Conducerea / Contact / Echipa / Editura / Fil. Craiova USR     








Viciul la care ne îndeamnă lectura (1)

        de Gheorghe Grigurcu

Esteticul: un magnet care atrage alte valori spre a le putea acorda propria sa condiţie. Într-un fel a le adopta sau, cum scria cineva mai cutezător, „a le naşte încă o dată din propria-i coastă.”

*

Scriptor. Elan care există în lucruri, elan care există în afara lor. Mirabila coincidenţă a celor două într-un text.

*

Viciul la care ne îndeamnă lectura: pastişa. Crima la care ne îndeamnă lectura: plagiatul.

*

„Zilnic mă chinuie Materia. Sensibilitatea mea e ca o flacără în vânt. Trec pe stradă şi văd feţele oamenilor, dar nu expresia pe care ele o au cu adevărat, ci expresia pe care ar avea-o faţă de mine dacă mi-ar cunoaşte viaţa, dacă ar şti cine sunt eu, dacă aş purta, vizibil, în gesturi şi pe faţă, ridicola şi timida anormalitate a sufletului meu. În ochii lor care nu se uită la mine, eu bănuiesc batjocura (pe care o găsesc normală) la adresa excepţiei lipsite de eleganţă reprezentate de mine însumi, într-o lume de oameni care acţionează şi se bucur㔠(Fernando Pessoa).

*

X reacţionează la neîmplinirea de care are parte prin melancolie, Y prin cinism. Consideraţia sporită de care beneficiază secundul.

*

Un moment „bun” se uită mai lesne decât unul „rău”. Răul se înscrie în memorie cu o sumbră autoritate. O sancţiune pe care fiinţa umană o suportă pentru condiţia sa pecabilă.

*

Evoluţie. X, în tinereţe „şmecher”, la maturitate ipocrit, la senectute cinic. Cunoscându-l la ultima vârstă, pe celelalte le-ai fi putut deduce.

*

Scriptor. La uşa creaţiei precum un câine care scânceşte, precum o pisică ce-o zgârie cu ghearele.

*

„Pedeapsa mincinosului constă nu în faptul că nu este crezut, ci în faptul că el nu poate crede pe nimeni” (G. B. Shaw).

*

Pentru un actor creaţia e o întrupare la îndemână. Un soi de miracol artificial.

*

Un pitoresc al inteligenţei ornate cu propoziţii apoftegmatice aidoma unor inele, brăţări.

*

„Vezi, există numai două categorii de fiinţe: mărinimoase şi ceilalţi; am ajuns la o vârstă la care trebuie să te hotărăşti o dată pentru totdeauna pe cine vrei să iubeşti şi pe cine să dispreţuieşti, să te mărgineşti la cei pe care-i iubeşti şi să nu-i mai părăseşti până la moarte, ca să repari timpul pe care l-ai irosit cu ceilalţi” (Proust).

*

Scriptor. Conştiinţă tulburată şi totodată sedusă de inexprimal cum de un risc al autenticităţii.

*

Un vis care se coace aidoma unui fruct între ramurile pomului. Câteodată rămâne necopt.

*

„Un gând devine liric dacă se spune pe jumătate şi apoi se suspend㔠(Blaga).

Nr. 09 / 2024
Comitetul Director al Uniunii Scriitorilor din România din 20 august 2024

O revistă literară în Drobeta Turnu-Severin
de Mihaela Albu

Calendar al scriitorilor din Filiala Craiova a USR

Omul nou şi intelectualul –perpetuă beligeranţă?
de Gabriel Coşoveanu

„Răsucirea. Triumful provinciei, amurgul imperiilor”, la Muzeul Naţional de Artă Contemporană
de Cătălin Pavel

Viciul la care ne îndeamnă lectura (1)
de Gheorghe Grigurcu

Lunga vară fierbinte
de Nicolae Prelipceanu

10 (zece) de la Humanitas Fiction
de Cristian Pătrăşconiu

Jazz-rock-fusion de alungat coşmaruri
de Dumitru Ungureanu

Imaginea creatorului şi a creaţiei sale în discursul liric al lui Octavian Manafu
de Florian Copcea

„Un mare încăpăţânat” şi „povestea statului comunist”
de Mihai Ghiţulescu

Poezie
de Ioan T. Morar

Paradisul într-o ceaşcă de cafea
de Gabriela Gheorghişor

Le mal de vivre
de Gabriela Gheorghişor

Etape în definirea statutului intelectualului român în a doua jumătate a secolului al XIX-lea
de Gabriel Nedelea

Teatrul este o şcoală de trăire, de iubire, este o şcoală de învăţare să fii
de Ioana Calotă Philippide

Ofrandă la un monument
de Paul Aretzu

Urmuz sau despre neajunsul de a fi trăsnit
de Petrişor Militaru

Polivalenţa mâinilor noastre
de Gela Enea

Theater networking talents (TNT 2024): Întâlniri & confruntări dramaturgice
de Daniela Firescu

Poezie
de Mihaela Albu

Statui vivante – reprezentări subiective
de Gabriela Păsărin

Surori sub dogoarea Soarelui Răsare
de Heather Morris

Maria Calleya despre o viaţă de artist
de Cătălin Davidescu

© 2007 Revista Ramuri