Mâna care lasă urme cu pecete
de Marius GHICA
În 1996, Jacque Derrida a fost, din păcate, prima și ultima oară în România. A vizitat și Craiova, unde a primit titlul de doctor honoris causa al Universității craiovene rostind o memorabilă conferință cu titlul „Șansa și ospitalitatea“. Am luat dejunul în Sala Maură de la restaurantul Minerva, l-am condus apoi la Biblioteca Omnia, căreia voia să-i doneze cărți ale sale, am vizitat Muzeul de Artă din Craiova, în Palatul Jean Mihail, unde a acceptat să fie fotografiat în fața unui altar ortodox, lângă bustul lui Eminescu, în sala colecției Țuculescu și, firește, a ținut să vadă mai cu seamă colecția „Brâncuși“, tezaurul Muzeului de Artă craiovean. Cum ne mai rămăseseră doar două ore până la plecarea trenului la București, după o zi obositoare pentru el, nu a vrut să se odihnească, așa cum îi propuneam, ci, văzând aglomerație, mai ales tineri, la ieșirea din curtea Palatului Jean Mihail, m-a întrebat ce se întâmplă acolo, de ce este atât de multă lume. Erau, de fapt, cei veniți la Galeriile UAP din Craiova, la vernisajul unei expoziții de artă plastică a tinerilor plasticieni craioveni. S-a arătat interesat să vadă expoziția. Tinerii creatori craioveni, minunați de onoarea ce li se făcea, l-au întrebat care lucrare din expoziție i-ar plăcea. Voiau să-i ofere marelui gânditor, în semn de prețuire și pentru că le onorase expoziția cu prezența sa, o lucrare expusă. Derrida, vădit stânjenit, a dat roată expoziției, înconjurat de tinerii artiști care expuneau, zăbovind mai mult în fața câte unei lucrări. „Asta vă place?“ - întrebau tinerii plasticieni. „Toate sunt reușite“, răspundea mereu Derrida, stânjenit și dându-și seama că nu poate scăpa fără să-și aleagă o lucrare. Însă de fiecare dată trăgea mai mult cu privirea spre un tablou anume. „Ăsta vă place cel mai mult, nu-i așa?“ „Da“ – a răspuns hotărât părintele deconstructivismului. Era o pictură pe pânză, personaje conturate și translucide mai mult, un bărbat, aflat în mijlocul a două prezențe feminine, totul în nuanțe de albastru dominant, o pictură pe pânză semnată S 13: Silviu Bârsanu. Am revăzut tabloul în ’99, în casa lui Derrida, de la Ris-Orangis, lângă Paris; era așezat între rafturile bibliotecii de la mansarda locuinței sale.
Am reamintit această povestioară memorabilă pentru a spune că Silviu Bârsanu este, cred, singurul tânăr artist român care are o pânză pictată de el în casa lui Derrida. Îi stau alături, numeroase, minunatele lucrări ale Wandei Mihuleac, o strălucită și foarte cunoscută artistă, de origine română și ea, aflată de ani buni la Paris.
Mâna care lasă urme, semnând S 13, iese în evidență, are pecete. Silviu Bârsanu este un Plăsmuitor. Unul autentic, „născut iar nu făcut“, și mai întotdeauna vizat de har. Că pictează dimensiunea sa plăsmuitoare fundamentală, încă de la debut -, ori respiră adânc în zonele rarefiate ale sculpturii, ale graficii, sau vitraliului, că născocește, atras de lumea obiectelor, în zariștea happening-ului ori a instalației ingenioase, plăsmuirile sale au pecete – ceea ce este esențial în lumea artei, acum și dintotdeauna. Plăsmuirile sale sunt recognoscibile, au marca, urma, S 13.
|
|