Conducerea / Contact / Echipa / Editura / Fil. Craiova USR     








There is a Will

        de Haricleea Nicolau

Festivalul Internaţional Shakespeare/ Craiova, 2022

 

Cea de-a XIII-a ediţie a Festivalului Internaţional Shakespeare a stat sub semnul unui joc de cuvinte – There is a Will, so there is a way – care confirmă strădania organizatorilor festivalului, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova şi Fundaţia Shakespeare, dincolo de piedicile economice, post-pandemice sau politice. Dacă există voinţă, există şi o cale pentru a se înfăptui. „Ediţia din acest an sărbătoreşte nu numai opera marelui Shakespeare, dar şi Voinţa. Cred că cea din urmă s-a regăsit din plin în fiecare din noi în ultimii ani. Voinţa de a supravieţui, de a crea noi drumuri acolo unde părea că se înalţă munţi şi se adâncesc oceane în faţa noastră. (…) Festivalul este despre minunea de a trăi, a crea şi a fi împreună.” (Vlad Drăgulescu, Director artistic al Teatrului Naţional „Marin Sorescu” din Craiova şi Co-Director al Festivalului Internaţional Shakespeare)

Timp de unsprezece zile (19-29 mai 2022), Craiova a devenit centrul lumii pentru cei 600 de artişti invitaţi şi, mai ales, pentru iubitorii de teatru care au fost părtaşi poate la cea mai complexă ediţie a festivalului. Bucuria acestui an, dincolo de marile spectacole jucate pe scena Naţionalului craiovean, a fost dată de ideea de a deschide scena şi vizibilitatea spectacolelor spre comunitate, indoor şi outdoor, aşa încât pe toată perioada festivalului au avut loc evenimente în mai mult de douăzeci de locaţii, în aer liber sau în spaţii neconvenţionale, aşa cum este noul spaţiu cultural Valletta Towers, vechea hală Atelierele Brătăşanu, din 1907, acum transformată dintr-un spaţiu industrial într-unul cultural. Ideea a pornit de la dorinţa ca în această hală să fie premiera de la mijlocul anilor Ž90, a fabulosului spectacol Danaidele, regia Silviu Purcărete. Acum s-a împlinit acest gând şi acest spaţiu a găzduit premiera teatrului craiovean, spectacolul Richard al III-lea, regia László Bocsárdi.

Cele mai notabile spectacole prezentate în festival sunt regizate de mari creatori: Robert Lepage, Silviu Purcărete, Oskaras Korsunovas, Martin Tulinius. Festivalul a fost deschis cu un spectacol eveniment: 887, prezentat de Ex Machina / Robert Lepage, Quebec, Canada, scris, creat, regizat şi interpretat de Robert Lepage. „887 este o călătorie pe tărâmul memoriei. Robert Lepage se avântă în adâncimile memoriei sale şi chestionează relevanţa anumitor amintiri. De ce păstrăm cu noi informaţii fără valoare, dar alte lucruri importante se pierd? Cum funcţionează memoria? Care sunt mecanismele sale? Cum rezonează memoria personală în cea colectivă? 887 se apleacă asupra anumitor puncte comemorative (nume de parcuri, străzi, monumente) şi repere istorice din jurul nostru pe care nu le mai observăm. Implicit, se concentrează pe uitare, inconştient, şi această memorie care se şterge cu timpul şi ale cărei limite sunt compensate de multitudinea de date şi memorii virtuale. Toate aceste întrebări sunt distilate într-o poveste ce dezvăluie suferinţa unui actor care trebuie să-şi amintească nu numai textul şi trecutul său, ci şi realitatea istorică şi socială care i-au format identitatea” (sinopsis extras din caietul program al festivalului, p. 16). Robert Lepage este un creator care dezvoltă versatilitatea artistică, este actor, regizor, dramaturg şi scenograf, fondator în 1994 al companiei Ex Machina, o companie de creaţie multidisciplinară. Dintre cele mai importante spectacole ale sale sunt The Seven Streams of the River Ota şi Trilogia Dragonilor; operele Blestemul lui Faust şi Inelul Nibelungilor de Wagner; operele multimedia Moara de Imagini şi Biblioteca în Noapte; spectacolele Peter Gabriel – The Secret World Tour şi The Growing Up Tour; Cirque du Soleil, spectacolele KA şi TOTEM.

Un excepţional spectacol prezentat a fost Macbett, de Eugčne Ionesco, regia Silviu Purcărete, prezentat de Teatrul Maghiar de Stat din Cluj. „Macbett-ul lui Ionesco nu este o simplă întoarcere pe dos parodistică a capodoperei shakespeariene, ci o radiografie şi o deconspirare a unei vieţi publice abrutizate, apropiate de absurd. Piesa prezintă, cu umor necruţător, viaţa publică animată şi împinsă în haos de o ostilitate constant stimulată. Macbett-ul ionescian vorbeşte în acelaşi timp şi despre absurdul conspiraţiei. El se adresează cu o acuitate surprinzătoare spectatorului de azi” (András Visky).

Prin prezenţa spectacolului Macbett, Emil Boroghină, Directorul fondator al Festivalului Internaţional Shakespeare şi Preşedintele Fundaţiei Shakespeare, a dorit să celebreze cu o creaţie semnată Silviu Purcărete cele trei decenii de la premiera la Tokyo a spectacolului Titus Andronicus, unul dintre marile spectacole create pe scena craioveană în ultimul deceniu al secolului trecut, spectacole care au dus la recunoaşterea teatrului românesc la cele mai mari şi importante festivaluri internaţionale de pe toate continentele.

Spectacolul Othello, prezentat de OKT (Teatrul Oskaras Korsunovas) din Vilnius, Lituania, este regizat de Oskaras Korsunovas care surprinde prin diversitatea alegerilor sale regizorale. Este unul dintre regizorii favoriţi ai festivalului, de-a lungul timpului s-au jucat la Craiova spectacolele Visul unei nopţi de vară, Hamlet, Romeo şi Julieta, Miranda. „În Othello Iago acţionează în stil machiavelic folosind toate stereotipurile tradiţionale pentru a-şi atinge scopurile şi a câştiga disputele. El îi inoculează tatălui Desdemonei ideea de rasism şi îl determină pe însuşi Othello să se îndoiască de onoarea lui ca şef militar şi ca soţ. El se joacă cu cele mai întunecate emoţii ca un influencer al diavolului, folosind definiţiile tradiţionale ale binelui. (…) Othello i se supune întorcându-se împotriva iubirii, împotriva adevăratei sale naturi şi se auto-distruge” (Oskaras Korsunovas, extras din caietul festivalului).

Spectacolul eveniment care a încheiat ediţia din acest an a fost Tiger Lillies joacă Hamlet, regia Martin Tulinius, prezentat de Compania Tiger Lillies şi Teatrul Republique, Copenhaga, Danemarca. „The Tiger Lillies, ca nişte bufoni postmoderni, spun povestea lui Shakespeare despre un răvăşit prinţ Hamlet, adăugând propriile elemente macabre. The Tiger Lillies Perform Hamlet este o explozie de muzică şi imagine – două ore de seducţie teatrală, decepţie, moarte, umor negru şi absurd al existenţei. Venind din partea renumitului Republique Theatre, cu momente de circ şi proiecţii video uluitoare şi păpuşi gigantice, trupa The Tiger Lillies aduce pe scenă muzica punk cabaret în această poveste despre trădare, crimă, iubire şi răzbunare” (extras din caietul festivalului).

Au fost 11 zile pline, peste 160 de evenimente care au celebrat dramaturgia shakespeariană, în forme de teatru diversificate, în cheie clasică sau modernă şi post-modernă, prin spectacole de teatru, performance-uri, instalaţii multimedia, spectacole de teatru VR, concerte, vernisaje de fotografie, expoziţie de costume elisabetane, proiecţii de film în aer liber,lansări de carte, conferinţe şi dezbateri ştiinţifice: Lucrările Conferinţei Internaţionale Shakespeare, organizate în colaborare cu Asociaţia Europeană de Cercetare Shakespeare – ESRA şi Departamentul de Studii Anglo-Americane şi Germane de la Facultatea de Litere, Universitatea din Craiova), ateliere de teatrologie şi ateliere de arta actorului. În secţiunea Alternative Shakespeare au fost invitate şi spectacole produse de facultăţile de teatru din Craiova (Departamentul de Arte şi Media / Universitatea din Craiova) şi Bucureşti (UNATC), sau create şi jucate de studenţi-actori: Doamnele lui Shakespeare, regia Alexandru Boureanu, Cumplita noapte, regia Haricleea Nicolau, Romeo şi Julieta, regia Mihalea Sîrbu, Iulius Cezar, regia Romaniţa Ionescu, Fantomele lui Shakespeare, regia Darko Huruială, Bogdan Oprănescu, Triptic Shakespeare, regia Mihai Mălaimare.

Nr. 06 / 2022
Nominalizări la Premiile Uniunii Scriitorilor din România pentru anul 2021

Premiul Naţional de Poezie „Lucian Blaga” – 2022

Calendar al scriitorilor din Filiala Craiova a USR

Galaxia Shakespeare
de Gabriela Gheorghişor

Hamlet şi consilierea familială
de Cătălin Pavel

O autobiografie fragmentară ficţionalizată
de Gabriela Gheorghişor

„Simpla corectitudine” (3)
de Gheorghe Grigurcu

Fericirea
de Nicolae Prelipceanu

„Dorinache”, „Tudorache”, „frate”...
de Mihai Ghiţulescu

Alfabet. România altfel – după 10 ani
de Cristian Pătrăşconiu

Re(g)alitatea muncii îndârjite
de Dumitru Ungureanu

Poetica văzului în discursul Emanuelei Buşoi
de Florian Copcea

Lumea ca teatru
de Gela Enea

Prezentul şi trecutul – a(le) lumii două feţe
de Mihaela Albu

Dinspre anchilopoetică spre poezie
de Gabriel Nedelea

Progresismul e poate problema noastră cheie. Pentru că ne minte frumos şi ne împinge pe nesimţite spre hău
de Petre M. Iancu

Mişcări studenţeşti în România anului 1968
de Cornel Basarabescu

Ithaca, mon amour
de Ştefan Melancu

Poeme sub pavăza gărzii de noapte
de Toma Grigorie

Festivalul Internaţional de Literatur㠄Tudor Arghezi”, 2022

There is a Will
de Haricleea Nicolau

Craiova în Festival, In love with Shakespeare
de Daniela Firescu

Poezie
de Alina Viţel

Universul lui Éric-Emmanuel Schmitt: paradisuri pierdute
de Andreea Buşe

Culorile despărţirii şi metamorfozele tristeţii
de Gabriela Nedelcu-Păsărin

Fiica măcelarului
de Yaniv Iczkovits

Petru Lucaci – Clarobscur: retrospectivă şi sinteză
de Ruxandra Demetrescu

© 2007 Revista Ramuri