|
Poeme
de Gabriela Gheorghişor
Marea frumuseţe
Când eram fetiţă, mă uitam la fotografia înrămată
a tatălui meu
şi credeam că asta e marea frumuseţe.
După ce am învăţat să citesc, cărţile cu poveşti au devenit
universul mirobolant al marii frumuseţi.
În adolescenţă, căpătasem obiceiul să-mi imaginez alte vieţi,
în care jucam rolul eroinei fericite, eu eram marea frumuseţe.
Mai târziu am cunoscut iubirea şi am zis că gata
ăsta e drumul pe care pâlpâie lumina marii frumuseţi.
La maturitate am înţeles că numai Dumnezeu nu părăseşte
în bunătatea şi marea Lui frumuseţe.
Tu te întrebi cine o să te ţină de mână?
Moşteniri
Am moştenit bolile femeilor din familia mea,
furia sângelui şi gheara în gât,
nu ştiu dacă şi longevitatea,
fiindcă bătrâneţea este tot o boală,
mai insidioasă, mai neiertătoare.
Bunica mea paternă şi-a îngropat toţi fiii,
un bebeluş, un tânăr şi încă doi în putere.
Apoi s-a rugat zadarnic Domnului
să se milostivească de amărăciunea zilelor ei,
însă bătrâneţea n-a iertat-o
şi a trecut deja de nouăzeci de ani.
Am moştenit şi puterile femeilor din familia mea,
lacrima, tămâia, rugăciunea,
ştiu să fac colivă şi colaci,
ştiu să leg bănuţii în pomnete,
am învăţat să trag după mine moartea
ca un copil care se chinuieşte
să înalţe un zmeu zdrenţuit.
Văduva plăteşte dublu
Văduva plăteşte dublu, zice mama,
o femeie singură este înşelată de toţi
mecanici, zugravi, instalatori
ea ştie că e înşelată, dar nu are ce face,
trebuie să plătească şi preţul singurătăţii,
ca un fel de taxă pe valoare adăugată.
Mama a rămas văduvă de tânără,
o vreme s-a îmbrăcat în negru,
apoi şi-a ascuns durerea
şi a plătit preţul de a nu fi singură.
Eu sunt văduva tânără neîndoliată,
aproape veselă, aproape singură,
toate se strică treptat în casa văduvei,
însă libertatea e o armură de oţel.
Mama şi-a îngropat un bărbat în floarea vârstei,
când iubirea era încă mare,
sângele, încă fierbinte,
şi disperarea, atroce.
Eu mă îngrop în cărţi,
iubitul meu e un golem de hârtie,
iar melancolia ţine locul dramei.
Nopţile
Nopţile se rulează ca ciorapii plasă
care coboară lent de pe pulpele mele.
Un linţoliu negru aruncat cu tristeţe
peste leşul zilei de ieri.
Să nu povesteşti despre bocetul dimineţii,
un ecran luminos cu pixelii deşiraţi
în cimitirul nopţilor slow motion.
Mă îmbrac în pielea mea încă tânără,
calc pe hârtiile şi cărţile împrăştiate
în drumul îngust spre bucătărie,
alte cadavre, alte rufe mototolite.
Ziua mă strecor printre rutine,
sunt o aromă de cafea proaspătă
în cerul negru al gurii tale.
Noaptea cerul se prelinge
pe pulpele mele dezgolite
Levitaţia
Mi-am aruncat vălurile şi am început să levitez,
Oamenii s-au strâns puhoi, ca la vederea
unui montgolfier în secolul al XVIII-lea,
se îmbrânceau şi se călcau pe picioare,
toţi cu gura căscată şi cu gâtul întins către cer.
Le-am zâmbit şi am scos limba,
am vrut să le fac şi semne obscene,
dar sunt prea cuminte pentru a mă apuca
să înjur birjăreşte în pantomimă.
Părul îmi flutura ca o melopee,
îmi crescuse până la genunchi,
parcă eram Venus a lui Botticelli.
Mulţimea năucă s-a zvârcolit,
s-a trezit curând din hipnoză
şi s-a auzit prima huiduială,
apoi vocile s-au amplificat
într-un cor al furiei fără dirijor.
În orice levitaţie este o perversiune,
spune un personaj din filmul Tinereţe.
Singurătăţi
Citesc o ştire despre o bătrână din Como
descoperită în fotoliul său din sufragerie
la doi ani după ce a murit.
Nimeni n-ar trebui să fie singur, a spus
ministrul italian al Familiei.
Nu ştiu dacă am aţipit sau doar am visat că am aţipit,
lumina asfinţitului mângâie trupul meu cald încă,
pe bulevard claxonează maşini,
dar zgomotul se va stinge treptat,
ca semnalul unui tren care se îndepărtează,
după ce a trecut printr-o gară pustie.
Nimeni n-ar trebui să rateze lumina asta blândă
a asfinţitului, îmi spun, când umbrele noastre
se risipesc încet, absorbite curând de întuneric.
Blank poetry
Dance Me to the End of Love,
susură Leonard Cohen într-o piesă celebră.
Tu ai inventat un nou mod de comunicare:
sms-ul gol e şi ăsta un fel de sfârşit.
Când dragostea nu se mai poate întrupa
nici măcar în cuvinte, oricât de mincinoase
sau arbitrare până peste marginile iertate
ale convenţionalului,
vine apocalipsa silenţioasă.
Dacă aş publica un volum cu foi albe
şi l-aş numi Odă iubirii noastre
nu-i aşa că tu ai fi primul cumpărător?
|
|
|