Între tradiţie şi noi ipoteze (II)
de Adrian Popescu
Spuneam în numărul
anterior că Ştefan Damian şi Filippo de
Marchis contestă în cartea lor de la editura Eikon, Pe urmele unor moaşte: Gregorie
Decapolitul-Ioan de Capestrano, 2012, prezenţa moaştelor lui
Grigorie Decapolitul, la mănăstirea
Bistriţa, sau, în cel mai bun caz,
mutarea lor, dacă s-ar fi aflat aici, într-o anumită perioadă. Altfel,
deci, de cum ne spun tradiţia, legenda
şi cum sunt convinşi o parte a istoricilor. Ar fi o pierdere, pentru pietatea populară, acceptarea
acestor, nu neapărat noi, ipoteze de cercetare, dar puse acum în mod tranşant?
Ar însemna ele un câştig al
istoriografiei contemporane? Mi se pare greu să decidem pe loc. Ce câştigăm şi
ce pierdem, prin renunţarea la mit şi la
fabulaţii pioase? Evident, adevărul istoric...Dar acesta contează doar
pentru o parte, mai puţin pentru mulţimea credincioşilor. Dar avem noi voie
,,să prelucrăm realitatea, fie şi cu bune intenţii?
Oricum, franciscanul,
alături de Ioan de Hunedoara, unul prin rugăciuni stăruitoare, celălat prin
curaj tactic şi forţa armelor obţin, în fruntea armatelor, victoria de la
Belgrad, 1456, practic alungarea turcilor care ameniţau Occidentul, o bătălie
cu larg ecou european. Amândoi conducătorii
oastei creştine mor, la puţin timp, de ciumă. Unul îşi are la Alba Iulia
mormântul, în catedrala romano-catolică, aşa cum ne amintim, celalalt la Ilok,
în Croaţia. Franciscanului i se recunosc de către biografi multele minuni
înfăptuite, în afara contribuiţiei spirituale la victoria de la Belgrad. În
anul următor, începe procesul de canonizare, amânat, apoi reluat, încep, de
asemenea, pelerinaje la Ilok. Apoi, moaştele sale dispar, din convent, lokul
aflat în calea turcilor a fost devastat
de câteva ori, din 1520 încoace. Unii afirmă că ar fi fost aruncate într-o
fântână, dar s-ar putea sa fi fost pur si simplu vândute, otomanii practicând
acest comerţ cu lucrurile venerate de creştini. Poate acelaşi Barbu Craiovescu,
opiniază autorii noştri, să fi cumpărat
moaştele franciscanului, ca să le
înlocuiască pe cele distruse, carbonizate ale lui Grigorie Decapolitul, în
timpul asediului mănăstirii Bistriţa. Reclădirea mănăstirii amintite, 1517, ar
fi fost, astfel, restaurată deplin,
prin aducerea acolo a osemintelor unui alt protector sfânt, de data
aceasta latin... Curios, ne spun cei doi autori (citându-l pe Al Odobescu
din articolul Antichităţi
ecleziastice,din 1865) piatra tombală, probabil a lui Capestrano, de la
Bistriţa, a fost dusă în Rusia, pe la 1830, de către
generalul-conte Kiseleff. De ce? Să fi
dorit generalul să dispară inscripţia
latină, care străjuia la mormântul
unui ortodox? Câteva scenarii
imaginând modul prin care sunt ocrotite
moaştele franciscanului vor fi schiţate de autori. Simţul epic nu le
lipseşte. Concluzia e surprinzătoare:
s-ar putea ca moaştele cinstite la mănăstirea Bistriţa să fie ale
franciscanului, făcător de minuni şi acesta, ca Grigorie Decapolitul.
Argumente?
Ştefan Meteş, un istoric recunoscut ca
nesimpatizant al catolicismului, notează în Istoria Bisericii şi a
vieţii religioase din Ardeal, că în Acta Sanctorum, din 1861, a călugărilor bolandişti apare
informaţia că osemintele lui Capestrano s-ar afla la Bistriţa. Foarte
convingătoare este relatarea lui
Blasius Kleiner, franciscan din
Vinţ, 1761-1765 (însemnările sale au fost
descoperite de E.
Fermendzin). Kleiner vede moaştele unui frate franciscan la Bistriţa, recunoaşte crucea latină, tonsura,
vestimentaţia etc. Kleiner reproduce
apoi discuţia sa cu doi episcopi din Râmnicu Vâlcea, Kir Grigorie, Kir
Partenie, despre osemintele unui sfânt
latin, un ,,barath, purtate de la Bistriţa în procesiune la biserica bucureşteană, Sf. Gheorghe, la 17 mai, 1765, oseminte pe care văzându-le, spun
cronicile, ierarhii şi mulţimea
credincioşilor din Bucureşti nu s-au manifestat cu prea mult entuziasm,
fiind evident resturile pământeşti
ale unui sfânt latin. Trage, apoi, în balanţă părerea altui istoric,
Theodor-Carada, care se îndoieşte, ,,de identitatea moştelor decapolitane,
chiar dacă este sfătuit de istoricul
Dumitru Bodin, în 1944, să nu mai pună la îndoială opiniile suţinătorilor
prezenţei moaştelor decapolitane la Bistriţa. La această concluzie, a
existenţei unui corp de sfânt ortodox, ajunge şi comisia maghiară, din 1917, când Oltenia era ocupată
de trupele germane şi austro-ungare. Care comisie nu ar fi fost, desigur, ne
spun autorii volumului analizat de noi, prea încântaţi să fi constatat că
trupul sfântului protector al Regatului maghiar, al ,,spiritualului, al
aşa-numitelor ,,cruciade târzii, se
află la valahii din Vâlcea. Alţi istorici, ca L. Lemmens, 1917, cred în
prezenţa decapolitanului la Bistriţa. etc. Cartea mizează pe această
ipoteză surprinzătoare pentru multă
lume: osemintele de la Bistriţa ar aparţine franciscanului Capestrano, nu
sfântului din primele secole, Grigorie Decapolitul.
Bunăvoinţa aratată credincioşilor ortodocşi de către
musulmani, inclusiv comerţul cu moaşte,
are un scop precis, ne mai spun autorii: zădărnicirea unei puternice
coaliţii antiotomane, prin unirea tuturor creştinilor, de rit oriental şi
occidental. Convertirile la catolicism făcute de Ioan de Capestrano au specificul lor, unul tipic franciscan, adică pornesc de la
straturile de jos ajungând la cei avuţi, mai aflăm. Bogata şi complicata
ţesătură de evenimente istorice, de personaje ale epocii, uneori ambigui,
schimbătoare după vremi, sunt
pătrunzător conturate. Intervenţia Providenţei, prin intermediul
sfinţilor, în cazul nostru Govanni da
Capestrano, aparţine firesc mentalului epocii.
Un volum care se citeşte cu sufletul la gură, o non-ficţiune cu
deschideri de ficţiune. Ar ieşi un mare roman istoric din aceste fapte
comentate de doi autori pasionaţi de
faţa văzută şi de cea întrezărită a istoriei noastre.
|
|