Conducerea / Contact / Echipa / Editura / Fil. Craiova USR     








Voci în noapte: performance şi poezie

        de Daniela Firescu

Băgău

După Ioana Bradea

Teatrul Naţional ,,Marin Sorescu”, Craiova

• Regia: Cristina Giurgea

• Scenografia: Ioana Ungureanu

• Asistentă de regie: Gabriela Oprescu

• Light design: Doru Ispas

• Lumini: Alina Mitrache

• Sunet: Emy Guran, Dan Feneşan

• Recuzită: Costel Giani Miu

• Regia tehnică: Mihai Manea

• Producător delegat: Marius Pîrlea

• Sufleor: Adrian Ţîrcă

• Distribuţia: Iulia Colan, Edith Mag, Alina Mangra, Monica Ardeleanu, Costinela Ungureanu Raluca Păun, Claudiu Mihail, Cătălin Vieru, Ştefan Cepoi, Anca Maria Ilinca

• Voci: George Albert Costea, Vlad Udrescu

 

Pentru spectatorul avizat, care a citit cartea Ioanei Bradea şi o recunoaşte ca roman cult al generaţiei 2000, Băgău-spectacolul este o provocare, o reîntâlnire cu un personaj memorabil, cu un univers la fel de original, autentic, necenzurat. Inconvenientele pe care le implică punerea în scenă şi dramatizarea unui roman în flux de monologuri sunt eliminate de Cristina Giurgea prin opţiunea pentru un compus de performance, poezie şi inserţii de comedie. Nucleul însă este cel performativ, limbajul în acţiune şi limbajul ca acţiune, şi sunt mai multe episoade care unesc şi dau coerenţă spectacolului, începând cu Creep, hitul celor de la Radiohead, apariţie neaşteptată a Andreei, personajul principal, o interpretare-declaraţie de asumare a condiţiei de „ciudată”, o intrare în forţă, dar care se diferenţiază/ distanţează de celebra replic㠄Sunt o doamnă, ce pula mea”, ce deschidea romanul. Şi tot în aceeaşi linie este avertismentul pentru spectatori, textul conţine limbaj licenţios, un alt tip de performance, indicaţii de evacuare a sălii, un joc cu spectatorii, dar şi pactul unei experienţe împreună. Şi Iulia Colan este alegerea cea mai bună, „vocea” ei dă tonul: emoţie-forţă-fragilitate în cântecul de la început, în aparenta ieşire din personaj pentru a ne avertiza, în autoironia din „Sunt o doamnă, ce pula mea”, în recitarea acţiunilor, „deci îmi aleg din dulap o fustă neagră şi scurtă, (...) dau şi cu rimel pe gene că doar nu mă doare mâna” şi personajul ce construieşte în faţa noastră şi simultan se construieşte pentru o nouă zi (de fapt, noapte) de muncă, la o linie de telefonie erotică.

Spaţiul conceput de Ioana Ungureanu – cu blocuri în miniatură într-o lumină violet, receptoarele telefoanelor care atârnă, scrisorile agăţate – întreţine o legătură cu temele subterane ale textului: femeile-receptor pentru fanteziile, obscenităţile, insultele proferate de clienţi sau promisiunile, ameninţările, declaraţiile de iubire ce se revarsă din apeluri şi din scrisori. Sună Vasile, care vorbeşte cu Dumnezeu, cu Japonia, vrea să se căsătorească cu Diana, sună Adi, care ascultă muzică progresivă, chiar dacă stă în Giuleşti. Ceea ce şochează în convorbirile telefonice nu este neapărat vulgaritatea/ violenţa limbajului, cât efectele comice din interacţiunea fetelor cu clienţii, stratagemele la care recurg, o agresivitate naturală pentru toate fetele din agenţie, dar nu şi pentru Andreea. E un grup colorat în agenţie, Nicole, prietena, Corina, Denisa, Silvia, fiecare cu problemele ei şi, în plus, liniile erotice care „ne-au stricat de cap”. E o lume a femeilor, cu conflicte, mici răutăţi, iar Andreea, deşi nu are răbdare să asculte toate aiurelile, pare că e în largul ei: noaptea, cuvintele vrăjite „Bună seara, iubitule” şi „legea morală în mine”, de altfel discursul ei confirmă un profil intelectual autentic, de la scurtele momente reflexive ce întrerup scenariul, definiţia feminităţii în funcţie de context, şi cum „o femeie adevărată trebuie să aibă pe puţin trei pensete”, la retragerea treptată într-un spaţiu protector, cărţile şi căştile cu muzică. Între temele subterane, iubirea-obsesie revine şi concentrează conflicte mai mici sau mai mari. Marius e iubitul absent-prezent, ce îi locuieşte casa, gândurile, sunt amintiri care violează, care pătrund cu forţa spune Andreea într-o conversaţie cu Andrei, fratele ei (Cătălin Vieru); iar impresia de flux temporal continuu, în care trecutul şi prezentul se amestecă, este cea mai evidentă în expunerea acestei relaţii. Marius e mereu prezent, în discuţiile cu fetele, pe stradă, în troleu, în garsoniera ei. Claudiu Mihail se pliază foarte convingător pe această incertitudine, nimic nu este sigur, nici prezenţa, nici iubirea lui. O iubire cu năbădăi trăieşte Denisa, Costinela Ungureanu intră intempestiv, apariţie strălucitoare, emoţie excesivă, iar atacul de furie când află că iubitul ei se căsătoreşte cu alta are ecouri din Miţa Baston: „da nu mă răzbun eu?”.

Cea care aplanează conflicte, restaurează ordinea este Cătălina, patroana agenţiei, şi ea cu o intrare fulminantă într-un nor de Channel pulverizat în jurul ei, iar Raluca Păun are entuziasmul şi savoarea dintotdeauna şi, prin atitudinea ei, replica „Sunt o doamnă...” are o altă semnificaţie, o asumare a feminităţii ca armă, demonstrată cu cele zece reguli de satisfacere a clienţilor, cu lecţia de conversaţie, cel mai comic moment cu un client, un tip din Constanţa ce vrea o femeie de casă, vrea să o întâlnească şi jocul de cuvinte printre gemete, I’m coming pe mai multe voci.

Tema inadecvării este asamblată treptat, Andreea oscilează între identităţi, însă dincolo de nesiguranţa în relaţia cu Marius nu este dispusă să se adapteze şi încearcă să adapteze lumea agenţiei/ clienţilor, să o aducă în lumea ei. Iulia Colan dezvoltă un joc interiorizat, iar metafora iubitului delfin şi a sunetelor jucăuşe e tot ce poate fi mai departe de exclamaţiile ce mimează plăcerea. Pericolul nu e să-l piardă pe Marius, este să nu se piardă pe sine.

Dimensiunea feministă a spectacolului surprinde o categorie adiacentă privirii masculine, the male gaze e precedată aici de the male voice, vocea bărbaţilor în relaţie cu femeia ca obiect de seducţie. Vocea devine personaj anonim, indefinit, în monologul de final e invocat un lung şir de nume: George, Florin, ... Brăduţ, într-un cuvânt „clientul”, un gest de obiectificare invers.

Cu Băgău, Cristina Giurgea invită publicul să privească şi mai ales să asculte în alt fel, dincolo de prejudecăţi, un spectacol al spaimelor individuale şi colective, al saltului nu neapărat mortal, nu neapărat reuşit, pe care îl face Andreea, pe care îl facem fiecare dintre noi.

Nr. 04 / 2023
In memoriam Marcel Voinea

Comunicat de presă

Calendar al scriitorilor din Filiala Craiova a USR

Mihai Şora – acum, amintiri
de Gabriel Coşoveanu

In memoriam Mihai Şora

Pustnici şi peţitori
de Cătălin Pavel

Cum e să scrii ca un bărbat
de Gela Enea

Zi plină de variate tăceri (2)
de Gheorghe Grigurcu

Ce multe am pierdut!
de Nicolae Prelipceanu

Expresionismul literar – o abordare generativă
de Ion Munteanu

Şi uite-aşa, pre româneşte,/Prostescul nostru caft se căftăneşte!
de Mihai Ghiţulescu

Confesional
de Dumitru Ungureanu

Metaludic
de Codruţ Radi

Amintiri pohetice dintr-o copilărie douămiistă
de Petrişor Militaru

Să vezi şi... să crezi
de Mircea Pospai

Contraintuitiv despre (re)umanizarea în poezie
de Gabriel Nedelea

Gâlceava poetului cu sine
de Gabriela Gheorghişor

Trăim în miezul unei maree, între veghe şi vis
de Monica Pillat

Iubesc românii, bunătatea pe care o văd pretutindeni în lucrurile mărunte din viaţă, umorul pe care îl au chiar şi în cele mai întunecate vremuri şi prieteniile care durează o viaţă
de William Maz

Un mare Învingător: Mihai Şora
de Marius Ghica

Tradiţii
de Florin Logreşteanu

Noduri pe frânghie
de Nicolae Stan

Fir întrerupt şi refăcut
de Ion R. Popa

Voci în noapte: performance şi poezie
de Daniela Firescu

Condiţia duală a scriitorului
de Viorica Gligor

Poeme
de Pompilian Tofilescu

Jocul cu timpul
de Gabriela Nedelcu-Păsărin

Revista revistelor

Calul de lut
de Anuradha Roy

Simetric, niciodată identic
de Cătălin Davidescu

© 2007 Revista Ramuri