Ştefan Luchian înnoitorul
de Florin Rogneanu
O
mare expoziţie Ştefan Luchian poate fi văzută în România numai o dată la
50 de ani şi este un eveniment artistic cu totul remarcabil, fiind o pledoarie
în favoarea expresivităţii culorii ca formă a dialogului dintre artist şi lume.
Ultimele două mari expoziţii au fost
cele organizate de
Muzeul Naţional de Artă al României în anul 1966 Florile
în opera lui Ştefan Luchian şi Peisajul şi compoziţia în aer liber în
opera lui Luchian şi au avut drept curatori o echipă formidabilă compusă
din dl. Petre Oprea, dna. Georgeta Peleanu şi dna. Dorina Schobel. Iată că, în
anul 2013, Muzeul Naţional Cotroceni este cel care s-a încumetat, de data
aceasta, să deschidă o expoziţie Ştefan Luchian, având ca
subtitlu Univers plastic, curatori fiind muzeografii Camelia
Rădulescu şi Paulina Sofica, un proiect coordonat de către director Adina
Renţea în anul în care se împlinesc 145 de ani de la naşterea artistului. La
acest proiect participă cu lucrări 15 dintre cele mai importante muzee de artă
din România, alături de Biblioteca Academiei, expoziţia fiind însoţită de un
catalog de ţinută, îngrijit de dl. Mihail Ipate, un text prelucrat după documentele d-nei Laura
Cocea şi texte de Corina Teacă şi Marian Constantin.
Elev
al lui Theodor Aman şi Gheorghe Tattarescu la Şcoala de Belle -Arte din
Bucureşti, pe care o absolvea în anul 1889 adică exact în anul în care
Constantin Brâncuşi intra în anul I la aceeaşi şcoală Ştefan Luchian era deja
stăpân pe mijloace de expresie clasică, fapt dovedit de prima sa participare la
expoziţia Cercului Artistic din anul 1890. De altfel, perioada petrecută
la Paris, la Academia Julian, unde a avut ca profesor pe William Bouguereau
(1825-1905), un pictor de factură neoclasică foarte apreciat şi căutat în
ultimele decenii de către colecţionarii şi galeriştii francezi, nu avea să influenţeze cu nimic modul lui Luchian
de a-şi gândi demersul artistic. În schimb, atmosfera Parisului, freamătul
căutărilor artistice de la sfârşitul secolului al XIX-lea şi începutul
secolului al XX-lea, aveau să-şi pună amprenta atât asupra modului de expresie
artistică, cât mai ales a concepţiilor sale generale despre pictură şi relaţia
dintre artist şi societate. Adevăratul său debut în viaţa artistică a Românei
se va petrece la Expoziţia artiştilor în viaţă din anul 1894 expoziţia
iniţiată de Theodor Aman cu trei decenii în urmă (1864-1865) , şi la care
Luchian obţinea o primă medalie pentru
tabloul intitulat Ultima cursă de toamnă. După exemplul francez pe care
vrea să îl impună şi în viaţa artistică românească, Luchian deschide în anul
1895, împreună cu Constantin Artachino (1870-1954), o primă expoziţie personală
în propriul atelier, o noutate pentru România acelei vremi şi care avea să fie
experimentată de către artiştii români de-a lungul întregului secol al XX-lea.
În anul următor el avea să fie artistul care iniţiază organizarea Expoziţiei artiştilor independenţi, ca
un protest artistic faţă de Salonul Oficial, după modelul parizian al Salonului
Independenţilor. Pe aceeaşi linie, Luchian, împreună cu Constantin
Artachino, va fi principalul organizator al Societăţii Artistice Ileana,
una dintre primele societăţi artistice care a avut şi o revistă, din păcate cu
o apariţie efemeră. Tot ca un experiment ar trebui privită şi expoziţia
personală a lui Ştefan Luchian împreună cu Nicolae Petrescu-Găină (1871-1931),
unul dintre primii şi cei mai mari caricaturişti români, expoziţie deschisă la
Ateneul Român în decembrie 1904 şi închisă după numai o zi, la intervenţia
pictorului C.I.Stăncescu.
Lucrul
cel mai important însă rămâne faptul că, prin opera sa, Ştefan Luchian a adus
acel suflu nou de care pictura românească avea atâta nevoie la începutul
secolului al XX-lea, în primul rând prin îmbogăţirea ariei tematice, fără a
neglija continuarea unor teme deosebit de apreciate de public portretul şi
compoziţiile pastorale. Luchian abordează constant peisajul citadin, ca semn al
evoluţiei societăţii româneşti, în tablouri ca: Mahalaua Dracului, Colţ
din strada Povernei, Casă cu gard, Vedere din Moineşti, Ghereta
din Filantropia. Mai apoi, tematica naturilor moarte cu vânat, care de la
Ştefan Luchian încoace au fost considerate pietre de încercare pentru orice
mare artist român contemporan şi tema nudului feminin, deosebit de apreciată
atât de către pictor, cât şi de către colecţionarii români.
El
este şi iniţiatorul în pictura românească al nocturnelor, aşa cum este
compoziţia O noapte cu lună la ţară, compoziţii extrem de dificile,
având în vedere gama cromatică foarte redusă şi în general dominată de nuanţe
de violet şi negru, nuanţe impuse artei europene de pictorul Henri Rousseau
(1844-1910) Le Douanier. Această tematică avea să fie dezvoltată în
primul deceniu al secolului al XX-lea de către Eustaţiu Stoenescu, atât în
cadrul unor compoziţii ample, cât şi într-o serie de peisaje pariziene.
În
ceea ce priveşte înnoirea limbajului plastic, Ştefan Luchian este cel care a
impus atenţiei artiştilor români tehnica de lucru în pastel, aşa cum a
asimilat-o de la impresioniştii francezi la Paris, şi pe care avea să o
practice până la sfârşitul vieţii. Pastelul ajuta artistul să execute
notaţiile rapide de lumină şi nuanţe cromatice în faţa modelului, atunci când
lucra plein aire. Această tehnică te ajuta să realizezi treceri rafinate
de la o nuanţă la alta aşa cum putem să observăm în marele ciclu al
peisajelor în pastel făcute de Luchian la Brebu sau în numeroasele naturi
statice cu albăstrele, cu crizanteme şi expresivităţi pe care compoziţiile în
ulei nu ţi le permiteau. Ba mai mult, el a experimentat chiar şi tehnica
pastelului pe pânză, în portretul
compoziţional al lui Alecu Literatul.
La
fel ca şi impresioniştii francezi, Luchian a folosit acuarela pentru lucrări
finite cum sunt Bătaia cu flori, unul
din autoportrete sau scena de gen Prichindeii şi nu doar ca exerciţiu sau ca tehnică de
lucru în executarea de schiţe colorate preliminare pentru lucrările în ulei.
Tot aşa s-a întâmplat şi cu o serie de compoziţii în cărbune (Meşter lăcătuş,
Atelier, Răscoala de la 1907), pe care Luchian le-a considerat
lucrări finite şi le-a introdus în expoziţiile sale personale.
Trebuie
amintit şi faptul că Ştefan Luchian este primul pictor român care îşi
reînnoieşte limbajul artistic racordându-l la cea mai nouă mişcare artistică
europeană, cunoscută astăzi sub numele de Art Nouveau sau Arta 1900.
Multe din lucrările sale monumentale (compoziţii Femeie în peisaj şi
plafoane pictate în casele din Bucureşti) au fost pregătite cu seriozitate prin
studii executate în acuarelă între anii 1900-1903, aşa cum sunt alegoriile Vara
sau Toamna. Iată cum pictura românească a reuşit ca, într-o jumătate de
secol, adică între 1850 şi 1900, să refacă drumul parcurs de pictura europeană,
de la clasicism şi romantism, trecând prin plein aire, impresionism
şi simbolism, să ajungă la cele
mai noi forme de expresie ale artei
occidentale.
Tot
lui Ştefan Luchian îi datorăm faptul că în tehnica sa de lucru în ulei a
experimentat multe din practicile deja consacrate de pictura franceză de tip
impresionist pictură plein aire: tuşe juxtapuse, umbre şi penumbre
colorate, contrastul simultan al culorilor, vibrarea suprafeţelor de culoare
folosite pentru fundalul naturilor statice cu ajutorul tuşelor dinamice şi
orientării diferite a acestora. În acelaşi timp, el a construit noi unelte de
lucru, precum pieptenele (asemănător cu cel folosit de meşterii populari
pentru decorarea ramelor la icoanele pe sticlă) sau beţişoare ascuţite şi plate
de diferite mărimi, folosite în modelarea şi
sgrafitarea materiei picturale.
Opera lui Ştefan Luchian se aşează temeinic în
continuarea creaţiei lui Theodor Aman şi a creaţiei lui Nicolae Grigorescu,
contribuind indirect şi la mişcarea poporanistă şi mişcarea sămănătoristă din
cultura românească de la începutul secolului al XX-lea.
|
|