Proximităţi şi mărturisiri
de Constantin Cubleşan
Un
jurnal de confesiuni necanonic (secvenţele nu sunt datate şi în consecinţă
cronologia consemnărilor e nesemnificativă, de fapt nici nu e marcată) publică Ioan
Pintea sub titlul Proximităţi şi mărturisiri (Editura Cartea
Românească, Bucureşti, 2013), în care trebuie să recunoaştem intenţia unei
structuri romaneşti (necanonică şi ea) ce urmează modelul rebrenian, adică
propunând o desfăşurare ciclică a evenimentelor, începută într-un loc (Mă simt
bine şi fericit sub părul bătrân de la casa parohială /.../ La umbra lui
meditez, citesc sau scriu în tihnă. Credincioşii din parohie îmi spun că el e
singurul supravieţuitor al unei splendide grădini cu meri, nuci, pruni,
cireşi.Toţi au fost tăiaţi prin anii 80 pentru a se reconstrui casa parohială,
acareturile şi celelalte anexe gospodăreşti, unele, azi, de-a dreptul inutile.
Închid ochii, aici sub păr şi, ca prin vis, încerc să-mi închipui cum arăta
grădina-livadă în care stau. Am sentimentul că sunt, pentru câteva clipe,
potopit de miresme şi îndulcit de adierea Raiului) şi sfârşind în acelaşi,
numai că după un interval de timp bine determinat, închizând astfel cercul unui
segment de viaţă ce se consumă unitar pe o bine determinată coordonată conflictuală
(vezi Ion). Ideea e întru totul justificată, căci se înscrie într-o
tradiţie... a locului, dacă avem în vedere obârşia năsăudean/bistriţeană a celor doi scriitori.
Poetul
Ioan Pintea, în calitatea sa de preot, într-un sat din zona grănicerească,
Chintelnic, simte nevoia de a-şi însemna cu anume regularitate, întâmplările
petrecute oamenilor satului, dublate însă neostenit de meditaţiile pe marginea
bogatelor sale lecturi (Citesc enorm), chiar mărturisindu-se în acest sens ca
într-o justificare:Dacă citeşti cărţi bune şi folosiotoare, lumea e nebun de
frumoasă. Fascinaţia pe care ţi-o dă lectura permanentă este de foarte multe
ori mai terifiantă decât viaţa. Sunt atâtea întâmplări în viaţa ta, urâte,
anodine, anapoda şi doldora de potlogării, încât, atunci când pui mâna pe o
carte cu adevărat bună, eşti un om salvat, mântuit. Cărţile sunt viaţa veşnică,
viaţa de apoi, mai bună, mai fericită a omului-cititor. Şi, e firesc să fie aşa atâta vreme cât
preotul este însuşi scriitor, un poet cu o sensibilitate aparte, rezonând (nici
nu s-ar putea altfel) la problemele existenţiale dintr-o nesfârşită
relaţie a omului cu divinitatea, cu Dumnezeu, având în textele biblice un
îndreptar de temelie pentru organizarea vieţii pământeşti:Recitesc în
Postul Mare, rugându-mă, Psaltirea. Redescopăr, ca pe un dar de mare
preţ, lectura cu folos, cititul ca terapie şi cale de salvare. Psalmii
lui David. O încredere oarbă (adică, deplină) în Dumnezeu şi un război total
împotriva vrăjmaşilor. O slăvire a Domnului (cum nu s-a mai auzit) şi o ceartă
aspră şi dezlănţuită (cum nu s-a mai văzut), din <străfundul inimii>,
împotriva duşmanilor (văzuţi, nu nevăzuţi!). O adâncă şi amănunţită revizuire a
propriilor căderi, slăbiciuni, <vărsări de sânge> şi, fără nici un fel de
milă şi îngăduinţă, o răzbunare a Omului credincios faţă de toţi aceia care
stau împotriva lui Dumnezeu./ Reflectez insistent asupra termenilor: duşmani,
vrăjmaşi, duşmănie, îmi limpezesc <confuzia>: duşmanii omului şi duşmanii
lui Dumnezeu şi las la o parte, pentru altădată, Psalmul 108.
Jurnalul
căruia Ioan Pintea îi este fidel până la identificarea (aproape) cu scrierea
biografiei sale e mărturia, fără nici un fel de complexe, a îndeplinirii
misiunii pastorale în acel sat, de la
venirea sa acolo (Anul acesta, Nea Nicolae Ghepeş s-a ocupat de grădina de
flori /.../ Îmi place un astfel de om. De altfel, de la început, de la venirea
mea la parohie, mi s-a arătat foarte devotat. Era iarnă, în decembrie când am
venit la Chintelnic. Am slujit Liturghia şi, după Liturghie, am fost invitat la
casa parohială. Eram în reverandă, îmbrăcat subţire. Nu uit cum, cu un gest
absolut părintesc care îmi aminteşte mereu de tata Anchidim de la Runc, s-a
dezbrăcat de cojocul de blană şi m-a îmbrăcat cu el. <Ca să nu vă fie frig,
domn Părinte>! Acum mă uit la grădina lui. Violeta a fost de acord să o
botezăm chiar aşa: <Grădina lui Nicolae>) şi până la plecarea la oraş,
de unde jurnalul acesta aici sfârşeşte , cu anume nostalgie, îşi întoarce
privirile aducerii aminte spre clipele de viaţă petrecute în pacea unei
rusticităţi tonifiante: Încep să uit cum arăta părul de la Chintelnic. Simt
nevoia să-l văd. Îl redescopăr într-o fotografie alb-negru aşa cum l-am
întâlnit prima dată sobru şi semeţ. Mă întâlnesc cu noul preot paroh. Îl
întreb: Ce mai face părul din grădina casei parohiale? Îmi spune sec:
îmbătrâneşte. Nu e singurul, îi spun,
nici eu nu mai sunt tânăr!
Comentariile
pe marginea cărţilor citite sunt, fără îndoială, incitante, pertinente, fără
pretenţie însă, de exegeză literară, ci mai degrabă relevând o căutare de sine
a preotului, a poetului, în slovele altuia: meditaţii morale, filosofice,
estetice... Interesul real însă, al acestui... jurnal, îl constituie acele inserte
în care evenimentele satului, ale oamenilor şi ale preotului (mereu legat de
slujirea la altar), ilustrează trăirile autentice, cu micile sau marile
frământări, ale comunităţii rurale în care el trebuie să ştie să asculte şi să
medieze (După Liturghie sunt oprit de tanti Letiţia, care trebuie <să-mi
spună ceva foarte important!>. Stăm de vorbă pe îndelete în curtea casei
parohiale. Tanti Letiţia îmi comunică o nemulţumire. <Tinerii nu prea fac
metanii. Se ruşinează. Îi confirm. Aşa este. Nu numai tinerii. În general
mulţi dintre noi, preoţi şi credincioşi, am uitat gesturile sacre care însoţesc
rugăciunea. Ş.a.m.d.; sau: E Duminica Fiului Risipitor. După Sfânta Liturghie
slujesc Slujba Prohodului pentru tanti Ana. Mamă, bunică şi străbunică. O femeie
credincioasă, mereu suferindă, dar cu încredere oarbă şi totală în Hristos. Am
spovedit-o de zeci de ori, clipe îndelungi am stat la căpătâiul ei şi i-am
citit rugăciuni. Îmi spunea de fiecare dată: <Părinte, Hristos a suferit mai
mult decât noi, aşa că rabd, rabd, rabd până când Dumnezeu mă va chema la
el!>. Scurt şi cuprinzător /.../ Suferinţa nu părea numai un dat, ci şi un
dar. M-a uimit mereu. A trăit 83 de ani. Etc.Etc.). Sunt suferinţe, sunt
bucurii, drame omeneşti. Şi dintr-odată analogia cu Ion Agârbiceanu mi se pare
inevitabilă. Paroh şi acela, în Munţii Apuseni, a fost martorul a nenumărate
asemenea fapte omeneşti pe care le-a transferat în povestirile sale
inconfundabile. Ioan Pintea e poet. El nu construieşte epic în jurul
întâmplărilor din satul său parohial. În jurnal, totul primeşte aură
poetică, meditativă, reflexivă. Altfel, cei doi scriitori sunt din aceeaşi
stirpe nobilă a păstorilor de oameni. Faptul că unul a fost greco-catolic iar
cestălalt este ortodox, nu are nici o relevanţă. În cuvântul lor, menirea
precumpănitoare e dragostea de oameni.
Această
dragoste şi desigur admiraţia pentru vasta cultură, pentru îndelungata
suferinţă în temniţele comuniste, pentru încreştinarea ca întâlnire cu
fericirea supremă, l-a apropiat de monahul de la Rohia, de Nicolae Steinhardt,
care este, poate, eroul axial al acestor meditaţii şi mărturisiri
dintr-o experienţă existenţială unică (Am bătut câţiva ani buni, în perioade
mai lungi sau mai scurte, drumurile, cărările şi potecile Rohiei, însoţindu-l pe
N. Steinhaedt. Eram tânăr şi topit de idealuri /.../ Urcam dealul Rohiei cu
sute de întrebări şi nelămuriri şi mă întorceam după câteva zile jos, în vale,
cu tot atâtea răspunsuri şi tot atâtea limpeziri./ Eram fascinat întru totul de
prezenţa Părintelui şi de cărţile lui. Era preţuit, adulat în cercurile
literare pe care le frecventam, însă în preajma lui, totuşi, puţină lume care
să-i fie efectiv alături. Multora le era indiferent. Mă deranja enorm acest
lucru pentru că bănuiam că o să vină o vreme/ care a şi venit/ în care mulţi
neaveniţi îşi vor bate pieptul cu numele lui). Cine va dori să se ocupe mai
pe-ndelete de viaţa ultimei perioade a monahului, va trebui să poposească
(evident, cu folos) asupra paginilor cărţii lui Ioan Pintea. Aici sunt consemnate
opiniile, pe diverse teme, ale lui N. Steinhardt, deopotrivă cu propriile
observaţii asupra modului de a trăi, de a gândi a acestuia:Rohia. Cu Părintele
Nicolae în chilia de la Casa poetului. Discuţii despre apariţia în revista Familia
a textului Taina libertăţii (...) înainte de a coborî la masă, vizita
unei femei... baptiste. Întrebări sectare. Reţin una. <Cum pot să fie
preoţii purtători de har, pentru că mulţi dintre ei sunt lacomi, beţivi, avari,
păcătoşi absoluţi?>. Şi reţin, desigur, şi răspunsul Părintelui Nicolae.
<Uite cum, draga mea, vezi firul acela electric prin care trece curentul, îl
vezi bine, e murdar, e ruginit, da? Cu toate acestea curentul trece prin el,
reşoul arde, lumina arde... aşa e şi cu preotul, aşa e şi cu harul...> Ca la
Pateric.
Nu
de puţine ori, autorul jurnalului ia aminte asupra satului natal, a
copilăriei pe care o evocă, tot aşa, în segmente de viaţă ce ar putea
constitui, la o adică, subiecte pentru frumoase povestiri despre oamenii
locului (Viaţa nu e joacă! Dar viaţa e, uneori, joc! M-am întâlnit azi cu
vărul Vasile. Ca de obicei, am povestit câteva ceasuri bune despre Runc şi
despre nonşalanţa şi libertatea cu care bravii noştri runcani tratează viaţa,
pur şi simplu. Ne-am amintit/ a câta oară?/ de Sasu, de Vasăluc şi de
Poştariu./ Azi a fost rândul vărului Vasile să-mi povetească o întâmplare
absolut tulburătoare. Adevărată, ironică, tristă, poate chiar tragică,
copleşitoare. Tema ei: farsa. Jocul. Personajul principal: Poştariul/.../ Îi
spun vărului Vasile că ultima dată l-am văzut pe Poştariu în bisericuţa veche a
Runcului. Se ruga rezemat, lipit de perete şi pe umeri avea două aripi de
înger. Un înger care răsărise direct din zugrăveală, şi-a abandonat pentru o
clipă aripile peste umerii încovoiaţi în rugăciune ai Poştariului. Asistam din
nou la un joc. De data asta era Jocul Îngerului zugrăvit de grecul Zaharia
Appitis).
Ioan
Pintea notează şi impresii din călătoriile sale în străinătate. Niciunde însă,
nu lipseşte meditaţia teologică (Cu Violeta de Rusalii la Ierusalim.
După două zile ieşim din cetate înspre Nazaret. Vedem, de departe, sus pe
colină, Betania. Satul lui Lazăr, cel înviat a patra zi din morţi. Îl privesc
înduioşat şi <topit> sufleteşte.
Piatră şi nisip. Nisip şi piatră. Ici colo un firicel de apă, un copăcel. Îmi
amintesc de casa Mariei şi a Martei. De cuvintele Domnului:<Lazăre, ieşi
afară!> Oprim în plin pustiu, nu departe de Ierihon, la mănăstrirea
<Sfântul Gherasim>, îmblânzitorul de lei. Ne închinăm. Ne rugăm. Primim drept
suvenir un inel cu numele Sfântului. Pornim mai departe. Pustiu. Pustiu. Pustiu
până aproape de Nazaret. Şi, dintr-odată, verdeaţă, holde, copaci, dealuri
înflorite, miresme şi policromie. Ca pe Valea Someşului, a Ilvelor, a
Bârgaielor, a Şieului. Acum, de-abia acum înţeleg, de ce noi românii, noi
răsăritenii l-am cunoscut pe Hristos ca pe unul de-al nostru. Peisajul în care
s-a mişcat Domnul seamănă uluitor cu peisajul în care ne mişcăm noi. Acelaşi
peisaj. Aceeaşi privelişte).
Şi,
iarăşi, şi iarăşi lecturi. Niciodată întâmplătoare. Alegerea cărţilor şi
comentarea lor îşi are o logică proprie, poate mai curând un ritual specific:
Pe Cioran îl citesc dintr-o necesitate pe care nu mi-o pot explica pe deplin.
Am şi eu frustrări, neajunsuri, nemulţumiri, îndoieli, disperări, admiraţii,
amăgiri, amărăciuni. Să fie lectura lui un mijloc de defulare? Se prea poate.
Cel puţin eu sunt deţinătorul unei certitudini: Dumnezeu. Din punctul meu de
vedere, în cărţile lui Cioran nu găsesc nici umbră de certitudine. Aproximaţii,
da. Dar ce aproximaţii! <În orice parte ai apuca nu dai decât de
Dumnezeu>, <Ultima treaptă a desprimăvărării noastre: Dumnezeu,
<Dumnezeu e ceea ce supravieţuieşte evidenţei că nimic nu merită să fie
gândit> etc. Raportarea lui la Dumnezeu nu e a unui necredincios, a unui
nihilist, sau cum aberant s-a spus, a unui ateu, ci mai degrabă a unui poet. Între Cioran şi
Dumnezeu stă o prăpastie de metafore.
Jurnalul
lui Ioan Pintea e una din cărţile de suflet (ale lui ca şi ale cititorului) pe
parcursul lecturii căruia faci mereu popasuri pentru reculegere. Căci, fiecare
pagină, fiecare secvenţă e un îndemn la meditaţie asupra vieţii, asupra
realităţii în care se intră şi se iese printr-o nefârşită fereastră a lecturii,
în fapt a cunoaşterii esenţiale a lumii: Realitatea e mereu înspăimântătoare.
Ca să o poţi înţelege ai nevoie să citeşti cărţile esenţiale. Orice spaimă
poate fi descifrată şi anihilată de o carte bună.
|
|