Avatarurile vieţii în poezia Gelei Enea
de Florian Copcea
Poezia Gelei Enea din volumul Sună-mă cu taxă inversă, reflexivă şi meditativă, se caracterizează, în esenţă, prin explorarea predilectă, într-o formulă proprie, a elementelor unui imaginar capabil să (re)compună lumea sub semnul obsesiv al aparenţei fiinţiale, al transcendentului: las ferestrele deschise/ să intre aer curat/ dacă e prea mult îl mai respir şi mâine/ şi poimâine/ pân-o trimite dumnezeu meseriaşii/ să le zidească/ abia atunci voi fi faţă-n faţă cu mama/ că nu baronul münchausen e cel cu minciunile/ ci ea/ ficţiunea trage la tine pentru că ai suflet bun/ aşa mi-a spus/ m-a minţit zicând că pleacă pentru o singură noapte/ tot într-un fel de ficţiune s-a dus (într-o dialectică a drumului invers); sau: nu mi-am pierdut speranţa/ e un capăt de linie chiar şi pentru dumnezeu/ va trebui să coboare printre oameni/ pentru cei diminuaţi sub cearşafuri de cretă/ prezenţa lui/ e ca o cheie întoarsă în yala supravieţuirii/ [
]/ trebuie convins să nu-şi rescrie creaţia (IV. distanţe). Travaliul poetei, pe lângă faptul că pune în valoare un limbaj fertilizat cu meditaţii profunde asupra timpului şi realităţii descifrate în ,,stadiul oglinzii (sarea şi piperul acestor vremuri/ direcţia din care bate vântul/ eu/ tot cu uşile sufletului/ trântite de pereţi/ mi-ar plăcea să te-ntorci într-o bună zi/ să-mi fie trasă privirea peste lume/ cu două perechi de mâini oboseala de-acum/ hrăneşte oboseli mai mici), permite fanteziei să atenueze efectul avatarurilor vieţii (femeia/ pe are tocmai o dansai/ spunea/ că-ţi va muri în braţe/ credeai şi tu până la un punct/ vulnerabil/ de unde/ umbra ei aluneca pe gâtul nopţii/ odată cu prima/ înghiţitură de votcă/ şi altă înghiţitură de votcă/ timpul mergea cotit/ se înfăşura pe glezne/ asemenea şarpelui pe gura cochiliei unui melc 65+).
Ipostazele propriei identităţi, puse în evidenţă, aproape invariabil, cu imagini artistice spectaculoase, recreează o ipotetică lume-spectacol în care totul este ritualizat cu dezinvoltură în scopul expres al racordării eului poetic la spiritul Universului. Este această sacră punere în abis o modalitate logică, fără riscuri, de a atenua senzaţia de alteritate a fiinţei care pentru a rămâne în viaţă îşi cară fricile departe de casă/ ca pe nişte pui de pisică/ ştiind că or să vină înapoi: tu nu eşti aici să mă vezi albind/ n-aş spune cuvinte mari/ dar în cele mici memoria face condens/ dintr-un colaj de stări/ îţi visez umbra împleticindu-se pe lângă fotoliu/ cerul de fosfor/ rostogolindu-se peste amândoi/ şi o stea/ care rămâne agăţată de tavan... (vorbesc rar despre noi). De asemenea, inserţiile biografice în care sunt evocate, într-un registru al nostalgiei şi al regretului, ornamentate cu autentice acrobaţii lingvistice, arhetipurile existenţialist-ontologice ale poeziei universale mama, tata, bunicul, sinele ş.a. , accentuează la Gela Enea paradoxurile expresioniste depistabile în ideaţia de factură blagiană.
O particularitate distinctivă a scrisului Gelei Enea este utilizarea formulelor mitopo(i)etice postmoderne, fapt care demonstrează, pe de o parte, un vizionarism lăsat să se scurgă controlat prin inevitabilele spărturi ale memoriei (lumea care contează), iar pe de altă parte, înclinaţia ei spre tendinţa de legitimare axiologică a infinirii (în accepţiunea lui Constantin Noica) adevărului că poezia nu poarte fi niciodată desprinsă de realitatea care, să fim de acord cu postulatul exprimat, încape-ntr-o lentilă, chiar dacă aceasta este transfigurată prin ficţiune şi ameninţată de vid în împrejurarea când lucrurile ,,în litere ne-au pus otravă (poem fără titlu): am şi eu un loc gol/ mimez fericirea şi-mi iese/ mă uit într-un punct fix/ dintr-odată punctul fix se uită şi el la mine/ ne facem doi (accident), şi: mama tânără bunica tânără/ învăţătoarea mea/ tot tânără şi ea/ numai eu bătrână/ numai eu/ slujită de bypass/ le fac semne cu mâna/ să se-apropie/ ele/ mai departe se duc/ mai/ în fum/ de sub ventilatoare/ se aud îndemnuri şoptite/ respiră/ încă puţin şi gata/ mormăi/ sunetele/ anemii intraductibile/ distanţa creşte la ambele capete/ clipa/ mi se-nfige-n gât ca un os de peşte/ nu pot nici s-o-nghit/ nici s-o scuip/ afară (singurul vis de care-mi amintesc).
Deşi titlurile unora dintre poemele din volumul Sună-mă cu taxă inversă se repetă, şi acestei maniere, deocamdată, nu-i găsim explicaţie, ele sugerează ubicuitatea heracliteană intuitiv aprofundată şi (tran)spusă de autoare într-un limbaj paradigmatic, de maximă revelaţie. Astfel se justifică şi mesajul poemului-concluzie (en) fin, în care Gela Enea, o poetă de răscruce în lirica feminină românească, se dezvăluie în adevăratele sale rosturi şi dimensiuni prozodice: stăm în aceleaşi tabele/ adăugaţi/ aceloraşi rubrici cu necesarul de sacrificii/ al armatei de propagandă/ din greşeală am scris textul ăsta/ dintr-o mare greşeală le-am scris pe toate/ tristeţea/ urcă mercurul din termometru/ sub jetul acesteia/ până la urmă ce-a vrut să spună autorul/ alunecarea fratricidă a degetelor pe taste/ e condamnabilă?!.
|
|