Timpul-prag al straniului insidios
de Gabriela Rusu-Păsărin
Romanul Viaţa începe vineri al scriitoarei Ioana Pârvulescu este
romanul-eveniment, nod narativ al unei cronici la graniţa dintre o realitate
reconstruiă (Bucureştii la finalul anului 1887) şi o lume enigmatică, atingând
fantasticul şi ancorând într-un policier cu tentă stranie. Romanul a
produs un eveniment internaţional: scriitoarea Ioana Pârvulescu a fost laureată a Premiului Uniunii Europene pentru
Literatură în anul 2013. Premiul este acordat de Comisia Europeană în cooperare
cu Federaţia Europeană a Librăriilor, Consiliul Scriitorilor Europeni şi
Federaţia Editorilor Europeni celor mai buni romancieri în curs de afirmare din Europa. Ceremonia de
decernare s-a desfăşurat la Bruxelles pe 26 noiembrie 2013 în prezenţa comisarului european Androulla
Vassiliou şi a unor importanţi reprezentanţi ai lumii literare, culturale şi
politice.
Viaţa începe
vineri este romanul de ficţiune de debut al Ioanei
Pârvulescu, un roman semipoliţist, publicat la Editura Humanitas, scris cu
frenezie în trei luni, după un proces de cristalizare de mulţi ani. 13 zile se
constituie în 13 capitole, fiecare conturând o poveste, un detaliu semnificativ
pentru evoluţia subiectului sau pentru definirea personajelor. Acţiunea se
petrece în 13 zile, de la 19 decembrie la 31 decembrie 1887. Am citit despre
cinci ani, ca să scriu despre 13 zile aceasta este mărturisirea autoarei la
momentul lansării volumului, dezvăluind condensarea epică pentru crearea
tensiunii discursului narativ.
Adevăratul personaj,
complex şi meandric, este timpul,
trecut şi viitor într-un prezent la limita timpului-prag. În fapt, timpul-prag
este leit-motivul acestui roman fiction, dar cu evidente repere într-un
timp istoric. Trecutul se contopeşte cu viitorul şi personajul Dan Creţu, liant
al timpului reversibil doar în fantastic, spune: Poate că într-adevăr, cum
bine s-a spus aici, ceea ce a fost este ce va mai fi. La întrebarea Ce zi
este? răspunsul devine evaziv pentru a menţine tensiunea discursului şi
atmosfera de mister.
Dan Creţu este
personajul care leagă veacurile, viziunea lui asupra raportului etern/caduc,
viaţa trecătoare şi perenitatea timpului, este formulată la finalul romanului.
Pentru că tot romanul este o pendulare între acum- trecut şi acum-viitor incert (sec. XXI), ne îngăduim citarea
finalului la începutul pledoariei noastre că romanul este o clepsidră cu
timpul-prag la mijlocul încorsetat de amintiri: anii stau pe loc, ca
peisajul văzut pe fereastra unui tren, iar noi, noi suntem cei care trecem
(p.285).
Două sunt paradigmele
acestui roman: veac-veşnicie şi real-ficţiune.
Dacă prima paradigmă
se rezolvă linear, unind lumi (se propune
ieşirea din timp pentru a intra într-o altă ordine), a doua paradigmă
este mult mai complicată: realul este translat de ficţiune, ficţiunea
surclasează realul reconfigurat şi ficţiunea este asimilată de o altă ficţiune,
totul oferindu-se în final ca o poveste pe capitole ce marchează un univers cu
două enigme: moartea unui tânăr şi dispariţia unei icoane (pentru a nu mai
detalia şi dispariţia portofelului celui mort, în care exista o cheie, poate
cheia întregii enigme).
Poate că tot ce a
fost şi o să fie, este acum în prezent. Poate că ce a fost este ce va mai fi!-
sunt frazele care atestă timpul meandric al unei ficţiuni grefată pe repere
reale. De fapt, fantasticul survine în momentul când în realitatea imediată se
produce o fisură şi când există elementul (obiect sau personaj) care leagă
lumea reală de lumea fantastică. Ruptura se produce prin pierderea memoriei
(sau tăinuirea?) lui Dan Creţu (pendularea între real şi imaginar fiind
susţinută şi de scrierea diferită a numelui, Creţu şi Kreţu), iar obiectul este
cheia din portofelul unui tânăr decedat, de negăsit şi ea, ca şi detaliile
morţii. Personajul enigmatic îşi susţine apartenenţa la două lumi; nu recunosc
nimic (p.36), este luni sau vineri (personajul ştie că e luni, Petre, cel ce-l
găseşte într-un peisaj dezolant, fără palton, îi spune că este vineri) (p.37). Viaţa începe astfel
vineri, ca dintr-un tunel al timpului, ajuns în Bucureştii sfârşitului de an
1887, Dan Creţu priveşte o lume străină, încearcă să se integreze, se angajează
la ziar, este invitat la masa de sărbători, devine personaj masculin interesant
chiar pentru Iulia, personajul principal al romanului, chiar dacă poziţionarea
ei este când în avant-scenă, când în culisele poveştilor despre Bucureştii
sfârşitului de an. Ceea ce potenţează atmosfera de mister este şi schimbarea
vocii personajului-povestitor: când Iulia, tânăra de 17 ani, când Dan,
personajul enigmatic, când vocea auctorială.
Registrul
memorialistic este sugerat de scrierea jurnalului, Iulia fiind elementul
coagulant al întâmplărilor romanului şi în relaţie directă cu toate
personajele. Cu caietul început ieri, am început o nouă viaţă. Viaţa mea
începe, aşadar, vineri spune Iulia (p.51). Aceeaşi zi, vineri, pentru
începerea unei vieţi consemnate spre a nu se uita, aceeaşi zi pentru Dan,
personajul de pe altă lume, care intră pe fereastra timpului pentru a se
aşeza la masa evenimentelor unui timp istoric.
Nucleele narative sunt bine conturate, par poveşti dislocate, urmând
doar un fir, cel al timpului. Nicu Filipescu l-a ucis în duel pe Lahovary,
directorul Epocei şi directorul de la Independence Roumaine. De altfel,
lumea jurnalisticii la final de secol este descrisă atât din interiorul
redacţiilor, cât şi prin prisma receptării de către personajele principale ale
epocii, altfel actori sociali cu proiecţia imaginii lor publice în paginile
ziarelor. Ziarele sunt importante pentru efemeride sau pentru evenimentele
zilei (dărâmarea bisericii din Sărindar, duelul la propriu şi la figurat între
directorii unor ziare importante în epocă).
Ioana Pârvulescu anunţă complexitatea romanului din titlu:
Viaţa începe vineri, o incitantă invitaţie la lectură, iniţial una lineară,
cu intenţia de a decoda firul narativ (personajele trec în plan secund),
ulterior cu gestul nereprimat de întoarcere la paginile deja lecturate pentru a
înţelege noi sensuri conferite de naraţiunea la graniţa cu fantasticul. În
personajul Iulia intuim proiecţia universului protejat de tumultul vieţii al
autoarei, dar ea, autoarea, după cum a declarat într-un interviu acordat
cotidianului Adevărul (20 decembrie 2009), se regăseşte câte puţin în
fiecare personaj, ceea ce nu este o noutate, cât timp scriitura nu este
confesiv- memorialistică.
Ceea ce defineşte,
după opinia noastră, acest roman este timpul-prag, personaj principal
generator de enigme şi evenimente la graniţa real-imaginar. Perioada dintre
Crăciun şi Anul Nou este o perioadă de degradare a timpului, Anul cel Vechi
moare spre a se naşte Anul Nou. Evenimentele romanului sunt plasate în acest
timp degradat şi degradant, de aceea apar pierderi de memorie, pierderi de
vieţi, pierderi materiale. Căutări şi negăsiri. Un timp care însă va trece şi
elementul doveditor este imaginea luminii, a stelelor: muribundul blond vede
stelele, cântecele de Crăciun alungă spiritele malefice, Steaua sus răsare
cântă Nicu mamei sale care are minţile pierdute.
Timpul-prag este marcat de zile premergătoare, care
acumulează tensiunea maleficului, poate de aceea afirmaţia Totul e bine când se sfârşeşte cu moarte (p.282) ar
trebui înţeleasă ca timp degradat care are un prag-limită, se sfârşeşte pentru
a renaşte într-un alt timp şi o altă lume, a altui veac, a Anului Nou. Sunt
însă şi gesturile de propiţiere şi
augurale care fac drum Anului Nou. Un tânăr este la graniţa dintre viaţă şi
moarte, timp de agonie, timp-prag. Decizia pentru derularea duelului
Lahovary-Nicu Filipescu este la limita legalităţii. Iulia este în timpul-prag
al trecerii într-un rit de consacrare, se dăruieşte lui Alexandru, dar este pe
pragul deciziei, să râmână cu Alexandru sau să-l iubească pe enigmaticul Dan
Creţu? Dan Creţu e la limita între lumi şi într-un timp-prag. Mama lui Nicu
este într-un timp prag între realitate/normalitate şi starea de boală. Sunt 12
zile (la finalul romanului mai sunt 12 ore), cât 12 luni ale anului circular,
care se întrerup cu masa-prag de sărbători, pentru a se termina într-o
răsturnare a clepsidrei într-un alt veac, cu acelaşi personaj. Dan Creţu
descoperă articolul semnat de Dan Kreţu (?), calendarul din redacţie afişează
în chenar data de 19 decembrie, o zi de luni (?), Dan vede un ziar Universul,
cumpărat de la vreun anticar (un alt timp istoric). De când trecuse pragul
psihologic al secolului 21, pe Dan nu-l mai interesau bradul, anul şi nici vreo
sărbătoare. Trăia, cu o oboseală necontenită, într-un prezent tulbure (s.n.).
Era, oricum, perioada cea mai chinuitoare a anului, în care timpul devenea
singura bucurie pe care i-o puteai dărui cuiva. Dan avea 43 de ani, iar viaţa
trecuse pur şi simplu pe lângă el. Avea mare nevoie de timp (s.n.)
(p.288).
Cuvânt-cheie,
problematizant, demarcând epoci şi lumi, timpul se derulează în cercuri
concentrice, ca într-un vertij al destinului nereuşind să degradeze ceea ce
rezistă oricărui timp, candoarea confesiunii, a timpului ingenuu, a feminităţii
la graniţa dintre adolescenţă şi maturitate. Este un culoar al timpului regăsit
de Ioana Pârvulescu şi restituit cu tensiunea frenetică a redescoperirii de
sine, ca autoare de romane. Viaţa începe vineri şi continuă cu Viitorul începe luni,
o nouă provocare la lectură lansată de o scriitoare cu un stil captivant, cu o
scriitură care surprinde şi te implică în meandrele temporale şi psihologice,
un adevărat maestru al straniului
insidios.
|
|