Haosul ordonat al scriiturii
de Cristina Gelep
Parcurgând romanul
lui Matei Vişniec, Negustorul de începuturi de roman, aproape
instantaneu mi-a venit în minte un poem al lui Charles Bukovski, poemul metamorfoze
al acestuia sună cam asa: una dintre iubitele mele/ a venit/ mi-a făcut
patul/ a spălat bucătăria/ a spălat pereţii/ a dat cu aspiratorul/ a curăţat
toaleta/ cada/ a frecat podeaua băii/ mi-a tăiat unghiile şi părul./ apoi/ în
aceeaşi zi/ a venit instalatorul/ şi mi-a reparat chiuveta/ cei de la gaze
mi-au reparat caloriferul/ unul de la telefoane/ mi-a reparat telefonul./ acum
stau în mijlocul perfecţiunii./ e linişte./ am rupt-o cu toate cele 3
iubite/ ale mele./ mă simţeam mai bine
când în jur era/ un dezastru./ îmi va lua câteva luni să revin la normal./ nu găsesc
nici măcar un gândac/ să am cu cine comunica./
mi-am pierdut ritmul nu pot să dorm./
nu pot să mănânc./ am fost jefuit de/ mizeria mea. Acest haos, în cazul
romanului nostru, haosul unei scriituri, al unor metamorfoze textuale sinuoase,
care par că se scriu sub ochii cititorului, predomină şi în Negustorul de
începuturi de roman.
Acest roman
caleidoscop, după cum anunţă subtitlul, este aparent un imperiu al
dezordinii, cu mai multe fire narative, condimentate de voluptăţile haotice ale
hazardului, care tot transformă scriitura, o pot devia spre nu se ştie ce
punct, cum este cazul intruziunilor literare ale Domnişoarei Ri în textul
domnului M, ambii, prezenţe ficţionale ale romanului: Enorme, enorme surse de
plăcere şi de transpiraţie au fost pentru mine mai ales intervenţiile mele
în textele scrise de tine. De multe ori ţi-am transformat substantivele în
verbe şi verbele în substantive, ţi-am adăugat adjective acolo unde tu voiai să
ai un stil epurat şi ţi-am scos zeci de adverbe şi comparaţii din textele
scrise de tine în cheie flamboaiantă. Uneori am mers cu sadismul atât de
departe încât ţi-am decupat unele începuturi de povestiri, accelerându-le de
fapt naraţiunea. Iar din altele am tăiat finalurile sau diverse alte fragmente
pentru a nu te lăsa să cazi în schemele
scriiturii clasice, cu început, cuprins şi închiere, cu
conflict şi cu punct culminant. M-am amuzat hârjonindu-mă cu semnele
tale de punctuaţie... Uneori ţi-am şters virgulele şi punctele ah, a fost ca
şi cum ţi-aş extirpat de pe buze tot atâtea săruturi, ca şi cum m-ai fi muşcat
în timp ce dormeam.
Chiar şi personajele
acestui roman sunt enigmatice, stranii, inclasabile şi fermecătoare prin lipsa
lor de contact solid cu realitatea, tot ceea ce le ordonează şi le dă un sens
fiind însăşi scriitura: Hotărât lucru, acest domn M pe care mi l-ai trimis
acum trei luni rămâne o enigmă pentru mine. L-aş putea compara cu un ghem. Este
un ghem de sentimente, spaime, pasiuni şi iluzii. În materie de disciplină,
nimic de spus, scrie mult şi încearcă să-mi arate cât de serios este, vrea
probabil să-mi fac o idee în legătură cu potenţialul său. În rest, însă, îmi
pare zăpăcit şi fragil. Iar povestea sa cu domnişoara Ri nu a avansat foarte
mult. În manieră poetică, subtilă şi senzuală, chiar printr-un poem, este
descrisă şi domnişoara Ri, prezenţă textuală şi metatextuală: Aşa cum
alfabetul începe cu litera a/ Domnişoara Ri începe de la buze/ despre buzele ei
pline de tăceri fondatoare/ şi despre capacitatea lor de a desena semne
misterioase în univers/ s-au scris deja câteva tratate incomplete din care evit
să citez./ [...] poemul pentru buze vă sărută prelung/ fără să vă muşte, fără
să strivească buzele/ este uşor şi fluid ca o ploaie de cuvinte/ lăsaţi-vă
sărutată de el citindu-l mai ales în şoaptă/ un singur lucru s-ar putea să vă
surprindă şi deci vă previn/ sărutul s-ar putea să dureze mai mult decât /
lectura poemului.
Însă această aparentă
dezarticulare haotică, această dezintegrare de secvenţe narative, acest flux
spontan al scriiturii nu este, totuşi, unul întâmplător, ţine mai mult de o
construcţie postmodernă, de un fragmentarism asumat de scriitor, scriitor care,
prin fineţea cu care trece de la un plan la celalalt, de la prezentarea unei
scriituri mecanice făcute de computere, la scriitura viscerală şi intens
trăită, de la imbricarea planurilor prezente cu cele trecute şi viitoare,
dovedeşte un perfect control al scrisului conturat cu naturaleţea şi
dezinvoltura unei perspective ordonatoare, perfect conştiente de combinaţiile
ingenioase ale acestui joc romanesc greu descifrabil sau chiar indescifrabil.
Frumuseţea, subtilitatea şi ingeniozitatea scriiturii constă tocmai în actul
acestei antrenări a cititorului în universul ficţiunii, cititor care este lăsat
în indecizie, deoarece personajul principal al povestirii îi rămâne necunoscut
după acest sinuos periplu prin cele trei sau patru fire epice principale. De
asemenea, autorul adevărat al povestirii este tot o enigmă, iar sfârşitul nu
aduce ordinea şi elucidarea mult aşteptate. De aceea, poate că ordinea trăieşte
in interioritatea fiecărui cititor, care citind se citeşte pe sine, se
descoperă şi încearcă să se înţeleagă, important fiind drumul, parcursul, şi nu
o finalitate certă: Oare ai să-ţi dai seama într-o bună zi că acestă proză caleidoscopică
imposibil de încadrat într-un gen literar are de fapt forma trupului meu,
gustul fantasmelor mele, o irezistibilă patină retro şi parfumul unui
tip de senzualitate pe care am inventat-o, ca un cadou de adio, doar pentru
tine?.
|
|