O recontextualizare a autonomiei esteticului
de Gabriel Nedelea
Expresia autonomia esteticului a generat în cultura română o întreagă tradiţie critică. În ea a fost proiectată o concepţie puristă despre funcţiile literaturii, funcţii derivate exclusiv din plăcerea lecturii, ca une noble inutilité, sintagmă citată de Titu Maiorescu din Mme de Stäel în studiul cardinal O cercetare critică asupra poeziei române de la 1867. De altfel, primului critic profesionist autohton îi şi este atribuită paternitatea acestui filon al tradiţiei printr-o reducţie fundamentată, în general, pe baza unor citate foarte puţin contextualizate sau relaţionate cu alte aspecte ale operei. Nicolae Manolescu a atras atenţia, într-o carte foarte inspirat intitulată Contradicţia lui Maiorescu, asupra faptului că La originea lucrurilor, unde se găseşte, subiectiv, Maiorescu, teoria nu poate fi despărţită de practică. El însuşi le acordă un interes egal, derutant pentru noi, care avem superstiţia operei scrise1. Conştient că articolele sale sunt, de fapt, primele texte modernizatoare din literatura română, creând nu numai cele dintâi discursuri de portanţă ale poeziei şi prozei direcţiei noi, ci şi cele dintâi obiecte literare, Maiorescu a înţeles necesitatea afirmării criticii literare ca domeniu nou al cunoaşterii. Se poate să fi fost, într-adevăr, una dintre strategiile prin care şi-a construit carierea şi statusul public, aşa cum afirma Sorin Alexandrescu în Junimea discurs politic şi discurs cultural. Însă a fost cu siguranţă, înainte de toate, o acţiune întemeietoare, nici pe departe într-atât de puristă precum au interpretat-o şi dezvoltat-o criticii care i-au urmat din diferite motive.
O primă confuzie provine, practic, dintr-o înţelegerea vagă a esteticului şi a izolării sale în sfera cunoaşterii, ceea ce autorul articolelor Despre progresul adevărului în judecarea lucrărilor literare (1883) şi Comediile d-lui I. L. Caragiale (1885) nu face niciodată. Maiorescu ţine în permanenţă cont de dimensiunea morală a artei, pe care o enunţă magistral, pentru acel moment al evoluţiei literaturii noastre, ca declanşând şi întreţinând o puternică emoţiune impersonală, ce poate face pe om să se uite pe sine şi să aibă, prin urmare, o stare sufletească inaccesibilă egoismului, care este rădăcina oricărui rău2.
Sunt idei arhicunoscute şi citate rostogolite în studiile despre moştenirea criticismului maiorescian, dar, din varii calcule exegetice şi/ sau ideologice au fost puse în plan secund, subordonate autonomiei esteticului. S-au evitat în mod sistematic perspectivele de ansamblu, ce sunt la îndemână, dată fiind coerenţa Criticelor, parcă fiindcă era nevoie de un nucleu ideatic fix pe care să se construiască şi să se deconstruiască în noul domeniu, consolidat, în cele din urmă, şi în cadrul învăţământului superior filologic. Ideea trebuia asociată cu una dintre figurile iconice ale culturii române, iar Maiorescu a îndeplinit absolut toate criteriile, fiind şi unul dintre marii profesori şi magiştri (fără să dezvolte complexe de maestru), numele său fiind folosit în denumirea etapelor tradiţiei care i-au urmat, generaţiile maioresciene. Incompatibilitatea cu ideologia comunismului şi a socialismelor, în genere, a contribuit din plin la amplificarea ideii de autonomie a esteticului, folosită de criticii neomodernişti pentru a-şi justifica neutralitatea ideologică, iar de ideologii de stânga, inclusiv după căderea comunismului, pentru a invoca gratuitatea literaturii, respectiv, necesitatea lărgirii sferei sale, redefinirea ca reflector, ca document şi izvor, asemenea mitologiei. Conceptul ar trebui analizat, aşadar, nu pentru sensurile sale intrinseci, intuitive şi/ sau livreşti, ci prin prisma strategiilor create prin intermediul său. În funcţie de atitudinea faţă de conţinuturile şi sensurile atribuite acestei sintagme cvasi-conceptualizate au fost create şi principalele metodologii ale criticii literare, care a pendulat între statutul de gen literar şi demers ştiinţific, imitând varii discipline (umaniste sau din rândul ştiinţelor tari) cu cel mai mare ascendent epistemologic din fiecare epocă în parte. Astfel s-a ajuns, sub presiunea mediului academic, la respingerea discutării consistenţei şi valenţelor estetice ale operei ca practică profesionistă. Autonomia esteticului şi Maiorescu au jucat, aşadar, roluri de simboluri pivotante în evoluţia criticii literare, atât ca gen literar, cât şi ca disciplină academică.
O altă cauză a absolutizării, de data aceasta pur literară, a autonomiei esteticului a fost contaminarea ireversibilă a expresiei cu înţelesurile moderniste ale poeziei pure. Dezideratul autonomist a atins în acel curent apogeul, literatura fiind comparată ca puritate doar cu muzica, într-un joc intelectual prin care n-au putut fi anulate relaţiile de heteronomie, însă de data aceasta cu celelalte arte.
Lipseşte, cu desăvârşire după ştiinţa mea, din ilustrarea acestui principiu numele lui Mihai Eminescu, pentru care literatura a jucat, într-adevăr, un important rol în crearea discursurilor identitare, cu tot ceea ce implica acest obiectiv din punct de vedere ideologic. De altfel, în Direcţia nouă în poezia şi proza română (1872), Maiorescu îi şi reproşa că era reflexiv mai peste marginile iertate3, ceea ce poate fi interpretat prin heteronomia sa faţă de filozofie şi, coroborat cu celelalte reproşuri, blazat în cuget şi iubitor de antiteze cam exagerate, ataşamentul faţă de generaţia anterioară, prin excelenţă romantică. Antiteza trecut-prezent este tranşată diametral opus de Maiorescu, el însuşi, de fapt, om al timpului modern. Printre calităţi, Maiorescu îi recunoştea poetului farmecul limbagiului (semnul celor aleşi). Este un criteriu pe care Eminescu însuşi îl va folosi în cronicile literare şi de teatru pe care le va scrie, păstrând aceeaşi exprimare, de pildă, în textul despre Pseudo-kynegeticos de Al. Odobescu, în concluzia prin care introducea capitolele publicate din respectiva operă: în ele se vor găsi: farmecul limbei, modul de-a scrie şi de-a adnota al autorului, precum ş-o frumoasă poveste4. Nu este o coincidenţă, dar nici nu se poate spune că Maiorescu a impus acest criteriu. Cu toate acestea, el a contribuit la conştientizarea consecinţelor sale. Este notorie, şi parte din mitologia autorului, dragostea lui Eminescu pentru limba română, dar aici este vorba despre un echilibru între vechi şi nou, după cum reiese din acelaşi text: Limba e curată şi are farmecul noutăţii, pe care Maiorescu încerca să-l găsească, influenţându-i în mod determinant pe junimişti. Între funcţiile literaturii, împărtăşite de cei doi, este, aşadar, farmecul limbei, criteriu din sfera esteticului.
Unul dintre textele cele mai relevante scrise de Eminescu în acest sens datează din 1877 şi este intitulat Strângerea literaturii noastre populare. Poetul se dovedeşte aici cu adevărat purist în ceea ce priveşte autonomia literaturii: Zicând într-un număr trecut că drama trebuie să fie morală ca litera evangheliului, cu asta n-am zis doar cum că ea să devină mijlocul religiunei, pentru a ajunge la un scop oarecare. Arta nu se poate degrada până la [a deveni un] mijloc, ea şi-e sie însăşi scop. Scopul artei e arta, frumosul. Creaţiunile artistice cari sunt mijloc numai pentru un scop care nu e imanent artei se numesc tendenţioase5. În paranteză, Eminescu a adăugat: Theorie des Nichtandersseinkönnens, sintagmă germană, care textual înseamnă «teoria faptului-de-a-nu-putea-fi-altfel», este menţionată cu scopul de a întări ideea exprimată în frază, aceea că arta îşi este sieşi scop, iar asta în mod necesar, nu contingent, ne informează nota ediţiei. Este discutabil cât de reprezentativă este această idee pentru Eminescu şi în ce sens, fiindcă poate cunoaşte diferite interpretări. Acesta a ajuns la ea pe filieră romantică, în timp ce Maiorescu îi dă o altă turnură, folosind-o, mai degrabă, ca fundament pentru întemeierea obiectului domeniului criticii, iar în cazul articolului despre comediile lui I.L. Caragiale, ca argument pentru libertatea de exprimare, acuzând poliţia contra literaturei! Cenzura guvernamentală în contra spiritului comediilor!6. Cele două perspective nu se exclud una pe cealaltă, relevă doar dezvoltări diferite ale ideii.
Aşadar, arheologia autonomiei esteticului necesită, înainte de toate, contextualizări cât mai profunde, pornind de la proiecţiile şi mistificările criticii asupra originii acestui concept. Principiul a fost impus şi folosit de Maiorescu în sistemul său, însă printr-o concepţie mai largă despre dimensiunea estetică şi, deopotrivă, prin angrenarea în strategiile de impunere a criticii literare şi culturale, în genere, ca domeniu, instituţionalizându-l. Maiorescu avea să dea, după cum am văzut, o profundă dimensiune morală literaturii prin cultivarea altruismului, folosind-o şi în scopuri diplomatice.
1Nicolae Manolescu, Contradicţia lui Maiorescu, Bucureşti, Editura Cartea Românească, 1970, p. 15.
2 Titu Maiorescu, Opere, I. Critice, Ediţie îngrijită, cronologie, note şi comentarii de D. Vatamaniuc, Studiu introductiv de Eugen Simion, Bucureşti, Editura Fundaţiei Naţionale pentru Ştiinţă şi Artă şi Editura Univers Enciclopedic, 2005, p. 583.
3 Ibidem, p. 172.
4 Mihai Eminescu, Publicistică literară, Selecţie, note şi prefaţă de Cătălin Cioabă şi Ioan Milică, Bucureşti, Editura Humanitas, p. 41.
5 Ibidem, p. 216.
6 Titu Maiorescu, Op. cit., p. 579.
|
|