Dintre ţîrcovnicii neocultului ceauşist, se detaşează acum Andrei Ujică. Cu inebranlabilă temeritate, d-sa scrie astfel: La urma urmei, dictatorul nu e decît un artist ce are posibilitatea să-şi pună în practică egoismul. Mă întreb cine îl va socoti un filosof, plimbîndu-l pe N. C. prin vecinătatea unor Kant, Hegel, Blaga, Heidegger. A. E.: Dar nu te-ai gîndit de ce nimeni nu l-a asemuit încă pe geniul Carpaţilor cu Eminescu?. Ba da, însă
Să-ţi spun ce-am auzit eu. Această comparaţie o prepară deja Alexandru Matei. Dar în secret, de teamă că cineva i-ar putea-o lua înainte.
*
Rareori consolăm marile umilinţe: le uităm (Vauvenargues).
*
Asemănarea ta cu tine însuţi duce, de la un punct încolo, la saţietate. Cauţi o diversiune, plonjînd în golul psihic.
*
În civilizaţia arabă este socotită o insultă să arăţi talpa pantofului, însă şi mai grav e să arunci cu pantoful într-un individ. Tocmai invers faţă de versurile argheziene: Că cinstirea ţi se da/ După talpă şi pingea
*
Pentru a scrie, uiţi de tine. Reluînd lectura paginii tale, ai impresia că te regăseşti. Dar de fapt te îndepărtezi de tine din nou. Textul îşi pierde alura de dublură a fiinţei, căpătînd liniştea obiectivă a unui lucru. Nu te mai reprezintă, aşa cum se întîmplă cînd priveşti, atingi, rînduieşti obiectele din jurul tău.
*
Interdicţia alcoolului la musulmani, explicată de Dimitrie Cantemir în Sistemul sau întocmirea religiei muhammedane. Dumnezeu l-a poftit pe profet să bea din oricare dintre rîurile celeste. Acesta a preferat rîul din care curgea lapte şi rîul din care izvora miere. Văzînd Dumnezeu că rîul de vin nu fusese ales, a decis: Întrucît pe acestea le-ai ales, de-acum încolo să fie oprită băutura vinului ţie şi celor ce-ţi vor urma ţie, afară de vinul raiului care nu vă este oprit şi pe care cu veselie îl veţi bea în veci.
*
Un cangur poate face cu uşurinţă un salt de 13 metri.
*
Animalul simte şi ştie că există. E de-ajuns să ne facă să rîdem de acel: «Eu cuget, deci sînt» (Monseniorul Ghika).
*
Simţămîntul pierderii ireparabile, înscris pretutindeni, frapant cum ora exactă.
*
Suferind de un deficit al personalităţii, unii (destui) autori servesc cititorilor un meniu compus din semipreparate literare. Oare librăriile nu sînt doldora de o asemenea marfă similiculinară?
*
Simpla detentă pe care, după umoarea de moment, eşti dispus s-o iei drept un început ori un sfîrşit. S-o idealizezi.
*
Declasare. Mai demult căutai un model să te verifici pe tine. Acum cauţi un model pentru a-l verifica pe acesta.
*
Mihail Kogălniceanu împrumutase multor prieteni volume din biblioteca sa şi, disperat că repetatele sale cereri de restituire au rămas fără răspuns, a recurs la un mijloc eroic. A publicat în gazete o informaţie concepută astfel: D. M. Kogălniceanu, care nu poate suferi cărţile desperecheate, roagă pe toţi prietenii săi ce au asemenea volume de la d-sa să binevoiască a veni la locuinţa d-sale pentru a-şi ridica şi restul volumelor rămase.
*
Nu pierde din vedere faptul că şi materia neînsufleţită are un program al său, în pofida obscurităţii totale pe care i-o atribuim. Devenind, dacă eşti atent, raţională, explicativă, amabil exegetică.
*
De la o vreme cauţi doar lucrurile care diferă între ele, spre-a le putea distinge unele de altele. Cele foarte asemănătoare îţi par a ilustra un Purgatoriu al materiei.
*
Critica completă nu este poate nici cea care ţinteşte totalitatea (cum face privirea de deasupra), nici cea care ţinteşte intimitatea (cum face intuiţia identificatoare); este o privire ce ştie să ceară rînd pe rînd privire de deasupra şi intimitate, ştiind dinainte că adevărul nu se află nici într-o încercare nici în cealaltă, ci în mişcarea neobosită de la una la cealaltă (Jean Starobinski).
*
A cîştiga singurătatea veritabilă precum un premiu la o competiţie.
*
3 noiembrie 2014. La telefon, poetul Alexandru Petria: X are în jurul său o adevărată curte de oameni interesaţi. E posibil, însă e departe de-a fi un mediocru. Nu merită elogii? Totuşi, linguşirea rămîne linguşire, cel puţin din partea unora. În ce mă priveşte, nu m-am ferit niciodată să-mi exprim cu francheţe opiniile, inclusiv asupra celor socotiţi influenţi. Tocmai de aceea vă iubeşte lumea.
*
Prietenie: dorinţa ca timpul meu să-i aparţină şi semenului, iar timpul acestuia să-mi aparţină şi mie. Aidoma unor lucruri concrete. Un schimb de daruri. A. E.: Ca să te cred, adaugă neapărat că se poate practica exclusiv în prima tinereţe
.