Una dintre ideile portante ale Luptei de clasă, poate cea esențială, după cum o accentuează autorul ei, Raymond Aron, produce emoția paralizantă a întrevederii cu o stafie, întrucât avertizează, la rece, că tranziția de la comunism la democrația liberală și capitalism nu este una ireversibilă. Prăbușirea inversă, a unui regim pluralist în stat totalitar, ar putea fi anticipată după câteva semnale culese din agitatul secol XX. Sociologul francez decelează două categorii de, să le zicem așa, influenceri politici, una reprezentată de parlamentari, distribuiți în diverse partide care acceptă în mod simultan regulile jocului, alta compusă din demagogi, care, pe scurt, propun metode de competiție alternative, inacceptabile etic. Acestea ar fi, grosso modo, tipurile de elite, în sensul de grupuri de decidenți, aflate în permanent conflict. Un parlamentar clasic" se va socoti partizan al instituțiilor reprezentative stil secol XIX, în vreme ce demagogul se erijează în delegat, în întruchipare a maselor populare. Tocmai de aceea se folosește, îndeobște, termenul de populist.
De la invocarea relației strânse cu baza", cu talpa țării, mai e o jumătate de pas până când opinia publică să agreeze, până la o îndrăgostire fanatică de ele, vocabule precum Salvator, Mântuitor, Guru etc. Șefii fasciști sau comuniști avertizează Aron vor să fie demagogi în sensul grecesc al cuvântului, conducători de mulțimi, care, în anumite circumstanțe, se conformează procedurilor electorale [....], dar care nu consideră că acesta ar fi în esență rolul lor. Începând de la cărticica lui Lenin despre Boala copilăriei comunismului, comuniștii își încearcă șansele oriunde pot să o facă, adică oriunde beneficiază de privilegiile democrației (subl. mea G. C.). [...] Un Hitler sau un Mussolini au obținut milioane de voturi în alegeri libere: nici unul, nici celălalt nu admiteau ca rezultatul la urne să fie dovada legitimității puterii lor. Și unul, și altul se prevalau de un mandat mai autentic, mai profund, expresie a unei relații directe dintre mase și partid". Ce e în stare să facă un demagog știm din George Orwell, care, în
1984, prevedea că practica transfigurării este fatalitatea viitorului. Cartea sa a fost catalogată și încă mai e drept distopie, dar te întrebi, astăzi, având în față peisajul hâd al invadării și distrugerii unei țări independente, în ciuda rezistenței ei acerbe, iar agresorul refuză cu obstinație să numească situația război, dacă scenariul vizionarului englez mai poate fi plasat pe raftul cu viziuni de groază. Orwell prevedea societăți ierarhizate în care specialiștii în arta cuvântului erau designați să preamărească liderii discreționari, de regulă veșnici", să laude niște aparențe mincinoase și, cu deosebire, să aprecieze fenomenele utilizând termeni exact opuși realității. A vorbi carismatic nu mai înseamnă abilități retorice, care presupuneau și ele, chiar la sofiști, o deontologie. Însă chestiunea e mai veche decât s-ar aștepta unii, care susțin că atacarea fundamentelor democratice reprezintă o premieră istorică, eventual anunțând sfârșitul lumii libere, așa cum o știm noi. Găsim, iată, în Politica bătrânului" Aristotel o observație de certă actualitate: tiranii care demolează democrațiile sunt mai curând oratori decât șefi militari. Putem constata foarte lesne că, în societățile noastre, în mod incontestabil, demagogii sunt civili.
Așadar, avem un demagog civil care adună, ca și alți mesmerizanți din istoria belicoasă, milioane de voturi. Și îl avem la noi în țară, căci trecem prin alegeri, și asta le amintește multora de Caragiale, unde, la finalul
Scrisorii pierdute, cei care au scuipat pupă locul luat, anterior, drept țintă pentru a-și plasa dejecțiile. În plus, omul legii, Pristanda, consfințește mascarada dominată de irezistibila sintagmă să mă ierți și să mă iubești!", chemând fanfara să cânte, normal, un marș voios. Consemnăm, cu titlu de evidență, oricum, că oratoria (vorba vine!) din piesa de teatru și din realitatea civică autohtonă au o dimensiune delirantă, care îi poate fascina pe unii ca un demers sibilinic, în dodii, sau, mai pragmatic spus, așa cum șarpele Kaa îl vrăjea pe neștiutorul Mowgli.
Mecanismul hipnozei ține, filosofic și psihologic, de irațional. Filologul, în schimb, înclină, natural, să detecteze în ce constă
strategia discursivă. Chiar dacă îi spunem, coborând-o valoric, stratagemă, sesizăm că, în ciuda componentei meprizabile semantic, textul este fabricat sintactic cu mare grijă, în rău, pentru detaliu, respectiv pentru un impact imediat și puternic. Dincolo de apăsarea, în neștire, a pedalei emoționale naționaliste vezi, încă o dată, secretul" ascensiunii lui Hitler ar fi de văzut că demersul persuasiv e construit de profesioniști nu tocmai onești ai limbii, oarecum în poziția hacker-ilor în raport cu IT-iștii care-și văd de treaba lor cu digitalizarea societății, cărora li s-a dedicat și un minister. Orwell pomenea de arta cuvântului", o artă pervertită, expurgată de etică și de omenesc, dirijată, parcă, de o glacial-cinică formă de inteligență artificială. Cum inventarul aberațiilor care prind teribil și misterios la cetățean s-a tot făcut, vom apela la o autoritate care, e adevărat, își ia exemplele din domeniul literaturii, dar demască o patologie a facerii" textului comună tuturor instanțelor în căutare de adepți fideli radicalizabili. Descoperim, prin urmare, un sprijin în Valentine Cunningham, cu al său succes intitulat Lectura după teorie. Profesorul de la Oxford privilegiază parodierea și reducerea la absurd a tipurilor de argumentație ce deviază de la rațiune, care învechită" rațiune, creatoare de plictis pentru unii contemporani, stă, totuși, în genomul naturii umane, din moment ce ne-am situat specia sub generoasa formulă antropologică homo sapiens. În principiu, arsenalul demantelării modalității populiste include termeni precum abuz textual", distorsionarea pe scară largă a interpretării", servitudinea față de ideologiile interpretării" și dogmatism", vampirizarea", inventarea", violentarea", și improvizarea" pe scară largă. Populiștii nebuloși sunt cei care o iau razna cu o regularitate de speriat".
Apoi, Cunningham privește Teoria (în cazul particular al României, ne grăbim să adăugăm, teoria conspirației, sub tutela căreia încă se discută, aprins și resentimentar, de un stat paralel", cu un discurs paralel", adică, față de realitate) prin caracteristica ei de a fi cel mai mare colonizator intelectual din toate timpurile", un soi de panaceu adecvat pentru bărbați și femei deopotrivă, capabil să ofere una sau alta aproape oricui", printr-un set de tropi-cheie dominanți, foarte populari, desigur, datorită caracterului inclusiv, într-un mod foarte abil, datorită adaptabilității aparent imposibil de oprit și, în mod evident, datorită impreciziei conceptuale". Or, aici atingem
nex-ul problemei, în această imprecizie gândită foarte precis, în ignorarea sistematică a ideii de proprietate a termenilor, care, nu-i așa, sunt, de fapt, o armă creată de bărbatul alb, european și mort (demult), bunăoară Aristotel, pentru a-i manipula și subjuga pe cei neavizați.
Firele conduc, desigur, către nivelul de cultură, întrucât o țară educată va vota, previzibil, stabilitatea care să-i asigure liniștea flanării pe bulevardele pline de librării (asta nu e valabil la mioritici, care citesc din joi în Paști, dar consumă, pe nemestecate, discursuri inflamate). Îndemnurile la vărsare de sînge" și amenințarea, nicidecum voalată, la adresa intelectualilor critici față de despotism nu concordă cu idealurile burghezului mulțumit de viața sa aseismică, care a privit mereu spre tacticile revoluționare" cu suspiciune, chit că nu auzise neapărat de marotele marxiste care insistau că proletariatul poate fi calificat ca atare, afirmă Marx, numai când devine violent, respectiv revoluționar" și răstoarnă un tip de viață tihnită, eventual tipicar-egoistă, care se numește chiar burgheză.
Invocăm, acum, un fin insider, cu gândire neaservită și sincer îngrijorat de viitorul studenților săi, Patrick Deneen, care a predat la universități precum Princeton, Georgetown și Notre Dame, unde nu e facil accesul, iar reflecțiile sale asupra învățământului nu deloc trandafirii. Studenții din aceste instituții au făcut exact ce li s-a cerut: sunt excelenți la rezolvarea cerințelor («task takers»), știu exact de ce este nevoie pentru a obține o notă maximă la fiecare curs (adică rareori își permit să devină pasionați și pătrunși în vreun subiect), fac rezumate superbe. Sunt respectuoși și amabili față de părinții lor, deși față de cei de o seamă cu ei sunt relaxați, dacă nu bădărani. Respectă diversitatea (fără să aibă cea mai mică idee ce este diversitatea) și sunt experți în artele non-criticii (cel puțin în public). Sunt crema generației lor, stăpânii universului, o generație care așteaptă să conducă America și lumea". Am optat pentru un exemplu american tocmai pentru că personaje-cheie în geopolitică au devenit Donald Trump și Elon Musk. Articolul amar-echilibrat al lui Deneen se cheamă Cum s-a pierdut cultura comună
(How A Generation Lost Its Common Culture), pe care noi l-am traduce", mentalitar, cum s-a ajuns la astfel de forme de vot", debitoare populismului și vagului ideatic. Analiza începe abrupt: Studenții mei habar nu au de nimic. Sunt extrem de drăguți, plăcuți, de încredere, în mare parte cinstiți, bine intenționați, și din cale afară de decenți. Dar mințile lor sunt în bună măsură goale, lipsite de orice cunoaștere substanțială care ar putea fi rezultatul unei educații provenite dintr-o tradiție sau un dar al generației precedente. Reprezintă apogeul civilizației apusene, o civilizație care a uitat aproape totul despre sine, și drept urmare a atins o indiferență cvasiperfectă față de propria cultură". Altfel spus: un apogeu" strălucind prin bibliofobie, prin lipsă de curiozitate, prin înșirarea de cuvinte sclipicioase neanalizate, și, în special, prin neaderența funciară la expresii precum gândire critică", modalități de cunoaștere", dreptate socială", competență culturală" ș.a.m.d.
Populismul mai tânăr", fără îndoială, poate" mai mult, fiind mai pliabil și agil tehnic, mai șiret, capacitând, de fapt, aceleași vechi" scheme dragi oricărui regim totalitar, mai ales dictaturilor orientale:
infiltrarea și dezinformarea. Procedee pe cât de simple, pe atât de eficace e posibil, iată, să lovești la temelia Occidentului și a structurilor sale liberale folosindu-te de naivitatea cetățeanului de bună-credință, de tehnologia și de instrumentele de comunicare pe care Occidentul însuși le-a pus, fără ezitare, la dispoziția tuturor, cum ar fi Internetul, libertatea de expresie, globalizarea și deschiderea frontierelor.
Partea cea mai gravă constă în aceea că populismul instigă la lupta de clasă, aspect primitiv, stupid (de parcă acele clase ar fi distincte! oricând proletarul se poate îmburghezi, devenind cu adevărat fiară pentru protestatarii cu adevărat nevoiași), auto-distructiv, dar, pare-se, atemporal. S-ar cuveni, între altele, o relectură a lui Raymond Aron, vrednic succesor al celui care elogia, odinioară ce vremuri pline de speranță! America exportatoare de democrație, Alexis de Tocqueville. Nume eminente, de aceea suspectate sau blamate, de-a binelea, azi, de ultrapopuliștii culturii
woke și MAGA, urmași, practic, ai inchizitorilor medievali.