Urmele livreşti ale lui Ştefan Pelmuş
de Cătălin Davidescu
Apariţia albumului dedicat
pictorului Ştefan Pelmuş, într-un proiect editorial conceput de Bogdan Pelmuş
şi dus la bun sfârşit de editura Canal Arte, poate fi considerat, dacă nu o
excepţie în peisajul cultural românesc, oricum, o întâmplare fericită care readuce
în actualitate personalitatea artistului. Lucrarea urmăreşte prezentarea
etapelor parcurse în cei peste treizeci şi cinci de ani de creaţie, perioadă în
care, în ciuda unor percepţii precum aceea că amprenta sa stilistică ar fi
preponderent aceeaşi, putem sesiza coerenţa şi evoluţia acestui parcurs atât de
bine conturat. Volumul are la bază identificarea punctuală a trei etape
distincte în dezvoltarea creaţiei sale: Perioada studenţiei, Perioada
1970-1993 şi Perioada 1993-2013. Există un capitol aparte, Obiectele
lui Pelmuş, care, cronologic, aparţin ultimei perioade de creaţie. Sunt
binevenite asemenea precizări în privinţa creaţiei sale din mai multe
perspective: aceea a percepţiei pe care artistul o are în raport cu evoluţia
propriei sale opere, a sesizării celor care îi studiază creaţia, în legătură cu
momentele când trebuie urmărite transformările stilistice sau poate de natură
conceptuală ale universului său artistic şi, nu în ultimul rând, în modul cum
acest univers îşi păstrează coerenţa de la o etapă la alta.
Albumul este însoţit de o serie
de texte critice, selectate, mai mult sau mai puţin inspirat, printre care
trebuie remarcate cele scrise de regretaţii Horia Horşia, Radu Ionescu, precum
şi cele ale lui Cornel Radu Constantinescu, Corneliu Antim, Ileana Pintilie,
Tudor Octavian. Un loc aparte, în acest spaţiu dedicat criticii, îl ocupă
analiza pe care poetul Ion Mureşan o face picturii lui Pelmuş, precum şi
interviul consistent realizat cu artistul de către Theodor Redlow, în anii
optzeci.
La intersecţia dintre aceste
imagini cu o amprentă atât de personală şi textele critice pe care le-a generat
rămâne întotdeauna ceva, încă nespus, fapt pentru care Ştefan Pelmuş este greu
de încadrat în tiparele artei româneşti contemporane. Fiecare dintre textele
reproduse încearcă să surprindă esenţa aceleiaşi realităţi care, în pofida unei
aparente deschideri, se lasă greu cuprinsă în cuvinte.
În veşnica sa căutare de
corespondenţe, critica semnalează afinităţi variate ale picturii sale cu arta
egipteană, cu suprarealismul, cu pictura icoanelor pe sticlă, cu Bosch şi multe
altele. Toate aceste demersuri teoretice conţin multiple elemente de
originalitate deschizând noi căi de a vedea şi înţelege imaginea. Este apanajul
acestui limbaj care, deşi operează cu un inventar relativ restrâns de semne, le
conferă acestora o asemenea încărcătură semantică încât pot să genereze o
diversitate de mesaje. În acest sens consider relevantă o mărturisire a
artistului, reprodusă în carte: Simbolurile mele dialoghează ca nişte
personaje de teatru: copacul, pâinea, peştele (care simbolizează trecerea în
linişte), ceasul, scaiul... În fiecare tablou de-al meu dau noi semnificaţii şi
mesaje acestor simboluri. Este un dialog între simboluri care se poate citi ca
un manuscris. Ştefan Pelmuş elaborează în lucrările sale scenarii reale de
auto-evadare, de ecranare în faţa unei realităţi pe care nu o acceptă decât în
transfigurările ei simbolice. Privindu-i din această perspectivă universul,
putem percepe mai uşor interesul său pentru acest tip de registru imagistic,
destul de restrâns, dar populat cu elemente cunoscute în diverse arii culturale
pe care sensibilitatea sa de natură poetică le investeşte cu o semantică
proprie, de fiecare dată alta, aşa cum mărturiseşte.
Meritoriu prin materialul vizual
pe care îl pune la dispoziţia iubitorului de artă, adesea şi prin calitatea
analizelor asupra creaţiei sale şi, nu în ultimul rând, prin performanţele
tehnice ale editurii, volumul dedicat creaţiei lui Ştefan Pelmuş este un
instrument important de evaluare a artistului. Lansarea oficială a albumului a
avut loc pe 29 ianuarie la Anticariatul Unu, într-o atmosferă caldă, mozaicată,
atât de proprie imaginilor produse de Pelmuş, deşi acestea lipseau. Ele au fost
suplinite de scenografia specifică locului: cărţi, tablouri, mobilă veche.
|
|