Oare te-ar putea ierta Dumnezeu cînd tu nu te poţi ierta nici pe tine însuţi?
*
Ca şi alte momente de seamă ale Noului Testament, acel din prima duminică de după Paşti pune problema credinţei, despre care se cuvine să ne reamintim că a crede nu se confundă cu a vedea, a constata. Greşeala aceasta fundamentală au săvîrşit-o fariseii, saducheii, bătrînii şi cărturarii care, pe Golgota, exclamau: «Hristos, regele lui Israel, să se coboare de pe cruce, ca să vedem şi să credem» (Marc. 15,32). Dacă vezi, nu-ţi mai rămîne decît să înregistrezi, să constaţi şi să te supui. Dar credinţa tocmai aceasta nu e, ci, dimpotrivă, «încredinţarea celor nădăjduite, dovedirea lucrurilor celor nevăzute» (Evr.11, 1). A crede înseamnă îndeosebi a crede de necrezutul. De aceea îi şi spune Domnul lui Toma: «Fericiţi cei ce n-au văzut şi au crezut». Credinţa stă dincolo de limitele minţii omeneşti şi implică o încredere totală a credinciosului în cele ce crede. (Încrederea o putem considera a fi ipostaza intimă, viscerală, irefragabilă a credinţei.) De această lipsă de încredere totală, ilogică, nepăsătoare de evidenţe (ori şi potrivnică lor) au dat dovadă apostolii. I-a copleşit realitatea, i-au descumpănit aparenţele (N. Steinhardt).
*
Către un tînăr autor: prin lecturile sale să ţină seama cum se cuvine să scrie, dar şi cum nu se cuvine să scrie. Mai cu seamă cum nu se cuvine.
*
Am observat că, reîntorcîndu-mă în oraşele în care am locuit, spaţiile se comprimă. Străzile, pieţele, odăile se strîmtează cumva, descresc. Capătă ceva meschin precum un veşmînt care a intrat la apă. Explicaţia? Poate că între timp amintirea a dilatat acele locuri, le-a atribuit expansiunea emoţiei retrospective. În efervescenţa ficţiunii, realul a rămas la fund cum un reziduu.
*
Facilitatea, cel mai frumos dar al naturii, cu condiţia să nu-l foloseşti niciodată (Chamfort).
*
Tocmai ochii care nu se văd se întîmplă să nu se uite. Uitarea e mai curînd pentru ceea ce vedem zilnic.
*
La o întîlnire scriitoricească din Piteşti, Călin Vlasie m-a surprins recitînd o mică adaptare a lui A. E: În pădurea lui Ion/ toate păsările dorm,/ numai una n-are somn/ şi sare din pom în pom/ şi strigă: / Eugen Simion/ cată să se facă om.
*
Îşi repetă viaţa cu îndîrjire, neîncetat, aidoma valurilor mării în fluxul şi refluxul lor.
*
Frumuseţi de piatră. Întrupări angelice prin care cimitirul se-admiră pe sine, atît de frivol-pios.
*
Valéry socotea că a place sieşi e un orgoliu, pe cînd a place altuia e vanitate. Numai că, pentru firile introvertite, ar putea fi şi invers.
*
Altfel sună gongul într-o pagină decît pe scena unui teatru. În faţa cărţii cu care empatizează, se află acei spectatori care devin spontan actori, interpretîndu-şi propriul rol.
*
Chiar cel mai înţelept semen se lasă mînat de imboldul foarte omenesc de a izbi în ceea ce nu înţelege (Valéry).
*
O tristeţe impecabilă cum un costum bine croit.
*
Contemplaţia: o iubire fără conţinut, o iubire abstractizată.
*
Poate că poetul se realizează mai puţin prin versurile izbutite pe care le scrie decît prin cele mediocre pe care are tăria de-a le elimina. Rezistenţa la asaltul propriei nerealizări, iată testul său.
*
Acceptînd o diversitate de roluri, oare actorul nu-şi parodiază eul?
*
Oboseşte şi tristeţea pînă la urmă. Decade, sîcîindu-te aidoma unei bătături.