Dinu Flămând
de Adrian Popescu
Dinu Flămând, membru fondator, din 1968, al revistei „Echinox“, poet, eseist, redactor la Radio France International, coleg cu Mircea Iorgulescu, Alexandru Papilian, printre alții, are mereu „poezia, mod de existență“, pentru a parafraza titlul unei cărți din perioada afirmării sale. Cu volumul de început de la C.R., „Apeiron’“, el caută principiul poetic care să unifice experiențe diverse, de la copilăria aspră, mitic-rurală, dar deloc idilică, mai mult, cu un pretimpuriu sentiment de înstrăinare, la mediul urban, cu angoasele sau nostalgicele sale proiecții.
Volumele sale, „Poezii“, 1974, „Altoiuri“,1977, „Stare de asediu“, 1983, apoi „Viață de probă“,1998, „Grădini“, ne propun un aliaj inspirat de senzații primordiale și livresc foarte bine, intim asimilat, metabolizat. „Natura naturans“ e triumfătoare, ideea, viziunea domină senzualitatea, mediată de cultură, sentimentul, unul complicat, de drama unui exil interior și exterior. Un expresionist de o factură intelectual - rafinată. Dinu Flămând e, apoi, în consens cu firea sa, cu sinele lui, un mare iubitor de muzică simfonică. Entuziasmul studentului, de prin anii 68, 69, pentru muzica nordicului Grieg, nu-l pot uita, nici bucuria de a-mi fi pus, pentru prima oară, un disc, să ascult „Carmina Burana“, în apartamentul poetului dintr-un București întunecat de lipsurile ultimului deceniu comunist.
Amintiri, discuții aprinse, idealism, tabere studențești, Costinești, cenacluri, dar mai cu seamă cărți, volumele uimitoare, pe care Dinu le scotea din buzunare hainelor sale elegante, un Roland Barthes, titlul cel mai recent, un Camus, un Pavese, Holan cu Toscana, poeziile sale ample, Jurnalul pavesian..... Citeam, mai ales, Boisdeffre, Huizinga, Jean Pierre Richard, Poulet, Starobinski, acestea erau lecturile predilecte ale generației noastre. Cam pe aceleași pagini ne-am format aproape toți echinoxiștii primului val. Dinu se va dovedi, repede, un eseist extrordinar de inventiv, de liber în „Însemnările lui Lafcadio“, gestul gratuit, propus de el, temerar, se opunea celui ideologic-util, rubrica sa trecea de cenzură, ce noroc, se răsfăța în paginile „Echinoxului“ acelor ani de relativ dezgheț, anii studenției noastre, ai lui Eugen Uricaru, Petru Poantă, Ion Mircea, anii neiertători cu Olimpia Radu sau cu Marcel Runcanu.
Anii când Marian Papahagi se întorcea, vara, acasă, din Italia studiilor sale, să ne uimească, iar Ion Pop era asistentul sobru, care impunea, nu foarte diferit de profesorul de-acum.
Critica lui Dinu Flămând impunea printr-o „intuiție totalizatoare“ cu sintagma unui eseist spaniol drag nouă, așa în volumul lui din 1979, „Introducere în opera lui G. Bacovia“, unde descoperă o trecere de la „un antropocentrism la un heterocentrism dizolvant, modern“. Eseurile din „Intimitatea textului“ sunt analize subtile ale textelor unor Arghezi, Macedonski, Geo Bogza, Baconsky, Petre Stoica, Mircea Ivănescu, analize dinăuntrul unui mecanism familiar poetului doct care e Dinu Flămând.
Despre traducerile lui din Fernando Pessoa, poezii, dar și „Cartea neliniștirii“, după care am identificat locurile unei Lisabone misterioase, împreună cu Nicolae Prelipceanu, urmând traseele descrise de autorul lusitan, ar mai fi multe de spus. Nu le spun aici.
La o vârstă matură, rotundă, Dinu Flămând are cu ce ieși în lumina tare a judecăților severe ale criticii care contează, cea cu bătaie lungă, în perspectiva istoriei literare. Un intelectual lucid, un poet care-mi amintește, în versurile mai recente, uneori, de Lorand Gaspar, de stilul lui extrem de subtil-dezincarnat, de francezul trăind în nordul Africii, dar cu antecesori din Ardeal, cu, aflu, rude chiar în Clujul studenției lui Dinu. Procesul de universalizare a poeziei, de liberă circulație dintr-o limbă în alta, la cotele de sus, are un reprezentant de ținută în Dinu Flămând, obișnuit cu simpozioanele literare internaționale, cu plajele sau cu saloanele lumii literare europene. Publică, de altfel, la edituri selecte, în pretențioase reviste din Hexagon.
Un cosmopolit, Dinu Flămând, un călător rafinat prin culturi, pe verticală.
|
|