Sentimentul non-apartenenței
de Gabriel Coșoveanu
Poeme grave ale oscilării existențiale ne propune Liviu Ioan Stoiciu în Pe prag (Vale-Deal), volum apărut la Cartea Românească la sfârșitul anului trecut. Că autorul trăiește dramatic toate clipele, veșnic neîmpăcat cu întocmirile acestei lumi, el însuși fiind primul obiect de nemulțumire, asta aflaserăm încă de la debutul cu La fanion, remarcabil, printre altele, și pentru că nu semăna cu lirismul congenerilor. Nici astăzi retorica sa nu agreează ludicul înscris în biografeme, nu-și plimbă oglinda de-a lungul străzii ori a orașului spre a le fotografia strălucirile coexistânde cu sordidul. Misterul firii se păstrează, devoalându-se în formule ce-i caracterizează esența: aluzia enigmatică, raportarea la un mare flux electromagnetic al lumii, în care nu poți decât să viețuiești la modul naiv, saltul de la o frântură de viziune la alta. Ești tentat să spui că mobilitatea ochilor minții reprezintă proprietatea de bază a emisiei poetice pliată pe principiul devenirii, în cadrul căreia iraționalul, neprevăzutul și uitarea își adjudecă partea leului.
La fiecare colț, oricum, se ițesc semnele morții, mai mult sau mai puțin descifrabile, după sensibilitatea fiecăruia: ...stins, îmbătrânit la 40 de ani/ cât alții la 80, bătut în cap, la/ descântat, cu o «rază de lumină materială»: vezi/ ștreangul ăla bălălăind încoa și/ încolo, Vale-Deal? Că a fost descântat și a/ descântat la rândul lui:/ cel puțin așa susține, sătul, adăugând// că el, unul, sigur e făcut pe întuneric de Dumnezeu/ din lut cu pleavă și balegă, după un/ gând ascuns.... Evident că ascunse sunt mai toate rosturile și desfășurările înconjurătoare, simple detururi spre moarte, capabile, însă, de a produce uimiri, dacă acceptăm că uimirea poate fi înscrisă într-un aluat profund sceptic. Și totuși, aroma copilăriei și narcozele provocate de dragoste mai irigă solul deșertificat al unei ființe resemnate, pare-se conștientă până la autotorturare de inutilitatea sa. Când a încercat să se afirme, s-a dovedit un încurcă-lume, descoperind, de timpuriu, că nu e înzestrat decât pentru a se submina pe sine. Pe de altă parte, nu au efectul scontat nici măsurile radicale, precum supliciul plumbului topit turnat în urechi, spre a se verifica dacă mai e în viață, sau îngurgitările atroce: am băut mercur încălzit, degeaba: era așa de bun la/ gust sau Încălzește o lingură de otravă. O va lua de la capăt. De unde senzația rămânerii sine die pe un prag, o situație deloc invidiabilă mai ales în condițiile când nu s-a instalat mizantropia, cât persistă impulsul de a-i mângâia pe cei întristați. Impasul apare când se observă că această mângâiere nu iese, pentru că nu a fost exersată niciodată pe sine. În schimb, sinele e obișnuit să suporte dedublări diverse, să participe la scenarii racordate la oniric sau la un fel de știință difuză, pe ideea panelectricității: pripășit printre nouri, ieșit în evidență cu/ un câine viu pus drept/ guler lătrând împreună la lună./ Că s-a îndrăgostit și nu știe ce are de făcut în/ continuare: nu mai doarme/ nopțile, nu mai are poftă de mâncare, i se face rău/ numai când se gândește că va fi părăsit./ iubirea asta e mai rea ca/ moartea, nu vrea să o ia de la capăt, urlă. Că de vină/ e electricitatea din / natură, sau electricitatea noastră cerebrală.// Săracul, Vale-Deal. Până și alter ego-ul sub aspect de câine îl părăsește pe nefericit, nu înainte de-ai lăsa un bilețel pe care stă scris Amintește-ți întotdeauna de mine.
Frânturile eului se tot despart spre a se reuni pentru a-și declara, pe lângă urile ce determină centrifugalitatea, o stranie iubire, din categoria celor fără vârstă. Și când evoluează ca un cavaler medieval, singuratic, plin de căință, privind/ în continuare în gol, Vale-Deal e tot descurajat de probele prin care ar trebui să treacă pentru înălțare. Încordarea este iarăși o constantă a imagisticii lui Liviu Ioan Stoiciu până și visele păstrează din regimul diurn o dâră incomodă, întrucât creierul nu vrea să se debranșeze, nici dacă cineva ți l-a scos și îl vezi lângă tine, pe noptieră, într-un castron. Un poem, de altminteri, e intitulat Nu mai gândi atât!. Unele părți gânditoare călătoresc prin trecut, revizitează Adjudu Vechi al copilăriei, altele survolează pragul și aduc vești neliniștitoare din tărâmul umbrelor prezente sau viitoare. Or, încordarea face bună vecinătate cu spaima, și orice dimineață, conotată pozitiv de majoritate, ridică întrebarea capitală: cum ne vom trezi? Vom fi tot noi sau ni se va întâmpla, mai ales dacă noaptea a fost agitată, ca lui Gregor Samsa? Ceva mai senină, dar tot sub zodia amărăciunii, se dovedește privirea în spate: Vedeți puștiul ăla care stă pururi în/ vatra focului,/ vânturându-i cenușa cu cleștele, cu ochii în gol?/ Acela sunt eu, care am trecut. Gustul/ cenușii însă a rămas/ neschimbat. Relația cu trecutul inocent e văzută privilegiat, și i s-a acordat chiar spațiul unui întreg volum, Pam-param-pam (Adjudu Vechi), apărut în 2006, unde autorul face și o mărturisire finală: Aflat la vârsta decadenței, era normal să fi resimțit în amintirile mele din copilărie, din reflex, un motiv de salvare de la dezastru. Totodată, fascinația dezastrului personal [...] nu se putea să nu ascundă și un dinamism interior al dezagregării, incontrolabil, dar de un farmec nebănuit.... Cum se vede, tonurile evocării s-au întunecat între timp, puștiului fără griji majore i s-au estompat contururile, rămânând să se impună, treptat, ideea unui continuum de neșanse.
Tot nespusul joacă rolul cel mai important în această poveste a aproximării pragului, mai întâi, pentru că nimeni, indiferent de înzestrare, nu are darul prezicerii, apoi pentru că poetul însuși preferă discreția, și se prea poate să fim nevoiți să ghicim anumite lucruri, deoarece scriitorul are acasă o bibliotecă în manuscris. Cine ar putea ști, fără voia lui, ce se află acolo, câte alte perspectivări ale pragului? Intervine și plictisul sau, mai degrabă, teama de plictis, de Același traseu, cum sună titlul unei poezii. Senzația apăsătoare de déjà connu dă alarma în legătură cu instalarea vedeniilor un drum făcut, cvasi-ritualic, prin Parcul Carol, e suspectat că, de fapt, nu există, iar chipurile întâlnite pot fi, foarte bine, spectre. Pot funcționa ca fantome necesare unui surogat de viață, a cărei inconsistență este cel mai bine explorabilă, din câte rezultă, odată ce te instalezi pe prag. E, atunci, vremea bilanțului, moment în care lista cu pierderi câștigă detașat: mâine trebuie să ridic un plic mare de la/ poștă, sosit din secolul/ trecut, păstrat la Securitate, mi se telefonează. Te/ căiești, Vale-Deal? Mă căiesc. De când/ aștept eu vești rele care să nu mai fie valabile azi, ci/ în trecut... Stau la taifas cu/ mine însumi, cu două pahare în față pline cu/ neîmpliniri, ciocnesc și beau din ele pe rând, că e ceva ce mă nedreptățește/ din vechine. Conștient până la durere că, în jurul său, a trăi se rezumă la hrană, credințe, tehnici, habitat, comportament, Vale-Deal își dorește traiul acolo unde își găsesc loc valoarea și mântuirea. Citim (încă) o carte livrată nouă de un poet întreținut, chinuitor și întremător, în același timp, de versurile sale, mărturia unui martor dezamăgit al istoriei publice și personale.
|
|