Pentru o istorie dezvrăjită a literaturii române
de Gabriel Coşoveanu
Puţini ar fi capabili, în sensul că nu ar avea resursele şi, mai ales, pofta demonstrativă, să realizeze o panoramare a întregii producţii scriitoriceşti autohtone, lăsând la o parte literaturocentrismul pentru a privilegia contextul, detaliul etnic sau etic, ingerinţele istorice şi jocul de forţe politice. Se încumetă Cornel Ungureanu, în Istoria secretă a literaturii române (Aula, 2007), ispravă bănăţenească, generată de sugestia altui locuitor de peste munţi, Alexandru Muşina, interesat, şi el, de valorile care preced impulsul creator ca atare. Titlul opului e înşelător, chiar alarmant (câtă vreme am văzut veleeitari şi revanşarzi la treabă, semănând confuzie cu exaltarea secretomaniei), dar, pentru cine cunoaşte sobrietatea şi acribia semnatarului, nu există dubiu că proiectul s-a născut din acumulări de atent lector, trecute prin ecluzele erudiţiei şi ale unui bun-simţ funciar. După mai multe volume de Geografii literare, de parcurs împreună cu Mitteleuropa periferiilor, autorul a păstrat argumentele artistice pentru a desena hărţi intelectuale care nu coincid cu acelea truvabile în atlase sau în manualele dedicate diacroniilor. Procedura solicită, s-o recunoaştem, o foarte bună relaţie cu arhivele, cu seriile de documente, cu discipline conexe. Oricum, vorbim de un act reparatoriu, care ajustează marginile uneori tăioase ale sintezelor axate exclusiv pe principiul estetic, unde privirea aţintită asupra textului ignora, nu o dată vinovat, sau interesat, condiţiile în care a evoluat gândirea producătoare. În plus, este asumată o perspectivă contemporaneizantă, cu aparat critic bogat, de tinerească flexibilitate, cu citări din oamenii zilei (se ajunge până la Dan-Silviu Boerescu şi un anumit iepuraş, sau până la manifestul boierismului), studiul contând astfel şi ca reper pentru antropologia culturală ori pentru istoria mentalităţilor. Ceea ce avem în faţă încearcă să recupereze opere uitate, abandonate din întâmplare sau din graba cercetătorilor improvizaţi, din absenţa mesajului epidermic, atât de necesar lumii noastre postmoderne, postistorice, postcoloniale, postcomuniste ş.a.m.d. Cărţile uitate pot fi recitite în numele altor oferte al şirului de Imagini propuse cititorului de azi. Căci, după ce am părărsit Galaxia Gutenberg şi am intrat în Galaxia Imaginilor, istoria literaturii va dezvolta, în progresie geometrică, teritoriile ei «secrete», în care doar iniţiaţii pot avea acces. Cum, în carte, interesul pentru geopolitică este nedisimulat, se subînţelege că acei maîtres penseurs de azi, din varii domenii, pot aduce tot felul de impurităţi unor dimensiuni estetice, sociale, corporale, geografice considerate, până mai ieri, apte să-şi susţină conţinutul fără să (re)cunoască aspecte precum, să zicem, manipularea ori somaţia. De aceea, continuarea acestui efort vizează dosarele serviciilor secrete, nu doar via CNSAS, cu motivarea că, după cum s-a mai văzut, şi la noi, şi aiurea, poţi evita un comentariu ridicol de atribuire a nu ştiu cărei cote de nobleţe în elaborarea cutărei opere, când ea poate fi doar rodul naivităţii, al hazardului ori, pur şi simplu, al dorinţei de parvenire, cu apetit pecuniar sau de capital simbolic.
Nu avem motive de îngrijorare că metoda ar fi scăpat de sub control: nu descoperim un tablou al cabalelor, nu se disecă, rocambolesc-steril, cazurile asasinării lui Eminescu, Labiş sau Mihail Sebastian, nu este demonizată oculta sionistă, după cum nu se pun lucrurile în spatele mare al masoneriei etc. Cornel Ungureanu tinde să vadă, mai clar, aportul acestui neam cântăreţ la concertul ideilor europene, drept care în masivul studiu se tot revine asupra unot topoi precum răscrucea, drumul, frontiera/liminalitatea, dezrădăcinare, pământ de cumpănă (vezi Blaga). Un comentariu la Slavici va atrage, în consecinţă, următoarea judicioasă remarcă, nuanţată apoi empatic: Fiecare prozator «din ţinuturile Imperiului», de la Agârbiceanu la Rebreanu şi de la Rebreanu la Breban, de la Ioan Popovici Bănăţeanul şi Pavel Dan la Sorin Titel sau Alexandru Ivasiuc, va avea grijă să fixeze, uneori chiar de la prima frază a Operei, topografia locului. Nimic nu-i mai important decât locul, decât drumul, decât itinerarul pe care îl parcurg sau ar trebui să-l parcurgă eroii. Multe rute au fost obturate sau alterate de evenimente nefericite, cu originea în politic. Îi aflăm citaţi, astfel, pe mult stimatul Kundera, cu eseul său Tragedia Europei Centrale, pe Virgil Nemoianu cu textul despre neo-jeffersonianul Aurel C. Popovici (care visa, cam pe timpul Vienei lui Wittgenstein, la descentralizarea organică şi autoritatea guvernamentală puternică), sau pe Maria Todorova, cu multiple obiecţii faţă de celebra lucrare Balcanii şi Balcanismul. I se reproşează cercetătoarei abordarea grăbită şi neînţelegătoare a multor cărturari sau reviste româneşti cu rol important în definirea sud-estului european. Mai mult, publicul american e avertizat de către autoare strategie de marketing? că oameni de extremă dreaptă, cum ar fi Eliade, dar şi Cioran, Ionesco sau Noica, nu au înţeles nimic din geografia locurilor. Încă mai grav ar fi că România intelectuală actuală ar fi sub influenţa succesorilor acestor lideri extremişti.
De la sine înţeles că atari simplificări îl irită pe Cornel Ungureanu, după cum îl deranjează şi conjecturi de tipul că, ilustrând o vinovată neputinţă a despărţirii de trecut, Monica Lovinescu, Virgil Ierunca, Paul Miron, Ioan Cuşa se solidarizează cu Eliade. Miza se dovedeşte majoră: lumea în care trăim e dominată în continuare de suspiciune, iar după prăbuşirea imperiilor din zona aceasta, ca şi după dispariţia Cortinei de Fier, rămâne stabil un fenomen al instabilităţii acute: criza identitară. Practic, acestei realităţi îi este închinată şi Istoria secretă..., care, în fapt, nu conţine nici date confidenţiale, nici anecdote revelatoare, şi nici inedite bulversante, ci doar accentuează figura căutării de sine, la fel de vie azi ca şi pe vremea când primii noştri intelectuali explorau tot raportul centru-periferie, fără să-l numească, evident, astfel. Însă ochirea rapidă a unor evoluţii te duce cu mintea la modalitatea oximoronică, şi nu degeaba este amintit Laurenţiu Ulici, cu Mitică şi Hyperion. Prevalează şi asta e demn de accentuat capacitatea istoricului şi criticului literar de a numi situaţii, de a sintetiza, de a se ridica, altfel spus, la concept, dincolo de fapta înregistrată prin dicţionare. Pomenind, spre pildă, Rusoaica (apărută în anul de aur 1933), interzisă de comunişti pe motivul referinţelor la Basarabia, Cornel Ungureanu arată că documentaristul, sever în alegeri, e guvernat de un spirit lucid, de un profesor veritabil: Apostol Bologa al lui Rebreanu, Ştefan Gheorghidiu al lui Camil Petrescu sau Radu Comşa al lui Cezar Petrescu aparţineau încă unei ginte, ilustrau o castă, se defineau faţă de un inamic care folosea aceleaşi arme. Cu locotenentul Ragaiac intrăm în alt timp, în care «duşmanii» se schimbă. În alt loc, analizând arta paricidului la români, se spune despre Mateiu Caragiale: Nu-l vrea pe plebeul, pe berarul, pe omul comun Ion Luca în familia sa. Ion Luca trebuie înlocuit cu alţii. Adevăratul Ion Luca a trăit un sentiment modern, greu de detectat la începutul secolului XX: despărţirea de sine. Sau, cu un termen care va face mult zgomot şi care oricum ni se pare adecvat pentru a-l izola în scrisul lui pe Ion Luca, ura de sine.
Cu măsură doar e vorba de felul cum a fost, şi este, înţeles pericolul deznaţionalizării şi cu date grupate, fără zgârcenie, în note finale la fiecare subcapitol, cu experienţă ce l-ar putea face partener redutabil de dialog pentru un istoric acreditat, Cornel Ungureanu ne oferă un volum care celebrează nu numai ductus-ul academic de o perfectă urbanitate, ci şi disponibilitatea speculativă, de fapt creativă, pentru oxigenarea metodologică a domeniului.
|
|