Singuri pe scenă
cu Marcel Proust
de Ioan Lascu
Iulia
Cristina Frânculescu,
strămutată de câţiva ani la Timişoara, este o craioveancă get-beget. Născută şi
crescută la Craiova, cu studii universitare filologice, specializarea
franceză-engleză, urmate la Universitatea din urbea olteană şi încheiate în
anul 2003, continuând apoi cu un
doctorat în litere, Iulia Cristina Frânculescu, este actualmente cadru didactic
universitar pe malurile Begăi, unde predă limba engleză. Recent, dincolo de
toate aceste preocupări intelectuale şi de spirit, Iulia Cristina i-a surprins
pe cei care o cunoşteau cu o carte de proză, aproape cu ambiţii de roman,
intitulată misterios Singuri pe scenă, cu care a ieşit pe locul întâi la
concursul de debut organizat de Scrisul Românesc în anul 2011. Surpriza
apariţiei este un pic diminuată, pentru cei care o cunosc mai bine, dacă
dezvăluim că ea provine dintr-o familie cu viguroase, constante preocupări şi
pasiuni pentru literatură, fiind fiica cunoscutului şi cândva precocelui poet
Florea Miu. Fire sensibilă şi cultivată, Iulia Cristina Frânculescu, altminteri
cu realizări deja notabile în domeniul specializării profesionale, face pasul
spre beletristică.
Singuri
pe scenă
este o carte care începe în manieră proustiană, cu sesizarea şi fixarea unor
senzaţii care deschid o fereastră către universul lăuntric, către introspecţie
şi analiză. De altfel şi tânăra autoare mărturiseşte chiar în debutul cărţii:
Dimineţile
în Teişoara au ceva aparte. Un gust al lor, gust de ceai verde cu bucăţi de
lămâie, gust de magiun întins pe pâine proaspătă. Mai mult, au şi miros, gândi
Tamina. Parfum de tei primăvăratic şi aromă de scorţişoară, miresme
tulburătoare ce-mi gâdilă nările matinal. Iar la sfârşitul verii, zorii zilei
aduc miros de fân ars, de sate câmpeneşti pârjolite de soare.
Din
primele rânduri ne trezim în mijlocul unui univers de senzaţii olfactive şi
gustative ceai verde, lămâie, magiun, aromă de scorţişoară, miros de tei şi,
mai târziu, de fân ars şi cine poate ocoli amintirea gustului madeleinei lui
Marcel Proust şi a aromei infuziei de tei care i-au declanşat dintr-o dată,
s-au asociat cu amintirea mirifică a copilăriei?! Şi această beţie de mirosuri
şi gusturi tocmai la Teişoara nu o inconturnabilă Timişoară, ci chiar oraşul
natal, inundat de miros de tei ca şi acel Combray (re)imaginat de Proust!...
Ca o confirmare, toate aceste trăiri se adâncesc afectiv şi declanşează fluxuri
de memorie, ceea ce ne tentează să sugerăm că retrăirea, inevitabil nostalgică,
a propriului trecut se învecinează, se contaminează chiar discret, cu nostalgia
subconştientă a deliciilor estetice oferite de opera lui Marcel Proust.
Declaraţia de adeziune este, din nou, făţişă: Pe deasupra dimineţile teişorene
vorbesc un anume dialect afectiv, prin graiuri şi tonalităţi felurite. Murmur
de voci, ciripit de guguştiuci, cântec de vânt, glasul oraşului în prag de
trezire. Cu ochii închişi, între vis şi realitate, Tamina asculta zi de zi
acest freamăt, retrăind proustian senzaţii din alte vremi, senzaţii trecute
deja pe tărâmul amintirii.
Ce
mai poţi spune în faţa unor asemenea pasaje care deconspiră fără complexe
modelul decât că mustesc de un lirism precum lumina blândă a unei după amiezi
de sfârşit de vară, în care se scaldă imaginile diafanelor amintiri personale?
Analiza psihologică nu este respinsă, dimpotrivă, amintirile transferă clipa în
durată şi, de aici, în eternitate. Referinţa la Marcel Proust este chiar
manifestă, explicită. Amintirile personale şi înclinaţiile descriptiviste sunt
de asemenea, la locul lor, pregătit de acest incipit al cărţii: Mecanismul
funcţiona în faptul dimineţii asemenea unui ceas elveţian. Durata interioară
transgresa matinal filele scrierii proustiene, pentru a-i da tinerei cu
sensibilităţi senzoriale impresia veşniciei cuprinse într-un moment de memorie
afectivă. Purtată involuntar într-un trecut, pentru a trăi în toată splendoarea
clipe adormite sub povara anilor, Tamina regăsea cu inima ceea ce inteligenţa
nu ştie şi nu poate să aducă la suprafaţă.
Aici
sunt convocate durata interioară, memoria afectivă, incursiunea
involuntară în trecut, primatul memoriei şi al afectivităţii asupra
inteligenţei. Cartea se anunţă deci ca o reîntoarcere în vechiul timp, al
copilăriei şi adolescenţei, în vreme ce plecarea Taminei din oraşul unde trăise
spre necunoscutul Oraş Nou înseamnă şi intrarea într-un nou timp. Imagini şi
întâmplări încep să curgă, ca un amestec dintre realitate şi amintire, dintre
trecut şi prezent. Nu lipsesc trimiterile, destul de voalate, poetice, la
romanul modern, Călătorie la capătul nopţii, dar şi la cel clasic, Rabelais,
cu ai lui Gargantua şi Pantagruel, eroi neaşteptaţi în poemul copilăriei. Se
subînţelege că romanul modern reprezintă prezentul, trăirea, trăitul, le
vécu mai degrabă, în vreme ce romanul vechi ar fi trecutul şi amintirile,
flotante, diafane. Apoi rememorarea se derulează impetuos, trecând de pragul
unei experienţe cruciale, o operaţie pe cord deschis, însoţită de o teamă
metafizică, de un spleen baudelairian, dar şi de o greaţă sartriană.
Textul începe să se depărteze de modul proustian, este o repovestire, în alţi
termeni, a unei experienţe personale.
Aşadar
Singuri pe scenă nu rămâne până la sfârşit un text eminamente proustian, cu
toate că este o proză subiectivă de la un capăt la altul. Afectivitatea
continuă să fie dominantă, până una alta ea dă consistenţă scrierii, fiind
superioară intelectului, ea este suportul, sursa rememorării, conţine stimulii
aducerii aminte.
Mintea
e nimic pe lângă inimă. Inteligenţa nu face doi paşi fără suflet. Trebuie numai
să simţim, fără ascunzişuri, fără reţineri, şi să spunem numai ce simţim.
Dincolo de luciditate stă în germene ştiinţa sufletului, discutabilă, puţin
explicativă, dar dătătoare de sensuri miraculoase, vitaliste, mitice.
Este
o analiză directă, parcă, a facultăţilor ce concură la elaborarea textului,
raportată la eul auctorial, cucerit de readucerea neaşteptată în prezent a unui
trecut altfel pierdut în uitare şi în nefire, în moarte, la urma urmei. Atunci
când intensitatea experienţei creşte, autoarea trece la relatarea la persoana
întâi, ca ulterior să revină la persoana a treia, pentru a păstra nu neapărat
detaşarea faţă de povestire ci pentru a sugera depărtarea în timp, o depărtare
de unde vin şi amintirile. Recursul la copilărie este inevitabil, de acolo vine
imaginea fetiţei cu stea în frunte şi ochi de scorţişoară, apoi
imaginea curţii cu poveşti, a copiilor prieteni Dora, Dănel şi Duana
După
care, în alternanţă, prezentul, care, prin severitatea vieţii spitaliceşti
volatilizează, parcă, poezia trecutului. Treptat însă cele două răstimpuri
încep să se asemene, amintirea învăluie prezentul, un timp care se
amestecă cu trecutul subiectiv: În
spital timpul îi părea Taminei ca în copilărie. Timp dilatat, dilatativ, care
trece încet, timp nesfârşit, intens, bogat. Imagini de neşters, emoţii de
început de viaţă.
Perfect
adevărat, pentru că începutul de viaţă pământească al Taminei se va contopi, în
timp, cu al doilea început de viaţă în Oraşul Nou, cu toate că acel nou
început îi părea Taminei chinul veşnic, în timp ce pământul zeilor îl simţea
departe, acolo unde vezi, fără să înţelegi, tărâmul fericirii absolute. Timp
edenic, timp al încercării, timp al mântuirii, toate se succed în realitate şi se amestecă în amintire si
vis
Există, realmente, o delimitare clară între prezent, viaţa care se
adânceşte în urmă, şi trecut, viaţa care lumina drumul în faţă.
Spuneam
că autoarea iese într-o măsură de sub tutela lui Proust. Inserţii culturale,
unele redând tot momente ale trăirii şi ale cunoaşterii copilăreşti, episoade
de jurnal (de pildă, 13 DECEMBRIE terapie intensivă), pasaje în
versuri, de fapt citate dintr-un poem dedicat Taminei suferinde de tatăl ei:
Am
fost cu tine şi voi fi oricând,/ fetiţa mea, copilul meu din stele./ Ştiu că e
greu acolo, pe pământ,/ Dar ai cu tine gândurile mele.// Să te întorci, te rog,
cum ai plecat,/ copilul meu din ere siderale!/ Din calendarul care ni
s-a dat/ Tu ai de străbătut această cale.
Nu numai afectivitatea, sentimentele durabile, ci si
emoţiile, stări supuse tumulturilor trecătoare sunt prinse în carte cu o
gingăşie care trece dincolo de obişnuitul feminin şi se transfigurează în aura
permanentă a evocării şi a participării la rememorare şi la experienţă acută.
Debutul celei care semnează cu numele de Iulia Cristina Frânculescu vădeşte o
maturitate viguroasă, susţinută atât de formaţia culturală şi intelectuală
temeinică, organic construită, cu perseverenţă în timp, dar mai cu seamă o
sensibilitate poetică dincolo de obişnuitele aşteptări. Tânăra prozatoare oferă
cititorilor un elegant, cuceritor roman poetic.
|
|