Valeriu Anania în cenaclul ardelean al lui Papilian*)
de Ioan St. Lazăr
(Cadrul
dialogic: foişor la mănăstirea Bistriţa olteană, după amiaza. Clipocitul
continuu al Bistriţei ieşind din munţi. În jurul unei mese rotunde pe care se
află fructe şi delicatesuri, căni de lut şi un urcior cu apă de izvor, membri
ai proiectului BVA, împreună cu părinţii-profesori coordonatori, Ioan şi
Gherman. În asistenţă, maica Martina. Numele abreviate).
Dana: S-a observat
deja că, după colaborarea din 1942 la Gândirea şi încetarea activităţii
redacţionale la Dacia Rediviva, în acelaşi an, odată cu plecarea din
Bucureşti la Polovragi, Valeriu Anania, acum ierodiaconul Vartolomeu, nu mai
publică nicăieri poezie sau eseu, până în ianuarie 1944 (tot la Gândirea),
interval din care, în Memorii, evocă doar câteva versuri ocazionale.
Luca: Abia în
toamna lui 1945, în noiembrie, reintră în viaţa literară, la Cluj, ca membru
activ în Asociaţia Scriitorilor Români din Ardeal, proaspăt reactivată după
pribegia de la Sibiu (1), asociaţie care, prin cenaclul interbelic
condus de Victor Papilian şi întinerit acum, sub aceeaşi conducere, va organiza
mai multe reuniuni de lucru în chiar cabinetul Profesorului de la Institutul de
Anatomie, precum şi câteva reuşite şezători prin oraşele transilvane.
Ileana: Atmosfera
în cenaclu era cu totul destinsă în prezenţa savantului, scriitorului şi omului
Victor Papilian îşi aminteşte Nae Antonescu. Libertatea deplină domnea
în şedinţe: deşi eram toţi studenţi, nu ne simţeam stingherii în prezenţa
savantului profesor, care ştia să se apropie de inimile tinerilor plini de
iluzii (
) (2).
Tiberiu: Se reliefa şi
în acest context ceea ce îl caracteriza pe Victor Papilian: bunătatea
omului, priceperea literatului, cinstea şi obiectivitatea savantului (
). Totul
era în el entuziasm şi dăruire, spirit neastâmpărat şi veşnic iscoditor de
miracole (
), aştepta mereu scriitorul ce trebuia să sosească şi care va găsi
cuvântul cel adevărat.
Eugenia: Acest
scriitor nou a putut să fie chiar (şi) Valeriu Anania, cel preţuit deja de către
Arghezi şi Crainic şi căruia Victor Papilian, în cabinetul său, îi acordase
privilegiul de a-i fi ascultat, citită (în cinci dimineţi la rând), piesa în
cinci acte Drumur, pe care a însoţit-o cu aprecierile proprii necesare.
L.: Cât priveşte
şezătorile din iarna 1945-1946, desfăşurate într-un turneu pe la Dej, Năsăud,
Bistriţa, Prundu Bârgăului şi Gherla, acestea, conduse cu delegare din partea
lui Papilian de către V. Copilu-Cheatră, fiinţă vivantă şi cu mult umor,
aveau un pitoresc şi farmec aparte în acel răstimp de entuziasm pentru
revenirea (ce va fi iluzorie!) la habitudinile interbelice.
E.: Va participa
la ele, având mare succes de public cu poezia Deochi, şi Valeriu Anania. Scumpă va fi pentru el,
dar, din modestie, eludată în Memorii (3), amintirea acelei
şezători din 26 martie 1946, când, în aula Colegiului Academic, sub
oblăduirea (episcopilor) Nicolae Colan şi Iuliu Hossu, a fost prezent, cu proză inedită, şi
venerabilul Ion Agârbiceanu. Atunci şi Valeriu Anania a citit un poem de inspiraţie
religioasă, care a făcut o vie impresie. La sfârşitul şedinţei, Agârbiceanu îi
întinde mâna mai tânărului confrate într-ale credinţei şi condeiului (4).
L.: În acel
martie 1946 a apărut şi singurul număr al revistei Abecedar literar, scoasă de
Cenaclul scriitorilor tineri din cadrul Asociaţiei, un număr în care a fost
publicat şi Valeriu Anania, alături de alţi colegi de generaţie: Ionel
Bulboacă, I. Cârja-Făgădaru, Anton Crişan, Victor Ilieşiu, Paul Lucian, Ion
Maxim, Iosif Moruţan, Iorgu Moldovan, C. Munteanu, Donică Oprea, Letiţia Papu,
Petre Pascu, F. Păcurariu, Mihail Pop, Valentin Raus (5) mulţi dintre
aceştia confirmând mai apoi.
Tib.: Eu am găsit
acel număr al revistei Abecedar literar care a preluat, în Ardeal, formatul
celebrelor Bilete de papagal ale lui Arghezi (oare la sugestia lui Valeriu
Anania, ca un salut transilvan?), cuprinzând, însă, opt pagini şi în care
poezia studentului-monah, inclusă în pagina 4, jos, se intitulează Miezonoptica
(6).
D.:
Miezonoptica ? E aceeaşi cu aceea citită de autor, acasă la el, în Bucureşti,
lui Vasile Voiculescu şi altor prieteni, în 1955, toamna? (7)
Tib.:
Miezonoptica, dar nu aceeaşi. Se pare că ambele vin din acelaşi registru
tematic: inconfortul spiritual resimţit uneori în cinul eclezial, dar se şi
deosebesc mult. Oricum, autorul adoptă în titlu, ca un simbol al trezviei, al
unei treceri sau mutaţii a conştiinţei, acelaşi ceas tainic al slujbei de veghe
de la miezul nopţii.
Felicia: Pe a doua,
din 1955, o ştim, pe prima, cea din 1946, nu o ştim decât din recenta
recuperare efectuată de Aurel Sasu în volumul său Dragostea şi vântul (8).
I.: Ce aţi zice
dacă am citi-o?
(semne din ochi aprobatoare). Cu atât mai mult cu cât
nu este inclusă în antologia de Poeme alese, din 1998, şi nici în ediţia
critică, din 2006. Din ce pricină nu este inclusă o să încercăm să ghicim
Tib.: Miezonoptica:
Pe lângă-altar sau afumat pereţii./ Înşiruiţi în străni,
anahoreţii/ Se uită, cu priviri înţelenite,/ La
sfinţii mari, cu bărbile-mpletite./ Psaltirea-şi înfioară
vechea-i harpă,/ Nepăsătoare dacă mintea-i stearpă/ Sau
sufletul uitat în carapace./ Pe pleoape-i pace
gândul se
desface
/ Dar fruntea nchină pieptului metanie/ Şi
gândul se întoarce în pocanie/ Purtând în el o umbră de prihană.
Aşadar,
mai întâi, un dublu tablou monahal: o imagine exterioară a slujbei de noapte şi
o imagine interioară, a stării de trezvie inducând smerirea. Dar să continuu:
Pe tine cine te-a adus în strană?/ Parcă erai oier pe-un plai de carte./
Parcă-ţi făceai din fluierele sparte/ Condeie, călimări şi plaivase./
Cin te-a adus pe la iconostase/ Cu gând să-ţi mântui duhul de
greşale?// Ce-adâncă-i liniştea Smereniei Sale!// Şi peste toate
visurile mele/ Se joacăncet o sută de mărgele/ Şirag-şirag pe-o
sârmă ruginită./ Mi-e capul greu, mi-e inimampietrită/ Şi ochii
asfinţiţi pe după pleoape./ Parcă-mi eşti, Doamne, astăzi, mai aproape!
Aceasta
e poezia. O litanie
Il.: În această
parte a doua, un dialog interior, în starea de trezvie. Un examen al conştiinţei,
situate între lumea mireană părăsită şi lumea anahoretă dedată mântuirii. O
stare de criză a adaptării la condiţia monahală.
D.: Sunt aici
argheziene mâhniri de tânăr cărturar, adus într-un loc care nu-i al
creativităţii (literare), ci al canonului, tânăr cărturar care-şi vede visele
reduse la salba mărgelelor de metanie şi viaţa închisă într-o perpetuă stare de
pocanie (cu gând să-ţi mântui duhul de greşale).
L.: Întrebările
lui vizează un agent anume care l-a adus în strană şi l-a purtat pe la
iconostase, dar care, agitaţiei sale interogative, nu-i dă răspuns decât,
paradoxal, printr-o profundă tăcere. Aceasta deoarece, faţă de omul care,
crezându-se important, se visează într-o poziţie creativă privilegiată, acel
Cineva este întruchiparea smereniei (Ce adâncă-i liniştea Smereniei Sale!)
F.: Această
relaţie între om şi Dumnezeu mie îmi prilejuieşte două conotaţii: una,
mioritică, sugerată de autor, cealaltă, socratică, analogată de mine.
Tib.: Cea mioritică
am perceput-o şi eu din faptul că tânărul cărturar fusese oier pe-un plai
de carte, iar acum, în ceas liminal, îşi poartă visele transformate în
şiragul de metanii întru mântuire ceea ce echivalează, poetic şi simbolic, cu
trecerea tainică dinspre noaptea efemeră spre ziua eternă (astăzi).
F.: Conotaţia
socratică vine de la acea adâncă linişte prin care zeul său ascuns îi
sugerează (şi încuviinţează) lui Socrate acceptarea demnă şi nobilă a morţii
pentru contemporani şi a veşniciei pentru urmaşi. Mutatis mutandis, Smerenia
Sa, care nu poate fi decât Domnul Hristos, cel care l-a adus în strană pe
anahoretul poet, îi încuviinţează acestuia, prin adânca Sa tăcere, trecerea
dinspre lumea visurilor efemere întru mântuitoarea eternitate
Ioan: Să reliefăm,
astfel, felul în care, pe aceeaşi secvenţă a condiţiei umane, răspunsul
ancestral, precum şi cel antic, devenite conjuncte (9), se convertesc
analog, în creştinism, în ipostaza monahului de a se despărţi de Lume şi a
intra în fiinţa eclezială a lui Hristos Domnul
E.:
ipostază pe
care poetul o sugerează prin metafora asfinţitului: Mi-e capul greu, mi-e
inimampietrită / Şi ochii asfinţiţi pe după pleoape. / Parcă-mi eşti, Doamne,
astăzi, mai aproape!
L.: Coerentă în
plan ideatic, cu o prozodie impecabilă şi armonioasă, cu o sugestivitate bogată
şi subtilă (iată, în versul Dar frunteanchină pieptului metanie,
mă pot gândi la aducerea minţii în inimă
din practica isihastă a rugăciunii lui Iisus!), consider că este o poezie
reuşită, deşi musteşte de arghezianism, dar îl şi depăşeşte! Nu a putut fi
introdusă în ediţia critică, totuşi.
Il.: Probabil că a
fost uitată de către autor (care nu o menţionează în Memorii), ori n-a
fost cunoscută de către redactorul volumului. Important este că acum este
recuperată
Tib.: Din punct de
vedere poietic, presupun că a fost prilejuită, în primul an de călugărie
la mănăstirea Antim, de dificultăţile adaptării la noul mod de viaţă, deşi nu
este exclus şi un alt moment, acela de prelungire a crizei sufleteşti a
autorului şi la mănăstirea Polovragi. Oricum, pare dinaintea întâlnirii
capitale, din vara anului 1943, cu medicul-scriitor şi profesor Victor
Papilian, care-i imprimă alt rost şi alt tonus existenţei. Ca atare, o datez
înainte de poezia Confessio (din Gândirea, nr. 1/1944), în care îşi
stabileşte principiul creaţiei: conlucrarea logosului poetic uman la opera
Logosului divin (Tu, vreo trei, eu, un cuvânt).
D.: Poezia
Miezonoptica din 1946 devine importantă şi pentru că deschide, cum s-a spus
deja, o linie tematică în creaţia lui Valeriu Anania, fie şi numai prin
corelare cu Miezonoptica din 1955, care covârşită de arghezianism, nu
a fost nici ea publicată în ediţia critică.
E.: Eu găsesc că,
în textul din 1946, se află in nuce o bună parte din subiectul
povestirii Portretul din volumul Amintirile peregrinului apter (10),
în care ficţiunea artistică evocă (legendar sau istoric sau deopotrivă) un
moment de cumpănă din vremea domniei brâncovene, când, la Cozia, călugării, la
slujba miezonoptică, rezistă gata de martiriu, presiunii unui îmbrohor turc
care îi ameninţă cu moartea din lumea aceasta. În poezie, momentul liminal
ascetic şi mistic este al individului, marcat prin versul Parcă-mi eşti,
Doamne, astăzi, mai aproape!, iar, în proză, avem extensia momentului la
obştea monahală, marcată de cântarea Cu noi este Dumnezeu
Gh.: Cu noi este
Dumnezeu şi ca să ne întoarcem în viaţa literară clujeană a anilor 45-46
Il.: În mod
deosebit, Valeriu Anania a păstrat, din această perioadă literară ardeleană,
amintiri plăcute din casa preotului-protopop Florea Mureşan, unde, înainte şi
după reînfiinţarea Asociaţiei, adeseori, se ţineau şedinţele vechiului cenaclu
literar condus de către Victor Papilian şi reactivat după întoarcerea de la
Sibiu a Universităţii (11).
L.: Scriitor
gândirist însemnat, Victor Papilian, profesorul de anatomie reputat la scară
internaţională şi, în acelaşi timp, unul dintre marii animatori ai vieţii
cultural-artistice din Clujul interbelic, reuşise în scurt timp să-şi
remobilizeze colaboratorii şi să asigure reuniunilor de cenaclu un climat
elevat şi de emulaţie artistică, în care se integrau şi tinerii (pe lângă cei
menţionaţi, şi Zorica Laţcu şi Titus Ţifu).
D.: Ospitalierele
gazde, părintele protopop Florea Mureşan şi soţia sa, Eugenia Mureşan,
contribuiau în felul propriu la ambientul acestor reuniuni, la care nu o dată
participau şi personalităţi demult consacrate: Ion Agârbiceanu, apoi
dramaturgul Ion Luca şi filosoful Lucian Blaga (deopotrivă notoriu şi ca poet
şi dramaturg), cărora această casă le era mereu deschisă şi pe care şi Valeriu
Anania îi va cunoaşte în momente speciale, dobândind prietenia lor.
F.: Părintele
Florea Mureşan, preot de ţinută excepţională, cărturar, autor al unei
prezentări a lui Varlaam, posesor al unei bogate biblioteci de cultură generală
cum îl caracterizează, în Memorii, Valeriu Anania, fusese, în anii
ocupaţiei hortyste, unul din campionii rezistenţei româneşti, prin publicarea
unei noi ediţii a Cazaniilor mitropolitului Varlaam, renumita Carte
românească de învăţătură
Tib.: Poate că
felul în care părintele Florea Mureşan îl va fi actualizat pe Varlaam pentru
ardelenii anilor 1940-1945 şi-l va fi amintit, discret, în 1993, şi proaspătul
arhiepiscop al Clujului, când, într-o conferinţă la Tg. Mureş, l-a numit pe
Varlaam drept contemporanul nostru (12). Cartea editată în 1943
va fi reeditată, apoi, în 2002, de către editura Renaşterea din Cluj-Napoca,
sub titlul Întâia carte de învăţătură, reeditare pentru care, desigur,
un imbold şi sprijin a dat şi ierarhul ortodox al Clujului de atunci, cel care,
în tinereţe, îl cunoscuse îndeaproape pe venerabilul preot.
E.: Părintele
Florea Mureşan a murit în 1961, la Aiud, ca martir în închisorile comuniste,
unde fusese condamnat la 25 de ani de muncă silnică.
L.: Doamna
Eugenia Mureşan era după cum o caracteriza şi Valeriu Anania o femeie de
o rară distincţie, calitate esenţială, fără de care frumuseţea ei ar fi rămas
doar frumuseţe. Autoare a unui volum de nuvele, publicat la Cluj în vremea
ocupaţiei maghiare, ea avea şi darurile unei amfitrioane superbe, aşa cum
trebuie să fi fost, pe vremuri, cele ce creaseră salonul francez (13).
A fost şi dânsa arestată între anii 1958-1960, apoi, în 1971, a reuşit să
emigreze în Statele Unite ale Americii, unde a publicat trei volume, între care
Cântarea Psalmilor, bine primită de publicul din exil (14).
Il.: În sfârşit,
dintre colegii de generaţie şi de cenaclu, Valeriu Anania, în Memorii,
îşi amintea de Ion Cârja-Făgădaru, Francisc Păcurariu ş.a., dar, mai ales, de
Zorica Laţcu, o minte foarte lucidă şi (cu) o bogată cultură clasică,
deopotrivă un talent real, unul din talentele pierdute, risipite, alungate
în anonimat (15), dar care a ajuns, ca monahie, să realizeze o
lirică religioasă de mare intensitate
(16).
F.: Despre
această perioadă, despre această generaţie, despre activitatea tânărului Anania
în viaţa literară clujeană din anii 45-46 mai avem multe de aflat, deşi
sursele sunt puţine. Sperăm ca, totuşi, prin râvna noastră, să mai aflăm câte
ceva.
I.:
Această râvnă ne poate câştiga bunăvoinţa de Sus, de a ni se face lumină prin
hăţişuri de arhive şi de a ne orienta oportun. În acest scop, pentru că, iată,
tot auzim, chemătoare, toaca, să mergem şi noi la vecernie şi să ne rugăm.
Mulţumim maicii Martina şi celorlalte maici pentru delicatesuri, precum şi
tuturor vorbitorilor pentru contribuţiile de azi.
Note
bibliografice
1.
v. Lucian Valea, Generaţia amânată, ediţie îngrijită de Oana Valea şi
Mircea Măluţ, Cluj-Napoca: Limes, 2002, p. 293-295.
2.
v. Nae Antonescu, V. Papilian animatorul, în: Tribuna, 1973, 13
septembrie, p. 4 de unde şi citatul următor.
3.
v. Valeriu Anania, Memorii, Iaşi: Polirom, 2008, p. 107 de unde şi
citatul anterior.
4.
v. Titus Bălaşa, Viaţa lui Victor Papilian. Un destin amânat. Craiova:
Aius, 2005, p. 100-101.
5.
v. Lucian Valea, op. cit., p. 280-281.
6.
Valeriu Anania, Miezonoptica, în: Abecedar literar, Cluj, I, nr. 1,
martie, 1946, p. 4.
7.
v. Valeriu Anania, Rotonda plopilor aprinşi, ediţia a II-a, Bucureşti:
Florile dalbe, 1996, pp. 227-231.
8.
Valeriu Anania, Miezonoptica, în vol. Aurel Sasu, Dragostea şi
vântul. Glose la Memoriile lui Valeriu Anania, Cluj-Napoca: Eikon, 2011, p. 89-90.
9.
v. Ioan St. Lazăr, Socrate şi ciobanul mioritic, în vol. Simpozionul
Mioriţa (
), Câmpulunmg-Bucovina, 1993, pp. 20-24; Ibidem, în vol.
Ioan St. Lazăr, Călătorie de recunoaştere. Studii de etnologie, folclor şi
artă populară (
), Râmnicu-Vâlcea: Patrimoniu, 2003, pp. 97-108.
10.
v. Valeriu Anania, Amintirile peregrinului apter, Bucureşti: Cartea
Românească, 1990, pp. 404-434.
11.
v. Valeriu Anania, op. cit., p. 106-107; v. şi Nicoleta Pălimaru, Valeriu
Anania, Opera literară. Cluj-Napoca: Renaşterea & Limes, 2011, pp.
111-114 (Atmosfera cenaclului lui Victor Papilian din casa soţilor Mureşanu);
v. şi Mircea Popa, Victor Papilian eseu monografic, Cluj-Napoca:
Eikon, 2008.
12.
v. Valeriu Anania, Varlaam, contemporanul nostru, în: Renaşterea,
Cluj-Napoca, IV, aprilie-iunie 1993; ibidem, în vol. Valeriu Anania,
Opera literară, IX, Publicistica, vol. 2, Cluj-Napoca: Limes,
2008, pp. 223-227.
13.
Valeriu Anania, Memorii (
), 2008, p. 106 de unde şi citatul anterior.
14.
v. Aurel Sasu, Dicţionarul scriitorilor români din Statele Unite şi Canada,
Bucureşti: Albatros, 2001, p. 11-12; v. şi fişa întocmită de Nicoleta
Pălimaru, în op. cit., p. 111-112.
15.
Valeriu Anania, op. cit., p. 107.
16.
Valeriu Anania, Din spumele mării (
), 1995, p. 175; v. şi Valeriu
Anania, Rotonda plopilor aprinşi (
), 1995, pp. 132-141.
*) fragment din volumul Ioan St. Lazăr, Tânărul
Anania. Îngerul cu barbă în curs
de editare
|
|