Cristian Diţoiu şi opţiunea sa pentru o geometrie văzută a picturii în Ecleraj
de Cătălin Davidescu
Am făcut în mod
intenţionat această parafrazare din binecunoscutul studiu a lui Charles
Bouleau, Geometria secretă a pictorilor, pentru a surprinde o parte din
esenţa propunerilor vizuale făcute de Cristian Diţoiu în ciclul său Ecleraj,
expus, recent, la Palatele Brâncoveneşti Mogoşoaia. O cuprindere mai largă a
demersului este, însă, obligatorie atunci când discutăm de pictură, ca în cazul
de faţă, deoarece detaliul şi transcendenţa mesajului sunt foarte importante,
acestea făcând adesea diferenţa.
Într-o perioadă când
arta în general, şi cu precădere cea vizuală, încearcă să se elibereze de orice
limitare a reprezentării, când pictura se manifestă în sensul schimbării de canon şi a implicării sale în
spaţiul contemporan, social şi politic, Cristian Diţoiu ne propune în Ecleraj
un discurs vizual care urmează rigoarea limbajului plastic, în contrast cu trend-ul
actual. Nu cred că este vorba de un protest, ci mai curând un mod de asumare/
manifestare a unei alte libertăţi, aceea
din interiorul canonului. Printre atâtea deconstrucţii moderniste sau
postmoderniste, el preferă cu toate riscurile ce decurg de aici să-şi facă
un blazon din supunerea la norme. Faptul că artistul optează, doar aparent,
pentru o picturalitate epurată de încărcătura emoţională a oricărui element
epic, recognoscibil în dimensiunea realităţii vizibile, constituie o bună
modalitate de punere în context. Nu întâmplător pictorul mizează pe o expresie
vizuală abstractă unde, fiecare lucrare în parte, dar şi întregul ciclu privit
în ansamblu, au un numitor comun: raportul dintre dimensiune, culoare, formă şi
aşternere. Perseverenţa cu care îşi urmăreşte traseul poate părea, într-o
lectură grăbită, rigidă şi convenţională; această abordare însă, din interiorul
codului, îi oferă şansa libertăţii de expresie.
Impactul imaginilor concepute de artist, în
descendenţa austeră a clasicismului, constă în faptul că lumina este atât de
precis controlată şi implicit direcţionată, încât pare că radiază dinspre
interior, fapt care generează o subtilă sinestezie spre zona spirituală.
Formele propuse, care se rezumă doar la pătrat, triunghi şi dreptunghi, cu
derivatele lor, induc privitorului sentimentul că se află în faţa unei lumi
armonios constituite, şi că devine parte a ei tocmai datorită ordinii sale
interioare.
Compoziţiile atent
construite, geometrii pictate în roşu,
galben, albastru şi culorile complementare rezultate din îmbinarea acestora,
impun receptorului sentimentul unei linişti senine, aureolare, de apartenenţă
la un univers bine închegat, care îl include.
Nuanţa, rafinamentul
raporturilor cromatice, grija acordată detaliului sunt elemente care au
identificat încă de la debut creaţia sa. În aceeaşi dorinţă de armonie a
elementelor putem remarca atenţia acordată aşezării lor în spaţiul
expoziţional, parcursul în care trebuie văzute; totul este atent premeditat.
Discipolatul său în preajma lui Paul Gherasim, entitate marcantă a
verticalităţii noastre artistice, dar şi morale, îşi arată acum roadele. Spaţiul
central al expunerii cuprinde şase lucrări ce conturează cromatic nucleul tare
al acestui ciclu, din care radiază o serie de câte douăsprezece lucrări în
ambele sensuri. Culorile primare ce domină aici se nuanţează în cele două
sensuri pe o gamă de galben din care se formează complementarele. Diversitatea
şi dinamica imaginilor aparent statice sunt obţinute prin repetate şi migăloase
juxtapuneri care devin lanţul cromozomial, marca cromatică a acestui ciclu. Ele
nu creează volume sau adâncimi perspectivale, ci conferă picturii o
simbolistică şi un sens metaforico-reflexiv. Funcţionând într-un spaţiu
abstract, legile geometriei şi cele ale picturii se întâlnesc generând o
gândire de tip metaforic. Cele două moduri de desluşire, geometria şi plastica,
se coagulează într-un limbaj senin, care, nu întâmplător, generează
transcendenţa imaginii. Prin aşterneri succesive artistul spiritualizează
materia şi conferă picturii atât o dimensiune fizică, cât şi una sugerată. Fără
ca ceva să îl exprime în mod explicit, adevărul transpare firesc, devenind o
evidenţă care nici măcar nu mai trebuie rostită. Întreaga virtuozitate
artistică este pusă în slujba acestui concept, al credinţei divine.
Probabil datorită
propriilor mele nelinişti, am fost tentat, iniţial, să încerc să infirm ceea ce
artistul spunea în legătură cu ciclul Ecleraj: pictura e doar calea pe
care se ajunge acolo, pictura nu e punctul final, argumentându-mi teoria prin
faptul că o bună stăpânire a mijloacelor plastice, independent de gândul în
slujba căruia au fost puse, poate să genereze singură valoare. Revăzându-i
lucrările, am înţeles că acestea respiră încărcătura adevărului cu care
au fost investite şi, în pofida oricăror performanţe tehnice, golite de
substanţă, imaginile sale nu ar putea
fi decât nişte simple exerciţii de virtuozitate. Angrenat în tumultul vieţii
cotidiene, el creează o artă pură care, în ciuda aparenţelor, emană emoţie,
căldură, linişte şi, mai mult, o spiritualitate organic asumată. Ce este surprinzător, şi de aici măsura talentului
său, e că această formulă extrem de greu de susţinut retoric azi, nu alunecă
niciodată într-un livresc steril. Frumuseţea calmă a imaginilor, sinceritatea,
rafinamentul, simplitatea şi căldura autentică a mesajului pe care ni-l
transmite Cristian Diţoiu sunt unele exemplare, cu atât mai mult cu cât îi
simţim artistului singularitatea, într-un peisaj contemporan în care stăpânirea
legilor aristocrate ale picturii este mai curând un oprobriu decât un
orgoliu.
|
|