Conducerea / Contact / Echipa / Editura / Fil. Craiova USR     








Experiențe înșelătoare

        de Aura Dogaru

Din 1974, anul debutului absolut, şi până azi, Florin Logreşteanu a publicat numeroase volume de proză, distingându-se în lumea literară ca romancier. În 2018, autorul aduce în faţa publicului romanul Păcatul lui Onan. Titlul cărţii trimite, evident, la parabola biblică. De fapt, romanul este o interpretare a parabolei biblice în contemporaneitate.

Onan, personajul central, se naşte într-o familie cu membri ce aveau direcţii precise: tatăl era preot, iar mama lucra în cadrul Poliţiei. Preotul ţinea ca fiul său să urmeze morala creştină şi încerca să-l apropie de Dumnezeu: „Tata îi vorbea de Dumnezeu şi, în particular, de viaţa curată a celor ce au devenit, după moarte, sfinţi. (...) Părintele Ioanichie insista ca fiul său să respecte măcar în parte canoanele moralei creştine. Insista în mod deosebit pe ascultarea faptelor părinteşti... “. Calea pe care o va urma însă Onan era diferită de educaţia pe care încercase să i-o ofere tatăl său de-a lungul timpului. Tânărul trece prin tot soiul de experienţe erotice fără succes. Ana, Irina, Marina, Antonia, Livia sunt câteva din figurile feminine ce îşi vor găsi loc în viaţa lui pentru scurt timp. Aventuri eşuate, păpuşa gonflabilă, ispita pedofiliei, tot felul de incertitudini, acestea sunt momentele ce-l vor pune la încercare pe Onan. De pildă, personajul eponim se angajează la o firmă de publicitate. Acolo o va întâlni pe Marina, fata ce îl va ajuta ca fotomodel pentru spoturile cu o păpuşă gonflabilă. El va numi păpuşa tot Marina şi va dezvolta o pasiune pentru aceasta, găsind-o extrem de apropiată de realitate. Pasiunea sa merge până la punctul în care o percepe ca pe o fiinţă, ca pe un om ce îi poate înţelege problemele: „O iubeşte pe Marina-gonflabilă jumătate din noapte. Nicio deosebire între păpuşă şi o femeie adevărată, se pripeşte să tragă o concluzie; ca şi cum el ar fi cunoscut cu adevărat o femeie autentică. Nu se gândeşte însă la experienţele anterioare. Mişcările păpuşii, căldura trupului ei sunt reale, vii, îl satisfac şi-i sporesc dorinţa spre un paroxism al plăcerii pe care nu-l mai cunoscuse...“.

Un alt moment bizar din viaţa lui Onan îl constituie atracţia pe care o are faţă de Antonia, o fată de doar treisprezece ani pe care o medita la desen. Tânărul conştientizează că sentimentele care îl încearcă pot fi unele ale unui pedofil. Onan este un personaj măcinat de experienţele erotice eşuate, un personaj care alunecă pe o cale înşelătoare, dar reuşeşte să se adune, să gândească limpede, chiar dacă această limpezime a gândurilor nu durează prea mult. El trece de la o experienţă la alta, de la un tip de femeie la altul, de la un eşec la altul. Asemenea personajului biblic, Onan încearcă să împiedice venirea pe lume a unui copil dintr-o relaţie neoficializată cu Livia, săvârşind astfel un păcat. Tânărul ajunge şi la Clubul Fantezii, îl va cunoaşte de domnul Noly, cel ce va vorbi despre nevoia de alungare a prejudecăţilor în modernitate, punându-l pe gânduri.

Romanul pe care îl propune Florin Logreşteanu este un roman al experienţei, un roman al încercărilor erotice eşuate, la prima vedere. Păcatul lui Onan este ca o oglindă în care se pot vedea două lumi diferite – lumea aflată sub semnul dogmatismului religios şi lumea liberă, cea ieşită de sub orice tip de canon. Personajele romanului sunt numeroase, fiecare ascunde ceva, fiecare aparţine uneia dintre cele două lumi. Protagonistul are o conştiinţă încărcată de prejudecăţi, el pare un aventurier, dar se teme de repercusiuni. Onan este un personaj ce trece prin dezamăgiri, un personaj a cărui gândire este stăpânită frecvent de momente de introspecţie. Păcatul lui Onan este o carte a luptei ideatice, a frământărilor sufleteşti, a incertitudinilor. Lectura sa poate genera întrebări în mintea cititorilor, atât despre personaj, cât şi despre ideile regăsite în pagini. Astfel, romanul poate fi considerat o opera aperta.

 

Nr. 02 / 2020
Premiul Național de Poezie „Mihai Eminescu” – Opera Omnia pe anul 2019

Nominalizările pentru Premiul Național de Poezie „Mihai Eminescu” – Opera Omnia, Ediția a XXIX-a

Comunicat U.S.R.

Calendar al scriitorilor din Filiala Craiova a USR

Citim, așadar, valorizăm
de Gabriel Coșoveanu

Proze din Israel (II)
de Adrian Popescu

revista revistelor

În tinerețe te aștepți pe tine însuți (1)
de Gheorghe Grigurcu

America, America
de Nicolae Prelipceanu

Președinți și prim-miniștri
de Mihai Ghițulescu

Iubirea. (Aproape) ireal de reală
de Cristian Pătrășconiu

Reverii, copilării...
de Dumitru Ungureanu

vitrina cărților

Variații lingvistice ale albului de-a lungul călătoriei în spațiul liminal
de Daniela Micu

Pe calea livrescului
de Gabriel Nedelea

Vălurile lui Molly Bloom
de Gabriela Gheorghișor

Noua rinocerită, comunismul și economia sa, acum
de Dragoș Paul Aligică

Experiențe înșelătoare
de Aura Dogaru

Renegocierea poziției lui Jane Austen în ierarhia culturală
de Mihaela Constantinescu

Lampa lui Diogene

„Am vrut să descriu pasiunea în toate aspectele ei”
de Pauline Delabroy-Allard

Ultimul viorist
de Cosmin Andrei Tudor

Poeme*
de Antonia Pozzi

The Irish Hitman
de Haricleea Nicolau

Păsări de noapte
de Daniela Firescu

Mirajul fericirii
de Viorica Gligor

Emoția – dualitate și realitate ficțională
de Gabriela Rusu-Păsărin

Soția paznicului de far
de Karen Viggers

Corespondență inedită: Petre Solomon către Sașa Pană
de Cătălin Davidescu

© 2007 Revista Ramuri