care conține imaginea unei mașini-libelule, de aceea înclin să cred că mașina aceasta e de zburat spre viitor. Pe coperta a IV-a, Horia Gârbea are un dialog cu îngerul său, căruia îi adresează un îndemn, primind, totodată, și replica acestuia: mai bine ia lacrimile mele/ și udă cu ele o floare// dar tu plângi atât de ușor/ mi-a răspuns îngerul/ unde să găsesc eu/ atâtea flori de udat". Cartea O mașină pentru zburat conține treizeci de poeme, dispuse în trei capitole: insula fericiților", moara" și mașinăria".
În privința formulei lirice adoptate de poet, dacă primul și al treilea capitol sunt compuse din poeme în vers liber, cu măsuri alternante și ritmuri variate, al doilea capitol, mașinăria", are șapte prozopoeme, cu un descriptiv galopant, a cărui menire îmi pare a fi desacralizarea oricărui mit, într-o lume sufocată de ubicuitatea internetului.
În incipitul cărții autorul se confesează, printr-un monolog adresat, în care eul poetic devine solidar cu cititorul ipotetic: să îți scrii singur o poezie/ e mult mai ușor/ decât să îți zugrăvești singur casa". Totuși, poetul creează un ambuteiaj voit, întrucât finalul poemului exprimă metaforic unicitatea benefică a artei, implicit a poeziei: eu dimpotrivă te sfătuiesc/ ca îndată ce un individ anodin/ își va zugrăvi singur casa/ tu să vii peste el/ cu pisica ta cu vinul tău și cu îngerul/ și să pictezi/ cu tușul tău cel mai negru/ pe zidul proaspăt zugrăvit/ versuri nemuritoare" (îmi zugrăvesc singur casa). Al doilea poem al ciclului, posesiuni, recurge la o serie de paralelisme susținute prin sinecdocă, într-o complementaritate ce dezvăluie capacitatea imaginativă a autorului și cunoștințele sale din varii domenii. Astfel, citim despre ceea ce numește scriitorul posesiuni: șurubul l-a luat arhimede/ ciurul eratostene/ spirala chiar fibonacci// apoi pavlov a luat câinele/ dalai lama pisica [
] nimic n-a mai rămas [
] împart un kilometru pătrat/ cu alți 59 de oameni/ dar niciun petec din el/ nu e numai al meu/ în afară de suprafața standard de înhumare/ 2,60 pe 1,30 metri/ o dar este mai mult / decât am nevoie".
Spațiul poetic din așa-numita insulă a fericirii" este unul iluzoriu, discrepanța dintre aparență și esență se traduce printr-un acut sentiment al izolării, al solitudinii: aș fi vrut să văd măcar un om/ căruia să-i spun/ cât de frumos e totul să îi/ povestesc bucuria perfecțiunii". Dar perfecțiunea este un mit și poetul trebuie adus cu picioarele pe pământ: o voce plictisită mi-a strigat/ de undeva ce tot vrei/ nu știi că astea sunt regulile/ pe insula pedepsiților/ pe ostrovul nefericirii". Pentru întrebările sale poetul preferă ca partener de dialog îngerul, motiv al temei comunicării, poate chiar tema principală a acestei cărți. Prin urmare, își întreabă îngerul: dar cine sunt oare/ [
] iar îngerul mă întreabă/ de ce ar conta cine ești/ poate ești doar o insectă/ care se urcă în copac/ descrie ce vezi".
Pentru a sugera ideea perisabilității umane, poetul folosește pretextul degetelor care nu mă mai ascultă", integrând în discursul liric de zece ori adverbul de mod mai", cred pentru a accentua repetitivitatea unor acțiuni cotidiene, în același timp cu asocierea senectuții ce ar trebui să presupună înțelepciune și inteligență. Horia Gârbea știe că omul are o dublură angelică, ea îi rămâne nevăzută, dar asta nu-i diminuează rolul, citez: simt cum flutură/ aripa îngerului/ și îndurarea lui/ și tristețea lui/ pentru rătăcirile mele".
Am numit textele din ciclul moara" prozopoeme, deși structura lor este polimorfică, de exemplu, în textul tornade, remarc o desfășurare de felul celei cinematografice, compuse din scene scurte, construite în jurul pretextului tornadei, despre care se va vorbi din perspective diferite, în comparație cu morga unui spital, cu toate că ambele sunt în directă relație cu fatidicul. Descrierea capătă accente nu doar hiperbolice, ci și terifiante, prin imaginea zeului ivit din mare, citez: dacă din mare ar ieși un zeu cât patruzeci de corăbii câte poze s-ar putea face cu jumătatea lui de trup ridicată deasupra apei însă cine l-a văzut nu mai apucă să strige altora adu binoclul uite ce barbă are". În călătoria, prin semantica unor unități frazeologice și expresii, precum stele verzi", cai verzi pe pereți", doamna cu coasa, potcoave de cai morți", Horia Gârbea pare să jongleze cu lexicul, asumându-și un fel de întoarcere pe dos a sensului primar: tot mai multe stele verzi tot mai mulți cai verzi pe pereți care înconjoară gloria lumii dar verde e și iarba verzi sunt și ochii copiilor care primesc indiferenți ciocolată și o ronțăie indiferenți".
Un alt emisar al morții, în afară de tornadă, este căruța ivită pe ulița satului, plină de cadavre, după declanșarea epidemiei de ciumă. Grotescul se alimentează din laudele fiecăruia dintre cei vii cu frumusețea propriului mort. De parcă ar avea un ecran imens în față, poetul observă o zi tristă, din care nu lipsesc poeziile triste, bolile incurabile, mirii îmbătrâniți, alaiul dus pe lumea cealaltă, în sfârșit, o zi care va fi decupată din calendar cu o forfecuță atât de aurie că stelele vor păli la simpla ei strălucire" (forfecuța). Moara la care face aluzie autorul, în poemul cu același titlu, macină timpul macină viața macină gânduri [
] de luna asta de la întâi o să macine și cuvinte", prin urmare, această moară este una apocaliptică.
Al treilea capitol al cărții începe cu poemul din titlu, mașinăria, și, spre deosebire de textele precedente, are trei strofe din câte zece versuri (decima), rimă pereche, ritm iambic și măsură variabilă, citez: Am inventat o mașinărie/ Cu gândul să ți-o dăruiesc ție/ Și, cât de iute, pe unde ești,/ Să înveți să o folosești./ Unii spun că neapărat/ Ar fi o mașină pentru zburat,/ Iar alții, văzând cum apare/ Cred că plutește pe mare". Concluzia poetului, vizavi de sacralitatatea lumii, chiar dacă poetică, este exprimată ca într-o maximă: între cuvântul stea/ și cuvântul înger/ se poate pune virgulă// între numele îngerului/ și numele meu/ se pune punct".
O mașină pentru zburat ne propune Horia Gârbea, și cei care își doresc într-adevăr să călătorească liric au ce descoperi, așa încât, la final, să dorească repetarea experienței lecturii.
Am scris altădată că Horia Gârbea se reinventează de la un volum la altul, de la un gen literar la altul și că posedă dexteritatea de a se simți în largul său, atât printre personaje cu aură shakespeariană, cât și printre umilii locatari ai apartamentelor (ne)decomandate de pe meleaguri autohtone, pe care îi urmărește cu ochi critic și avizat. În 2025, la Editura Neuma, îi apare volumul de versuri O mașină pentru zburat, cu o copertă realizată de Gelu Iordache care conține imaginea unei mașini-libelule, de aceea înclin să cred că mașina aceasta e de zburat spre viitor. Pe coperta a IV-a, Horia Gârbea are un dialog cu îngerul său, căruia îi adresează un îndemn, primind, totodată, și replica acestuia: mai bine ia lacrimile mele/ și udă cu ele o floare// dar tu plângi atât de ușor/ mi-a răspuns îngerul/ unde să găsesc eu/ atâtea flori de udat". Cartea O mașină pentru zburat conține treizeci de poeme, dispuse în trei capitole: insula fericiților", moara" și mașinăria".
În privința formulei lirice adoptate de poet, dacă primul și al treilea capitol sunt compuse din poeme în vers liber, cu măsuri alternante și ritmuri variate, al doilea capitol, mașinăria", are șapte prozopoeme, cu un descriptiv galopant, a cărui menire îmi pare a fi desacralizarea oricărui mit, într-o lume sufocată de ubicuitatea internetului.
În incipitul cărții autorul se confesează, printr-un monolog adresat, în care eul poetic devine solidar cu cititorul ipotetic: să îți scrii singur o poezie/ e mult mai ușor/ decât să îți zugrăvești singur casa". Totuși, poetul creează un ambuteiaj voit, întrucât finalul poemului exprimă metaforic unicitatea benefică a artei, implicit a poeziei: eu dimpotrivă te sfătuiesc/ ca îndată ce un individ anodin/ își va zugrăvi singur casa/ tu să vii peste el/ cu pisica ta cu vinul tău și cu îngerul/ și să pictezi/ cu tușul tău cel mai negru/ pe zidul proaspăt zugrăvit/ versuri nemuritoare" (îmi zugrăvesc singur casa). Al doilea poem al ciclului, posesiuni, recurge la o serie de paralelisme susținute prin sinecdocă, într-o complementaritate ce dezvăluie capacitatea imaginativă a autorului și cunoștințele sale din varii domenii. Astfel, citim despre ceea ce numește scriitorul posesiuni: șurubul l-a luat arhimede/ ciurul eratostene/ spirala chiar fibonacci// apoi pavlov a luat câinele/ dalai lama pisica [
] nimic n-a mai rămas [
] împart un kilometru pătrat/ cu alți 59 de oameni/ dar niciun petec din el/ nu e numai al meu/ în afară de suprafața standard de înhumare/ 2,60 pe 1,30 metri/ o dar este mai mult / decât am nevoie".
Spațiul poetic din așa-numita insulă a fericirii" este unul iluzoriu, discrepanța dintre aparență și esență se traduce printr-un acut sentiment al izolării, al solitudinii: aș fi vrut să văd măcar un om/ căruia să-i spun/ cât de frumos e totul să îi/ povestesc bucuria perfecțiunii". Dar perfecțiunea este un mit și poetul trebuie adus cu picioarele pe pământ: o voce plictisită mi-a strigat/ de undeva ce tot vrei/ nu știi că astea sunt regulile/ pe insula pedepsiților/ pe ostrovul nefericirii". Pentru întrebările sale poetul preferă ca partener de dialog îngerul, motiv al temei comunicării, poate chiar tema principală a acestei cărți. Prin urmare, își întreabă îngerul: dar cine sunt oare/ [
] iar îngerul mă întreabă/ de ce ar conta cine ești/ poate ești doar o insectă/ care se urcă în copac/ descrie ce vezi".
Pentru a sugera ideea perisabilității umane, poetul folosește pretextul degetelor care nu mă mai ascultă", integrând în discursul liric de zece ori adverbul de mod mai", cred pentru a accentua repetitivitatea unor acțiuni cotidiene, în același timp cu asocierea senectuții ce ar trebui să presupună înțelepciune și inteligență. Horia Gârbea știe că omul are o dublură angelică, ea îi rămâne nevăzută, dar asta nu-i diminuează rolul, citez: simt cum flutură/ aripa îngerului/ și îndurarea lui/ și tristețea lui/ pentru rătăcirile mele".
Am numit textele din ciclul moara" prozopoeme, deși structura lor este polimorfică, de exemplu, în textul tornade, remarc o desfășurare de felul celei cinematografice, compuse din scene scurte, construite în jurul pretextului tornadei, despre care se va vorbi din perspective diferite, în comparație cu morga unui spital, cu toate că ambele sunt în directă relație cu fatidicul. Descrierea capătă accente nu doar hiperbolice, ci și terifiante, prin imaginea zeului ivit din mare, citez: dacă din mare ar ieși un zeu cât patruzeci de corăbii câte poze s-ar putea face cu jumătatea lui de trup ridicată deasupra apei însă cine l-a văzut nu mai apucă să strige altora adu binoclul uite ce barbă are". În călătoria, prin semantica unor unități frazeologice și expresii, precum stele verzi", cai verzi pe pereți", doamna cu coasa, potcoave de cai morți", Horia Gârbea pare să jongleze cu lexicul, asumându-și un fel de întoarcere pe dos a sensului primar: tot mai multe stele verzi tot mai mulți cai verzi pe pereți care înconjoară gloria lumii dar verde e și iarba verzi sunt și ochii copiilor care primesc indiferenți ciocolată și o ronțăie indiferenți".
Un alt emisar al morții, în afară de tornadă, este căruța ivită pe ulița satului, plină de cadavre, după declanșarea epidemiei de ciumă. Grotescul se alimentează din laudele fiecăruia dintre cei vii cu frumusețea propriului mort. De parcă ar avea un ecran imens în față, poetul observă o zi tristă, din care nu lipsesc poeziile triste, bolile incurabile, mirii îmbătrâniți, alaiul dus pe lumea cealaltă, în sfârșit, o zi care va fi decupată din calendar cu o forfecuță atât de aurie că stelele vor păli la simpla ei strălucire" (forfecuța). Moara la care face aluzie autorul, în poemul cu același titlu, macină timpul macină viața macină gânduri [
] de luna asta de la întâi o să macine și cuvinte", prin urmare, această moară este una apocaliptică.
Al treilea capitol al cărții începe cu poemul din titlu, mașinăria, și, spre deosebire de textele precedente, are trei strofe din câte zece versuri (decima), rimă pereche, ritm iambic și măsură variabilă, citez: Am inventat o mașinărie/ Cu gândul să ți-o dăruiesc ție/ Și, cât de iute, pe unde ești,/ Să înveți să o folosești./ Unii spun că neapărat/ Ar fi o mașină pentru zburat,/ Iar alții, văzând cum apare/ Cred că plutește pe mare". Concluzia poetului, vizavi de sacralitatatea lumii, chiar dacă poetică, este exprimată ca într-o maximă: între cuvântul stea/ și cuvântul înger/ se poate pune virgulă// între numele îngerului/ și numele meu/ se pune punct".
O mașină pentru zburat ne propune Horia Gârbea, și cei care își doresc într-adevăr să călătorească liric au ce descoperi, așa încât, la final, să dorească repetarea experienței lecturii.