Conducerea / Contact / Echipa / Editura / Fil. Craiova USR     








Grafica – între laborator şi operă

        de Cătălin DAVIDESCU

Un salon de grafică înseamnă mai mult decât conţine enunţul în sine. El este sau ar trebui să fie o vizualizare, uneori, poate, chiar indecentă, pe gaura cheii, dar teribil de interesantă a laboratorului intim al artistului.

Grafica în general şi în mod special desenul este prima formă a expresivităţii artistice unde creatorul îşi „descarc㓠informaţia frustă, neprelucrată a propriei sale imaginaţii. Nu întâmplător, în devenirea unui artist, vocaţia sever testată a aptitudinii de a desena constituie un factor hotărâtor. Desenul reprezintă pregnanţa şi concizia substanţială a ideii. Din acest prim zvâcnet al impulsului creator conceptualizat în ductul sugestiv al liniei germinează forma ulterioară a operei. El funcţionează subliminal, ca o pânză freatică, disciplinând spaţiul expresiei indiferent de materialul ales sau de forma în care acesta urmează a se transpune.

Astfel cred că merită descifrate cele peste o sută de expresii grafice expuse la galeria Arta din Craiova în cadrul primei expoziţii de profil deschisă aici. Ele sunt un regal de fervoare meditativă, un model de energie proiectivă şi tensiune creatoare unde cei şapte profesionişti expozanţi au evitat inteligent orice orgoliu ierarhizant.

Realizarea acestei expoziţii, ca şi panotarea ei, revine în primul rând lui Marcel Voinea care are şi calitatea de artist expozant. El a reuşit să mobilizeze o parte din colegi, din păcate mult prea puţini faţă de numărul artiştilor profesionişti înregistraţi la Craiova.

Protagoniştii acestei prime încercări de închegare a unui salon de grafică sunt: Mihail Trifan, Silviu Bârsanu, Lucian Irimescu, Valentin Boboc, Gabriel Giodea, Stelian Ghigă, Florin Zupea şi bineînţeles, curatorul manifestării, Marcel Voinea. Numărul mic de participanţi a fost însă suplinit de omogenitatea şi mai ales calitatea lucrărilor expuse.

Având în vedere promisiunile făcute la vernisaj, sper într-o „recidiv㓠cu mult mai numeroasă a acestui gen de expoziţii care, din păcate, sunt tot mai rare.

© 2007 Revista Ramuri