În lumina lunii, băieții negri par albaştri
de Haricleea Nicolau
Moonlight / Lumina lunii (2016)
Regia: Barry Jenkins
Scenariul semnat de Barry Jenkins este bazat pe piesa de teatru In Moonlight Black Boys Look Blue, de Tarell Alvin McCraney.
Producător: Adele Romanski, Dede Gardner, Jeremy Kleiner. Încă din 2013, regizorul a căutat finanţare pentru acest film, iar cei care i-au acordat încredere şi sprijin au fost producătorii Dede Gardner şi Jeremy Kleiner de la Festivalul de Film Telluride.
Distribuţia: Trevante Rhodes (Chiron/ Black adult), Ashton Sanders(Chiron adolescent), Alex Hibbert (Chiron/ Little - copil), André Holland (Kevin - adult), Jharrel Jerome (Kevin-adolescent), Jaden Piner (Kevin - copil), Janelle Monáe (Teresa), Naomie Harris(Paula), Mahershala Ali(Juan), Patrick Decile (Terrel).
Muzica: Nicholas Britell
Decor: Regina McLarney
Costume: Caroline Eselin
Imagine: James Laxton
Montaj: Nat Sanders, Joi McMillon
Make-up & hair: Doniella Davy; Gianna Sparacino
Durata: 111 min.
Producţie: S.U.A.
Pelicula a fost filmată în Miami / Florida, S.U.A., la Liceul Miramar, în Liberty City şi în localul Jimmys Eastside Diner.
Premiera: 2 sept. 2016 lansarea oficială - Festivalul de Film Telluride, Colorado, U.S.A.
Premii şi nominalizări: Moonlight are deja 157 de premii şi 232 de nominalizări.
- La Premiile Globul de Aur, ediţia cu numărul 74, Moonlight a câştigat Premiul Globul de Aur pentru cel mai bun film dramă şi a primit alte cinci nominalizări: Cel mai bun regizor (Barry Jenkins), Cel mai bun actor în rol secundar (Mahershala Ali), Cea mai bună actriţă în rol secundar (Naomie Harris), Cel mai bun scenariu (Barry Jenkins) şi Cea mai bună muzică (Nicholas Britell).
- Moonlight a primit patru nominalizări la Premiile Academiei Britanice de film (ediţia cu nr.70): Cel mai bun film, Cel mai bun actor în rol secundar, Cea mai bună actriţă într-un rol secundar şi Cel mai bun scenariu original.
- Moonlight a fost nominalizat la opt premii Oscar: Cel mai bun film, Cel mai bun regizor, Cel mai bun actor în rol secundar (Ali), Cea mai bună actriţă în rol secundar (Harris), Cel mai bun scenariu adaptat, Cea mai bună imagine (James Laxton), Cel mai bun montaj (Nat Sanders, Joi McMillon *prima femeie de culoare care a primit o nominalizare pentru montaj de film), Cea mai bună muzică (Nicholas Britell).
- La Premiile BAFTA 2017 a primit nominalizări pentru Cel mai bun film, Cel mai bun actor în rol secundar (Ali), Cea mai bună actriţă în rol secundar (Harris), Cel mai bun scenariu original (Barry Jenkins).
Moonlight spulberă orice aşteptări despre un film cu afro-americani. Subiectul nu exploatează tema segregării şi a discriminării rasiale, devenind cu atât mai puternic printr-o temă universală, general-valabilă descoperirea propriei persoane, descoperirea vieţii şi a tuturor etapelor care o alcătuiesc. Protagonistul traversează copilăria, adolescenţa şi maturitatea, descoperind-se şi redescoperindu-se, cu tot ce înseamnă devenirea unui om, de la copilul de culoare care creşte într-un cartier dur din Miami până la adolescentul persecutat de colegii mai şmecheri.
Cu distribuţie exclusiv alcătuită din actori de culoare, regizorul Barry Jenkins a ecranizat scenariul adaptat după piesa In Moonlight Black Boys Look Blue (În lumina lunii băieţii negri par albaştri), de Tarell Alvin McCrane.
Filmat în Miami, creat cu buget de doar 5 milioane dolari, lansat la Festivalul de Film Telluride din 2016, Moonlight / Lumina lunii a cucerit imediat critica de specialitate din diferite colţuri ale lumii, dar cu precădere criticii americani de film, într-atât încât, în mai puţin de şase luni de la lansarea oficială, a reuşit, deja, să obţină 157 de premii şi 232 de nominalizări. Institutul de Film American l-a selectat între cele zece filme ale anului, a câştigat Premiul Globul de Aur pentru cel mai bun film din categoria dramă şi a primit alte cinci nominalizări la Premiile Globul de Aur, are opt nominalizări la Premiile Academiei Americane de Film şi patru nominalizări la Premiile Academiei Britanice de Film.
Aşadar, Moonlight s-a bucurat de un succes extraordinar, fiind considerat unul dintre cele mai bune filme ale anului 2016, dar şi unul dintre cele mai bune filme care exploatează tematica delicată a homosexualităţii. Pelicula Moonlight respiră aer de film european, prin lungile tăceri, prin intriga exploatată în direcţie emoţională, devenind altceva în peisajul cinematografiei americane, abordând o temă relevantă discursului despre comunitate, rasă, sexualitate, identitate sexuală, vulnerabilitate, dependenţă de droguri, violenţă juvenilă şi toleranţă. Regizorul a susţinut că scopul a fost să creeze un film care să exploateze reprezentări autentice ale excentricităţii negrilor, un film necesar în contextul homofobiei declarate, mai ales în anumite comunităţi. Fin exploatată, atracţia sexuală dintre cei doi prieteni este tratată cu delicateţe, iar rezultatul este o peliculă captivantă prin încercarea de a găsi cele mai simple gesturi pentru a exprima acest tip de intimitate şi de sensibilitate dintre bărbaţi.
Moonlight este povestea unui copil care se luptă să depăşească obstacole emoţionale şi materiale, în lupta lui spre a-şi găsi un loc în lume. Concentrând atenţia pe trei etape din viaţa personajului principal, filmul devine o cronică a copilăriei, a adolescenţei şi a maturităţii lui Chiron. Cu o mamă iresponsabilă, fără a-şi cunoaşte tatăl, Little (Alex Hibbert) creşte aproape singur într-o casă modestă, este privat de afecţiunea maternă şi, deseori, persecutat de comportamentul mamei. Din când în când apar în viaţa lui oameni care substituie tatăl inexistent, mama absentă. Little cu capul istovit în cadă, unde tocmai îşi pregătise îmbăierea cu apă încălzită pe aragaz, este imaginea crudă a realităţii lui. Unul dintre cele mai emoţionante momente este lecţia de înot în apele mării, în braţele ocrotitoare ale lui Juan (Mahershala Ali), un dealer de droguri cu care copilul petrecea destul de mult timp. Adolescentul Chiron (Ashton Sanders), frecvent agresat de o gaşcă de golani din liceu, se ataşează de prietenul său Kevin, devenind, pe de altă parte, din ce în ce mai singur şi mai confuz. Ajuns adult, Chiron se simte încă legat afectiv de Kevin, deşi au trecut ani peste primul lor episod intim.
Detaliul corporal definitoriu, personajului Chiron este legat de ochi, evoluând de la tristeţea şi curiozitatea domolită a ochilor copilăriei până la privirea ochilor adolescenţei, resemnată, confuză sau îndârjită, de animal hăituit, şi culminând cu privirea nostalgic-senzuală a ochilor maturităţii. Profunzimea asumării situaţiilor conflictuale generate de relaţia dificilă cu o mamă dependentă de droguri, Paula (Naomie Harris), prilejuieşte momente de rafinament artistic fiecăruia dintre cei trei actori protagonişti: Trevante Rhodes (Chiron/ Black - adult), Ashton Sanders(Chiron - adolescent), Alex Hibbert (Chiron/ Little - copil).
Aşa cum spuneam, regizorul Barry Jenkins a adaptat piesa autobiografică In Moonlight Black Boys Look Blue, scrisă de Tarell Alvin McCrane în 2003, iar scenariul reflectă similitudini ale copilăriei regizorului şi autorului, exploatând o zonă sensibilă şi profund personală, mamele acestora luptându-se cu adicţia de droguri. Piesa a fost scrisă de McCraney la puţin timp după decesul mamei sale. Jenkins a ales să împartă piesa originală în trei capitole, păstrând, în acelaşi timp, aspectele homosexualităţii. Filmările au început în toamna lui 2015, în Miami, Florida, chiar în cartierul modest al copilăriei regizorului, în apropiere de Liberty City, iar cei trei actori care l-au întruchipat pe Chiron nu s-au întâlnit niciodată în timpul filmărilor, pentru a evita orice influenţă de joc a partenerilor.
Alegerea titlului Moonlight trimite la simbolismul lunii, legat de transformarea şi de traversarea timpului. Călăuză a nopţilor, luna simbolizează timpul viu pe care-l măsoară cu fazele ei succesive, invitând la introspecţie şi reflectare. În lumina lunii se scaldă fericiţi copiii negri din cartierul sărac, lumina lunii tăinuieşte primul joint, lumina lunii adăposteşte prima atingere dintre cei doi băieţi.
Nicholas Britell a compus muzica filmului aplicând tehnica chopped and screwed, uzuală în muzica Hip Hop. Exploatând o temă muzicală recurentă, compozitorul o dezvoltă, amplificând anumite pasaje, punctate cu explozii de sound clasic, mixate cu muzică Hip Hop. În coloana sonoră se regăsesc pasaje muzicale celebre, precum Laudate Dominum, de Mozart, dar şi melodii precum Cucurrucucu Paloma. Pianul şi viorile au fost considerate cele mai potrivite pentru a reda poezia filmului, iar compozitorul a folosit diferite structuri muzicale, cu diferite tipuri de corzi. Coloana sonoră compusă de Nicholas Britell captează întocmai sublimul, tandreţea şi tipul de intimidate şi de senzorialitate care se degajă din pelicula Moonlight.
Barry Jenkins a creat un film poetic, emoţionant, sigur unul dintre cele mai valoroase filme cu actori afro-americani, rivalizând oricând cu producţii celebre precum Culoarea purpurie (1985, r. S. Spielberg, cu Danny Glover, Whoopi Goldberg, Oprah Winfrey); Lungul drum către casă (1990, r. Richard Pearce, cu Sissy Spacek şi Whoopi Goldberg); The help (2011, r. Tate Taylor, cu Emma Stone, Viola Davis, Octavia Spencer); Django dezlănţuit (2012, r. Quentin Tarantino, cu Jamie Foxx, Samuel L. Jackson); The Butler (Majordomul, 2013, r. Lee Daniels, cu Forest Whitaker, Oprah Winfrey, David Oyelowo; 12 ani de sclavie (2013, r. Steve McQueen, cu Chiwetel Ejiofor, Michael Kenneth Williams, Michael Fassbender).
|
|