Expuşi: criza artei, criza politicului
de Daniela Firescu
Expuși Text: Ionuț Sociu și Vlad Bălan Regia și scenografia: Vlad Bălan Producător delegat: Claudia Gorun Regia tehnică: Mihai Manea Grafică afiș: Denisa Neațu Fotografii: Cosmin Stoian Distribuția: Oana Mardare, Denisa Tudora, Gabriel Căldare, Alexandra Iovan, Bianca Mălăel, Bogi Ifodi, Mihnea Presură, Georgiana Dincă, Darius Feraru, Adrian Stancu, Bogdan Scăfariu
Spectacol al studenților masteratelor de actorie și regie din cadrul Facultății de Teatru și Film a Universității Babeș Bolyai din Cluj Napoca, respectiv, Departamentului de Arte și Media din Craiova, realizat în rezidență la Teatrul Național Marin Sorescu din Craiova, sub îndrumarea regizorului Bobi Pricop, asistent Mihai Gligan.
Cine decide ce este artă? Care sunt criteriile de evaluare și validare? Pentru Theaster Gates, unul dintre cei mai influenți artiști contemporani, artă este activarea supremă a privitorului, oameni care sunt împreună, oameni care descoperă împreună. Expuși este un spectacol-interogație, pune întrebări, un spectacol-dialog despre prezentul artei și al artiștilor contemporani, despre valori estetice translatate în declarații politice. Un vernisaj, o curatoare timorată, un discurs reluat, o atmosferă surprinzătoare, spectatorii sunt invitați să intre în aventura spectacolului, și e o aventură în care o parte dintre actori se amestecă printre spectatori. Discursul curatorial este foarte bine articulat, conceptul the personal is political, dincolo de componenta militantă explorează o nouă umanitate, experiențele personale, unde arta devine mijloc de explorare fără limite a unor modele de expresie și gândire ce contestă și depășesc schemele de gândire din trecut. Oana Mardale este curatoarea, și personajul ei se dezvoltă între extreme, siguranță de sine și trac, ea proiectează o falsă autoritate care dispare la primul incident, tinerii expozanți la debut sunt prezentați elogios, se raportează la artiștii care i-au influențat (Barbara Kruger, Paul Cadmus, Georgia OKeeffe) de pe o poziție de egalitate, vor să construiască un dialog. Artiștii: Denisa Tudora, Alexandra Iovan, Gabi Căldare, toți absolvenți ai Facultății de Arte Plastice, foști elevi ai profesorului Manasyan, informație ce revine, prestigiul și expertiza profesorului par să fie de necontestat, o garanție a succesului. Denisa Tudora și arta ei pun în discuție sistemele de limbaj ce stau la baza societății, mesajul e unul feminist, auto-incluziv, una dintre lucrările ei constă într-un șir de portrete feminine, un arbore genealogic simbolic, ea e prima din familia ei care iese din schema clasică mamă, soție, gospodină, femeie destinată unui set de acțiuni: să facă curățenie, să facă mâncare, să facă copii. E foarte determinată, are o viziune bine conturată mai ales când își prezintă a doua lucrare Princess, care pare confecționată cu obiecte din arsenalul lui Barbie, deși referința este Barbara Kruger. Gabi este mult mai retras, el este artistul queer traumatizat, și pentru el arta este intens personală, în lucrările lui imaginea corpului este folosită pentru a exprima schimbarea, pentru a comunica idei despre încredere, putere, acceptare. Dar și la el contrastul între mesajul curatorial și calitatea lucrărilor e destul de clar, prima aproape un crochiu, a doua, un tors disproporționat o evoluție în două autoportrete. Alexandra, la fel de introvertită, are o propunere neconvențională, tablourile ei sunt acompaniate de muzica interpretată la vioară de Bianca, o prietenă. Textul lui Ionuț Sociu și Vlad Bălan, examinare a creativității, a modul în care identitățile noastre se formează în cadrul culturii, a limbajelor cotidianului, are o ireverență tipic post-dramatică, pe care spectacolul o etalează, o transformă în principalul său avantaj. Vlad Bălan preia ideea de expunere muzeală într-un alt tip de display, ce nu pune accent atât pe informarea/ instruirea audienței, cât pe angajarea privitorului, care devine spectator și martor simultan. Artiștii sunt expuși, se mizează pe o polisemie artistică, ei devin material, materie artistică și miza reală de a expune, de a denunța falsitatea actului artistic, artiștii/ arta sterilă. Discursul curatoarei și expunerile tinerilor artiști sunt întrerupte de un vizitator neatent care răstoarnă pahare, trântește sticle, și ceea ce pare un incident izolat se repetă și, brusc, cei câțiva vizitatori rătăciți pornesc o ,,intervenție, iar desfășurarea dramatică urmărește cei patru tineri, trei băieți și o fată care protestează, performează, declanșează situații dramatice dure, un fel de ,,new brutalism, unde auto-exprimarea și violența extremă merg mână în mână. Inițial este contestat conținutul & valoarea estetică: ,,Asta e artă? (și invocarea lui Michelangelo fixează în câteva replici nivelul dezbaterilor culturale, fascinația și complexul capodoperei). Unul dintre băieți, Darius, face un live cu telefonul, pentru oamenii care nu au putut veni la vernisaj, curatoarea se împotrivește și dintr-odată totul degenerează, artiștii sunt sechestrați, agresați, telefoanele confiscate, unul dintre agresori amenință voalat și publicul. Bianca se dezice de grupul artiștilor, nu impresionează pe nimeni, i se reproșează că a cântat fals, doar Darius empatizează aparent, o testează și pentru că nu trece proba încrederii se dezlănțuie într-o combinație de clișee: omul maimuță, omul negru, într-un act gratuit ce amintește de violența din Portocala mecanică sau Funny Games. Există totuși o agendă, ,,artiștii sunt disecați personal și profesional: Denisa provine dintr-o familie cu posibilități, e amendat feminismul de conjunctură și momentul Fă! e unul dintre cele mai puternice (fă e prescurtarea de la fă curat!, fă mâncare! și alte imperative), combinat cu umilirea excesivă. E forțată să se dezbrace și altfel îi incendiază lucrarea, experiență șocantă, corpul feminin revendicat în manifestul ei artistic e acum surprins în durere și umilire, într-o transgresiune riscantă, la limita tolerabilului. Gabriel încearcă să se revolte, dar e imediat anihilat, cea mai puternică voce este a curatoarei care îl înfruntă pe Bogdan, este convingătoare și agresivă, dar intervin alte dezvăluiri, twist după twist, doar suntem la teatru. În siajul teoriilor lui Hans-Thies Lehmann, în Expuși teatrul devine politic, nu prin tematizarea directă a politicului, ci prin modurile de reprezentare. Prin gesturile sale, Bogdan, un actor dezorientat, care rupe convenția, abandonează textul și se lansează într-o confesiune despre ce înseamnă să fii actor, vise și compromisuri, despre siguranță, despre un caz real de crimă. E un spațiu sigur, sunteți la teatru!, iar pistolul care apare spre final nu este pușca lui Cehov, și finalul vine cu o poveste a acestui spectator-personaj care e atât de aproape de ce se întâmplă acum pe cealaltă scenă, cea politică, lăsând impresia că e aproape neverosimil. Expuși e un spectacol cu ultra-violență, energie performativă, provocator și disturbator, despre criza artei, criza politicului și, mai ales, despre arta ca intermediar între construcțiile identitare, de etnie și naționalism.
|
|