Fundamentul invizibil
de Adrian Popescu
Printre multele alegaţii des citate
ale lui Sartre, devenite bunuri culturale comune, una, Infernul sunt ceilalţi, m-a uimit prin
caracterul său ambiguu. Ceilalţi pot deveni
infernul nostru, sau, mai exact, instrumentele Răului, vezi persecuţiile
politice, religioase, rasiale, dar, în aceaşi măsură, şi, deseori, ceilalţi pot
fi salvarea noastră. Ne găsim calea dreaptă prin cei de lângă noi, nu doar
pierzania. Infernul blocurilor socialiste poate fi unul vesel, ca în romanul
lui Petru Cimpoeşu, Simion Liftnicul. Umorul poate fi un antidot cotidian la
spectacolul, deprimant, jalnic sau
mizerabil de-a dreptul, de azi, jucat de oamenii de lângă noi. Noi înşine
suntem soli ai celor de deasupra, sau a
celor de desubt, pentru ceilalţi, ba aş zice că alternăm din nepricepere
rolurile. Camus, un alt gânditor pe care-l frecventam cu entuziasm, tineri, era
epoca 70, cea a Parisului studenţesc
antigaullist, a beatles-ilor, a generaţiei poetice a lui Nichita Stănescu, mi
s-a părut, de departe, nu doar mai profund, dar mai lucid, un laic mult
mai onest. Sartre cu simpatiile sale
comuniste era orb la ororile Gulagului, documentate, negru pe alb, de
dizidenţii din URSS. Autorul Omului revoltat, al Mitului lui Sisif, al
Carneteloreste mai ataşat bucuriilor simple, aparţinând celor săraci, celor
marginalizaţi, nedreptăţiţi. Camus avea instinctual etic nealterat de orgoliul salonard
al lui Sartre.
O enormitate a autorului Greţii, un
raţionament calp, suficient-impertinent, considera ritos că Dumnezeu nu este
romancier. Nu mai insist asupra analizelor sale, apropos de un romancier
catolic celebru, nu desprind, sper, nici din context citatul notoriu, ci vreau
să-i demonstrez scurt şubrezenia, falsitatea, absurdul. Romancierul de unde ar
fie el, are însuşirea unui demiurg de
grad secund, uneori Balzac, Victor Hugo,
Proust, Llosa, Marquez, Faulkner, dar nu poate aspira la integralitatea, la
uniciatea, la originara Creatiedin nimic. Ce naivitate să te crezi Dumnezeul
personajelor tale, stăpânul lor absolut,
când ele sunt, pe de o parte, rodul talentului primit, deci el nu-ţi aparţine, pe
de altă parte, al observării atente a
realului, un dat şi acesta al Creatorului. Ca să nu mai spunem că persoanele
din apropierea sau din depărtarea noastră devin, de multe ori, personajele unei
naraţiuni exemplare, fabuloase, care întrece infinit orice invenţie omenească.
Despre intriga acestui roman cu oameni vii, despre deznodăminte sau parabole
ghicite sub stratul epic s-ar putea
glosa la nesfârşit. Nu este cazul, vanitatea ?i impulsul luciferic au ceea ce
merită ele, uitarea, deprecierea, datarea.
Enciclica recentă Lumen fidei,
Lumina credinţei, a Papei Francisc, schiţată o parte, ideatic, de Benedict al
XVI-lea, devine un elogiu al luminilor spiritului, unde încederea în Cuvântul
lui Dumnezeu, Iisus Cristos, este fundamental. Un poet florentin al secolului
trecut, din care au fost traduse
numeroase texte lirice, în limba română, găsise o sintagmă inspirată pentru
credinţa creştinilor, care se întemeiază pe o promisiune (La anul pe vremea
aceasta
) deschizându-se spre viitor, cum observa Enciclica, amintindu-l pe
Avraam. Sui fondamenti invisibili, 1971, de Mario Luzi stee titlul unui volum
de versuri substanţialmente creştin. Implicit, o definiţie, cred, liberă a
credinţei, complementară cunoscutei defini?ii a Apostolului Pavel, din Scrisoarea către
evrei, cap. 11, 1, adică Or, credinţa
e fiinţarea celor nădăjduite, dovada
celor nevăzute. Astfel re-traduce, sintetizează Bartolomeu, 1995, alte, 15,
variante spun, cu alte nuante, ceea ce intuia poetul: argumentul palpabil al
realităţilor invizibile(Bartolomeu). Versiunea Noului Testament italian: La
fede e il fondamento delle cose c he se sperano, e prova de quelle che non si
vedano (La Sacra Biblia, Edizione Paoline, 1980.) Mario Luzi a fost, alături
de Piero Bargellini, Anna Maria Canopi,
printre literaţii care au asigurat revizuirea literară a traducerilor textelor sacre.
Citind eu cu destulă întârziere,
impulsionat de un prieten apropiat, Gabriel C., volumul al doilea din lucrarea
Papei Benedict, Isus din Nazaret, editura Galaxia Gutenberg, 2012 (traducere
de Cristian Langa, Cristina Palici, Mihai Pătraşcu, coordonarea volumului:
Francisca Băltăceanu şi Monica Broşteanu) am descoperit că reflecţiile autorului consună cu cele ale
lui Alexandru Nanu, din lucrarea sa Simboluri fundamentale.Tradiţie,
perspective, mentalităţi, evoluţii, editura Ars Docendi,2013. Despre Înviere scrie fostul cardinal german:
Isus nu este cineva carte s-a întors în viaţa biologică obişnuită şi care după
aceea, conform legilor biologiei, ar fi trebuit într-o zi să moară din nou.
Isus nu esteo nălucă (un duh)
Învierea ste un eveniment petrecut în istorie
care, totuşi, face să explodeze sfera istoriei şi trece dincolo de ea.
Artistul roman meditează inspirit asupra Euharistiei: Asemenea învierii,
trupul jertfei lui Hristos nu este după prefacerea euharistică un trup mort
care a fost în mod miraculos trezit la viaţă precum un cadavru reanimat. Nu
este nicio prezenţă eterală, ori un spirit fără trup, o nălucă
Este, dacă putem
spune aşa, o schimbare în plan vertical
Aşadar o explozie sau o schimbare
în plan vertical, altceva, cu totul altceva, istoric şi ontologic în ordinea
Creaţiei
Credinţa se fundamentează pe actul
real, concret, dar greu de demonstrat,
al Învierii. Dacă am crede doar
în vizibil, am fi nişte sărmani bătuţi de toate furtunile deznădejdiilor, orbi
nu numai la minunea cosmosului, dar şi la dorinţele de comuniune ale celuilalt.
Credinţa este socializare, pe temeiul
iubirii, nu izolare egoistă, solidarizare pe criteriul iubirii, nu al fricii,
ori al interesului material, ni se spune în Lumen fidei. Credinţa ne face
să-nţelegem arhitectura raporturilor umane, deoarece ne oferă fundamentul
ultimo şi destinul definitiv in
Dumnezeu
citim în ultimul capitol al Enciclicei. Lucrarea este scrisă la
patru mâini, cum observau ziarişti italieni de la ziarul La Repubblica,
metaforele fiind ale Papei Francesco,
mai ales. Probabil şi aceasta: Mâinile credinţei se înalţă spre cer, dar o fac
în timp ce construiesc, în iubire, o cetate edificată pe o relaţie în care iubirea
Domnului este fundamentul
Un fundament aproape vizibil, dar în filigran. Invizibil, dar operant. Citatul
din poemul lui Eliot, apoi, inclus în textul Enciclicei Lumen fidei amintindu-ne că, de fapt, diminuarea credinţei semnifică diminuarea succeselor civilizatiei, nu ştiu de cine a
fost ales. De teologul german, care mai
face trimiteri nu doar la Tertulian sau Irineu de Lyon, dar la Martin Buber,
Nietzsche, Dostoievski? Sau de
impetuosul argentinian, un iubitor al concretului? Papa Bergoglio are oricum
recognoscibile, de departe, două mărci stilistice, chiar la începutul
Enciclicei. Conversativ, cald, calm, zice Papa Francesco: Avem încredere în
arhitectul care ne construieşte casa, în
farmacistul care ne dă medicamente pentru tratament, în avocatul care ne apără
în faţa legii, de ce nu am avea în
cineva de încredere şi expert (-affidabile ed esperto-) în lucrurile lui
Dumnezeu? Adica în Isus Cristos, Cuvântul Întrupat. Chiar aşa
Sau cum mai
spune acelaşi text, ieşit de sărbătoarea Apostolilor Petru şi Pavel dacă
credem, vedem.
|
|