Poeme
de Claudiu Soare
Cînd l-am văzut cum fuma solemn
şi cum schimba culoarea norilor din bleu-femeie în parfum
iar mantia tenebrei trecea în surdină,
mi-am zis fericit şi înspăimîntat: El e.
Dacă nu ar fi fost mut i-aş fi sorbit cuvintele,
i le-aş fi memorat ca să nu înţeleg nimic,
nici măcar seninul bătrîn din golul vocalelor lui.
Dar gura i se chircea ca un calamar chinuit
şi astfel chipul lui îngrozea femeile care treceau pe lîngă noi
visîndu-se obosite pe plajă, în Caraibe.
Nu ai fi zis că e orb,
pentru că des bătea din pleoape,
dar eu ştiam că astfel imita el zborul graurilor
şi îşi exprima lehamitea.
Zborul este o farsă pentru alde gură-cască în viaţă,
ai zice văzîndu-l cum se tîrăşte
prin iarba, praful, bălţile sau asfaltul
care alcătuiesc planeta asta necinstită, nedreaptă.
Am înţeles că nu poate cădea în genunchi
cînd am văzut că nu are genunchi
pentru viciile mişcătoare ale contemplării.
De fiecare dată cînd zîmbea,
dar el credea că poate porunceşte ori că cerşeşte,
eu ştiam că trebuie să îi aprind o ţigară:
mîinile lui rămăseseră încleştate într-o îmbrăţişare
care i le smulsese cu furia fantasmei îndrăgostite.
Mîinile invizibile care îi rămăseseră în umeri
nu îl cunoşteau,
nu i se arătau decît în vis,
nu călătoreau o dată cu el,
nu îl iubeau.
Singurele mîini pe care le avea în mod real
erau mîinile mele,
care îi aprindeau ţigara,
i-o puneau între buze
sau îi ştergeau lacrimile indigo.
Dar cînd îl priveam,
atît de solemn cum descifra întunericul,
ştiam că El este.
Îmi venea să îi mîngîi pletele negre, date pe spate,
cu recunoştinţa idiotului iertat.
El însă mai avea puţin şi urma să moară.
O, numele lui
nu mai are nici un rost acum
să nu vi-l spun:
Cain, fratele meu.
Fusese o noapte cu alcooluri vinete
şi cu păcate pe care numai Viciul ţi le dăruieşte
fără tristeţe, pînă la răsărit
cînd am văzut îngrozit oamenii-mumie.
Chiar dacă timpul ar interzice bunul simţ,
ei tot s-ar trezi dimineaţa devreme,
toţi, cu floarea depresiei între dinţi,
pieptănaţi, parfumaţi, frumos îndoliaţi.
Dacă privirea e o subtilă convenţie a vicleniei,
în urma ei înseamnă că nu rămîne nimic
şi cu toţii ne putem îndrepta conştienţi
spre Însingurare.
Cînd am deschis fereastra
ca să-mi regret cu ochii în zare amintirile,
ei umpluseră deja străzile, birourile, sarcofagele
şi cu mugete surde produceau fierea
pentru sfîrşitul Lunii şi al aurorei, oamenii-mumie,
cu neliniştea mortului pentru ziua de mîine.
Din ceruri sufletele-mumie îi îndreptăţesc,
mi-am zis palid,
vor crea pentru ei timpul-mumie
şi aerul-mumie de respirat,
rîurile-mumie şi copacii-mumie,
iubirea-mumie şi naşterea-mumie.
În curînd soarele-mumie va lumina în silă
această civilizaţie a mumificării,
cu arta mîngîierii secrete a coapsei, în sus...
Şi mi-am dat seama din ce în ce mai îngrozit
că sînt nemuritori.
Nu, moartea nu poate fi ucisă prin mumificare,
mi-am zis naiv,
fără să ştiu că astfel au dresat-o
şi că îi pot administra liniştiţi
sedativul muzicii lor mumie.
Am coborît atunci în stradă
să le arăt ce poate Mortul împotriva paradisului.
Am ofensat o tînără-mumie
făcînd să-i zboare din păr un gînd cu zîmbet lucifer,
am lătrat o sonată de Beethoven
într-o grădiniţă plină de copii-mumie
predestinaţi gloriei,
am călcat în picioare florile-mumie
din curtea palatului în care doarme şi visează obscen,
pentru popor, Maimarele-mumie,
în fine, am spart şi un geam
aşa că au venit să mă aresteze.
Văzînd însă că sînt mort,
mi-au suflat în faţă duhoarea nemuririi lor
şi mirosindu-mă cu scîrbă
m-au lăsat.
- Ăsta e liber! a strigat unul dintre ei scuipînd.
Pleacă, să nu te mai prind că ieşi din
Perimetrul Dispreţului.
Marele oraş s-a golit dintr-o dată de cîini,
spre stupefacţia oamenilor,
care deja insultau primăvara ploiasă.
Un deşert al lătratului e de neînchipuit dincolo,
unde se termină civilizaţia excesului de vorbire.
Pînă şi norii şi copacii şi peştii ar exploda,
îngroziţi de o simplă străfulgerare de tăcere sălbatică.
Ziua e moartă ca silueta plictisului
iar ei s-au adunat legiune pe cîmp,
mai sus de cimitir, ascunşi în fum.
Ai zice creaturile lui Bosch,
cu nasul în vînt parcă visînd
la excrementul de aur al mirării.
Brusc unul dintre cîini, solemn, încruntat,
a strigat suit pe un dîmb:
- Oamenii săraci trebuie exterminaţi!
Oamenii săraci nu ne vor civiliza niciodată!
Cine nu a fost lovit cu furie de beţivi?
Care dintre voi a mîncat vreodată bine din mîna unui sărac?
Din cauza lor am ajuns vagabonzi!
Ei ne-au condamnat să să ne hrănim din gunoaie!
Oamenii săraci trebuie exterminaţi,
sălbăticia lor ne-a compromis!
Mulţimea a lătrat atunci ca din iad
şi s-a încăierat cu spaimele din naştere primite
cerînd răzbunare.
Dar oamenii săraci sînt aidoma nouă,
a omis dulăul orator să le spună,
sînt la fel de nenorociţi ca noi
şi nu ştiu încotro se îndreaptă,
către prăpastie sau zid
cele două forme elementare de resemnare
a omului civilizat.
- Sînt însă purtaţi de capriciile fustei dansatoarei de flamenco!
a urlat el, purtat de viclenia revelaţiei
şi s-a făcut tăcere.
- Ori ei, ori noi! a mai strigat dulăul.
Trebuie să-i înlocuim!
Mîine dimineaţă vom ataca!
Mîrîituri ameninţătoare s-au făcut auzite din mulţime,
ai fi crezut că un simplu vers, izbucnit din întîmplare,
i-a contrariat.
Atunci un roşcat cu ochii scoşi a strigat răguşit:
- De ce mîine dimineaţă? Să-i termină acum!
Şi iarăşi au lătrat ca din iad,
cu graba nevrotică a răzbunării:
- Să-i terminăm acum! Moarte oamenilor săraci!
Moarte săracilor!
Şi lătrîndu-şi lozinca asasină
au luat-o la fugă spre oraş
ca un stol de balerini-mutanţi dansînd
pentru vîrsta de aur a preistoriei.
Numai că la poarta cimitirului
o mare de zdrenţăroşi,
femei buhăite de veşnicia nemulţumirii,
bărbaţi scopiţi de nenoroc
şi copii clorotici, vineţi de neîndurătoare frustrări,
îi aştepta cu topoare şi arme de vînătoare în mîini,
urlînd cu hotărîre:
- Ori ei, ori noi! Stîrpiţi-i pe toţi!
Unu să nu vă scape! La moarte cu ei!
Ori ei, ori noi!
|