spania dinăuntrul meu”), dar luciditatea profesorală îi menține o linie non-lirică a evocărilor, fapt salutar, mai ales după emoția parcurgerii primelor două fraze, încheiate, alarmant, cu puncte de suspensie. Dacă ar fi să ne gândim la o metaforă pentru acest jurnal intelectual de estic în plină revanșă „istorică”, atunci una militară se dovedește potrivită: Spania e o citadelă, în al cărei donjon cu camere ferecate (era să zic mansarde cu portocale) au încercat să pătrundă destui curioși-hermeneuți – printre ei, Mihail Kogălniceanu, Mihai Tican Rumano, Mihai Ralea, Adrian Marino, Octavian Paler, analizați ca atare, și incomodant pentru cei contemporani. Cucerirea ei se produce prin surprindere, căci Luminița Marcu, British-oriented, mărturisește că nu și-a dorit, în primă instanță, acea deplasare. Spania se lasă însă cucerită cu voluptate, se dăruiește româncei inhibate cumva de muzeele mari, dar fascinată de pulsația străzii; doresc, în speță, să spun că avem de-a face cu stofa de cuceritor, conștient de „dotarea” sa specifică: „Oglinzile imense mă reflectau obsedant. O femeie tânără, cu o fustă colorată, cu ciorapi mați și adidași negri Nike, cu o geacă de blugi strâmtă și un fular roșu încolăcit în jurul gâtului. Și cu o geantă, tot roșie, Samsonite. Mărci bune, liniștitoare, ca niște scuturi de apărare. Părul creț, bine strâns la spate, pentru ca nici o șuviță să nu scape și să stabilească cu lumea din jur cine știe ce relație periculoasă. Totuși înșelător slabă, vorba lui Camil, totuși atât de tânără și totuși frumoasă, de-mi venea să mângâi cu degetele împodobite cu inele mari de argint imaginea mea mișcătoare din oglinzile hotelului de cinci stele”. Luminița Marcu știe să vadă, asta e clar, și jocurile specularității nu o intimidează; mai știe tehnici de self-help, nu e tipul emotiv, poate să scrie chiar într-o Catedră, la facultate, în ciuda decibelilor unor uvrieri, dispune de un dinamism nativ, contagios, și pune totul în slujba percutanței experienței. Povestea, pe episoade filmice, a învățării limbii spaniole, suportă iarăși metafore militare, în genul micului caporal cu resurse nebănuite. Oricum, imaginea curajului solitar e energizantă și are de ce îi rușina pe unii tineri mefienți de azi, amatori de asistență polivalentă: „Nu pot, nu vreau să mă plimb în grup. Eu și ghiozdanul meu în spate și orașul înaintea mea. Fără explicații, fără hărți, fără obiective”. Îmbrățișat de portocaliu, volumul Luminiței Marcu atestă forță descriptivă, deși talentul îi este mai degrabă narativ, e polemic în raport cu reprezentări curente turistice sau de ordin mentalitar, privilegiază „plăcutul” (termenul e recurent) și alimentează frenetic dorința de lucruri noi, de „aventuros” sau de „viață liberă”, în sensul junelui Eliade. Mansarda cu portocale e o carte elegantă, densă, decisă, bună de dăruit cuiva drag, îndrăgostit de categoria „departelui”.
|
|