Conducerea / Contact / Echipa / Editura / Fil. Craiova USR     








Epistole inedite: Miliţa Petraşcu şi Irina Codreanu

        de Cătălin Davidescu

Fiecare dintre cele două epistole aparţin unor cunoscute artiste românce, ambele având în comun nu doar meseria, dar şi faptul că în perioada interbelică au lucrat în atelierul lui Constantin Brâncuşi. Sculptoriţa Miliţa Petraşcu (1892-1975) a studiat cu el timp de patru ani, fiind marcată de personalitatea acestuia. După ce a realizat Mausoleul „Ecaterinei Teodoroiu” la Târgu Jiu (1936), artista îl va recomanda pe Brâncuşi Arethiei Tătărăscu, soţia primului ministru Gheorghe Tătărăscu şi preşedinta „Ligii femeilor române din Gorj”, în vederea realizării unui ansamblu sculptural închinat eroilor gorjeni căzuţi în Primul Război Mondial. Miliţa Petraşcu a realizat mai multe monumente de for public, printre care şi decorarea cu două lucrări în mozaic şi altoreliefuri în piatră ale fântânii „Mioriţa” din Bucureşti, realizată de arhitectul Octav Doicescu. În scrisoarea către prietena sa, rămasă în Franţa, sculptoriţa Irina Codreanu, artista se referă la banale probleme artistice sau expoziţii, cu un evident sentiment de autocenzură. Remarca, total inadecvată unei comunicări fireşti, dar „uzual㔠pentru românii care corespondau cu cei din Occident, este sugestivă prin modul forţat în care este introdusă în corpul scrisorii: „Regimul a creat condiţii care favorizează contacte între artişti şi oamenii patriei ceea ce e un mare privilegiu faţă de trecut”. Este cunoscut faptul că atât soţul ei, cât şi ea au avut probleme cu Securitatea, având şi dosare de urmărire încă din anii ‘50.

Emitenta celei de-a doua epistole este tot o sculptoriţă, Irina Coderanu (1896-1985), care a ajuns la Paris în 1919, împreună cu sora ei, dansatoarea Lizica Codreanu (1901-1993). În anul 1922 face cunoştinţă cu Brâncuşi, care va fi de acord să o primească în calitate de „ucenic”. Ambele surori vor deveni prezenţe familiare în atelierul lui Brâncuşi, alături de compozitorul Marcel Mihalovici, pe care îl ştiau de la Bucureşti. Irina Codreanu relatează această primă întâlnire într-un material confesiv1 plin de nostalgie. Cei care erau acceptaţi să lucreze cu Brâncuşi primeau porecle masculine, mai ales fetele, în acest fel putând să le admonesteze fără remuşcări. Aşa că Miliţa Petraşcu era „Petrică”, Irina Codreanu era „Costică”, pe Lizica a „botezat-o” „Ţiganca”, pentru că era dansatoare. Lui Marcel Mihalovici îi spunea „Cipică”, iar pe Victor Brauner l-a botezat „Tudorel”.

Epistola este adresată lui Paul Rezeanu, directorul Muzeului de Artă din Craiova, iar informaţia inedită care stârneşte interesul cercetătorului este aceea că aparatul de fotografiat, făcut cadou ei de Brâncuşi, îl donează muzeului craiovean prin intermediul scriitorului V. G. Paleolog (1890-1979), un prieten vechi al sculptorului şi primul său monograf (1938). Paleolog este cel care a iniţiat în anii ‘60, la „Centrul de cercetări socio-umane” din Craiova, un amplu proiect de strângere a unui fond documentar despre Brâncuşi, cunoscut drept „Informatica Brâncuşi”. Tot el este cel care în anii ‘70 a adus de la Paris, cu sprijinul autorităţilor locale, bârnele rămase după demolare din atelierul sculptorului din Impasse Ronsin nr. 8-11, cu speranţa refacerii acestuia în curtea Muzeului de Artă. Din păcate, expertiza sa, precum şi insistenţa de a păstra vie amintirea lui Brâncuşi au incomodat pe mai mulţi istorici de artă români care, într-un final, au reuşit să îl marginalizeze.

Madame Irčne Codreano

128 Rue de Grenelle

6 august 1968

Iubită Irina,

Scrisoarea ta mi-a încălzit sufletul şi m-am invidiat de a avea o prietenă de soiul tău. Nu mai spui ce mândră am devenit în legătură cu pastelul.

Radu Ionescu ţi-a făcut o critică foarte frumoasă ce va apare în septembrie în Viaţa românească2.

Pentru „Fântâna Mioriţa” fac doi ţapi, unul vânjos spre Piteşti şi altul jucăuş spre Bucureşti. Nu m-am hotărât încă la structura coarnelor, în tot cazul trebuie să fie solid ancorate în craniu.

Trece vara fără să plec undeva. Expoziţia, după Galaţi, Piatra Neamţ, Bacău, pleacă la Constanţa.

Regimul a creat condiţii care favorizează contacte între artişti şi oamenii patriei ceea ce e un mare privilegiu faţă de trecut. Primesc prin scris şi grai mărturii îmbucurătoare.

Dar n-ai grijă, n-am să mă cred mai mult decât sunt. Des vorbesc de voi, de înfăţişarea voastră parcă coborâtă de pe o catedrală medievală, tu, Lizica şi fratele şi mă minunez. Din ce lume aţi apucat aceste trăsături? Unde pleci la odihnă? Îţi doresc multă sănătate. Prietenie soţului. Sărutări Lizikei.

Cu multă dragoste te sărut,

Miliţa

Domniei sale, Domnului Profesor Doctor Paul Rezeanu3

Muzeul de Artă, Craiova

30. I. 1982

Stimate Domnule Profesor,

Am primit scrisoarea Domniei voastre din 22 dec. 1981.

Drept să vă spun nu-mi aduc aminte data exactă când Brâncuşi mi-a dăruit aparatul său fotografic. În orice caz era înainte de 1939. Poate prin 1932-’33. Poseda într-adevăr câteva aparate pe care le utiliza mereu şi laolaltă. Ştiu că acel pe care vi l-am (dat) prin Domnul V. G. Paleolog, Brâncuşi mi l-a oferit ca să fac fotografii în atelierul meu, precum el le făcea în atelierul său. E tot ce vă pot spune de istoria aparatului în chestiune.

Şi eu vă urez un bun An Nou şi vă stâng mâna cu prietenie,

Irčne Codreanu – King

 

1 Carte de inimă pentru Brâncuşi, selecţie texte şi bibliografie Nina Stănculescu, Editura Albatros, Bucureşti, 1976, pp. 62-64.

2 Radu Ionescu, „Irina Codreanu” în Viaţa românească, nr. 8, august, 1968, pp.120-121. Textul lui Radu Ionescu se referă la expoziţia pe care artista a avut-o în 1968, la sala Dalles din Bucureşti.

3 Paul Rezeanu (1937-2021) istoric şi critic de artă. A fost în perioada 1971-2009 directorul M.A.C. Menţionează această donaţie a aparatului foto a lui Brâncuşi în ghidul Muzeul de Artă Craiova, ed. Meridiane, Bucureşti 1979” fără a oferi aceste amănunte, nici măcar numele donatoarei nefiind menţionat.

© 2007 Revista Ramuri