Simt enorm şi văz monstruos
de Ioan Groşan
Mihai
Ispirescu este îndeobşte cunoscut publicului larg ca autor dramatic, piesele
sale, minunat de nelalocul lor (ca să parafrazez o sintagmă a lui Fănuş Neagu
dintr-un portret făcut dramaturgului) stârnind, pe lângă ochiul vigilent al
cenzorului, vâlvă în public şi ample comentarii critice, îndeosebi în urma
spectacolelor incitante cu Trăsura la scară şi Aprilie, dimineaţa, puse în
scenă, la Nottara, de regretatul regizor Dan Micu, în fatidicii ani optzeci.
Nu comentez acum textele dramatice ale autorului, în care Eugen Simion intuia
urme, pe linia absurdului, ale mecanismelor relevate în piesele de început ale
lui Eugen Ionescu şi cărora eu i-aş adăuga o filieră Mazilu, cel puţin în
felul cum Mihai Ispirescu se mişcă în zodia sarcasmului; vreau doar să spun că
surprizei pe care au trăit-o cronicarii teatrali descoperind în deceniul nouă
al secolului trecut un nou dramaturg i se adaugă azi surpriza ivirii unui
excelent prozator, aşa cum îl prefigurează volumul Spirtoase cu efecte
mistice, apărut anul trecut la Editura Artemis.
El,
volumul, confirmă încă o dată strălucit, şi în limbaj epic, vocaţia satirică a
urmaşului altui autor născut pe meleagurile prahovene, cel care, în Grand
Hotel Victoria Română zicea că simt enorm şi văz monstruos. Spre deosebire
însă de genialul său înaintaş, Mihai Ispirescu simte enorm, dar vede simpatetic
situaţiunile şi personajele sale. Căci Spirtoase cu efecte mistice este o
evocare plină de farmec a mahalalei ploieştene, nu atât de celestă, precum
mahalaua ieşeană a lui Mihai Ursachi, dar nu mai puţin expresivă. Este, în
acelaşi timp, în termeni blagieni, un hronic şi cântec al vârstelor, fiindcă
Ploieştiul, mahalaua lui sunt văzute, în parte, prin ochii proaspeţi ai unui
copil. Şi aici vreau să atrag atenţia asupra originalităţii evocării, deoarece
e foarte greu, în proză, să păstrezi o dreaptă măsură între viziunea unui
puşti, care antropomorfizează, umanizează lucrurile, şi reflectarea acelei
viziuni prin filtrul maturităţii artistice. Dau un singur exemplu, de fericită
izbândă stilistică: Pălăria albă de soare, căptuşită cu mov, pătată pe
alocuri de cireşe amare şi dude, împreună şi şpilhozenul roşu, punctat în
cercuri albe, la care se adăuga ghiozdanul Ieremia, din carton presat, cu
fitile în loc de curele, m-au condus prima oară pe stradă. Totul era liber
aici. Se-nvârteau dughene felurite cu bomboane în zeci de culori, băteau ceasuri
sub borcane de sticlă, manechine şchioape vindeau baticuri sau sutiene, alerga
în cornete dungate o îngheţată zmeurie, bucăţi mari sfârâiau în strunguri.
Capete creţe, cu bigudiuri, stăteau ţepene sub căşti de oţel, holbându-se în
oglinzi pătate de muşte. Nechezau cai, vopsele se întindeau pe pereţi în forme
necunoscute, spunând felurite lucruri. Câini independenţi mergeau agale, pisici
somnambule făceau echilibristică pe acoperişuri, mirosea a baligă, a mititei,
nenumăraţi pantofi forfoteau grăbiţi, ocolind piatra Lizica, un bolovan peste
care, noaptea, cădeau amanţii şi beţivii mahalalei.
Aceată
perspectivă a copilului este treptat abandonată în favoarea uneia
ironic-nostalgice, populată de personaje pitoreşti, cum ar fi unchiul Nae,
nebunii cartierului, consacraţi sau în devenire, funcţionari, lăutari,
oficiali stalinişti, văzuţi printr-o prismă ilf-petroviană. Nu lipseşte
descripţia primelor iubiri ale autorului, balurilor şi concertelor live din
anii şaizeci sau a întâmplărilor de un comic nebun, cum ar fi cea a stârpirii
imperialistului gândac de Colorado ş.a.m.d. Totul ţinut sub un sever registru
stilistic, fără nici o cădere în factice ori umor ieftin.
Pe
scurt, o carte pe care n-o poţi lăsa din mână.
|
|