Existența din semne
de Florea Miu
Categoric, Moartea parafină de Robert Șerban (Editura Cartea Românească, 2010) este un volum de poezie reprezentativ nu numai pentru autor, dar și pentru lirica momentului literar actual. Cu tot aerul lor trist-surâzător ori sentimental-ironic, poemele au o gravitate nouă, prin ele se vede mai mult decât pot cuvintele să rostească, iar timpii căutării sunt înlocuiți de cei ai regăsirii într-o existență neguroasă și fragmentară, care poate fi citită mai degrabă aperceptiv decât rațional.
Parodic, dar și alegoric, inerția lucrurilor este născătoare de sensuri multiple. Astfel, în vitrina măcelariei, chiar și când aceasta este închisă, stă scris AVEM CARNE PROASPĂTĂ ceea ce înseamnă că viul reprezintă amprenta trăirii, «vopseaua literelor» răzuită de cineva cu lama de pe geamul dinspre stradă. Urma a ceea ce a fost luminează în cele ce rămân, idee nu departe de metafizica blagiană a raiului iluminat de flăcările iadului: noaptea/de afară/se văd vitrinele frigorifice/pline de bucăți de carne roșie roz sau bordo/una mai fumoasă ca alta //orice s-ar spune/moartea are lumina ei (Carne vie). Proiecția interioară a lumii reale este surprinzătoare și paradoxală, ținând de percepția afectivă, pur subiectivă, care răstoarnă ordinea firească și instituie alte adevăruri. Pe acest portativ al aparențelor, numai ceea ce poate grăi are viață, iese din contextul generalizant și mortificat. Fără o semnificație aparte, care să cupleze ființa la context, totul este uitare și indiferență, așa cum asfaltul topit pe care calci/nu ține minte/nici măcar o urmă a ta sau cum viața într-un oraș/unde nu te cunoaște nimeni/nu are inimă/ singurele bătăi pe care le auzi/sunt ale clopotelor ce anunță/ore exacte (Viața într-un oraș).
Micul univers domestic, cu tabieturi convenționale și încremenite în figurine umane parcă golite de sens, strivite de propria vârstă fără vibrație, face obiectul notației amare, de o maximă expresivitate poetică: bătrânii vin seara la teatru/și intră gratis/cupoanele lor de pensie/țin locul biletelor//în câteva minute/încep să picotească/iar trupurile mărunte li se scurg încet pe scaune/de parcă ar fi niște păpuși/din care/la final actorii își scot mâinile ușor (Ca printr-o minune). Chiar și moartea se dezmorțește uneori și constată că a mai îmbătrânit puțin, iar viața pare o vechitură de film rusesc, scrisorile vechi din sertar au în dreptul inimii/ câte-o cicatrice, drumurile s-au împuținat, iar vorbele sunt și ele tot mai puține într-o paradigmă existențială «cu cheie», pe care poetul aspiră să o descifreze cu spaima că va fi resorbit de propria sa urzeală, asemenea unui păianjen care a prins o insectă uriașă/ce tocmai se pregătește să-l devoreze/și/înnebunit de frică/țese întruna întruna întruna/până când se topește/în ațele ce se întind o cămașă a morții/prea mare/și /prea subțire (O dorință).
De fapt, Moartea parafină poate fi interpretată și ca o carte a renunțării la iluzii, la vise, la credința în puterea materiei de a dăinui și de situare într-un spațiu al fragilității deplin asumate, cu toate consecințele ideatice și afective ce decurg de aici. Prin urmare, spune și poetul reîntors spre cele comune, deseori mă bucur de lucruri atât de neînsemnate/încât mă suspectez/că nu prea știu ce vreau de la viață (Jucărioara de-un leu). Subtilă în esența ei, această spunere reflectă apropierea și totodată detașarea de un conținut remanent într-o mecanică predictibilă, a faptului fără importanță dar omniprezent. Din jocul teribil al semnelor nu rezultă un mare adevăr, ci o confirmare a derizoriului care le-a generat. Poate chiar acesta e sensul excelentului poem Inima beznei, unde sunt concentrate simbolurile <<călătoriei>> întru cunoaștere și, mai ales, întru nemărturisita și dureroasa deziluzie a creației: uneori simți că cineva/stinge lumina din tine/și dispare o dată cu ea/mult prea repede ca să-i prinzi mâna/și să-l afli//câteva clipe stai încremenit/apoi brusc începi să vorbești tare/să râzi fără motiv/așa cum se zbat păsările/după ce li se taie capul//ce știi tu să faci pe întuneric? /ce-ai învățat tu în atâtea ceasuri/cât ai privit inima beznei? /cuvinte?.
Răspunsul nu poate da speranțe: cuvintele sunt ecoul, seducător dar fatal, al ființei în destrămare.
|
|