Ratarea sau idiotul sublim
de Claudiu Soare
Tot ce este lamentație în haosul dureros al unei vieți ratate ține de un adevăr inaccesibil, schizofrenic din punctul de vedere al logicii, divin pentru omul credinței. Fericirile biblice nu cer socoteală în lumea de dincolo, paradisul este, deci, pentru ratați. Refuzat de seninătate, ratatul se afundă în angoasă așa cum cel ce se împlinește o face în bucuria de a trăi dar ambii orbitează în jurul aceleiași morale. Atîta doar că, în mod ideal, ratatul rămîne mai aproape de un adevăr ascuns al vieții, care, într-un final, ne pune pe toți în același cîntar. Perfect încadrat în rigorile Fericirilor biblice, acest nihilist în răspăr a cîștigat deja marele pariu pascalian iar Divinul, așa cum se cuvine, nu poate să nu-și țină promisiunile. Numai că inconvenientul de a se vedea confirmat deja de moartea lui pasivă face ca ratatul, victimă dincolo de suportabil a unui subconștient explodat, să nu mai viseze la o altă viață, element blestemat pentru el. Vitrina celestă nu-l mai interesează, ratatul nu mai dispune de resurse pentru a înșfăca pandantivul beatitudinii, desăvîrșire care îi aduce aminte de norocoșii împliniți existențial din jurul lui. Nu peste multă vreme el nu va mai fi un ratat, ci un mort speriat, un fost om care nu mai vrea să retrăiască experiența spiritului uman, oricît de subtilă sau de convingătoare ar fi această promisiune. Adevărul personal pe care l-a acumulat nu mai țintește la șansa de a cunoaște promisiunile vieții... Astfel încît, pentru ca toate să aibă un final, nu-i mai rămîne decît apocalipsa mărturisirii, spovedania fără sfîrșit care să amestece în ea recunoștința și reproșul.
În propoziția omul este o creatură inteligentă, pe filozoful resemnat nu l-ar interesa în fond (precum odinioară pe Hegel) decît este, acest cuvînt al ființei despre care nu se poate spune nimic în lumea asta. Cînd ratarea capătă nuanța absolută a substanței, ajunge să invoce în individ totul, discursul ei contaminează inefabil ideea însăși de ființă, inversîndu-i polii, mistificînd-o și deviindu-i destinația înspre ideea de neființă, astfel încît este devine adversarul cel mai de temut al ratatului, oglinda despărțirii definitive de sine însuși. Atributele ființei dispar, digestia spirituală se transformă în ocluzia care concentrează în ea întreaga suferință și rămîi un fel de Yahve denotativ, obsedat că nu mai are ce pierde, că nu mai are ce dărui ratării, spre a o îndupleca. Nu-ți mai rămîne decît amara obligație a consumării lui este, fără mijlocirea reflecției, a îndoielii, a dedublării. Ratarea nu cuprinde în ea decît finalitatea primarului, materializarea amintirii peșterii neanderthaliene și punerea în funcțiune a unei făpturi care o preschimbă într-o definitivă peșteră platonică. Fiindcă ratarea detestă gustul persoanei.
Despre un idiot nu spui că și-a ratat viața, idiotul nu participă la agonia generală, triumful nu este pentru el ideal de căpătîi. Incapacitatea lui de a percepe chemarea panicată a reușitei, inanitatea oricărui triumf, dovedește fără echivoc neutralitatea vieții dinaintea agitației care mișcă pămîntul. Nu este idiotul reprezentantul sublim al unei întregi clase de înțelepți risipiți? Lipsit de revelații, lipsit de destin, idiotul nu poate fi legitimat decît de propria-i destinație fără destinație, o libertate retrasă în inocența ratării desăvîrșite. Să faci însă elogiul idiotului, excesul de subtilitate e prea mare, cînd, visînd la împlinire, îți iei maniile drept revelații. Dar dacă ratarea poate fi suportată în viață, asta vine din puternica vocație de supraviețuitor a spiritului închis în om. În condițiile exemplare în care moartea se manifestă prin universul ăsta, supraviețuirea spiritului este o performanță de victimă absolută, purtătoare a unui număr infinit de vieți, pentru care un număr infinit de morți se autodevorează, încununîndu-se cu sentimentul victorios al unei perpetue sinucideri fără efect. Ceva se ratează pe sine la nesfîrșit creînd bulimia hilară a unei dialectici inverse: prada sugrumă încet-încet, dar cu aceeași patimă, prădătorul, îi respiră vlaga, se lasă la modul maladiv inspirată de duhul acestuia, pentru o poezie pe care o contemplă cu resentimentul lacrimii negre. Ratezi conținutul unei vieți și totuși, în această înfrîngere cinegetică duhul din tine încă mai speră că își va găsi într-un final victima definitivă. Viața nu ascunde în ea tot acest balast intelectual care împinge omul înfricoșat către prăbușire, nimic din acest element care ne include nu țintește către altceva în afara automatei inocențe de a trăi și pentru care complicitatea cu spiritul reprezintă adevărata amenințare.
Dar ceea ce ucide cu adevărat în marele sentiment al ratării este speranța, o nouă împotrivire, o nouă prezență care își cere împlinirea, paradoxul final care duce la prăbușire: ratatul este obligat (cînd oblomovian își savurează boala, așteptînd să fie pentru totdeauna confirmat) să hrănească o himeră întîrzierea unei iluzii care l-a ocolit pînă atunci. Rațiunea îi sugerează versetele Ecleziastului, subconștientul îl parfumează cu unduirile Cîntării Cîntărilor. Prea plin de certitudinea ratării, însă, va prefera așteptarea, cea mai blîndă nuanță a fricii: cînd Celălalt se va arăta, în sfîrșit, toate se vor termina.
Și care este, în fond, idealul ratării? Înfrîngerea, sinuciderea, aneantizarea spirituală, ruinarea ființei, agonia? Nu: dematerializarea, eterificarea existenței, recalcularea evenimentelor care te-au adus aici, o transfigurare, este propria sanctificare. Ratarea înseamnă frig, chircire, tremur, o întreagă literatură dostoievskiană a funcțiilor fiziologice. Deși te învață muțenia, ratarea provoacă urletul tuturor celulelor din tine, urletul de groază că li se va interzice alergarea și reproducerea, că vor fi strivite de cerul flasc al unui trup libidinos de neputință și că vor pieri din cauza unei lașități pe care nu o cunosc și care le-a îmbolnăvit zeul de o iubire fără speranță, batjocoritoare. Ratarea este proustiană, combustibilul flăcării ei labile sînt amintirile, cîrpe murdare pe care le mesteci privind soarele ca pe un icter fericit. Proust a formulat perfect geniul ratării, i-a desferecat măruntaiele prea pline contemplînd revărsarea de miracole pe care le disprețuim atunci cînd aripile ratării ne ating. Proust a consimțit cu o stranie elocință să fie scribul ratării, dîndu-ne cea mai subtilă lecție (de eleganță) prin care a fi amantul ratării devine a fi amantul amintirii, fiindcă ratarea poartă această siluetă.
Ratarea vine în urma revoltei, urcă din nesupunere, din neacceptarea căpăstrului, este leșinul semeției, iar a trăi cu sentimentul ratării înseamnă a fi solidar cu cerșetorii, cu estropiații, cu drogații, cu mutilații care au căzut din cerul artificial al paradisurilor morale, în care ai nevoie de conduită, fiindcă paradisul acesta e pentru elitele aseptice; vulturii cu picioarele murdare rămîn să scormonească hoiturile cu ciocul, să zboare plini de jeg în văzduhurile fără țărm: cine nu bifează lista marilor comandamente morale ratează paradisul, nu poate poza pe coperta niciunei cărți, ca profesorul cu mîna la falcă, a intelectualului serios și responsabil... De parcă nu Divinul te-ar salva de la prostia absolută atunci cînd îți trimite ratarea ca pe singurul dar pe care știe că nu-l accepți, că nu-l poți perverti în lăudăroșenie, că nu te poți îmbrăca în el ca în costumul cu vestă și cravată și nimeni nu predică ratarea, dar toate revoluțiile sînt făcute pentru ratați; astfel ajung ratații să-l indigneze pe mic-burghez, ratații pentru care se scrie poezie în cer, ei înșiși un poem suflat în flaut pe cîmpia cenușie de noiembrie ei, ratații, care știu că nu se mai pot minți pe sine, că exteriorul lor nu mai există, ca să-și trăiască prin el viața. Ratații nu există, ei trăiesc în conștiința numenului, sînt lucruri în sine, sînt copiii lui Kant, sînt rugăciunea fără subiect, sînt șomerii sufletului și de aceea stau de priveghi la căpătîiul leșului de erou pînă cînd leșul de erou va intra în putrefacție ei, ratații, eroii priveghiului, care știu ce înseamnă să fii mort.
În bestiarul uman cel mai pitoresc se situează aventurierii, boemii, pe care nimic din adîncuri nu îi poate ține să își consume energia sufletească într-o continuă cavalcadă a risipirii, a schingiuirii prin excitante, într-un sfîșietor asalt imaginar asupra existenței, în care epuizarea împinge ființa spre revelații care exclud orice împlinire, dar nu zădărnicia și deloc desăvîrșirea. Acești oameni sînt o introducere anarhică la sfințenie. Veritabli avocați ai oralității universale, ființa lor răvășită de miracole, care în invizibil pot crea naturi, perpetuează amintiri lipsite de inconvenientul Căderii pe care, ignorînd-o, o recalifică într-o justiție a datului. Ei știu că orice bucurie neagă o tristețe, dar că în această tristețe trebuie să stea ascuns principiul oricărui vis. Dostoievskian, ei desăvîrșesc vocația de a vizita omul pe fereastra niciodată păzită de gratii, prin care se zărește pacea slăbiciunilor și a resentimentelor părăsite în întuneric. Îi vom întîlni pretutindeni atunci cînd certitudinea de sine va concepe absurd facerea lumii în afara poeziei ori cînd glosolalia victoriei noastre împotriva fricii va regurgita demoni ai jafului sufletesc. Ne vor întineri mereu cu insolența lor, pretinzîndu-ne gratuitatea.
Cuprins de sentimentul unei vieți ratate, ca de altfel în liniștea amenințătoare de după orice suferință care ți-a spulberat eul, totul zace prăbușit ca într-o iubire pierdută pentru totdeauna. Atîta doar că dintr-o iubire care a devenit neant regreți un mic paradis dispărut, în vreme ce sfîrșitul sufletesc care se deschide înspre abisul ratării nu cheamă decît sfîșierea unui posibil neîmplinit, sufocarea unui condițional optativ ubicuu, fatal, prezența definitivă a ceva ce te va însoți pînă la capăt cu groaza hoitului mutilat. În fapt, sîntem atît de dependenți de vecinătatea propriului nostru destin încît devenim aroganți față de singurul spasm care ne-ar putea fluidiza resemnarea: o viață întreagă am căutat-o și realizăm acum că este inutilă, zadarnică, și că sîntem închiși într-un ospiciu lăuntric în care dragostea a fost jefuită de orice perspectivă. Asta pentru că avem nevoie de incredibila retorică a reușitei de a nu ști cine sîntem; atîta timp cît avem în față propriul personaj, în care ne proiectăm glorios, imaginea casnică» a iubirii ne deranjează, ni se oferă ca imagine a ratării, astfel încît o tratăm ca pe o secvență a relaxării, cu gîndul permanent ațintit către inexistenta pradă pe care ne-am confecționat-o, care ne obsedează și pe care cîndva o vom sfîșia, înhățînd-o din noi înșine. Sîngerînd apoi, vom cerși ceva ce nu cunoaștem, o consolare pe care nu am întrezărit-o, nu am dăruit-o, și pe care am refuzat-o. Tîrziului acesta nu-i mai rămîne decît mila. Dar cînd ai ratat iubirea, mila devine sentimentul unei lumi străine, de neînțeles, fără aspirații, fără everesturi, o confirmare definitivă a ratării, lovitura de grație. Cînd ai ratat o iubire, ai ratat o întîlnire absolută dar absolutul este atît de neimportant în fața viitorului...
|
|