sunt unii dintre noi, nu mulţi, care oftează
după apusele decenii, după editura
scrisul românesc. lor le-a fost bine
pe atunci. ei publicau cărţi
şi luau bani. Nu mulţi şi, totuşi,
şi pe atunci, pe vremea lui ceaşcă
banii erau bani.
alţii, ca mine, scriau cărţi,
dar nu publicau cărţi.
în consecinţă, nu aveau bani
decât din salariu.
aveau, totuşi, atâţia cât
să-şi plătească dările la stat,
iar iarna să-şi mai pună un pulover
peste pijama.
de fapt, un flanel tricotat la suceava
şi o pereche de chiloţi fabricaţi la caracal.
se numeau chiloţi tetra, erau din bumbac
chinezesc, dar, ehei, pe atunci, chinezii erau
chinezi, bumbacul era bumbac,
iar la caracal nimănui nu-i ardea
să chiulească de la serviciu.
eu m-am născut şi am născut în oraşul
craiova, iar chiloţii tetra, albi
sau negri, erau minunaţi. m-au apărat
de frig şi de foame
cât au putut şi ei, săracii chiloţi
de bumbac chinezesc. pe atunci
mergeam iarna la liceul lt3, pe lângă
canalul colector un vânt siberian
îmi rătăcea basca bleumarin, obligatorie,
pe urmele cartoforului dostoievski.
zgribulită, îngheţată, ajungeam la liceu.
eram, mereu, premianta întâi la matematică,
la filozofie, la literatură,
dar la muzică eu cântam numai în cor.
ca un căţel al nimănui, eram mereu
premianta întâi.
era pe vremea când uzinele electroputere
făceau vâlvă mare în ziarul scânteia,
eu mergeam pe străzi desfundate
cu o carte în mână: idiotul de dostoievski.
părinţii mei nu lucrau la uzinele electroputere,
ei îşi iroseau tinereţea în fabrici mai mici,
de-asta acum stau eu şi mă-ntreb
de ce mi-este milă
ca de un căţel ogârjit, nemâncat
de fostele uzine electroputere.
Oglinda din baie
Eu nu mă plictisesc niciodată.
Spăl, gătesc, citesc
poemele celorlalţi; alunec uneori,
neinspirată,
pe gresia din bucătărie.
Mă alint femeieşte
în oglinda din baie şi-mi trece
amocul. Apoi, curioasă, scotocesc
iar prin propriile mele
sertare. Dau din întâmplare
peste fotografia unui iubit
din tinereţe. Îmi amintesc
catifeaua pielii sale,
gustul & mireasma trupului
sfâşiat de soarele barbar care despărţea
fără speranţă
umbrele noastre împletite
în vara anului 2000.
În faţa oglinzii din baie îmi amintesc
despletindu-mă, de anii mei tineri,
de gustul & mireasma
trupului meu / trupului său
de atunci..
Moartea coseşte la întâmplare
Marian, tu, care vânai lei în biblioteci
de mătase, tu, frate de cruce
cu fratele meu, Enkidu,
unde, unde te-ai dus?
Ioan, tu, cel întors de curând
din Tibet, ca să-ţi arăţi inima fragedă
pe o tavă de nisip zburător,
Ioan, rege al melancoliei,
tu unde, unde te-ai dus?
Radu şi tu, ţepos nevoie mare,
dar frate de arme curate,
într-o după-amiază râncedă de noiembrie,
unde, unde, unde ai fugit de acasă?
Dar tu, Patrel, care-ţi oglindeai vara
în lacul Balasan, ochii negri ca stelele
de pe acoperişul Teatrului
pe a cărui scenă sângele tău ardea
cu flacără înaltă şi neostoită,
unde ai ales, pe ce câmpii veşnic verzi,
să-ţi scrii cărţile viitoare?
Şi tu, Gheorghe, născut miraculos
din păpuşi ruseşti, ca dintr-un ou
de struţ de care atârnă bolta
Mânăstirii Hurezi,
tu unde te-ai dus fără veste,
peste legile firii?
Şi tu, Constantin, subţire ca fumul
ţigării din care trăgeai cu nesaţ,
povestind despre inima carapace
de broască ţestoasă din Galapagos,
tu unde te-ai risipit, fratele meu?
Şi unde, unde s-a dus Bucur poetul,
tată bun şi bunic, soţ pe măsura
femeii sale şi prieten la catarama
de argint a visului, cu mine,
unde-a plecat străjuit de flori şi de lumânări
albe într-o dimineaţă augustă unde
s-a dus proiectându-şi pe cerul senin
destinul de cuvânt şi de lut roditor
pe catapetesmele Craiovei?
Moarte, maternă/ paternă moarte,
Tu, care le-ai aşezat căluş pe gură
fraţilor mei de litere şi de foi
rămase nescrise,
tu, care-mi abureşti oglinzile toate,
legănându-mă cu duioşie în braţe catifelate,
dacă va veni ziua şi ora să mă coseşti,
nu mă cosi la întâmplare!
Coseşte-mă în biblioteci exemplare,
coseşte-mă din picioare!
Cioara lui Brâncuşi
Era luna mai, salcâmii înfloriţi
pe locul acela, unde fusese lagărul de la Tg Jiu,
ne presărau pe tâmplele cărunte
stropi de miere gorjeană.
Cu o clipire de pleoape ostenite pe cărţi
se făcu septembrie şi mărul din faţa bisericii
din Brădiceni porni să se întreacă în mere
cu verişorul său: mărul din curtea şcolii,
şcoala de la Brădiceni, un sat mărunţit
în maşina de tocat carne a eternităţii sale.
Era septembrie opt, ziua naşterii Maicii
Domnului, eu culegeam, aproape furam, mere
din curtea bisericii, dar ei, prietenii mei,
( alexandra, marina, olimpia , victoriţa,
dar şi gheorghe, adrian, ion, aurel, mihai,
valer) au venit la mine, cu dragoste frăţească,
s-au aburcat în cuibarul mărunt
de unde eu priveam o cioară plutind deasupra
Porţii sărutului, Aleii scanunelor, Mesei fără meseni.
Au venit ei la mine şi mi-au zis: Ioana, uite,
din înalturile lui Dumnezeu,
Brâncuşi îţi trimite ţie, doar ţie, o pană de cioară.
E neagră şi sclipitoare, lasă pixul
în pace pe pervazul ferestrei sparte
şi scrie de-acum cu pana, numai cu ea,
scrie despre mărul bătrân din curtea bisericii
de la Brădiceni, copacul care se întrece în mere
roş-aurii cu mărul din curtea şcolii,
aici, la Brădiceni, aici la Hobiţa, unde copilul
Mariei, Constantin Brâncuşi, a visat să înalţe
peste pârâul senin moara de grâne.