Ion Cristofor. De la fiorul liric la starea de spirit
de Mircea Bârsilă
Opera lui Ion Cristofor cuprinde opt cărți de poezii, eseuri, studii, interviuri și traduceri, în total peste douăzeci de volume. Debutul (În odăile fulgerului) s-a produs repede, în 1982, la Editura Dacia. Alegem din acest volum poemul ,,În tăcere îți inventezi inima, spre a sublinia, între alele, frumusețea dicției poetice și a imaginarului care absoarbe, în conținutul său elegiac, felurite elemente de factură livrescă (scriptoriu, smarald, pergament, penițe): ,,În cereștile scriptorii se scrie cu sângele meu acum/Se aud din oraș mortierele meteoriților/ Fructe sau capete de îngeri bufnind pe caldarâm/ Câinii lătrând în palate pustii/ Sub norii de marmură statuile fumegând decapitate.// Singura ta dovadă că exiști/ E părul ei arzând ca o flacără/ Pe străzi de smarald/ Neliniștea pieptănându-mă, foșnetul de pergament în care/Cu morții regi mă confund.// Îndepărtatele, palidele stele nu se mai zăresc/ Luminile lor mai întârzie în ochii unui muribund.// Sărac ești în lumina fulgerului/ Tu ce asculți la o fereastră deschisă/ Privighetoarea cântând în solemne pajiști/ Visate de cel orb.//Se aude cum cade roua în infern/ Un scârțâit imens de penițe cutremurând cerurile/ (În cerești scriptorii se scrie cu sângele tău acum.)/ Cu brațul întins în flacăra rece a aerului/În tăcere îți inventezi inima.
Metoda lirică din volumul de debut, o metodă ce se concretizează într-o scriitură limpede, de o impecabilă acuratețe, este continuată în următorul volum Cina pe mare (Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1988) și, parțial, și în Marsyas (Editura Dacia, 2001). Cităm, spre exemplificare, două fragmente din poezia ,,Cina pe mare: Am fost neliniștitul ucenic al vântului,/Maestrul pulberii drumurilor/Tovarăș huhurezului în catacombele imaginației/Am fost contemporanul acestor nori/În care sporovăiesc mefistofelii după-amiezii/(
/)Se cuvine să binecuvântăm această ultimă cină pe mare/Cu pâinea și vinul pietrificate pe mese/În sunetele trompetelor vântului/ Sărutați de acest iudă al aparențelor care te-ndeamnă/A-ți descrie capul rostogolindu-se pe treptele versului/Îmbrâncit de aceși pitici hohotind/Să plutești (o, soare nocturn cap al lui Orfeu lapidat)/ Pe tăcutele fluvii ale poemului. Textul dobândește o greutate specială prin referința la capul plutind pe ape al lui Orfeu. Imaginea este preluată din ,,Moartea lui Orfeu (Ovidiu, Metamorfozele), care ne-a lăsat informația potrivit căreia lira și capul lui Orfeu, după ce cântărețul a fost lapidat, au plutit pe ape, cântând, până la Lesbos.
O notă specială a poeziei lui Ion Cristofor constă în împerecherea vibrației emoționale cu insertul livresc. Apelul la anumite situații și personaje (mitice, biblice, literare), precum Orfeu, Eva Iisus, Iuda, Mefistofel, (și altele), are o dublă menire: de detemporalizare și de resemnificare a contextului cotidian ce se lasă, astfel, ispitit/ tensionat de o altă ordine: aceea a realului imaginar. Nu este vorba de o încercare de remitizare a realului, ci mai degrabă de o strategie de care poetul are nevoie în ,,procesul îmbinării reacțiilor afective cu o febrilă fantezie ideatică. În sistemul său poetic, un sistem ce implică receptarea lumii printr-o gândire cu două filtre, spontaneitatea și luciditatea, reprezentările frustre și cele livrești contribuie, în mod egal, la convertirea fiorului liric într-o stare de spirit: «Trec nourii ca sfincșii tăcuți deasupra orașului/umbrele apusului se izbesc de rarii trecători/ solemnă se retrage seara în ochii idioților/ când soarele nu-i decât un cap de rege barbar în care graurii cântă/se aud în curând broaștele croșetând părul frumoaselor ofelii/ împrăștiind răgetul leului în pustiu/ vuietul mării îndepărtate.// Coboară steua în alcoolul vecinului/înnebunește saxofonul în burta unuia de la parter/copite de inorogi ce urcă scările grăbiți/sau poate mai auzi merele putrezind în paradis/deasupra șarpelui retras lângă sexul evei/surâde diavolul la naivitatea versului acesta șoptindu-ți e bine/a avea înțelepciunea cârtiței a trăi în tovărășia izvoarelor/a asculta homerii țărânii orchestra roșie a frunzelor/târâtă toamna pe caldarâmul orașelor/în timp ce-ți răsună toba insomniei în pielea tăbăcită de vânturi/să taci să-ți mesteci cafeaua ca sângele unui înger decapitat/într-o piață unde mai trec zeii cu flaute/și capul tău e un pepene verde/într-un morman adus din bărăgane prăfoase/de acești perceptori ai melancoliei spunându-ți /,,trec nourii ca sfincși tăcuți deasupra orașului...» (Trec norii ca sfincșii tăcuți, în Cina pe mare).În principiu, poemele se derulează în spiritul unui simultaneism reciclat, supus unei discipline interioare, așa cum o dovedește reluarea motivului ,,capului, în textul de mai sus, reluare menită să reîmprospăteze și să sporească tensiunea viziunii.Un simultaneism mutat din grădina avangardiștilor în livada (neo)expresionismului caracterizat prin așa numitul echilibru dintre emoție și intelect. Ion Cristofor stăpânește cu măiestrie tehnica juxtapunerii unor elemente disparate, fără legătură una fățișă între ele, a saltului de la un ,,obiect la altul, a schimbării rapide a unghiurilor din care este receptată realitatea, obținând, în felul acesta, remarcabile efecte lirice aflate sub semnul abundenței imagistice și al unui autentic freamăt lăuntric.
Începând cu volumul Marsyas, tematica poeziei lui Ion Cristofor se deschide tot mai mult către ofertele poeziei civice. Poeziile din această categorie alternează cu cele de orientare metafizică, poetul având înclinații speciale pentru valorificarea unor asemenea stări. Felurite elemente, unele prin simbolistica lor difuză, altele prin nocturnitatea înțelesurilor ( fantome, himere, fluturele cap-de-mort
), conferă imaginarului, în această latură a sa, o distincție aparte, inconfundabilă. Înseși artele sale poetice, în care se mizează pe o dramatică suprapunere a celor două euri, eul poetic și eul empiric, și, respectiv, a celor două ipostaze cu valențe diferite, ipostaza lirică și ipostaza existențială, beneficiază de un substrat metafizic.Chiar și atunci când materia lirică este instrumentată după cerințele ingeniozității sau într-un regim de factură onirică, poetul știe să fabuleze în așa fel încât să evite postura de poeta artifex: ,,Trap, trap, se auzea foarte clar (nu, nu era, vă asigur, un cal) inorogul urcând treptele scării interioarea./(
)/ Intră, în sfârșit, într-o încăpere; privește împrejur. Se oprește o clipă în fața domnului țeapăn ce-și bea cafeaua, citindu-și ziarul. Silabisește câteva titluri. Scutură din cap și dă de câteva ori cu copia lui de eben în podea. Ca din senin răsare din covor un trandafir alb. «Da,da», scutură bătrînul domn din cap. Dar inorogul nu mai era acolo. Într-o clipă a înșfăcat tânara ce dormea goală pe sofaua verzuie și-a dispărut cu ea în fluviul din oglindă. «Da,da», auzeam vocea bătrânului din apartamentul de alături și aveam ciudata impresie că el imi citea poezia pe măsură ce o scriam. De nu cumva cel care o scria era chiar bătrânelul
(Inorogul, în Marsyas). Nici volumele Angore et taedio (Casa Cărții de Știință, Cluj-Napoca, 2009) și Cine a dat foc Romei ? ( Editura Dacia, 2010) nu duc lipsă de texte splendide: despre povara singurătății (,,Iar uneori în după-amiezile de melancolie/singurătatea ca o femeie scăpată de la casa de nebuni/aleagă prin târg pe străduțe îndoielnice/cu capul tău înfipt într-un par; ,,După-amiezi de melancolie , în Cine a dat foc Romei), despre tristețea izvorâtă din luciditatea umană sau despre pașnicele raite, prin oraș, ale morții: ,,Moartea se suie pe biciclet/să dea o raită prin orașul acesta provincial/plin de lucruri prăfuite de cărți și de ființe uzate// Ai spune că e domnișoara bătrână din colțul străzii/sau doctorul chirurg retras cândva la pensie// și toate lucrurile și oamenii privesc calmi la trecerea ei/doar graurii din salcâmul îngălbenit/ dau un oarecare semn de neliniște
; ,,Pe bicicletă ). Poemul ,,Câteva cuie ruginite, din Cine a dat foc Romei ?, încheiat cu versurile ,,În palmă aveam cîteva cuie ruginte/și ultimele luminițe rătăcite prin nori amintește, deopotrivă, de ,,Az noapte, Iisus (de Radu Gyr) și de poezia ,,L-am lăsat de-a trecut, de Vasile Voiculescu. În poemele civice, mai ales cele din Cine a dat foc Romei?, ironia și revolta, se contopesc în triste și efervescente - pamflete sarcastice: ,,E bine să nu scrii niciodată despre bestii/despre șarlatanii politici despre bancheri și vânzătorii de armament/despre criminalii cu ștaif ce otrăvesc apa râurilor/despre demagogii aflați în campania electorală (,,Sfaturi către un tânăr poet). Acuratețea scriiturii, originalitatea și profunzimea problematicii abordate și, de asemenea, savoarea rostirii lirice sunt atuurile unei poezii, într-adevăr, valoroase.
|
|