Poezie
de Linda Maria Baros
Născută în 1981 în România.
Alfabetizată în cartierele periferice ale Bucureştiului.
Doctor în litere la Sorbona.
Locuieşte de mulţi ani la Paris.
Cinci volume de versuri. Două în România; trei în Franţa: Le Livre de signes et dombres Premiul pentru Vocaţie Poetică 2004 (volum publicat ulterior la Junimea Dicţionarul de semne şi trepte), La Maison en lames de rasoir prestigiosul Premiu Apollinaire 2007 (Casa din lame de ras volum apărut şi la Cartea Românească), LAutoroute A4 et autres počmes (Autostrada A4 şi alte poeme, 2009). Două piese de teatru, două volume de studii literare, treizeci de traduceri.
Poezii publicate în 25 de ţări.
Are părul verde. Poartă o ghiară enormă de argint la mâna dreaptă.
Site personal: www.lindamariabaros.fr
Ies pe stradă cu îngerul
Ies pe stradă cu îngerul, ca un lanţ înfăşurat pe mână.
Albită de varul pereţilor.
Bărbaţii pe care-i întâlnesc
îmi ling mâna şi gleznele,
mă urmează-ndeaproape.
Calc pe ei ca pe nişte cărbuni aprinşi,
ca pe valuri, pe-acoperişuri.
N-am nici o milă
pentru bărbaţii care mă iubesc.
Lanţul meu le-a crăpat pe spate pupile de şarpe.
Mă salută cei care-au dormit
pe marginea înaltelor acoperişuri,
cei care şi-au dus plămânii până-n adâncul apelor
ca pe nişte câini subţiri de vânătoare
şi i-au obişnuit să respire acolo.
Mă salută, de jos, ceilalţi civilii. Atinşi de comatoză.
Cei care-au dinţii sparţi cu ranga.
Magnificele clinici, interpuşii.
Dezmoşteniţii sorţii mă salută, contuziile, tusea.
Poate, sub pat, ţevile puştii fumegă încă.
Am ieşit pe stradă cu îngerul. Mă-ntorc acasă.
Ca un lanţ înfăşurat pe mână.
Aceste zvelte forme ale cunoaşterii
Stăm cu toţii în acvariul sălii de aşteptare.
La toaletă e linişte, e pace, e clor.
Şi dintr-odată, pe neaşteptate, intră înotătoarele
înalte şi subţiri ,
coborând în viteză de pe faleze,
cu bărbaţii ascunşi sub costumul de baie.
Pubisul lor bombat luminează
ca un triunghi negru, reflectorizant, feţele camionagiilor.
Însă camionagiii, da, se uită la ele cu subînţeles.
Fiindcă ele au sexul în formă de H,
de la constanta de expansiune a Universului.
Iar noi stăm cu toţii în acvariul sălii de aşteptare.
Într-un fel de aşteptare chimică.
Universală.
Podul triplu. Chiulasa ochiului pineal
Ca şi cum ai vrea să treci, împărţit în trei,
peste blândul râu Ljubljanica,
să încolţeşti la capătul podului
vietatea solzoasă a pieţei
care se-nvârteşte acolo în loc,
ca un fierăstrău circular.
Mama, plângând cu sacoşa de legume în braţe.
Poate ea ţi-ar aduna de jos, cu mâinile goale,
carnea răzuită de pe oase.
Ochiul închis, pineal.
Mama, ea ar şti cum s-a rotunjit lacrima în tine,
ghemuită ca o fiară,
după legea suprafeţei celei mai mici
pe care se poate-ntinde durerea.
Cum s-a rotit acolo, în loc, întunecată, lacrima, ca o foreză,
vârtejul de sânge cu care-ai încălzit treptele catedralei,
zidurile, cadenţa tirului;
în care ea, mama, îţi spală îndelung,
ca unui fiu pierdut, tăpile şi unghiile smulse.
În spate este podul triplu:
pe care pleci, dacă pleci,
pe care vii, dacă vii,
pe care pleci.
Ochiul închis, pineal. Chiulasa.
Tăcute, tobele feselor, elizeele publice
Nu-i vezi cum trag la edec gările,
cum îşi vând la colţuri sala paşilor pierduţi,
acceleratele prinse-n muşchiul buccinator al gării,
cheiţa de la gât, basmele,
cum şi le vând pe clipe adânci de delir.
Se-nvât pe-acolo năuci, într-o dulce lucire;
şi-au sumes până la genunchi un crac de-al pantalonilor
de parc-ar fi nişte piraţi ,
caută golfuri în zare, le mişună peştii-n hublouri.
Sau umblă cu nişte batiste lungi,
fâlfâind în buzunarul de la spate,
ca nişte efluvii revărsate dintr-o sticlă secretă,
dintr-un Molotov
Cu batistele-astea,
care le-atârnă ca un muşchi elevator căzut pe coapsă,
cu batistele-şi fac semn,
într-o chemare numai de ei auzită
(oh, cine să le vadă ghemotocul de cârpe din gură?!),
într-un prelung şi tandru adio,
de pe lustruitele peroane ale disperării,
de pe cheiurile urinoarelor...
Şi trec nevăzuţi prin vitrine.
Îşi închipuie că scapă de singurătate.
Nimeni nu-i ştie.
Coloane lungi se-adună-n capiteluri.
Periferiile, neruşinatele periferii
Oh, frumos mă iubeşti tu de departe,
prin binoclul urechii tale-nfundate
cu muşuroaie de furnici electrice!
Până la tine am crezut sunt două ploi fine.
Dar tu ai pus peste noapte-ntre noi
periferiile neruşinate, marile silozuri
cu aerul lor de tomberon, de tampax,
cu extensorul lor coclit,
pe unde free runner-ii
se sparg într-un mare ecart peste HLM-uri,
zonarzii cu priviri de picamer
se-nţeapă, trag pe nas, treaba lor,
rackeţii, laďezzii, vagabontzii treieră spaţiul,
se-adună-n ciorchine pe coarde şi urlă prelung.
Tu ai pus peste noapte-ntre noi periferiile.
Ai fugit mi s-a părut ca un cerb înalt
care trăieşte numai în alergare
Ca un metrou am fugit
mi-ai răspuns
(cu vocea pierdută în binoclul urechii, electric),
ca un metrou ajuns la staţia terminus,
unde-i cad roţile moi într-o rână
şi capul i se rostogoleşte-n ţărână
Spre Obelisc
Spre Obelisc,
pe unde Champs Elysées-ul atinge orgasmul,
pe unde latră ogarii violeţi ai neoanelor
şi-ţi aburesc genunchii cu limba lor fierbinte,
de natriu,
pe-acolo să-ţi pierzi tu urmele
Iar fiecare răscruce (graţioasă ca o tânără parcă)
să-ţi smulgă mădularele,
să ţi le-azvârle-n borcanul cu formol al gangurilor.
Da, în ganguri, unde pârjolesc
aruncătoarele de flăcări ale nopţii,
unde, pe trei euros, te trag garizii
şi-ţi bagă sub nas ceasuri Rolex,
unde arzoaicele, pe douăzeci,
îţi vâră-n pantaloni
gingii de glaşpapir şi de flex.
Lupi roşii vin în goană după tine,
cu dinţii lor ascuţiţi îţi încearcă, în joacă,
feroce, călcâiul,
ţiganii-şi smulg premolarii de aur (dar numai un pic),
te joacă pe câte-un raclaj în răspântii
şi jură pe foarfeci să moară la Bazargic!
Spre Obelisc,
să nu-ţi mai ştiu de nume
Trupul meu îmbracă alte holograme
A plecat departe trupul meu din acest aşternut.
După ce şi-a hrănit, ca un cuţit, rana.
Vehement şi disperat, cu furie.
Umărul acela nu se mai zbate, sub îmbrăţişarea
de pokemon trash, de zgură a respiraţiei mele.
Îmbracă alte cămăşi de ciprină.
Pe străzi îndepărtate se-nnoadă pasul lui.
Jumătăţi de femei deschid dimineaţa obloanele
şi-şi arată în holograma ferestrei cu dublu vitraj
coapsele dublate cu afişe.
Pe genunchii lor înroşiţi
se rostogolesc capetele bărbaţilor,
cu genunchii lor în flăcări scriu ei tremurat,
în aer, pe podele.
După el mă uit, până la mari depărtări,
ca şi cum aş privi
printr-un câine.
Până când dimineaţa, într-o ejaculare turbată,
i se repede-n faţă.
|