Conducerea / Contact / Echipa / Editura / Fil. Craiova USR     








Eminescu și realsemitismul

        de Constantin Romulus Preda

„Vârfu-nalt al piramidei”, cum l-a caracterizat Veronica Micle, Eminescu a fost și continuă a fi controversat, asumat de anumite grupări politice sau etnice, etichetat în fel și chip, dar încă nu este studiat plenar, deși toată opera sa a fost publicată, inclusiv publicistica.

„Eminescu și evreii” a fost și este un subiect de presă cu totul deosebit. În timpul vieții sale, un ziar l-a numit „filosemit”, iar în zilele noastre s-a scris chiar despre „Eminescu-evreul”. Cert este că problematica evreiască în opera eminesciană a fost ocolită cu discreție, a fost tratată tangențial sau tendențios. Nu aveam un studiu pertinent despre acest subiect, până la apariția antologiei Eminescu. Chestiunea evreiască, cu o prefață substanțială a celebrului editor D. Vatamaniuc.
Am făcut aceste prolegomene pentru a ajunge la vol. Eminescu și realsemitismul (Ed. Sitech, Craiova, 2010), un remarcabil studiu în care Tudor Nedelcea analizează, critic și obiectiv, această delicată și (prea des) ocolită problematică. Tudor Nedelcea folosește, pentru evrei, un termen mai puțin uzitat, realsemitismul, preluat de la savanții H. Tikitin și N. Cajal, termen care exprimă cel mai elocvent specificul evreiesc, căci această etnie cuprinde două grupări: sefarzii (care se consideră evreii autentici, descendenți biblici) și eschenazii (evreii din Galiția, care au „coborât” în Moldova, nerecunoscuți de ceilalți, fiind considerați kazari).

Până a ajunge la Eminescu, Tudor Nedelcea demonstrează ce este comun între neamul românesc și cel evreiesc (imnul național al Israelului are, în linia melodică, elemente preluate din cântecul popular „Cucuruz cu frunza-n sus”), ce a făcut Eminescu pentru evrei și ce-au făcut evreii pentru Eminescu, opiniile unor mari personalități ale lumii despre evrei, tratamentul legislativ dur aplicat evreilor din antichitate și până la Eminescu, în plan european, dar și românesc, apelând la o bogată bibliografie.

Eminescu, argumentează Tudor Nedelcea, n-a fost antisemit sau xenofob, el analizează această etnie prin prisma teoriilor sale sociologice și economice de „clasă superpusă”, în care intrau toți etnicii (deci nu numai evreii), care nu se încadrau într-o activitate productivă sau erau purtătorii unui capital parazitar, și de „goluri economice” în tânăra economie românească în care exista riscul ca respectivele goluri să fie umplute cu elemente alogene, neproductive.

Câștigându-și independența de stat pe câmpul de luptă, în 1877-1878, România trebuie să realizeze și o independență economică spre a intra cu fruntea sus în „concertul” țărilor europene; pentru realizarea acestui obiectiv, Eminescu pune accent pe dezvoltarea industriei și agriculturii cu elemente autohtone (inclusiv cu evreii deja stabiliți în țară), cu ajutorul unei legislații românești cu caracter european.

De altfel, concluzia autorului este clară: „Când judecăm publicistica eminesciană și, mai ales, studiile și articolele sale despre problematica evreiască trebuie avută în vedere epoca în care a trăit și a scris – o epocă românească de tranziție spre un regim liberal autentic, într-o Europă încă neașezat㠖, că, la baza criticii sale, uneori dure, a stat doar criteriul economic și moral și nu cel rasial sau confesional, că excesele de limbaj, chiar unele derapaje, fac parte din arsenalul oricărui pamfletar, care, exagerând, dorește să scoată în evidență un adevăr, o realitate crudă și un potențial pericol economic sau statal. Limbajul său, uneori violent, este, de fapt, un răspuns la repetatele calomnii grosolane din presa europeană, conform cărora românii ar fi organizat pogromuri, calomnii orchestrate agresiv de Alianța Israelită Internațională, ale cărei ingerințe în treburile interne românești erau de natură să izoleze România de țările europene [...]. Ideea călăuzătoare a tuturor articolelor și studiilor sale consacrate chestiunii evreiești constă în faptul că «interesele reciproce sunt armonizabile, dar pentru aceasta se cere bunăvoință și abnegație reciprocă»”.

Prin acest studiu valoros, Tudor Nedelcea reușește să demonstreze actualitatea și modernitatea ideilor eminesciene, precum și armonizabilitatea intereselor reciproce, model european de conviețuire și conlucrare între grupurile etnice, între majoritari și minoritari, în plină epocă a globalizării.

Nr. 02/2011
Reunirea Comitetului Director al U.S.R.

Premiile ARIEL

Dinu Flămând, laureatul Premiului Național de Poezie „Mihai Eminescu” pe anul 2010

Revista revistelor
de Gabriela Gheorghișor

FLORIAN SAIOC – 80

Din Jurnal (2005)
de Gabriel Dimisianu

Pagini de jurnal (10)
de Gheorghe Grigurcu

Versuri
de Gabriel Chifu

O vizită la Cernăuți
de Adrian Popescu

Ani murdari
de Nicolae Prelipceanu

Cu padre Mărginean despre Anotimpul din Patmos
de Nichita Danilov

Sînge în „pulberile” cuvintelor
de Dumitru Chioaru

Patria poeziei
de Paul Aretzu

Existența din semne
de Florea Miu

Scriitorul și forul său interior
de Ioan Lascu

Sentimentul non-apartenenței
de Gabriel Coșoveanu

Teatralitatea romanului sub comunism
de Gabriela Gheorghișor

Mainimicul cel de toate zilele
de Bucur Demetrian

Tainele și spaimele inimei
de Daniela Firescu

Aurel Rău: Darul adus de fiecare zi
de Ștefan Vlăduțescu

Prin Castelul Obersdach la bucătărie1
de Gheorghe Schwartz

Poeme
de Virgil Diaconu

Ion Cristofor. De la fiorul liric la starea de spirit
de Mircea Bârsilă

Faptă și trezie
de Florin Caragiu

Avangardistul perpetuu (2)
de Octavian Soviany

Poem
de Cristian Belodan

În deal la Lilieci
de Toma Grigorie

Postume
de Marin Sorescu

Ratarea – sau idiotul sublim
de Claudiu Soare

Poem
de Simona Grazia Dima

Poeme
de Philip Michael Ondaatje

Eminescu și realsemitismul
de Constantin Romulus Preda

Bisericile de lemn în actualitate
de Luiza Barcan

O anumită justificare
de Octavian Anuța

Petre Tănăsoaica și „femeia lui Yerutonga”
de Ioan St. Lazăr

Poeme
de Sayumi Kamakura

© 2007 Revista Ramuri