Ioana Geacăr a publicat literatură pentru copii semnând Ioana Dana Nicolae. Deşi scria şi poezie încă din anii 80, a debutat editorial cu versuri abia după Revoluţia din 1989. A rămas însă o poetă discretă din Târgovişte, motiv să se considere Ioan cel fără de Ţară, fără apartenenţă la vreo generaţie poetică. În ultima decadă a ajuns să fie mai vizibilă prin volumele Recviem pentru nuca verde (Casa de pariuri literare, 2015), Uite ce e (Paralela 45, 2017) şi antologia Sfumato (Casa de pariuri literare, 2020). Recent, i-a apărut, tot la Casa de pariuri literare, placheta Iarna umbrele copacilor sunt verzi (2022).
Poezia Ioanei Geacăr este, în general, una autobiografist-realistă, un montaj de secvenţe/ decupaje ale cotidianului (de altfel, ultimul vers al unui poem devine titlul următorului, dând impresia unui film experimental adiţionat din fragmente: fotografii, stop-cadre, micro-scene), dar înregistrarea aparent detaşată a existenţei este adesea însoţită de confesiuni şi de reflecţii succinte (vocea din off) ori se metamorfozează brusc într-o scurtă viziune. Ioana Geacăr poate fi definită mai ales ca o poetă a vizualului, ea însăşi vorbeşte despre pasiunea fotografiatului: şi eu cu aparatul foto îndreptat oriîncotro (din razele prăfoase cum virezi spre dreapta), acum pândesc în faţa ferestrei cu obiectivul/ dispoziţia norilor păsărilor luminii (azi lumea), închid un ochi şi/ în prelungirea obiectivului vânez imagini (în lumină). În caleidoscopul de instantanee minimaliste, autenticist-sordide, banale, anodine se disting însă imaginile în care realitatea se transfigurează, dezvăluindu-şi o altă dimensiune, ascunsă, metafizică, supranaturală: printre mormanele de rufe/ de la second-hand doar/ femeile luminează// ca nişte sfinte cărora aura li s-a scurs înăuntru (femeia).
Poemele Ioanei Geacăr tematizează lipsa sentimentului de apartenenţă şi senzaţia singurătăţii acute: dacă simţi că nu mai aparţii ţine-te întotdeauna de ceva/ de un baston umbrelă un trunchi o ramură o frunză smulsă vântului/ o plasă/ de plapumă îmbrăţişeaz-o strâns când adormi (pe aici au trecut păsări); dacă închizi ochii/ şi te strângi în braţe/ singurătatea devine acceptabilă (când adormi); evanescenţa vieţii şi destrămarea: fumul pe care-l scoţi/ în el ţi se poate citi toată viaţa/ (
)/ pe luciul apei cadavrul zilei de ieri se descompune încet (să ţină locul cald); spaime, angoase, anxietăţi, care se traduc fie în câte-o rară metaforă expresionistă, ca în drumul e rupt (soarele/ un fetus prăbuşit/ în camera de gardă), fie într-o descriere naturalist-mizerabilistă, precum în şi mai mult (târziu în autobuz întuneric stai pe primul loc liber şi nu ştii/ că te-ai aşezat într-o baltă de pişat/ a unuia care-şi stăpâneşte mai greu fricile decât tine); suferinţa pierderii celui drag, ghicită în imagini curate, lipsite de stridenţa patetismului, dar cu atât mai sfredelitoare: pantofii tăi habar nu au c-ai murit/ desfăcuţi cu şireturile atârnate/ mai ales după-amiaza când lumina soarelui ajunge pe hol peste ei/ îi aşez/ şi pe ai mei/ alături (pentru mine); înstrăinarea, stările de spirit neobişnuite din pandemie, lumea Facebook-ului (privită, totuşi, cu oarecare gingăşie: noaptea lumea înfloreşte pe fb ca regina nopţii fără obiecte), toate acestea tratate uneori în versuri cu accente de critică socială (v. îndeosebi plus taxa adăugată). De aceea, apare şi mărturisirea abruptă: eu scriu poezia/ din timpul meu fără glorie (apasă aici. deschide); sau cea cu valoare de apoftegmă memorabilă: când toată lumea minte adevărul devine poezie (am dezinstalat aplicaţia). Deşi fulgurante, sunt de reţinut şi ipostazele graţiosului: din cer cad bănuţi de lumină care fac cercuri strălucitoare în apă (şi mai mult).
Iarna umbrele copacilor sunt verzi conţine o poezie în care predomină prospeţimea şi naturaleţea, în ciuda atmosferei mai degrabă întunecate, de film neo-realist alb-negru.