Fariseii, care făceau parte dintr-o grupare politico-religioasă, au pus rămăşag, în viziunea lirică de faţă, că manierele acestora de a domina şi influenţa lumea vor supravieţui epocilor. Până la constituirea lor într-un grup de autoritate, orice popor cunoştea o dezvoltare firească, vizibilă în modul patriarhal de existenţă: Bătrânele pe furcă terminându-şi inul,/ Marea-şi aduce la ţărm toţi înecaţii (Totul pare spre pârg şi totul spre ruină). Vechiul fariseism, caracterizat de importanţa exagerată acordată formelor exterioare ale cultului, manifestării în sine a diverselor sărbători religioase, a schimbat res publica, astfel încât poetul exclamă: Toţi mergeau înainte, numai acum ca racii. Constatarea aceasta îl determină pe autor să militeze pentru normalitate, dând frâu liber spiritului său justiţiar: De Sfintele Paşti, se taie în piaţă/ Chiar capra Amaltheia cu iezii/ Precum ar fi vrut să se uite/ Că la ugerul ei a supt o vreme chiar Zeus,/ Nescăpând nici mieii, nici oile bătrâne,/ Încât rămăseseră toate păşunile sângerii (Moartea era suită chiar la noi pe casă).
Cu propensiunea de a apropia fapte şi întâmplări din epoci diferite, poetul face un salt în actualitatea tristă, proximă vechilor apucături fariseice: Moartea bătea din poartă în poartă,/ Confundând Crăciunul cu Paştele/ Şi hotărâtă ca niciun prunc să nu-i scape. De furia fariseilor antici, nu avea cum să scape nici boul Apis: În abator, mugeşte din zori/ Boul Apis,/ Mai are ceva de aşteptat,/ Contabilii fiind proptiţi în creioane: Cât face carnea-i?/ Cât face pielea-i?/ Din oase cât o să iasă? (Cu aşa economie râncedă de piaţă). Răspunsul pe care-l dă însăşi Divinitatea, care, de sus, le surprinde pe toate, atestă indignarea faţă de spiritul mercantil ce defineşte societatea: Cu aşa economie,/ Chiar cele sfinte se măsoară în bani,/ Un înger dacă le-ar cădea în mână,/ L-ar face săpun sau l-ar vinde pe cochilii de scoici/ Unor îndepărtaţi canibali.
Urmând aşa-zisul fir al istoriei, chiar Divinitatea este mâhnită că lucrarea, universul antropocentric, nu i-a ieşit cum trebuie, uneori mulţumindu-se să asculte/ Doar muzici intergalactice,/ Iar când observă că şi acestea se repetă,/ Pune mâna pe penel şi pe spatele norilor/ Schiţează pasteluri în maniera impresionistă a lui Claude Monet (Licitaţia care încă nu a avut loc). Îngerii s-au îndepărtat de muritori, astfel încât Rămânem saci înfometaţi, deşiraţi de nevoi (Cui să te plângi?). În această umilitoare perioadă a tranziţiei, poetul, socotindu-se un damnat, se aliniază oropsiţilor sorţii şi, în numele lor, se încumetă a cere o părere, atât Creatorului, cât şi preoţilor: Când istoria este o capcană,/ Când însumi nu-mi dau de capăt,/ Nu ştiu pe unde intru, nu ştiu pe unde ies,/ Voi, Preoţi,/ Aveţi vreun sfat să-mi daţi? (Aveţi un sfat să-mi daţi?).
În concluzie, cu acest volum, surprinzător prin tipul de conotaţii şi de aluzii, Octavian Manafu dovedeşte curaj şi sinceritate în încercarea de a pătrunde dedesubturile lumii în care trăim.