Conducerea / Contact / Echipa / Editura / Fil. Craiova USR     








Un neo-expresionist sui-generis: Camil Tănăsescu

        de Ioan Groşan

În peisajul atât de variat al liricii româneşti contemporane, Camil Tănăsescu face o figură aparte, greu încadrabilă. Nu vine, precum majoritatea scriitorilor, din universul filologiei ori al filozofiei, ci din domeniul dreptului, unde are peste 50 de lucrări de specialitate. Dar cum „ADN”-ul poetic apă nu se face, el este şi autorul câtorva remarcabile volume de versuri ori de proză lirică: Consolatio (Editura Ramuri, 2007), Leviathanul (Ramuri, 2012), Fidelio/Infidelio (Ramuri, 2012), Iluminatio (Ed. MJM Craiova, 2013) şi In corpore (Ed. Aius, 2013). Şi deşi cărţile sale au avut susţinerea pertinentă a unor condeie (critice) cunoscute (Constantin Barbu, Ioana Dinulescu, Octavian Soviany), impresia mea este că receptarea operei sale de până acum lasă încă de dorit.

În cele ce urmează mă voi opri, pe scurt, asupra – în opinia mea – celui mai bun volum din cele apărute, „In Corpore”. E o suită de parabole lirice, având în centru fie personaje biblice ori generice (Adam şi Eva, Cain, Barabas, Faraonul, Magul, Îngerul defăimat, Pictorul, Poetul şi muza, Geniul), fie pur şi simplu radiografia căutării unui „eu” propriu, inconfundabil. Versurile nu mai sunt supuse cenzurii rimei, ci se dezvoltă libere, cu suflul neîngrădit al respiraţiei interioare. E aici un neo-expresionism sui-generis, precum în acest splendid final de poem: „Turmele vor trece, odată cu timpul,/ un altul va fi adus în grădina de trandafiri,/ o altă solemnă bucurie se va născoci./ Căci clipa, iată, concurează cu veacul trecut./ Îngerul se trezi, se privi în oglindă:/ purta coarnele ucigaşului!” (Îngerul Brancovici). Poetul ştie să-şi integreze în structura sa intimă, pe model christic, teme ale unei suferinţe universale: „Ciudatul extaz în pragul durerii/ îl apropie de tihnita suferinţă./ Un gând târziu îl amăgea şi el ridica ochii,/ mulţimea cerea să fie liber./ Ce amăgire atrage negre suflări,/ ce fioroase glasuri,/ scăpate din adânci întunecimi,/ îi amintesc că timpul stă în loc?/ Ce clipe aride încremenesc înfrângeri:/ „Eşti în lanţuri, nu vei fi pe cruce!” (Barabas).

Se pot cita alte şi alte versuri memorabile, dar aici importantă e construcţia acestui amplu poem ce se integrează perfect în linia poeziei noastre de sorginte religioasă, de la Arghezi la Adrian Popescu.

În concluzie: dup㠄consolatio”, după ce.a fost „fidel/infidel” diverselor modalităţi de rostire, Camil Tănăsescu a ajuns, în fine, „in corpore”, la adevărata sa „iluminatio”.


Nr. 07-08 / 2014
Festivalul de Literatur㠄Bucureşti – Chişinău – Orheiul Vechi”

In memorian Nicolae Stroescu Stînişoară

Lungul drum spre politeţe – mică descriere
de Gabriel Coşoveanu

Versuri
de Gabriel Chifu

Din jurnal (2011)
de Gabriel Dimisianu

Pagini de jurnal (49)
de Gheorghe Grigurcu

Simoniaci?
de Adrian Popescu

Sfârşiţi odată cu trecutul
de Nicolae Prelipceanu

Interfeţe poetice
de Silviu Gongonea

Cum se construieşte responsabilitatea etică
de Ştefan Vlăduţescu

Insectarul domnului Jurebie
de Constantin M. Popa

Don Juan + Casanova + Zorro = Un dandy modern. Sau nu...
de Cristina Gelep

Bârfă, delaţiune şi cabotinism
de Mihai Ghiţulescu

Un neo-expresionist sui-generis: Camil Tănăsescu
de Ioan Groşan

Aikidô cu absurdul
de Gabriela Gheorghişor

SEMNAL EDITORIAL

Purici şi oameni
de Cătălin Ghiţă

De prin arhive: Manolescu şi muncitorii

Epilog. Eu şi Emil Brumaru împăiaţi ca papagalul lui Flaubert
de Valeriu Gherghel

Cei O Sut㠖 opera care conturează trecerea de la postmodernism la wikipedism
de George Morărel

Iurie Matei, o încercare de portret în manieră uşor cubistă
de Nichita Danilov

La vita e bella
de Radu F. Alexandru

Poezie
de Octavian Soviany

Poezie
de Vasile Dan

Poezie
de Laura Dan

SEMNAL EDITORIAL

Poezie
de Paul Vinicius

Poezie
de Mădălina Nica

Poezie
de Toma Grigorie

Poezie
de Florin Costinescu

Negru profund, noian de negru
de Florin Logreşteanu

Armatele moi
de Ovidiu Pecican

Robert Wilson şi emanciparea spectatorului
de Daniela Firescu

„Pentru mine, Shakespeare este un Dumnezeu al cuvintelor”
de Emil Boroghină

Paradigmele temporalităţii: imaginaţie şi transgresivitate
de Gabriela Rusu-Păsărin

Madame Mallory şi micul bucătar indian
de Richard C. Morais

Apollinaire – Dragostea şi războiul
de Maria Tronea

Imponderabilitatea fericirii
de Haricleea Nicolau

François-Pohu Lefevre
de Cătălin Davidescu

© 2007 Revista Ramuri